Tesla börjar leverera model 3 demobilar

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Tesla börjar leverera model 3 demobilar

Inlägg av Jerker »

Idag fredag ska två Teslabutiker, en i Palo Alto och en i Los Angeles, få var sin demobil av model 3. Då kan vi kanske utgå ifrån att det är så de kommer att göra världen över vartefter som marknaderna öppnas.

https://electrek.co/2018/01/11/tesla-mo ... palo-alto/
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Tesla börjar leverera model 3 demobilar

Inlägg av Kulingen »

Jerker skrev:
Idag fredag ska två Teslabutiker, en i Palo Alto och en i Los Angeles, få var sin demobil av model 3. Då kan vi kanske utgå ifrån att det är så de kommer att göra världen över vartefter som marknaderna öppnas.

https://electrek.co/2018/01/11/tesla-mo ... palo-alto/
Hur många försäljningsställen har Tesla? Det blir en hel dl bilar bara att tillverka för dessa ;)
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tesla börjar leverera model 3 demobilar

Inlägg av chaffis75 »

Ja blir väl en del över hela världen men annars är de väl ganska få... Hur många märken i Sverige har bara 3 butiker?

Vore väldigt kul om man kunde få ut lite bilar och gärna till Sverige också snart så man kan titta på den...

Frågan är, kommer man bara bli mer sugen på en eller kommer man boka av den när man ser den :D
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tesla börjar leverera model 3 demobilar

Inlägg av Jerker »

Nu kommer ett par bilar till östkusten också, Manhattan och Boston:

https://electrek.co/2018/01/18/tesla-mo ... play-cars/
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tesla börjar leverera model 3 demobilar

Inlägg av Jerker »

Här är vad en svensk (Daniel Stjern) skriver efter att han provsuttit 3:an i ett showroom i USA. Jag kopierar in texten här för alla er som inte har Facebook:
Jag fick idag möjlighet att klämma på den Model 3:a som visas i Palo Alto (den andra finns i Los Angeles). Rusningen från förra veckan hade lagt sig så idag var det först en väldigt kort kö och nån timme senare helt tomt. Då fick jag bilen för mig själv i drygt 20 minuter.

Det kryllar ju av recensioner där ute men jag var ändå positivt överraskad över bilen. Ingen Mercedes i kvalitet, men ändå en solid känsla av att vara välbyggd och inger förtroende.

Körställningen var verkligen grym. Sätena kramar precis lagom och trots att jag är 193 cm lång satt jag perfekt och ratten kunde man få ut väldigt långt så jag slipper sträcka mig efter ratten eller ha ratten mellan knäna.

Baksätena var helt ok. Man sitter lite lägre i den här bilen för att få mer huvudutrymme samtidigt som batteriet lyfter golvet något, vilket gör att fötterna hamnar lite högt i förhållande till sitsen. Kändes som att sitta på en låg bänk.

Några punkter tyckte jag kunde vara bättre:
- Jag hade hoppats på att rattens material skulle kännas mer premium, men ingen billig känsla för det.
- Baksidan av framsätena kändes lite plastiga.

Det har även snackats en del om att alcantaran blivit utbytt mot textil i taket och pelarna, men det störde inte mig utan textilen kändes mer smutsresistent och såg schysst ut ändå. Många har även sagt att frunken skulle vara svår att stänga. Det är den inte. Man får bara lägga ner huven och trycka till med båda händerna bestämt.

Säljarna där var (givetvis) väldigt optimistiska att vi skulle få våra bilar i slutet av 2018. I samma veva tror de att Tesla kommer att prioritera Asien (främst Kina) för att få igång den marknaden. Och visst kommer Norge med sina femti-elva Tesla-ägare vara före i kön jämfört med oss icke-ägare. Får se...
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tesla börjar leverera model 3 demobilar

Inlägg av Legato »

Angående frunken så är den väl lite småbökig på alla Teslor? Det är den iaf både på min S och X. Gissar att den är identisk gällande stänging på trean. Problemet är ju att man måste tillföra lite kraft, men samtidigt måste vara lite försiktig så man inte bucklar aluminiumhuven...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla börjar leverera model 3 demobilar

Inlägg av Mickep »

Vad jag har sett så krävs det lite(inte så lite kraft heller) låt oss säga bestämd handhavande att stänga både frunken, trunken och dörrarna. En som haft bilen fick försöka 3 gånger innan den stängdes. Gummilisten påstås vara boven och att denna behöver finna sig i sin plats i tillvaron och kommer med tiden vika för påtryckningarna. vet dock inte om det är bättre eller sämre än andra bilar, gäller som vanligt att vara uppmärksam att de verkligen går i lås.
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Tesla börjar leverera model 3 demobilar

Inlägg av mgorgis »

Ska till LA om 2 veckor, borde kanske boka en provkörning härifrån? :D
Skriv svar