Inbyte hos Tesla

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
teslated
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 mar 2017 13:57
Ort: Kävlinge

Inbyte hos Tesla

Inlägg av teslated »

Hej alla,

Jag går ju och väntar på min Model 3 och tills dess funderar jag på hur jag ska göra med min egen. Någon som kan berätta hur inbyten går till hos Tesla?

Samtidigt som man vill sälja sin bil privat är det bra att kunna säkra upp med att de tar den som inbyte.

Jag vet att Tesla tar inbyten, men har det gått smidigt? ger de bra betalt (det är det ju aldrig förstås, men i förhållande till andra).

Men viktigast - har man möjlighet att sälja sin bil även om Tesla har räknat på ett inbytespris fram till den dagen man hämtar sin nya bil?
Så var det nämligen när jag köpte ny bil en gång tidigare. Då räknade säljaren in min gamla bil i affären, men eftersom det var 3 månader till jag skulle hämta den nya så hade jag ändå gott om tid att försöka få den gamla såld. Vilket jag också fick - och då ringde jag bara honom så räknade han bort den från affären igen...

Det är ju lite annorlunda med Tesla - inte minst för att det inte verkar finnas någon personal att fråga... Undrar också lite hur det går till från det att jag får ett mail "att nu kan du konfigurera och beställa din Model 3" tills den dagen jag kan hämta den. Det ska ju även räknas fram lån, kontantinsats osv...
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Inbyte hos Tesla

Inlägg av HelectriC »

Inbyte hos tesla ger i stort sett alltid ett väldigt dåligt pris. Enda fördelen är att det är enkelt. Har du iaf lite tid över så hade nog jag försökt på annat håll. Kvarndammen är beprövat och brukar ge mer än Teslas inbyte.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Inbyte hos Tesla

Inlägg av EnTraktor »

Man får verkligen uselt betalt av Tesla!
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Inbyte hos Tesla

Inlägg av EnTraktor »

Ca -40% första året.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: Inbyte hos Tesla

Inlägg av DSV »

Gissar att trådstartaren vill byta in en icke-tesla om det nu gör någon skillnad för priset.
Jag bytte in min Opel Ampera och tror inte jag förlorade mer än ca 10kkr i en prisklass på 170kkr. Är ju pengar det med men i det fallet räknar jag med att det tagit en rätt bra stund att sälja. Själva övertagandet gick smidigt och fick pengarna på kontot inom några dagar. Det som var lite mindre bra var att det tog över en månad innan de lyckades genomföra ägarbytet. Borde jag naturligtvis sett till att få en påskrift på och postat själv minns inte varför det inte skedde. Alltid lite obehagligt att på pappret äga bilar man inte har koll på även om den antagligen stod kvar på deras område till den blev vidaresåld. Ledde dock aldrig till något problem.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Inbyte hos Tesla

Inlägg av mati »

Jag kommer ALDRIG mer lämna en inbytesbil hos Tesla. Jag gjorde det en gång för att jag, precis som du, tyckte att det verkade smidigast. Ett stort misstag. Det var min gamla P85 som jag fortfarande hade lån på. Tesla lovade då att lösa lånet åt mig. Mellanskillanden skulle jag få. Jag fick faktiskt pengarna från Tesla efter några dagar, problemet var bara att de hade missat att lösa lånet hos banken (eller så gjorde de fel), vilket innebar att jag enligt banken hade gjort mig skyldig till olovlig försäljning av min bil, samt att jag naturligtvis inte hade betalat sista fakturan. Det var på håret att jag inte hamnade hos inkasso. Det var väldigt hektiska dagar med många telefonsamtal, och det resulterade i att jag fick lösa lånet med egna pengar som jag av en händelse råkade ha vid det tillfället. Det var ren tur, annars vet jag inte vad jag hade gjort. Då var iaf banken nöjd och jag fick kräva Tesla på pengarna som de egentligen skulle gett till banken och löst lånet med. Det kostade både pengar, massa tid och nerver. Teslas hjälpsamhet i det läget var måttlig. Någon ursäkt eller kompensation har jag aldrig fått.
Så nej, sälj bilen privat är mitt råd.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Inbyte hos Tesla

Inlägg av Legato »

Mati: Överväger du ens att köpa en Tesla igen? Det förvånar mig en hel del isf med tanke på dina inlägg här :lol:

teslated: Du fick mitt svar på Facebook :)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Inbyte hos Tesla

Inlägg av mati »

Legato skrev:
Mati: Överväger du ens att köpa en Tesla igen? Det förvånar mig en hel del isf med tanke på dina inlägg här :lol:
Nej, det gör jag inte. Men jag kanske borde, det kan ju knappast bli sämre. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar