Första Model 3 i Europa

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Första Model 3 i Europa

Inlägg av Geni87 »

Svenssons skrev:
Geni87 skrev:
Nja, i3 tillverkas i Leipzig. I regel så håller BMW till i sydöstra Tyskland, bortsett från Leipzig då som snarare ligger i de östra delarna. Men ja, biltillverkarna gillar att skruva isär varandras bilar. :) De brukar till och med byta bilar med varandra då de vet att konkurrenterna ändå kommer skruva isär dem.
Tror inte att Tesla har bytt bort någon bil för att skruva isär en avgasbil... ;)

Det är inte enbart biltillverkare som kör med detta utan även i mjukvarubranschen kan det förekomma att konkurrenter byter mjukvara med varandra.
Nä det är de nog för stolta för. Men de lär ha skruvat isär många avgasbilar däremot. Det finns fler delar än drivlinan man kan vara intresserad av, speciellt i Teslas fall. ;) Sen kan jag tänka mig att man var intresserad av drivlinor med PM-motorer under utvecklingen av Model 3.

Ja det förekommer säkert i många branscher - "benchmarking".
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Första Model 3 i Europa

Inlägg av Svenssons »

Geni87 skrev:

Nä det är de nog för stolta för. Men de lär ha skruvat isär många avgasbilar däremot. Det finns fler delar än drivlinan man kan vara intresserad av, speciellt i Teslas fall. ;) Sen kan jag tänka mig att man var intresserad av drivlinor med PM-motorer under utvecklingen av Model 3.
Visst, de lär ju ha skruvat isär en och annan Lotus och de lär nog ha fått kolla på en hel del Mercedes t.ex. Elon köpte ju också en Audi Q7 medan Model X höll på att utvecklas, det är visst på grund av den som Model X fick falkvingedörrar. Det är ju inte bara vad som är bra hos de andra bilarna som är intressant. Elon verkar titta ännu mera på vad som inte är bra med andra bilar och försöka komma på nya, bättre lösningar och elmotorn hjälper till en hel del i detta sammanhang.

Varför ska man vrida om en plastbit för att "starta" bilen?
Varför ska man lägga i Parkering OCH handbroms när man väljer att stanna bilen?
Varför måste man stänga av bilen eller låsa den när den vet att man lämnar den?
Varför måste bilen in till service varje år?
Varför måste bilen till service center för att få ny mjukvara?

Det finns mängder med saker som Tesla och Elon har identifierat på avgasbilar och helt enkelt skalat bort för att de är dyra, onödiga, krångliga eller dumma som de större drakarna verkar tro bara måste finnas i en bil. Som tur var har de i alla fall övergett tanken att veva igång bilen...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Första Model 3 i Europa

Inlägg av Geni87 »

Svenssons skrev:
Geni87 skrev:

Nä det är de nog för stolta för. Men de lär ha skruvat isär många avgasbilar däremot. Det finns fler delar än drivlinan man kan vara intresserad av, speciellt i Teslas fall. ;) Sen kan jag tänka mig att man var intresserad av drivlinor med PM-motorer under utvecklingen av Model 3.
Visst, de lär ju ha skruvat isär en och annan Lotus och de lär nog ha fått kolla på en hel del Mercedes t.ex. Elon köpte ju också en Audi Q7 medan Model X höll på att utvecklas, det är visst på grund av den som Model X fick falkvingedörrar. Det är ju inte bara vad som är bra hos de andra bilarna som är intressant. Elon verkar titta ännu mera på vad som inte är bra med andra bilar och försöka komma på nya, bättre lösningar och elmotorn hjälper till en hel del i detta sammanhang.

Varför ska man vrida om en plastbit för att "starta" bilen?
Varför ska man lägga i Parkering OCH handbroms när man väljer att stanna bilen?
Varför måste man stänga av bilen eller låsa den när den vet att man lämnar den?
Varför måste bilen in till service varje år?
Varför måste bilen till service center för att få ny mjukvara?

Det finns mängder med saker som Tesla och Elon har identifierat på avgasbilar och helt enkelt skalat bort för att de är dyra, onödiga, krångliga eller dumma som de större drakarna verkar tro bara måste finnas i en bil. Som tur var har de i alla fall övergett tanken att veva igång bilen...
Lotus behövde de nog inte skruva isär så många då Lotus utvecklade och tillverkade chassit till Roadstern. :)

Absolut har de skalat bort många onödiga saker. Men de där grejerna behöver man inte skruva isär en bil för att komma på, det räcker med att provköra den.

Men min poäng var att det finns områden där Tesla ligger efter andra biltillverkare, inte främst när det gäller spel-och-passning, soliditet, interiöra materialval och liknande attribut. Sånt lär de kika på hur kunkurrenterna har löst det för att hitta inspiration/kopiera till egna lösningar. Så som alla biltillverkare gör när de ligger efter inom något område. Precis som att konventionella biltillverkare lär kika på Teslas bilar när det gäller främst elektrisk drivlina och modern/enkel infotainment, där Tesla har kommit längre.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Första Model 3 i Europa

Inlägg av Leo »

För tillverkningstoleranser, spel, anpassning skulle Tesla också behöva kolla närmare på de duktiga biltillverkarnas produktionslinor.

Eller, tja köpa över deras specialister... :roll: Eller det har man väl redan gjort och lockat över Audis produktionschef för något år sen om jag inte minns fel!
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Första Model 3 i Europa

Inlägg av Geni87 »

Leo skrev:
För tillverkningstoleranser, spel, anpassning skulle Tesla också behöva kolla närmare på de duktiga biltillverkarnas produktionslinor.

Eller, tja köpa över deras specialister... :roll: Eller det har man väl redan gjort och lockat över Audis produktionschef för något år sen om jag inte minns fel!
Ja Tesla köpte ju även det tyska företaget Grohmann Engineering som är specialiserade på att bygga automatiserade tillverkningslinor åt bilindustrin.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Skriv svar