Kan du tänka dig att hyra ut din Model 3?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3246
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Kan du tänka dig att hyra ut din Model 3?

Inlägg av Niklas Z »

Mickep skrev:
Skulle vara intressant om folk skriver VARFÖR de är för det ena eller andra.
Är det ekonomiska faktorer, trygghetsaspekter et.c. det är intressant att veta.
I mitt fall är det helt enkelt så att jag gillar min bil och vill ha den för mig själv. Bilen är mycket mer än ett transportmedel för mig. Jag vill inte riskera att andra inte är lika rädd om den som jag är.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Kan du tänka dig att hyra ut din Model 3?

Inlägg av ellerstrom »

Niklas Z skrev:
Mickep skrev:
Skulle vara intressant om folk skriver VARFÖR de är för det ena eller andra.
Är det ekonomiska faktorer, trygghetsaspekter et.c. det är intressant att veta.
I mitt fall är det helt enkelt så att jag gillar min bil och vill ha den för mig själv. Bilen är mycket mer än ett transportmedel för mig. Jag vill inte riskera att andra inte är lika rädd om den som jag är.
+1

Jag ser det så här; så länge jag äger min bil så tror jag inte jag skulle hyra ut den (om bilen ifråga inte kostar under 100k typ). Däremot skulle jag kunna tänka mig att hyra bil från t.ex. Tesla som kör mig dit jag vill (dvs autonomt) och i detta fall då inte äga en vardags/bruksbil. Detta givet att det var rena och fina bilar samt att det är billigare än att äga själv. Men, och detta är ett stort men, det får inte vara för långa väntetider innan bilen kommer och hämtar mig och kör mig dit jag vill. Jag äger en bil för att det är så mycket smidigare och att jag sparar så mycket tid mot att ta buss/tåg i min vardag.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Verdi

Re: Kan du tänka dig att hyra ut din Model 3?

Inlägg av Verdi »

Mickep skrev:
Skulle vara intressant om folk skriver VARFÖR de är för det ena eller andra.
Är det ekonomiska faktorer, trygghetsaspekter et.c. det är intressant att veta.
Jag vill inte eftersom jag vet hur mycket strul biluthyrningsfirmor har. Alla eventuella skrap och andra skador måste dokumenteras, listas och gås igenom före och efter varje uthyrning. Om nån t ex röker i bilen måste det framgå av kontraktet vem som ska stå för sanering. Eller om nån bara smutsat ner. Vart går gränsen för vad som ska accepteras? Har man då inte upparbetade kanaler för hantering av dylika konflikter så kan det nog ta mycket tid och energi.

Fast den främsta anledningen är såklart att vi behöver våra bilar själva. Varje dag i princip. Möjligt att vi kunde hyra ut i3:an vissa helger men det är inte värt besväret.
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Kan du tänka dig att hyra ut din Model 3?

Inlägg av lobbin »

Dessutom, även om man skulle ha en fungerande försäkring och friskrivning, så måste det ju fortfarande göras vid, och det betyder tid man inte har tillgång till sin bil.
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Kan du tänka dig att hyra ut din Model 3?

Inlägg av Kilowatt »

ellerstrom skrev:
Niklas Z skrev:
Mickep skrev:
Skulle vara intressant om folk skriver VARFÖR de är för det ena eller andra.
Är det ekonomiska faktorer, trygghetsaspekter et.c. det är intressant att veta.
I mitt fall är det helt enkelt så att jag gillar min bil och vill ha den för mig själv. Bilen är mycket mer än ett transportmedel för mig. Jag vill inte riskera att andra inte är lika rädd om den som jag är.
+1

Jag ser det så här; så länge jag äger min bil så tror jag inte jag skulle hyra ut den (om bilen ifråga inte kostar under 100k typ). Däremot skulle jag kunna tänka mig att hyra bil från t.ex. Tesla som kör mig dit jag vill (dvs autonomt) och i detta fall då inte äga en vardags/bruksbil. Detta givet att det var rena och fina bilar samt att det är billigare än att äga själv. Men, och detta är ett stort men, det får inte vara för långa väntetider innan bilen kommer och hämtar mig och kör mig dit jag vill. Jag äger en bil för att det är så mycket smidigare och att jag sparar så mycket tid mot att ta buss/tåg i min vardag.
Håller med precis. Jag hyr gärna men hyr ogärna ut. Vilket dilemma! Vem ska äga bilarna? Är detta taxiverksamhetens framtid helt enkelt?
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Kan du tänka dig att hyra ut din Model 3?

Inlägg av Limbster »

Kilowatt skrev:
ellerstrom skrev:
Niklas Z skrev:
Mickep skrev:
Skulle vara intressant om folk skriver VARFÖR de är för det ena eller andra.
Är det ekonomiska faktorer, trygghetsaspekter et.c. det är intressant att veta.
I mitt fall är det helt enkelt så att jag gillar min bil och vill ha den för mig själv. Bilen är mycket mer än ett transportmedel för mig. Jag vill inte riskera att andra inte är lika rädd om den som jag är.
+1

Jag ser det så här; så länge jag äger min bil så tror jag inte jag skulle hyra ut den (om bilen ifråga inte kostar under 100k typ). Däremot skulle jag kunna tänka mig att hyra bil från t.ex. Tesla som kör mig dit jag vill (dvs autonomt) och i detta fall då inte äga en vardags/bruksbil. Detta givet att det var rena och fina bilar samt att det är billigare än att äga själv. Men, och detta är ett stort men, det får inte vara för långa väntetider innan bilen kommer och hämtar mig och kör mig dit jag vill. Jag äger en bil för att det är så mycket smidigare och att jag sparar så mycket tid mot att ta buss/tåg i min vardag.
Håller med precis. Jag hyr gärna men hyr ogärna ut. Vilket dilemma! Vem ska äga bilarna? Är detta taxiverksamhetens framtid helt enkelt?
Nja, för oss som inte älskar vår bil mer än familjen finns kanske en slant att tjäna ;)
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Kan du tänka dig att hyra ut din Model 3?

Inlägg av ovelundkvist »

Det är väl det som är taxis enda framtid. Förarlösa bilar som hyrs för kortare eller längre resor med en app. Biluthyrning och taxi blir samma verksamhet till slut.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Kan du tänka dig att hyra ut din Model 3?

Inlägg av ovelundkvist »

Visst kan en del av oss tjäna en slant, eller snarare i viss mån bromsa förlusten av att äga en bil, men på ett sätt är vi ju då taxiåkare med en enda självkörande bil i verksamheten. Och mellan körningarna använder vi bilen själva.
Solisten
Inlägg: 2
Blev medlem: 23 nov 2017 19:06

Re: Kan du tänka dig att hyra ut din Model 3?

Inlägg av Solisten »

Tack för alla kommentarer! Själv skulle jag gärna klara mig med en schysst lastcykel till vardags + jobbresor med tåg, men ha tillgång till en bra elbil vid behov. När jag nu ändå har reserverat en Tesla Model 3 tänker jag att den skulle kunna användas för uthyrning när vi inte behöver den inom familjen.

För min del handlar detta i grunden om att bidra till ett hållbart samhälle, som jag skrev tidigare - om fler smidigt kunde få tillgång till bil utan att äga den så skulle de också slippa "känna sig tvungna" att använda bil onödigt mycket, till fördel för cykling och kollektivtrafik. Och med en smidig elbilsuthyrning på plats tidigt tänker jag också att det kan påskynda elbilsboomen, det vill säga att fler blir sugna på att köpa en elbil efter att det fått chansen att prova en.

Sedan känner jag också att det är bättre med några tusenlappar extra i månaden till mig, än att bilen bara står och rostar (om nu Teslor gör det...).

Helst skulle jag vilja få till ett helt automatiskt bokningssystem och elektronisk "nyckelutlämning". (Nån som vet om man skulle kunna använda den elektroniska mobilnyckeln till det?) Jag skulle också kunna tänka mig enklare lösningar till att börja med. Försäkring och besiktning är viktiga saker att kolla upp. SnappCar måste ju ha en lösning på det.

Sedan är frågan hur viktigt det är med kringtjänster som tvättning etc, eller om det räcker att man tvättar sin bil som vanligt (och att den som hyr inte kan förvänta sig en nytvättad bil).

En poäng med uthyrning av privata bilar, jämfört med både vanlig biluthyrning och bilpooler, är att det potentiellt finns väldigt många bilar att tillgå, spridda i alla tättbefolkade områden. Samtidigt vore det önskvärt att få in extra mycket bilar runt t.ex. tågstationer, så att man kan komma in med tåget och åka vidare med elbil. Kanske borde konceptet utvecklas tillsammans med MoveAbout, så att man får till både och?

Du som är seriöst intresserad av att diskutera detta vidare får gärna mejla mig: david@solisten.se
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kan du tänka dig att hyra ut din Model 3?

Inlägg av mati »

Jag skulle aldrig hyra ut min bil eftersom folk i allmänhet behandlar saker, som inte är deras egna, som skit. Antagligen skulle det ta mindre än en vecka tills första repan dyker upp, strax därefter blir det första bucklan och sen spyr nåt fyllo i handskfacket. Jag vill gärna ta hand om mina saker och vårdar dem ömt. Att låta pleti och kreti köra omkring med min bil finns inte på tapeten. Jag låter ju inte heller en massa folk sova i min säng när jag inte använder den.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: Kan du tänka dig att hyra ut din Model 3?

Inlägg av snowtroll »

jag faller in i tänket som MC-förare och feelings runt ens ögonsten. Att låna ut hojen är som att låna ut frun, vilket är FET-NEJ.
Så här blire det inget utlånade av M3an
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Kan du tänka dig att hyra ut din Model 3?

Inlägg av PoloPrinsen »

Min egen bil hyr jag ogärna ut, vis av erfarenhet av att låna ut saker till (före detta) vänner och bekanta så vet jag att det man eventuellt kan tjäna på det inte väger upp nackdelarna. Om man inte själv först har investerat i saken i syfte att just hyra ut, men det är en annan historia!

Det jag gärna skulle vilja vara med i är dock i en bilpool där jag kan tänka mig att både vara delägare och brukare av bil(-ar) som hyrs ut. Då skulle man förhoppningsvis kunna skippa egen bil helt utan att sakna egen bil alltförmycket.
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Kan du tänka dig att hyra ut din Model 3?

Inlägg av Mickep »

Att gå in i en bilpool, där varje användare betalar en viss insats (som en borgen/säkerhet, som man sedan får tillbaka när man går ur eller flyttar et.c.) gör att det blir en annan sak, då man då medvetet gör et val och känner att denna är inte min egendom, men har ändå betalt för att hålla den i gott skick.
om den är autonom är egentligen oväsentligt, då föraren/passageraren är den som ar ansvarig under bilens framfart, och de bör kunna återvända till samma ställe som de var på. men det innebär nog att man bör ha en flotta, eller åtminstående 2 bilar som kan växla. Men man kan fråga sig varför det är mest lågavlönade som kör taxi, om det nu skulle vara så lukrativt.
Användarvisningsbild
ezitsuj
Teslaägare
Inlägg: 189
Blev medlem: 30 nov 2017 19:18

Re: Kan du tänka dig att hyra ut din Model 3?

Inlägg av ezitsuj »

No way. Jag lånar knappt ut bilen till frugan :lol: (sist kostade det mig en repad fälg)....
Model S100D 2018 | Silvermetallic | Premium | sunroof | AP | luftfjädring
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Kan du tänka dig att hyra ut din Model 3?

Inlägg av Jerka »

Som många skriver - nej, att hyra ut min egen bil för extrapengar skulle jag inte göra. Däremot skulle jag gärna avstå från att äga en egen bil och istället vara med i en bilpool. Då är det inte min bil och inte mitt problem om något händer.

Som bilägare står jag ju med den ekonomiska risken och om någon kvaddar bilen eller repar den eller bara smutsar ner den så blir det genast mitt problem. Tänk bara på en sak som stenskott - vad besviken man skulle bli om det blev ett sånt när man själv inte körde. Och så kanske man hamnar i juridiska snårigheter när det gäller ansvar osv. Kan man bevisa att stenskottet inte var där innan?

Sånt där anser jag sköts bäst av anställd personal på ett företag som äger bilarna.
Skriv svar