Kan du tänka dig att hyra ut din Model 3?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Solisten
Inlägg: 2
Blev medlem: 23 nov 2017 19:06

Kan du tänka dig att hyra ut din Model 3?

Inlägg av Solisten »

Jag har länge varit övertygad om att bättre bilpooler är en nyckel till ett hållbart transportsystem. Det ska vara lätt att hyra bil när man behöver, så att inte alla behöver äga en egen bil. Då blir det också lättare att välja cykel, tåg och buss för majoriteten av resorna. Omvänt skulle det underlätta ekonomiskt för den som vill ha en egen bil, att kunna hyra ut den då och då.

Nu när det snart rullar ut en massa Model 3 på vägarna i Sverige - och prislappen i praktiken verkar hamna en bra bit över 35.000 dollar - funderar jag på att initiera en ny bilpoolstjänst, helt inriktad på Tesla-bilar. Funktionaliteten skulle likna http://www.snappcar.se (ungefär som Airbnb inom bostäder), men utbudet av bilar måste vara bättre även utanför storstäderna.

Så, frågan till er på forumet är: Skulle ni kunna tänka er att hyra ut er Tesla? Vilken model har du, och hur ofta skulle du kunna tänka dig att hyra ut den i så fall?

Jag vet att Elon Musk har planer på att det ska finnas en sådan tjänst mer eller mindre inbyggd framöver (när bilarna blir helt självkörande), men har inte hört något om detta på länge. Tänker att det vore fint om vi i Sverige kunde bana väg för en sådan tjänst redan nu.
model-3-my-tesla-phone-app-as-key1-e1503106067214.png
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Kan du tänka dig att hyra ut din Model 3?

Inlägg av Smutt »

Skulle aldrig tänka tanken specialförsäkring osv och sen som tack repor i lacken och bonusförlust på försäkringen
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Kan du tänka dig att hyra ut din Model 3?

Inlägg av Leo »

Nej inte aktuellt.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kan du tänka dig att hyra ut din Model 3?

Inlägg av Bjelke »

Inte en chans...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Kan du tänka dig att hyra ut din Model 3?

Inlägg av Jerker »

Nja... skulle inte kännas bra. Möjligtvis till nära vänner och släkt, men inte till vem som helst.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Kan du tänka dig att hyra ut din Model 3?

Inlägg av Limbster »

Hade jag gärna gjort. Hade varit perfekt med mer pengar på kontot när man kommer hem från semestern än när man åkte :D
nöjd med min Ampera tillsvidare
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Kan du tänka dig att hyra ut din Model 3?

Inlägg av Mickep »

Beror på. om man skulle få den med riktigt skaplig rabatt. dvs att man betalde typ 150 000 mot att man hyr ut den.men då känns den inte som min riktigt. och den som har betalt för att hyra den kommer inte känna att den behöver vara försiktig, på samma sätt som den lånat den då den har betalt dyra pengar (och därmed ett sorts frikort att bete sig svinigt).
Tesla har lösa planer på att man skall kunna konkurrera med uber och taxi i sina självkörande bilar, så diskussionen är intressant.
Men jag har svårt att se att jag ens skulle vilja hyra ut min nuvarande 50 000s bil till någon jag inte känner. Tror att försäkringspremien och risk för kostsamma skador avskräcker. Och även om ett företag skulle täcka sådant och jag vet att bilen står sysslolös 99% av tiden så skulle det inte kännas bra (skulle vara som tjuvar varit inne i bostaden, även om de inte rört eller tagit någonting).
men det är personligt om man köpt den enskilt, hade jag gått med i en bilpool, i ett område med bra kommunikationer där bilen inte är nödvändig hade det kanske varit en annan situation. dvs om man skulle kunna tänka sig att hyra någon annans model3.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8573
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Kan du tänka dig att hyra ut din Model 3?

Inlägg av Pontus »

Turo.com gör ju detta men inte bara med Tesla. Där måste den som hyr bilen ta en försäkring så det kommer ju inte påverka din försäkring. Det finns ett par model 3 i USA som blivit uthyrda 6-7 gånger vardera. 159-270 dollar per dag till den som hyr ut.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Kan du tänka dig att hyra ut din Model 3?

Inlägg av Remuz »

Inte troligt att jag kommer hyra ut min bil
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4340
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Kan du tänka dig att hyra ut din Model 3?

Inlägg av dstr »

Kommer väl inte ens vara tillåtet utanför Tesla Network.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kan du tänka dig att hyra ut din Model 3?

Inlägg av mati »

Aldrig. Och jag skulle inte heller vilja hyra någon annans bil, utom i undantagsfall, t ex om jag behöver en bil med dragkrok.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Kan du tänka dig att hyra ut din Model 3?

Inlägg av Limbster »

dstr skrev:
Kommer väl inte ens vara tillåtet utanför Tesla Network.
Nja, man äger väl ändå sin bil, tror inte att Tesla kan skriva bort äganderätten. Och som sagt, det hyrs redan ut i USA.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4340
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Kan du tänka dig att hyra ut din Model 3?

Inlägg av dstr »

Limbster skrev:
dstr skrev:
Kommer väl inte ens vara tillåtet utanför Tesla Network.
Nja, man äger väl ändå sin bil, tror inte att Tesla kan skriva bort äganderätten. Och som sagt, det hyrs redan ut i USA.
Köp en Ford om du inte gillar teslas villkor.

https://forums.tesla.com/forum/forums/t ... emble-uber
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Kan du tänka dig att hyra ut din Model 3?

Inlägg av Limbster »

dstr skrev:
Limbster skrev:
dstr skrev:
Kommer väl inte ens vara tillåtet utanför Tesla Network.
Nja, man äger väl ändå sin bil, tror inte att Tesla kan skriva bort äganderätten. Och som sagt, det hyrs redan ut i USA.
Köp en Ford om du inte gillar teslas villkor.

https://forums.tesla.com/forum/forums/t ... emble-uber
Ja när de har full autonomi och en fungerande tjänst, så kan jag inte använda deras tjänst med autonomi om jag vill hyra ut bilen. Men bilen som hårdvara äger jag och har rätt att hyra ut bäst jag vill.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4340
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Kan du tänka dig att hyra ut din Model 3?

Inlägg av dstr »

Limbster skrev:
dstr skrev:
Limbster skrev:
dstr skrev:
Kommer väl inte ens vara tillåtet utanför Tesla Network.
Nja, man äger väl ändå sin bil, tror inte att Tesla kan skriva bort äganderätten. Och som sagt, det hyrs redan ut i USA.
Köp en Ford om du inte gillar teslas villkor.

https://forums.tesla.com/forum/forums/t ... emble-uber
Ja när de har full autonomi och en fungerande tjänst, så kan jag inte använda deras tjänst med autonomi om jag vill hyra ut bilen. Men bilen som hårdvara äger jag och har rätt att hyra ut bäst jag vill.
Slår hyrestagaren på autopiloten så är du rökt.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Kan du tänka dig att hyra ut din Model 3?

Inlägg av Limbster »

Okej om sådär kanske 10 år när de kanske fixat det där med full autonomi. I ditt kontrakt med hyrestagaren kan du ha att de inte får slå på någon autonomi. Finns i dags läget inte en chans att Tesla kan stoppa det i dagens läge.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3292
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Kan du tänka dig att hyra ut din Model 3?

Inlägg av Niklas Z »

Inte aktuellt att hyra ut bilen. Möjligen om jag skulle hamna i ekonomisk knipa.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 980
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Kan du tänka dig att hyra ut din Model 3?

Inlägg av Generalbogge »

Jag är positiv till att dela/hyra ut min bil. Det har jag haft i bakhuvudet redan innan jag skaffade den.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Kan du tänka dig att hyra ut din Model 3?

Inlägg av apkungen »

Skulle gärna hyra ut den.
Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare
Inlägg: 227
Blev medlem: 01 aug 2017 13:00

Re: Kan du tänka dig att hyra ut din Model 3?

Inlägg av perkabolo »

Skulle gärna hyra ut den om någon annan skötte kontrollen och administrationen och tvätten etc. Dvs jag som ägare anger bara när den är ledig och sen har jag tillbaka den hel och ren när jag behöver den. Så som jag föreställer mig Tesla Network.
Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Kan du tänka dig att hyra ut din Model 3?

Inlägg av ovelundkvist »

Precis så, då kan jag också tänka mig att hyra ut min.

Men apropå tvätta bilen, vem ska skotta fram bilarna i framtiden när de är autonoma? Eller ska de aldrig parkera utan åka in i garage så fort de inte används, för laddning och avisning? Och hur ska de veta när det är dags för biltvätt? :D
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Kan du tänka dig att hyra ut din Model 3?

Inlägg av StefL »

Det finns en del regler utöver försäkring som kan komplicera uthyrning av privata bilar. En bil som används som hyrbil ska t.ex. besiktigas årligen, vilket får mig att undra hur man i så fall ska kunna undvika detta och om det finns någon gräns för omfattningen på uthyrningen.
För att inte tala om min egen bil som var ett år när jag köpte den och tidigare rullat som hyrbil - jag har ingen notering om att den skulle ha besiktigats innan jag gjorde det första gången när den var tre år...

Och för att svara på TS fråga - personligen är jag tveksam till att hyra ut min framtida Model 3 även om jag inte ställer mig helt avvisande om det sker något slags förändring på marknaden så att det skapas en fungerande lösning. Men med en årlig körsträcka på iaf 2000 mil tror jag faktiskt att jag helst låter bli...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Verdi

Re: Kan du tänka dig att hyra ut din Model 3?

Inlägg av Verdi »

Aldrig i livet.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Kan du tänka dig att hyra ut din Model 3?

Inlägg av Mickep »

Skulle vara intressant om folk skriver VARFÖR de är för det ena eller andra.
Är det ekonomiska faktorer, trygghetsaspekter et.c. det är intressant att veta.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kan du tänka dig att hyra ut din Model 3?

Inlägg av LarsL »

Nej, jag vill inte hyra ut min bil. Främst för att jag inte vill tvätta bilar åt andra.
Skriv svar