Kan du tänka dig att hyra ut din Model 3?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kan du tänka dig att hyra ut din Model 3?

Inlägg av mati »

Aldrig. Och jag skulle inte heller vilja hyra någon annans bil, utom i undantagsfall, t ex om jag behöver en bil med dragkrok.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Kan du tänka dig att hyra ut din Model 3?

Inlägg av Limbster »

dstr skrev:
Kommer väl inte ens vara tillåtet utanför Tesla Network.
Nja, man äger väl ändå sin bil, tror inte att Tesla kan skriva bort äganderätten. Och som sagt, det hyrs redan ut i USA.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4340
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Kan du tänka dig att hyra ut din Model 3?

Inlägg av dstr »

Limbster skrev:
dstr skrev:
Kommer väl inte ens vara tillåtet utanför Tesla Network.
Nja, man äger väl ändå sin bil, tror inte att Tesla kan skriva bort äganderätten. Och som sagt, det hyrs redan ut i USA.
Köp en Ford om du inte gillar teslas villkor.

https://forums.tesla.com/forum/forums/t ... emble-uber
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Kan du tänka dig att hyra ut din Model 3?

Inlägg av Limbster »

dstr skrev:
Limbster skrev:
dstr skrev:
Kommer väl inte ens vara tillåtet utanför Tesla Network.
Nja, man äger väl ändå sin bil, tror inte att Tesla kan skriva bort äganderätten. Och som sagt, det hyrs redan ut i USA.
Köp en Ford om du inte gillar teslas villkor.

https://forums.tesla.com/forum/forums/t ... emble-uber
Ja när de har full autonomi och en fungerande tjänst, så kan jag inte använda deras tjänst med autonomi om jag vill hyra ut bilen. Men bilen som hårdvara äger jag och har rätt att hyra ut bäst jag vill.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4340
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Kan du tänka dig att hyra ut din Model 3?

Inlägg av dstr »

Limbster skrev:
dstr skrev:
Limbster skrev:
dstr skrev:
Kommer väl inte ens vara tillåtet utanför Tesla Network.
Nja, man äger väl ändå sin bil, tror inte att Tesla kan skriva bort äganderätten. Och som sagt, det hyrs redan ut i USA.
Köp en Ford om du inte gillar teslas villkor.

https://forums.tesla.com/forum/forums/t ... emble-uber
Ja när de har full autonomi och en fungerande tjänst, så kan jag inte använda deras tjänst med autonomi om jag vill hyra ut bilen. Men bilen som hårdvara äger jag och har rätt att hyra ut bäst jag vill.
Slår hyrestagaren på autopiloten så är du rökt.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Kan du tänka dig att hyra ut din Model 3?

Inlägg av Limbster »

Okej om sådär kanske 10 år när de kanske fixat det där med full autonomi. I ditt kontrakt med hyrestagaren kan du ha att de inte får slå på någon autonomi. Finns i dags läget inte en chans att Tesla kan stoppa det i dagens läge.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3292
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Kan du tänka dig att hyra ut din Model 3?

Inlägg av Niklas Z »

Inte aktuellt att hyra ut bilen. Möjligen om jag skulle hamna i ekonomisk knipa.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 980
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Kan du tänka dig att hyra ut din Model 3?

Inlägg av Generalbogge »

Jag är positiv till att dela/hyra ut min bil. Det har jag haft i bakhuvudet redan innan jag skaffade den.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Kan du tänka dig att hyra ut din Model 3?

Inlägg av apkungen »

Skulle gärna hyra ut den.
Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare
Inlägg: 227
Blev medlem: 01 aug 2017 13:00

Re: Kan du tänka dig att hyra ut din Model 3?

Inlägg av perkabolo »

Skulle gärna hyra ut den om någon annan skötte kontrollen och administrationen och tvätten etc. Dvs jag som ägare anger bara när den är ledig och sen har jag tillbaka den hel och ren när jag behöver den. Så som jag föreställer mig Tesla Network.
Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Kan du tänka dig att hyra ut din Model 3?

Inlägg av ovelundkvist »

Precis så, då kan jag också tänka mig att hyra ut min.

Men apropå tvätta bilen, vem ska skotta fram bilarna i framtiden när de är autonoma? Eller ska de aldrig parkera utan åka in i garage så fort de inte används, för laddning och avisning? Och hur ska de veta när det är dags för biltvätt? :D
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Kan du tänka dig att hyra ut din Model 3?

Inlägg av StefL »

Det finns en del regler utöver försäkring som kan komplicera uthyrning av privata bilar. En bil som används som hyrbil ska t.ex. besiktigas årligen, vilket får mig att undra hur man i så fall ska kunna undvika detta och om det finns någon gräns för omfattningen på uthyrningen.
För att inte tala om min egen bil som var ett år när jag köpte den och tidigare rullat som hyrbil - jag har ingen notering om att den skulle ha besiktigats innan jag gjorde det första gången när den var tre år...

Och för att svara på TS fråga - personligen är jag tveksam till att hyra ut min framtida Model 3 även om jag inte ställer mig helt avvisande om det sker något slags förändring på marknaden så att det skapas en fungerande lösning. Men med en årlig körsträcka på iaf 2000 mil tror jag faktiskt att jag helst låter bli...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Verdi

Re: Kan du tänka dig att hyra ut din Model 3?

Inlägg av Verdi »

Aldrig i livet.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Kan du tänka dig att hyra ut din Model 3?

Inlägg av Mickep »

Skulle vara intressant om folk skriver VARFÖR de är för det ena eller andra.
Är det ekonomiska faktorer, trygghetsaspekter et.c. det är intressant att veta.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kan du tänka dig att hyra ut din Model 3?

Inlägg av LarsL »

Nej, jag vill inte hyra ut min bil. Främst för att jag inte vill tvätta bilar åt andra.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3292
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Kan du tänka dig att hyra ut din Model 3?

Inlägg av Niklas Z »

Mickep skrev:
Skulle vara intressant om folk skriver VARFÖR de är för det ena eller andra.
Är det ekonomiska faktorer, trygghetsaspekter et.c. det är intressant att veta.
I mitt fall är det helt enkelt så att jag gillar min bil och vill ha den för mig själv. Bilen är mycket mer än ett transportmedel för mig. Jag vill inte riskera att andra inte är lika rädd om den som jag är.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Kan du tänka dig att hyra ut din Model 3?

Inlägg av ellerstrom »

Niklas Z skrev:
Mickep skrev:
Skulle vara intressant om folk skriver VARFÖR de är för det ena eller andra.
Är det ekonomiska faktorer, trygghetsaspekter et.c. det är intressant att veta.
I mitt fall är det helt enkelt så att jag gillar min bil och vill ha den för mig själv. Bilen är mycket mer än ett transportmedel för mig. Jag vill inte riskera att andra inte är lika rädd om den som jag är.
+1

Jag ser det så här; så länge jag äger min bil så tror jag inte jag skulle hyra ut den (om bilen ifråga inte kostar under 100k typ). Däremot skulle jag kunna tänka mig att hyra bil från t.ex. Tesla som kör mig dit jag vill (dvs autonomt) och i detta fall då inte äga en vardags/bruksbil. Detta givet att det var rena och fina bilar samt att det är billigare än att äga själv. Men, och detta är ett stort men, det får inte vara för långa väntetider innan bilen kommer och hämtar mig och kör mig dit jag vill. Jag äger en bil för att det är så mycket smidigare och att jag sparar så mycket tid mot att ta buss/tåg i min vardag.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Verdi

Re: Kan du tänka dig att hyra ut din Model 3?

Inlägg av Verdi »

Mickep skrev:
Skulle vara intressant om folk skriver VARFÖR de är för det ena eller andra.
Är det ekonomiska faktorer, trygghetsaspekter et.c. det är intressant att veta.
Jag vill inte eftersom jag vet hur mycket strul biluthyrningsfirmor har. Alla eventuella skrap och andra skador måste dokumenteras, listas och gås igenom före och efter varje uthyrning. Om nån t ex röker i bilen måste det framgå av kontraktet vem som ska stå för sanering. Eller om nån bara smutsat ner. Vart går gränsen för vad som ska accepteras? Har man då inte upparbetade kanaler för hantering av dylika konflikter så kan det nog ta mycket tid och energi.

Fast den främsta anledningen är såklart att vi behöver våra bilar själva. Varje dag i princip. Möjligt att vi kunde hyra ut i3:an vissa helger men det är inte värt besväret.
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Kan du tänka dig att hyra ut din Model 3?

Inlägg av lobbin »

Dessutom, även om man skulle ha en fungerande försäkring och friskrivning, så måste det ju fortfarande göras vid, och det betyder tid man inte har tillgång till sin bil.
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Kan du tänka dig att hyra ut din Model 3?

Inlägg av Kilowatt »

ellerstrom skrev:
Niklas Z skrev:
Mickep skrev:
Skulle vara intressant om folk skriver VARFÖR de är för det ena eller andra.
Är det ekonomiska faktorer, trygghetsaspekter et.c. det är intressant att veta.
I mitt fall är det helt enkelt så att jag gillar min bil och vill ha den för mig själv. Bilen är mycket mer än ett transportmedel för mig. Jag vill inte riskera att andra inte är lika rädd om den som jag är.
+1

Jag ser det så här; så länge jag äger min bil så tror jag inte jag skulle hyra ut den (om bilen ifråga inte kostar under 100k typ). Däremot skulle jag kunna tänka mig att hyra bil från t.ex. Tesla som kör mig dit jag vill (dvs autonomt) och i detta fall då inte äga en vardags/bruksbil. Detta givet att det var rena och fina bilar samt att det är billigare än att äga själv. Men, och detta är ett stort men, det får inte vara för långa väntetider innan bilen kommer och hämtar mig och kör mig dit jag vill. Jag äger en bil för att det är så mycket smidigare och att jag sparar så mycket tid mot att ta buss/tåg i min vardag.
Håller med precis. Jag hyr gärna men hyr ogärna ut. Vilket dilemma! Vem ska äga bilarna? Är detta taxiverksamhetens framtid helt enkelt?
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Kan du tänka dig att hyra ut din Model 3?

Inlägg av Limbster »

Kilowatt skrev:
ellerstrom skrev:
Niklas Z skrev:
Mickep skrev:
Skulle vara intressant om folk skriver VARFÖR de är för det ena eller andra.
Är det ekonomiska faktorer, trygghetsaspekter et.c. det är intressant att veta.
I mitt fall är det helt enkelt så att jag gillar min bil och vill ha den för mig själv. Bilen är mycket mer än ett transportmedel för mig. Jag vill inte riskera att andra inte är lika rädd om den som jag är.
+1

Jag ser det så här; så länge jag äger min bil så tror jag inte jag skulle hyra ut den (om bilen ifråga inte kostar under 100k typ). Däremot skulle jag kunna tänka mig att hyra bil från t.ex. Tesla som kör mig dit jag vill (dvs autonomt) och i detta fall då inte äga en vardags/bruksbil. Detta givet att det var rena och fina bilar samt att det är billigare än att äga själv. Men, och detta är ett stort men, det får inte vara för långa väntetider innan bilen kommer och hämtar mig och kör mig dit jag vill. Jag äger en bil för att det är så mycket smidigare och att jag sparar så mycket tid mot att ta buss/tåg i min vardag.
Håller med precis. Jag hyr gärna men hyr ogärna ut. Vilket dilemma! Vem ska äga bilarna? Är detta taxiverksamhetens framtid helt enkelt?
Nja, för oss som inte älskar vår bil mer än familjen finns kanske en slant att tjäna ;)
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Kan du tänka dig att hyra ut din Model 3?

Inlägg av ovelundkvist »

Det är väl det som är taxis enda framtid. Förarlösa bilar som hyrs för kortare eller längre resor med en app. Biluthyrning och taxi blir samma verksamhet till slut.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Kan du tänka dig att hyra ut din Model 3?

Inlägg av ovelundkvist »

Visst kan en del av oss tjäna en slant, eller snarare i viss mån bromsa förlusten av att äga en bil, men på ett sätt är vi ju då taxiåkare med en enda självkörande bil i verksamheten. Och mellan körningarna använder vi bilen själva.
Solisten
Inlägg: 2
Blev medlem: 23 nov 2017 19:06

Re: Kan du tänka dig att hyra ut din Model 3?

Inlägg av Solisten »

Tack för alla kommentarer! Själv skulle jag gärna klara mig med en schysst lastcykel till vardags + jobbresor med tåg, men ha tillgång till en bra elbil vid behov. När jag nu ändå har reserverat en Tesla Model 3 tänker jag att den skulle kunna användas för uthyrning när vi inte behöver den inom familjen.

För min del handlar detta i grunden om att bidra till ett hållbart samhälle, som jag skrev tidigare - om fler smidigt kunde få tillgång till bil utan att äga den så skulle de också slippa "känna sig tvungna" att använda bil onödigt mycket, till fördel för cykling och kollektivtrafik. Och med en smidig elbilsuthyrning på plats tidigt tänker jag också att det kan påskynda elbilsboomen, det vill säga att fler blir sugna på att köpa en elbil efter att det fått chansen att prova en.

Sedan känner jag också att det är bättre med några tusenlappar extra i månaden till mig, än att bilen bara står och rostar (om nu Teslor gör det...).

Helst skulle jag vilja få till ett helt automatiskt bokningssystem och elektronisk "nyckelutlämning". (Nån som vet om man skulle kunna använda den elektroniska mobilnyckeln till det?) Jag skulle också kunna tänka mig enklare lösningar till att börja med. Försäkring och besiktning är viktiga saker att kolla upp. SnappCar måste ju ha en lösning på det.

Sedan är frågan hur viktigt det är med kringtjänster som tvättning etc, eller om det räcker att man tvättar sin bil som vanligt (och att den som hyr inte kan förvänta sig en nytvättad bil).

En poäng med uthyrning av privata bilar, jämfört med både vanlig biluthyrning och bilpooler, är att det potentiellt finns väldigt många bilar att tillgå, spridda i alla tättbefolkade områden. Samtidigt vore det önskvärt att få in extra mycket bilar runt t.ex. tågstationer, så att man kan komma in med tåget och åka vidare med elbil. Kanske borde konceptet utvecklas tillsammans med MoveAbout, så att man får till både och?

Du som är seriöst intresserad av att diskutera detta vidare får gärna mejla mig: david@solisten.se
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kan du tänka dig att hyra ut din Model 3?

Inlägg av mati »

Jag skulle aldrig hyra ut min bil eftersom folk i allmänhet behandlar saker, som inte är deras egna, som skit. Antagligen skulle det ta mindre än en vecka tills första repan dyker upp, strax därefter blir det första bucklan och sen spyr nåt fyllo i handskfacket. Jag vill gärna ta hand om mina saker och vårdar dem ömt. Att låta pleti och kreti köra omkring med min bil finns inte på tapeten. Jag låter ju inte heller en massa folk sova i min säng när jag inte använder den.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar