Vi som överväger Leaf 2018 istf Model 3
Moderator: Redaktion
Vi som överväger Leaf 2018 istf Model 3
Jo jag vet, konstig tråd i ett Tesla forum kanske Men jag har börjat överväga att skaffa en Leaf istället för en Model 3 av lite olika anledningar:
- Billigare (sannolikt)
- Den har ett pris som man kan ta ställning till
- Leverans till sommaren
Just osäkerheten kring Model 3 är det som gör mig lite "trött" på det hela, man har inget pris att jämföra med och man har ingen som helst aning när den kommer.
Kan sluta med att man väntat flera år och sen blir svenska priset orimligt högt i förhållande till konkurrenter.
Missförstå mig rätt, jag tror Model 3 är en sjukt grym bil och allt tyder på att den är det med. Men jag tänker lite som med systemkameror och mobiltelefoner, "den bästa kameran är den du har med dig".
Och samma med elbil, det är bättre att ha en, en att vänta på en
Vi kör ca 2500 mil om året, låt säga att en Leaf går att få i juli (för att få 60k i subvention) och man kan få en Model 3 nyckel i mars nästa år. Det är 7 månader diesel-körande, dvs ca 1500 dieselmil tills dess.
Det blir 14 000kr i diesel-tankning fram tills dess. En snabb uträkning på co2.myclimate.org ger 5 ton CO2 utsläpp under den tiden. (Och då ska vi inte börja tänka på värdeminskning under tiden med)
Hur tänker ni andra som planerar att ha Model 3 som enda bil och inte kör elbil idag?
För min del är autonoma system och självkörande helt orelevant, visst det vore kul att ha men mitt fokus är en vardagsbil för hela familjen man inte behöver ha dåligt samvete för att köra.
(Hade därmed hellre sett en kombi med drag, men det är för långt in i framtiden antagligen)
- Billigare (sannolikt)
- Den har ett pris som man kan ta ställning till
- Leverans till sommaren
Just osäkerheten kring Model 3 är det som gör mig lite "trött" på det hela, man har inget pris att jämföra med och man har ingen som helst aning när den kommer.
Kan sluta med att man väntat flera år och sen blir svenska priset orimligt högt i förhållande till konkurrenter.
Missförstå mig rätt, jag tror Model 3 är en sjukt grym bil och allt tyder på att den är det med. Men jag tänker lite som med systemkameror och mobiltelefoner, "den bästa kameran är den du har med dig".
Och samma med elbil, det är bättre att ha en, en att vänta på en
Vi kör ca 2500 mil om året, låt säga att en Leaf går att få i juli (för att få 60k i subvention) och man kan få en Model 3 nyckel i mars nästa år. Det är 7 månader diesel-körande, dvs ca 1500 dieselmil tills dess.
Det blir 14 000kr i diesel-tankning fram tills dess. En snabb uträkning på co2.myclimate.org ger 5 ton CO2 utsläpp under den tiden. (Och då ska vi inte börja tänka på värdeminskning under tiden med)
Hur tänker ni andra som planerar att ha Model 3 som enda bil och inte kör elbil idag?
För min del är autonoma system och självkörande helt orelevant, visst det vore kul att ha men mitt fokus är en vardagsbil för hela familjen man inte behöver ha dåligt samvete för att köra.
(Hade därmed hellre sett en kombi med drag, men det är för långt in i framtiden antagligen)
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Re: Vi som överväger Leaf 2018 istf Model 3
Den enda gång som det är jobbigt att köra elbil är när det inte finns SUC att leva utan SUC för att vinna 6månader tror jag man ångrar bittert
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Vi som överväger Leaf 2018 istf Model 3
Nissan leaf har alltid varit ett bättre alternativ för mig än model 3.
Fast ingen av dom är ett bra alternativ då jag inte kan ladda hemma eller på jobbet. Så då måste jag ladda på offentliga platser.
Behöver snabbare ombordladdare på 22kw för att junna utnytta dom som sätts upp i stan för 1kr/min utan att det blir svindyrt.
Annars skulle det med Model 3 vara att använda superchargern som finns i min stad. Och med Leaf chademon. Men det är inga bra alternativ. Specielt Chademon finns bara en så då står jag där och blockerar när nån på långresa behöver ladda för att ta sig vidare.
En Nissan leaf med 22kw ombordladdare är jag defenitvt spekulant på. Egentligen bara det som fattas.
Fast ingen av dom är ett bra alternativ då jag inte kan ladda hemma eller på jobbet. Så då måste jag ladda på offentliga platser.
Behöver snabbare ombordladdare på 22kw för att junna utnytta dom som sätts upp i stan för 1kr/min utan att det blir svindyrt.
Annars skulle det med Model 3 vara att använda superchargern som finns i min stad. Och med Leaf chademon. Men det är inga bra alternativ. Specielt Chademon finns bara en så då står jag där och blockerar när nån på långresa behöver ladda för att ta sig vidare.
En Nissan leaf med 22kw ombordladdare är jag defenitvt spekulant på. Egentligen bara det som fattas.
Re: Vi som överväger Leaf 2018 istf Model 3
Valet Leaf eller Tesla är valet mellan upplevedkvalite och driftkvalite.
Re: Vi som överväger Leaf 2018 istf Model 3
SVAR:dhanjel skrev:Jo jag vet, konstig tråd i ett Tesla forum kanske Men jag har börjat överväga att skaffa en Leaf istället för en Model 3 av lite olika anledningar:
- Billigare (sannolikt)
- Den har ett pris som man kan ta ställning till
- Leverans till sommaren
Just osäkerheten kring Model 3 är det som gör mig lite "trött" på det hela, man har inget pris att jämföra med och man har ingen som helst aning när den kommer.
Kan sluta med att man väntat flera år och sen blir svenska priset orimligt högt i förhållande till konkurrenter.
Missförstå mig rätt, jag tror Model 3 är en sjukt grym bil och allt tyder på att den är det med. Men jag tänker lite som med systemkameror och mobiltelefoner, "den bästa kameran är den du har med dig".
Och samma med elbil, det är bättre att ha en, en att vänta på en
Vi kör ca 2500 mil om året, låt säga att en Leaf går att få i juli (för att få 60k i subvention) och man kan få en Model 3 nyckel i mars nästa år. Det är 7 månader diesel-körande, dvs ca 1500 dieselmil tills dess.
Det blir 14 000kr i diesel-tankning fram tills dess. En snabb uträkning på co2.myclimate.org ger 5 ton CO2 utsläpp under den tiden. (Och då ska vi inte börja tänka på värdeminskning under tiden med)
Hur tänker ni andra som planerar att ha Model 3 som enda bil och inte kör elbil idag?
För min del är autonoma system och självkörande helt orelevant, visst det vore kul att ha men mitt fokus är en vardagsbil för hela familjen man inte behöver ha dåligt samvete för att köra.
(Hade därmed hellre sett en kombi med drag, men det är för långt in i framtiden antagligen)
Det kommer ju massor av elbilar med +60kWh batteri det närmsta året. Inte säkert att Nissan är rätt val, kolla också med Kia/Hyundai, Renault mm.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Vi som överväger Leaf 2018 istf Model 3
För mig är Model 3 inte synonymt med Tesla utan synonymt med en nykonstruerad elbil som ÄR en elbil från botten och upp. "nya" Leaf är inte ny utan en 8år gammal konstruktion som fått en facelift. Den har inte 40kWh som annonserat utan förmodligen 35kWh tillgängligt ungefär. Den förbrukar dessutom lika mycket eller mer än en Model S. Man behöver vänta in Leaf60 om man skall få en elbil värd namnet. Nu kvarstår ju dock frågetecknet hur och om den alls kommer eller om det blir en helt ny konstruktion. Leaf40 saknar tempererat batteri och kommer få problem med värme och kyla. Det blir för mig konstigt att jämföra Model 3 med en Leaf40 för det är så himla stor skillnad på dessa bilar på precis allt! Leaf60 lär ju inte kosta mindre än Leaf40 och då vet i tusan om vi inte nosar in på Model 3 territorium.dhanjel skrev:Jo jag vet, konstig tråd i ett Tesla forum kanske Men jag har börjat överväga att skaffa en Leaf istället för en Model 3 av lite olika anledningar:
- Billigare (sannolikt)
- Den har ett pris som man kan ta ställning till
- Leverans till sommaren
Köper du en Nissan så kan du mycket väl vara nöjd med den, men köp den för vad den är på riktigt och inte istället för en Model 3.
Sen är det ju runt hörnet större batteri på G till Ioniq, vi har sett Kona EV på gång samt Niro EV. Sen finns för den delen E-Golf som nästan matchar Leaf40 beträffande räckvidd (33kWh tillgängligt). Jag tycker inte mig sett någon av dessa uppstickare vara en riktig elbil från grunden än men Ioniq går i vart fall riktigt snålt. 64kWh i den och bibehållen 70kW CHAdeMO så ser vi ju faktiskt en bil med potential. Då har vi ju över 40mil EPA.
14000kr i diesel är ju även 14000kr mindre att betala i ränta på lån till en Leaf eller i leasing.
Jag känner inte att jag MÅSTE ha model 3 men köper jag en bil för så mycket pengar så tänker jag köpa någonting jag vill ha på riktigt, sen kan det stå vad det vill i nosen på den.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Vi som överväger Leaf 2018 istf Model 3
Elbil från grunden bla bla bla.
Nissan är ingen ny bil bara facelift bla bla bla.
Vill du köpa kvalitet, driftsäkerhet, billiga försäkringar, rimliga servicekostnader och inte gillar att söka upp service center varannan månad är Leaf för dig.
Nissan leaf har ett vinnande koncept på en bil som är helt otroligt driftsäker och har nöjdaste kunderna enligt undersökning.
Annars betala mer för lite längre räckvidd och famla i blindo tills du får den, när det nu sker??
Att alltid vänta för att ta steget gör att man ofta fastnar stampandes på stället.
Ta klivet är mitt råd.
Men fråga dig själv hur du kör dina mil per år.
Är det långa sträckor ofta osv och är du kanske i stort behov utav längre räckvidd?
Nissan är ingen ny bil bara facelift bla bla bla.
Vill du köpa kvalitet, driftsäkerhet, billiga försäkringar, rimliga servicekostnader och inte gillar att söka upp service center varannan månad är Leaf för dig.
Nissan leaf har ett vinnande koncept på en bil som är helt otroligt driftsäker och har nöjdaste kunderna enligt undersökning.
Annars betala mer för lite längre räckvidd och famla i blindo tills du får den, när det nu sker??
Att alltid vänta för att ta steget gör att man ofta fastnar stampandes på stället.
Ta klivet är mitt råd.
Men fråga dig själv hur du kör dina mil per år.
Är det långa sträckor ofta osv och är du kanske i stort behov utav längre räckvidd?
Re: Vi som överväger Leaf 2018 istf Model 3
Jag överväger att beställa en leaf 2018 tills när leasingen på vår leaf 2016 går ut i september.
Priserna på leasing har kommit nu och 4590 per månad för en med högsta utrustningsnivån, 2000 mil/år, inkl service och vinterdäck är svårslaget kostnadsmässigt.
Försäkringen ligger dessutom på endast några hundringar för mig.
Jag reserverade m3 i december 2017, så jag är tveksam till att jag får köpa en i höst
Priserna på leasing har kommit nu och 4590 per månad för en med högsta utrustningsnivån, 2000 mil/år, inkl service och vinterdäck är svårslaget kostnadsmässigt.
Försäkringen ligger dessutom på endast några hundringar för mig.
Jag reserverade m3 i december 2017, så jag är tveksam till att jag får köpa en i höst
Re: Vi som överväger Leaf 2018 istf Model 3
Vill man ha billig driftskostnad är en Leaf väldigt svårslagen. Din offert är strax över hundralappen billigare per månad än min 2016 30kWh med samma setup.p1457 skrev:Jag överväger att beställa en leaf 2018 tills när leasingen på vår leaf 2016 går ut i september.
Priserna på leasing har kommit nu och 4590 per månad för en med högsta utrustningsnivån, 2000 mil/år, inkl service och vinterdäck är svårslaget kostnadsmässigt.
Försäkringen ligger dessutom på endast några hundringar för mig.
Jag reserverade m3 i december 2017, så jag är tveksam till att jag får köpa en i höst
Re: Vi som överväger Leaf 2018 istf Model 3
För mig är det fascinerande att så många överhuvudtaget jämför Leaf med Model 3.
Det är som att jämföra en Toyota Auris med minsta motorn mot en BMW 340.
Det ena är en budgetbil med hög driftsäkerhet (även om Nissan brukar ligga sämre till än övriga japaner), det andra är en premiumbil med fina prestanda och enligt alla tester fantastisk körglädje.
Bara det gör valet av Model 3 självklart för mig. Lägger man till:
*Suc-tillgång
*Räckvidd
*Laddhastighet
*Utseende
*OTA-updates
*Appen
så blir inte precis valet svårare...
Vore jag tvungen att köpa en andrabil idag hade Leaf 2 legat bra till. Jämför man den med Model 3 så är de dock i helt olika divisioner imo.
Det är som att jämföra en Toyota Auris med minsta motorn mot en BMW 340.
Det ena är en budgetbil med hög driftsäkerhet (även om Nissan brukar ligga sämre till än övriga japaner), det andra är en premiumbil med fina prestanda och enligt alla tester fantastisk körglädje.
Bara det gör valet av Model 3 självklart för mig. Lägger man till:
*Suc-tillgång
*Räckvidd
*Laddhastighet
*Utseende
*OTA-updates
*Appen
så blir inte precis valet svårare...
Vore jag tvungen att köpa en andrabil idag hade Leaf 2 legat bra till. Jämför man den med Model 3 så är de dock i helt olika divisioner imo.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Vi som överväger Leaf 2018 istf Model 3
Jag håller med om att en leaf och en model3 spelar i olika ligor. Men jag tycker inte det är något hinder för att man ska kunna välja en av dem.
Sen är det ju min fru som kommer att köra bilen, så för mig blir det inte så jobbigt om jag väljer en leaf istället för m3.
Leafen täcker våra behov av andrabil, även om jag hellre skulle vilja ha något roligare.
Sen är det ju min fru som kommer att köra bilen, så för mig blir det inte så jobbigt om jag väljer en leaf istället för m3.
Leafen täcker våra behov av andrabil, även om jag hellre skulle vilja ha något roligare.
Re: Vi som överväger Leaf 2018 istf Model 3
Hehe ja om bara frun ska köra så blir det ju mest avgörande om hon tycker körglädje är viktigt eller ejp1457 skrev:Jag håller med om att en leaf och en model3 spelar i olika ligor. Men jag tycker inte det är något hinder för att man ska kunna välja en av dem.
Sen är det ju min fru som kommer att köra bilen, så för mig blir det inte så jobbigt om jag väljer en leaf istället för m3.
Leafen täcker våra behov av andrabil, även om jag hellre skulle vilja ha något roligare.
Men visst har man olika preferenser, i mina ögon är det dock så väldigt mycket mer som talar för model 3. Om de var i helt olika prisklasser hade jag haft mer förståelse.
Personligen tror jag TCO på en ny Model 3 kommer vara ännu lägre än på en Leaf 2. Jag tror nämligen M3 kommer ha extremt högt andrahandsvärde under ganska lång tid framöver. Tror det kommer ta många år innan Tesla klarar att producera i takt med efterfrågan. Givetvis bara min egna tro, time will tell
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Vi som överväger Leaf 2018 istf Model 3
Inte så konstigt egentligen, hur många bilar finns de att jämföra mellan om man vill ha en ren elbil?
Personligen skulle jag lätt nöja mig med en Nissan leaf med undantag för dess range och avsaknad av SuC nätverk.
Ja att köpa elbil är inte lätt för de finns så få modeller vilket gör att skillnaden är stora och man kan inte få exakt den modell man vill ha. Om man köper en fossil så finns de ju väldigt många modeller där de ibland kan vara väldigt små skillnader från den ena till den andra men man väljer just den modellen för man gillar den där lilla detaljen.
Personligen skulle jag lätt nöja mig med en Nissan leaf med undantag för dess range och avsaknad av SuC nätverk.
Ja att köpa elbil är inte lätt för de finns så få modeller vilket gör att skillnaden är stora och man kan inte få exakt den modell man vill ha. Om man köper en fossil så finns de ju väldigt många modeller där de ibland kan vara väldigt små skillnader från den ena till den andra men man väljer just den modellen för man gillar den där lilla detaljen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Vi som överväger Leaf 2018 istf Model 3
Om man nosar mellan M3 och Leaf så kan man gå ytterligare ett steg och titta på Zoe med det stora batteriet?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Vi som överväger Leaf 2018 istf Model 3
Det är inte så att det inte finns laddnätverk för andra bilar. Förvånad att ingen nämt ioniq, som i alla fall kan ladda i 100kw. Den testas igen av tesla Björn i vinterväglag och kom då över 20 mil i 80 km/h. Väntar på bilarna med större och bättre batteri och dessa är lika långt borta som m3.
Re: Vi som överväger Leaf 2018 istf Model 3
Är inte Zoe ganska mycket mindre bil än leaf eller har jag fel?e5m1r skrev:Om man nosar mellan M3 och Leaf så kan man gå ytterligare ett steg och titta på Zoe med det stora batteriet?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Vi som överväger Leaf 2018 istf Model 3
Vad jag har löst så klarar den max 70 kW vilket såklar är bättre än 50 kW och den snåla förbrukningen gör det ännu bättre men antal laddare som kan ge 70 kW på CCS är väldigt få i Sverige idag.Mickep skrev:Det är inte så att det inte finns laddnätverk för andra bilar. Förvånad att ingen nämt ioniq, som i alla fall kan ladda i 100kw. Den testas igen av tesla Björn i vinterväglag och kom då över 20 mil i 80 km/h. Väntar på bilarna med större och bättre batteri och dessa är lika långt borta som m3.
Re: Vi som överväger Leaf 2018 istf Model 3
Att sitta och kuska själv i en Model S till/från jobbet är ju lite overkill storleksmässigt. Jag hade hellre haft en smidig Leaf eller Zoe, men till/från jobbet så är adaptiv farthållare och laneassist ett måste, för att kunna slösurfa i köerna.
Jag är galet nyfiken på Nissans Propilot. Om den är i närheten av AP1 så finns det risk för att det blir en sådan. Det som får mig att tveka är Hondan, äntligen en pendlarbil med helrätt stuk!! Tills det finns en klockren ersättare så luffar jag vidare i min P85D, som snart fyller 3 år och passerar 10.000 mil.
https://www.topgear.com/car-news/frankf ... ectric-car
Jag är galet nyfiken på Nissans Propilot. Om den är i närheten av AP1 så finns det risk för att det blir en sådan. Det som får mig att tveka är Hondan, äntligen en pendlarbil med helrätt stuk!! Tills det finns en klockren ersättare så luffar jag vidare i min P85D, som snart fyller 3 år och passerar 10.000 mil.
https://www.topgear.com/car-news/frankf ... ectric-car
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Vi som överväger Leaf 2018 istf Model 3
Jodå, nämnde den coh att den tom ryktas om 64kWh batteri. Men fick svaret "Elbil från grunden bla bla bla. Nissan är ingen ny bil bara facelift bla bla bla."Mickep skrev:Förvånad att ingen nämt ioniq, som i alla fall kan ladda i 100kw. Den testas igen av tesla Björn i vinterväglag och kom då över 20 mil i 80 km/h. Väntar på bilarna med större och bättre batteri och dessa är lika långt borta som m3.
Haha....
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Vi som överväger Leaf 2018 istf Model 3
På 50 kW-laddare laddar jag med 45 kW och på 100 kW-laddare blir det runt 66 kW för min Ioniq. Om jag kör motorvägsfart (120 km/h på GPS) utan snö eller regn, blir räckvidden 17 mil vid 0 grader och det med runt 23 grader inne i bilen. Helt ok för mig.vigge50 skrev:Vad jag har löst så klarar den max 70 kW vilket såklar är bättre än 50 kW och den snåla förbrukningen gör det ännu bättre men antal laddare som kan ge 70 kW på CCS är väldigt få i Sverige idag.Mickep skrev:Det är inte så att det inte finns laddnätverk för andra bilar. Förvånad att ingen nämt ioniq, som i alla fall kan ladda i 100kw. Den testas igen av tesla Björn i vinterväglag och kom då över 20 mil i 80 km/h. Väntar på bilarna med större och bättre batteri och dessa är lika långt borta som m3.
Re: Vi som överväger Leaf 2018 istf Model 3
Zoe är för liten för oss, men ioniq finns också med i bilden. Dock dyrare än leafen, och lite osäkert om hur lång tid leveransen tar.
Re: Vi som överväger Leaf 2018 istf Model 3
Räckvidden på model 3 med standardbatteri kommer att vara mycket bättre än leafen på motorväg. Model 3 kommer i dåliga fall ligga upp emot 180wh/km, leaf på 250wh/km. Om model 3 har 55kwh och leaf har 40kwh så kommer räckvidden för model 3 vara 30 mil och leaf 16 mil. Med dubbel räckvidd för teslan tycker jag inte att de är jämförbara.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Vi som överväger Leaf 2018 istf Model 3
Passa på att provköra elbilar nu när det skall bli lite kallare. Det är då man får se det sanna jaget.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Vi som överväger Leaf 2018 istf Model 3
bla bla bla bla bla....Cargo skrev:Elbil från grunden bla bla bla.
Nissan är ingen ny bil bara facelift bla bla bla.
Här finns tom instruktioner hur bilen beter sig när den överhettar! Det har inte funnits förr och antagligen är det ännu värre med värmen i Leaf40 än gamla Leaf30.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Vi som överväger Leaf 2018 istf Model 3
Jag tänker att man ska skilja på bilar som går att köpa och faktiskt levereras.
Allt annat är YAFFEC, som Kia Niro EV är YAFFEC, den kallas fortfarande för concept väl.
Jaggan är YAFFEC. Fully Charged fick åka med i den, tom instrument panelen var täckt fortfarande. jaja
Opel e-ampera, mycket YAFFEC för GM vill inte sälja den.
Uppdaterade Zoe, YAFFEC.
Leaf2, TM3, liggger i grå zonen för de finns men levereras ännu inte. Till Sverige.
Allt annat är YAFFEC, som Kia Niro EV är YAFFEC, den kallas fortfarande för concept väl.
Jaggan är YAFFEC. Fully Charged fick åka med i den, tom instrument panelen var täckt fortfarande. jaja
Opel e-ampera, mycket YAFFEC för GM vill inte sälja den.
Uppdaterade Zoe, YAFFEC.
Leaf2, TM3, liggger i grå zonen för de finns men levereras ännu inte. Till Sverige.
MYLR-24