Vi som överväger Leaf 2018 istf Model 3
Moderator: Redaktion
Re: Vi som överväger Leaf 2018 istf Model 3
Jag håller med om att en leaf och en model3 spelar i olika ligor. Men jag tycker inte det är något hinder för att man ska kunna välja en av dem.
Sen är det ju min fru som kommer att köra bilen, så för mig blir det inte så jobbigt om jag väljer en leaf istället för m3.
Leafen täcker våra behov av andrabil, även om jag hellre skulle vilja ha något roligare.
Sen är det ju min fru som kommer att köra bilen, så för mig blir det inte så jobbigt om jag väljer en leaf istället för m3.
Leafen täcker våra behov av andrabil, även om jag hellre skulle vilja ha något roligare.
Re: Vi som överväger Leaf 2018 istf Model 3
Hehe ja om bara frun ska köra så blir det ju mest avgörande om hon tycker körglädje är viktigt eller ejp1457 skrev:Jag håller med om att en leaf och en model3 spelar i olika ligor. Men jag tycker inte det är något hinder för att man ska kunna välja en av dem.
Sen är det ju min fru som kommer att köra bilen, så för mig blir det inte så jobbigt om jag väljer en leaf istället för m3.
Leafen täcker våra behov av andrabil, även om jag hellre skulle vilja ha något roligare.
Men visst har man olika preferenser, i mina ögon är det dock så väldigt mycket mer som talar för model 3. Om de var i helt olika prisklasser hade jag haft mer förståelse.
Personligen tror jag TCO på en ny Model 3 kommer vara ännu lägre än på en Leaf 2. Jag tror nämligen M3 kommer ha extremt högt andrahandsvärde under ganska lång tid framöver. Tror det kommer ta många år innan Tesla klarar att producera i takt med efterfrågan. Givetvis bara min egna tro, time will tell
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Vi som överväger Leaf 2018 istf Model 3
Inte så konstigt egentligen, hur många bilar finns de att jämföra mellan om man vill ha en ren elbil?
Personligen skulle jag lätt nöja mig med en Nissan leaf med undantag för dess range och avsaknad av SuC nätverk.
Ja att köpa elbil är inte lätt för de finns så få modeller vilket gör att skillnaden är stora och man kan inte få exakt den modell man vill ha. Om man köper en fossil så finns de ju väldigt många modeller där de ibland kan vara väldigt små skillnader från den ena till den andra men man väljer just den modellen för man gillar den där lilla detaljen.
Personligen skulle jag lätt nöja mig med en Nissan leaf med undantag för dess range och avsaknad av SuC nätverk.
Ja att köpa elbil är inte lätt för de finns så få modeller vilket gör att skillnaden är stora och man kan inte få exakt den modell man vill ha. Om man köper en fossil så finns de ju väldigt många modeller där de ibland kan vara väldigt små skillnader från den ena till den andra men man väljer just den modellen för man gillar den där lilla detaljen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Vi som överväger Leaf 2018 istf Model 3
Om man nosar mellan M3 och Leaf så kan man gå ytterligare ett steg och titta på Zoe med det stora batteriet?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Vi som överväger Leaf 2018 istf Model 3
Det är inte så att det inte finns laddnätverk för andra bilar. Förvånad att ingen nämt ioniq, som i alla fall kan ladda i 100kw. Den testas igen av tesla Björn i vinterväglag och kom då över 20 mil i 80 km/h. Väntar på bilarna med större och bättre batteri och dessa är lika långt borta som m3.
Re: Vi som överväger Leaf 2018 istf Model 3
Är inte Zoe ganska mycket mindre bil än leaf eller har jag fel?e5m1r skrev:Om man nosar mellan M3 och Leaf så kan man gå ytterligare ett steg och titta på Zoe med det stora batteriet?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Vi som överväger Leaf 2018 istf Model 3
Vad jag har löst så klarar den max 70 kW vilket såklar är bättre än 50 kW och den snåla förbrukningen gör det ännu bättre men antal laddare som kan ge 70 kW på CCS är väldigt få i Sverige idag.Mickep skrev:Det är inte så att det inte finns laddnätverk för andra bilar. Förvånad att ingen nämt ioniq, som i alla fall kan ladda i 100kw. Den testas igen av tesla Björn i vinterväglag och kom då över 20 mil i 80 km/h. Väntar på bilarna med större och bättre batteri och dessa är lika långt borta som m3.
Re: Vi som överväger Leaf 2018 istf Model 3
Att sitta och kuska själv i en Model S till/från jobbet är ju lite overkill storleksmässigt. Jag hade hellre haft en smidig Leaf eller Zoe, men till/från jobbet så är adaptiv farthållare och laneassist ett måste, för att kunna slösurfa i köerna.
Jag är galet nyfiken på Nissans Propilot. Om den är i närheten av AP1 så finns det risk för att det blir en sådan. Det som får mig att tveka är Hondan, äntligen en pendlarbil med helrätt stuk!! Tills det finns en klockren ersättare så luffar jag vidare i min P85D, som snart fyller 3 år och passerar 10.000 mil.
https://www.topgear.com/car-news/frankf ... ectric-car
Jag är galet nyfiken på Nissans Propilot. Om den är i närheten av AP1 så finns det risk för att det blir en sådan. Det som får mig att tveka är Hondan, äntligen en pendlarbil med helrätt stuk!! Tills det finns en klockren ersättare så luffar jag vidare i min P85D, som snart fyller 3 år och passerar 10.000 mil.
https://www.topgear.com/car-news/frankf ... ectric-car
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Vi som överväger Leaf 2018 istf Model 3
Jodå, nämnde den coh att den tom ryktas om 64kWh batteri. Men fick svaret "Elbil från grunden bla bla bla. Nissan är ingen ny bil bara facelift bla bla bla."Mickep skrev:Förvånad att ingen nämt ioniq, som i alla fall kan ladda i 100kw. Den testas igen av tesla Björn i vinterväglag och kom då över 20 mil i 80 km/h. Väntar på bilarna med större och bättre batteri och dessa är lika långt borta som m3.
Haha....
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Vi som överväger Leaf 2018 istf Model 3
På 50 kW-laddare laddar jag med 45 kW och på 100 kW-laddare blir det runt 66 kW för min Ioniq. Om jag kör motorvägsfart (120 km/h på GPS) utan snö eller regn, blir räckvidden 17 mil vid 0 grader och det med runt 23 grader inne i bilen. Helt ok för mig.vigge50 skrev:Vad jag har löst så klarar den max 70 kW vilket såklar är bättre än 50 kW och den snåla förbrukningen gör det ännu bättre men antal laddare som kan ge 70 kW på CCS är väldigt få i Sverige idag.Mickep skrev:Det är inte så att det inte finns laddnätverk för andra bilar. Förvånad att ingen nämt ioniq, som i alla fall kan ladda i 100kw. Den testas igen av tesla Björn i vinterväglag och kom då över 20 mil i 80 km/h. Väntar på bilarna med större och bättre batteri och dessa är lika långt borta som m3.
Re: Vi som överväger Leaf 2018 istf Model 3
Zoe är för liten för oss, men ioniq finns också med i bilden. Dock dyrare än leafen, och lite osäkert om hur lång tid leveransen tar.
Re: Vi som överväger Leaf 2018 istf Model 3
Räckvidden på model 3 med standardbatteri kommer att vara mycket bättre än leafen på motorväg. Model 3 kommer i dåliga fall ligga upp emot 180wh/km, leaf på 250wh/km. Om model 3 har 55kwh och leaf har 40kwh så kommer räckvidden för model 3 vara 30 mil och leaf 16 mil. Med dubbel räckvidd för teslan tycker jag inte att de är jämförbara.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Vi som överväger Leaf 2018 istf Model 3
Passa på att provköra elbilar nu när det skall bli lite kallare. Det är då man får se det sanna jaget.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Vi som överväger Leaf 2018 istf Model 3
bla bla bla bla bla....Cargo skrev:Elbil från grunden bla bla bla.
Nissan är ingen ny bil bara facelift bla bla bla.
Här finns tom instruktioner hur bilen beter sig när den överhettar! Det har inte funnits förr och antagligen är det ännu värre med värmen i Leaf40 än gamla Leaf30.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Vi som överväger Leaf 2018 istf Model 3
Jag tänker att man ska skilja på bilar som går att köpa och faktiskt levereras.
Allt annat är YAFFEC, som Kia Niro EV är YAFFEC, den kallas fortfarande för concept väl.
Jaggan är YAFFEC. Fully Charged fick åka med i den, tom instrument panelen var täckt fortfarande. jaja
Opel e-ampera, mycket YAFFEC för GM vill inte sälja den.
Uppdaterade Zoe, YAFFEC.
Leaf2, TM3, liggger i grå zonen för de finns men levereras ännu inte. Till Sverige.
Allt annat är YAFFEC, som Kia Niro EV är YAFFEC, den kallas fortfarande för concept väl.
Jaggan är YAFFEC. Fully Charged fick åka med i den, tom instrument panelen var täckt fortfarande. jaja
Opel e-ampera, mycket YAFFEC för GM vill inte sälja den.
Uppdaterade Zoe, YAFFEC.
Leaf2, TM3, liggger i grå zonen för de finns men levereras ännu inte. Till Sverige.
MYLR-24
- Mistafrizz
- Teslaägare
- Inlägg: 434
- Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
- Ort: Trosa/Kista
Re: Vi som överväger Leaf 2018 istf Model 3
Jag klippte en Leaf 1 nyss, den får skrutta runt tills dessa att antingen en Model 3 eller Leaf 2 finns att tillgå.
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.
2015 Nissan Leaf Tekna
2015 Nissan Leaf Tekna
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Vi som överväger Leaf 2018 istf Model 3
Ojdå, jag läste precis tråden om hur man "klipper" en Model 3 i händelse av olycka... Blev nog lite fel i tankegången efter det.Mistafrizz skrev:Jag klippte en Leaf 1 nyss, den får skrutta runt tills dessa att antingen en Model 3 eller Leaf 2 finns att tillgå.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
- Mistafrizz
- Teslaägare
- Inlägg: 434
- Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
- Ort: Trosa/Kista
Re: Vi som överväger Leaf 2018 istf Model 3
Hehe.. den typen av klippning hoppas jag kunna undvika oavsett bil.lator skrev:Ojdå, jag läste precis tråden om hur man "klipper" en Model 3 i händelse av olycka... Blev nog lite fel i tankegången efter det.Mistafrizz skrev:Jag klippte en Leaf 1 nyss, den får skrutta runt tills dessa att antingen en Model 3 eller Leaf 2 finns att tillgå.
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.
2015 Nissan Leaf Tekna
2015 Nissan Leaf Tekna