Ioniq har 1808 kr i månaden eller 21 700 kr om året i förmånsvärde.bullen skrev:Att Leaf och Ionic ligger på 1500 låter lite. Menar du 3000 som blir 1500 i skatteeffekt vid 50% marginalskatt
Förmånsvärde och försäkringskostnad TM3?
Moderator: Redaktion
Re: Förmånsvärde och försäkringskostnad TM3?
Re: Förmånsvärde och försäkringskostnad TM3?
Kan finnas en poäng i det, fast det kan inte vara enbart acceleration, för då hade vi typ inte fått någon nedsättning... Då hade det varit Audi RS6, BMW M5 osv att jämföra med.vigge50 skrev:Har vi fått någon information om det? Anledningen till att 75D och 100D varierade innan men inte längre tror jag kan ha med accelerationen att göra, tidigare jämfördes 100D som en bil med starkare motor men numera är de typ lika så därmför jämförs det med samma modell. Hur det blir med Model 3 återstår att se.e5m1r skrev:Jag tänker mer på att longrange har mer standardutrustninghelix skrev:Nja, tvärtom. Just nu har en Model S 75D och en 100D exakt samma förmånsvärde. Däremot kostar X 3k mer i månaden, men också samma förmånsvärde oavsett batteripack.e5m1r skrev:Paketerar de bilar som de gör nu skulle jag gissa 3000kr för low range och 6-7000 på high range
Så om skatteverket följer samma mönster gissar jag att förmånsvärdet för standard och long range blir identiskt. "Likvärdig bil" kommer skatteverket säkert använda sig av Audi A4 / BMW 3-serie, precis som de likvärdiga bilarna för Model S är 5-serie/A6 och för X:en är det X5/Q7
Min gissning är att en Model 3 utan extra utrustning landar på 3000-3500kr/mån. Extrautrustningen höjer förmånsvärdet på samma sätt som för X/S. Dvs, ska man ha autopilot bumpas det upp med 900kr/mån, premiumpaketet likaså...
I Model 3s fall skulle det inte heller bli någon nedsättning. För standard 3an skulle man få jämföra med typ BMW 330-340 vilka ligger "runt" bastrean i pris. Long range skulle hamna närmast 340, också med ungefär samma pris.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Förmånsvärde och försäkringskostnad TM3?
1790 kr månad eller 21500 kr år för billigaste Leaf 30 2017.vigge50 skrev:Ioniq har 1808 kr i månaden eller 21 700 kr om året i förmånsvärde.bullen skrev:Att Leaf och Ionic ligger på 1500 låter lite. Menar du 3000 som blir 1500 i skatteeffekt vid 50% marginalskatt
Tänkte på skatteeffekten som du skrev men jag uttryckte lite slarvigt. Med lite utrustning stiger snabbt förmånsvärdet på Leaf och Ioniq runt 3000
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Förmånsvärde och försäkringskostnad TM3?
För Model S och X har Skatteverket inte hittat någon jämförbar bil, de har istället tagit nybilspriset och gjort avdrag för hur mycket de anser att eldriften ökar priset.helix skrev:"Likvärdig bil" kommer skatteverket säkert använda sig av Audi A4 / BMW 3-serie, precis som de likvärdiga bilarna för Model S är 5-serie/A6 och för X:en är det X5/Q7
Re: Förmånsvärde och försäkringskostnad TM3?
Skatteverket har en "korg" av lämpligt valda konkurrentbilar som de jämför med för sina beräkningar.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Förmånsvärde och försäkringskostnad TM3?
Med det resonemanget borde väl förmånsvärdet vara i princip samma för Model X och S? Dock är förmånsvärde för X mer än 50% dyrare än motsvarande S. En Model X 100D är däremot bara 3% dyrare i baspris än en Model S 100D.Stripe68 skrev:För Model S och X har Skatteverket inte hittat någon jämförbar bil, de har istället tagit nybilspriset och gjort avdrag för hur mycket de anser att eldriften ökar priset.helix skrev:"Likvärdig bil" kommer skatteverket säkert använda sig av Audi A4 / BMW 3-serie, precis som de likvärdiga bilarna för Model S är 5-serie/A6 och för X:en är det X5/Q7
Ska dock poängtera att jag inte vet hur det ligger till, men fick för mig jag läst att skatteverket jämför Model S med motsvarande tyska sedaner och X med motsvarande tyska SUV:ar. Hur exakt skatteverket gör sin bedömning är dock en gåta
Re: Förmånsvärde och försäkringskostnad TM3?
Fått informationen hur Skatteverket gör av de som jobbar hos Tesla. Dock vet man bara hur själva ”principen” är.
Exakt vilka modeller och hur man räknar i detalj är dock något som bara Skatteverket känner till.
Exakt vilka modeller och hur man räknar i detalj är dock något som bara Skatteverket känner till.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Förmånsvärde och försäkringskostnad TM3?
Det är ganska enkelt men lite magi bakom uträkningen hos Tesla då det saknas "närmast jämförbar bil".Leo skrev:Fått informationen hur Skatteverket gör av de som jobbar hos Tesla. Dock vet man bara hur själva ”principen” är.
Exakt vilka modeller och hur man räknar i detalj är dock något som bara Skatteverket känner till.
Från skatteverket:
I fallet Tesla blir det alltså genomsnittligt nybilspris i samma storleksklass (alltså genomsnittligt pris för alla sotare) och inte närmast jämförbara bil som sätter förmånsvärdet. S och X räknas in i olika storleksklasser och får därmed också olika förmånsvärden.Om en bils nybilspris är högre än nybilspriset för närmast jämförbara bil utan sådan teknik, ska förmånsvärdet sättas ned till en nivå som motsvarar förmånsvärdet för den jämförbara bilen (61 kap. 8 a § första stycket inkomstskattelagen). Jämförelsen bör i första hand göras med bilar av samma märke och bilmodell. I andra hand kan jämförelsen göras med nybilspriset för närmast jämförbara konventionella bil i samma storleksklass eller med ett genomsnittligt nybilspris för storleksklassen (prop. 1999/2000:6, s. 46–47).
Den nyfikne kan också läsa här på skatteverket.se vilka bilar som anses vara närmast jämförbara.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Förmånsvärde och försäkringskostnad TM3?
Mellan 5 och 30 tusen gissar jag på
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19