Förmånsvärde och försäkringskostnad TM3?
Moderator: Redaktion
Förmånsvärde och försäkringskostnad TM3?
Hej på er,
Har suttit med lite kalkyler på vad det kan tänkas kosta att äga och köpa en TM3. Jag är väl något av en snåljåp ska erkännas, så blir inte kalkylen bra nog blir det ingen TM3. Tanken är att jag ska leasa bilen på mitt företag och betala fullt förmånsvärde. Är det rimligt att tro att förmånsvärdet kommer landa på runt 1500 kr i månaden, liknande Leaf och Ioniq?
Vad är rimligt att försäkringskostnaden landar? Jag brukar förhandla ganska hårt och senast det begav sig lyckades jag komma ner från sju tusen vid första offert förfrågan till strax under fyra tusen för en helförsäkring på en tre år gammal bil. Kommer det ens finnas utrymme för individuell prissättning på försäkringen eller kommer det bara vara något enstaka bolag som vill ha med bilen att göra?
Har suttit med lite kalkyler på vad det kan tänkas kosta att äga och köpa en TM3. Jag är väl något av en snåljåp ska erkännas, så blir inte kalkylen bra nog blir det ingen TM3. Tanken är att jag ska leasa bilen på mitt företag och betala fullt förmånsvärde. Är det rimligt att tro att förmånsvärdet kommer landa på runt 1500 kr i månaden, liknande Leaf och Ioniq?
Vad är rimligt att försäkringskostnaden landar? Jag brukar förhandla ganska hårt och senast det begav sig lyckades jag komma ner från sju tusen vid första offert förfrågan till strax under fyra tusen för en helförsäkring på en tre år gammal bil. Kommer det ens finnas utrymme för individuell prissättning på försäkringen eller kommer det bara vara något enstaka bolag som vill ha med bilen att göra?
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Förmånsvärde och försäkringskostnad TM3?
Då ingen här tycks begripa hur Skatteverker räknar fram förmånsvärdet på elbilar så är det väldigt svårt att gissa vad förmånsvärdet på Model 3 kommer vara tyvärr. Om den är samma klass som Nissan Leaf oh Ioniq eller dyrare återstår att se.
Samma sak gäller försäkring, borde bli billigare än Model S men hur mycket är en väldigt bra fråga.
Samma sak gäller försäkring, borde bli billigare än Model S men hur mycket är en väldigt bra fråga.
Re: Förmånsvärde och försäkringskostnad TM3?
Fullkomlig gissning, men jag tror att det blir lite högre än Leaf/Ionic. Baserat på att den antagligen ses som lite lyxigare (läs modernare) i inredningen. Men Skatteverkets vägar äro outgrundliga, så den som lever får se.
Re: Förmånsvärde och försäkringskostnad TM3?
Paketerar de bilar som de gör nu skulle jag gissa 3000kr för low range och 6-7000 på high range
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Förmånsvärde och försäkringskostnad TM3?
Nja, tvärtom. Just nu har en Model S 75D och en 100D exakt samma förmånsvärde. Däremot kostar X 3k mer i månaden, men också samma förmånsvärde oavsett batteripack.e5m1r skrev:Paketerar de bilar som de gör nu skulle jag gissa 3000kr för low range och 6-7000 på high range
Så om skatteverket följer samma mönster gissar jag att förmånsvärdet för standard och long range blir identiskt. "Likvärdig bil" kommer skatteverket säkert använda sig av Audi A4 / BMW 3-serie, precis som de likvärdiga bilarna för Model S är 5-serie/A6 och för X:en är det X5/Q7
Min gissning är att en Model 3 utan extra utrustning landar på 3000-3500kr/mån. Extrautrustningen höjer förmånsvärdet på samma sätt som för X/S. Dvs, ska man ha autopilot bumpas det upp med 900kr/mån, premiumpaketet likaså...
Senast redigerad av helix, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Förmånsvärde och försäkringskostnad TM3?
För mig blir M3 long range premium 20% dyrare i försäkring än en Ford Fusion 2016. I USA då.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Förmånsvärde och försäkringskostnad TM3?
Jag tänker mer på att longrange har mer standardutrustninghelix skrev:Nja, tvärtom. Just nu har en Model S 75D och en 100D exakt samma förmånsvärde. Däremot kostar X 3k mer i månaden, men också samma förmånsvärde oavsett batteripack.e5m1r skrev:Paketerar de bilar som de gör nu skulle jag gissa 3000kr för low range och 6-7000 på high range
Så om skatteverket följer samma mönster gissar jag att förmånsvärdet för standard och long range blir identiskt. "Likvärdig bil" kommer skatteverket säkert använda sig av Audi A4 / BMW 3-serie, precis som de likvärdiga bilarna för Model S är 5-serie/A6 och för X:en är det X5/Q7
Min gissning är att en Model 3 utan extra utrustning landar på 3000-3500kr/mån. Extrautrustningen höjer förmånsvärdet på samma sätt som för X/S. Dvs, ska man ha autopilot bumpas det upp med 900kr/mån, premiumpaketet likaså...
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Förmånsvärde och försäkringskostnad TM3?
Jag tror i grunden att 3-serie, A4 och C-klass är rimliga jämförelseobjekt. Vid snabb koll startar de på 310, 340 resp 322.helix skrev:Nja, tvärtom. Just nu har en Model S 75D och en 100D exakt samma förmånsvärde. Däremot kostar X 3k mer i månaden, men också samma förmånsvärde oavsett batteripack.e5m1r skrev:Paketerar de bilar som de gör nu skulle jag gissa 3000kr för low range och 6-7000 på high range
Så om skatteverket följer samma mönster gissar jag att förmånsvärdet för standard och long range blir identiskt. "Likvärdig bil" kommer skatteverket säkert använda sig av Audi A4 / BMW 3-serie, precis som de likvärdiga bilarna för Model S är 5-serie/A6 och för X:en är det X5/Q7
Min gissning är att en Model 3 utan extra utrustning landar på 3000-3500kr/mån. Extrautrustningen höjer förmånsvärdet på samma sätt som för X/S. Dvs, ska man ha autopilot bumpas det upp med 900kr/mån, premiumpaketet likaså...
"Problemet" är ju sen om de utgår ifrån grundmodell eller något mer motorstark osv... I mitt tycke så är egentligen "motsvarande" fossilbil dyrare än Model 3, men man får nog utgå ifrån att de ändå vill göra viss reduktion.
Tar man en elbil med inköpspris på 325.000:- så landar man på 2.900:- vilket jag tror är ett rimligt minimum att utgå ifrån.
Räknar man med 410.000:- i inköpspris på Model 3 så får man förmånsvärdet helt utan reducering till "motsvarande bil". Det blir 4.200:- vilket känns som ett rimligt maximum.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Förmånsvärde och försäkringskostnad TM3?
Har vi fått någon information om det? Anledningen till att 75D och 100D varierade innan men inte längre tror jag kan ha med accelerationen att göra, tidigare jämfördes 100D som en bil med starkare motor men numera är de typ lika så därmför jämförs det med samma modell. Hur det blir med Model 3 återstår att se.e5m1r skrev:Jag tänker mer på att longrange har mer standardutrustninghelix skrev:Nja, tvärtom. Just nu har en Model S 75D och en 100D exakt samma förmånsvärde. Däremot kostar X 3k mer i månaden, men också samma förmånsvärde oavsett batteripack.e5m1r skrev:Paketerar de bilar som de gör nu skulle jag gissa 3000kr för low range och 6-7000 på high range
Så om skatteverket följer samma mönster gissar jag att förmånsvärdet för standard och long range blir identiskt. "Likvärdig bil" kommer skatteverket säkert använda sig av Audi A4 / BMW 3-serie, precis som de likvärdiga bilarna för Model S är 5-serie/A6 och för X:en är det X5/Q7
Min gissning är att en Model 3 utan extra utrustning landar på 3000-3500kr/mån. Extrautrustningen höjer förmånsvärdet på samma sätt som för X/S. Dvs, ska man ha autopilot bumpas det upp med 900kr/mån, premiumpaketet likaså...
Re: Förmånsvärde och försäkringskostnad TM3?
Att Leaf och Ionic ligger på 1500 låter lite. Menar du 3000 som blir 1500 i skatteeffekt vid 50% marginalskatt
Re: Förmånsvärde och försäkringskostnad TM3?
Ioniq har 1808 kr i månaden eller 21 700 kr om året i förmånsvärde.bullen skrev:Att Leaf och Ionic ligger på 1500 låter lite. Menar du 3000 som blir 1500 i skatteeffekt vid 50% marginalskatt
Re: Förmånsvärde och försäkringskostnad TM3?
Kan finnas en poäng i det, fast det kan inte vara enbart acceleration, för då hade vi typ inte fått någon nedsättning... Då hade det varit Audi RS6, BMW M5 osv att jämföra med.vigge50 skrev:Har vi fått någon information om det? Anledningen till att 75D och 100D varierade innan men inte längre tror jag kan ha med accelerationen att göra, tidigare jämfördes 100D som en bil med starkare motor men numera är de typ lika så därmför jämförs det med samma modell. Hur det blir med Model 3 återstår att se.e5m1r skrev:Jag tänker mer på att longrange har mer standardutrustninghelix skrev:Nja, tvärtom. Just nu har en Model S 75D och en 100D exakt samma förmånsvärde. Däremot kostar X 3k mer i månaden, men också samma förmånsvärde oavsett batteripack.e5m1r skrev:Paketerar de bilar som de gör nu skulle jag gissa 3000kr för low range och 6-7000 på high range
Så om skatteverket följer samma mönster gissar jag att förmånsvärdet för standard och long range blir identiskt. "Likvärdig bil" kommer skatteverket säkert använda sig av Audi A4 / BMW 3-serie, precis som de likvärdiga bilarna för Model S är 5-serie/A6 och för X:en är det X5/Q7
Min gissning är att en Model 3 utan extra utrustning landar på 3000-3500kr/mån. Extrautrustningen höjer förmånsvärdet på samma sätt som för X/S. Dvs, ska man ha autopilot bumpas det upp med 900kr/mån, premiumpaketet likaså...
I Model 3s fall skulle det inte heller bli någon nedsättning. För standard 3an skulle man få jämföra med typ BMW 330-340 vilka ligger "runt" bastrean i pris. Long range skulle hamna närmast 340, också med ungefär samma pris.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Förmånsvärde och försäkringskostnad TM3?
1790 kr månad eller 21500 kr år för billigaste Leaf 30 2017.vigge50 skrev:Ioniq har 1808 kr i månaden eller 21 700 kr om året i förmånsvärde.bullen skrev:Att Leaf och Ionic ligger på 1500 låter lite. Menar du 3000 som blir 1500 i skatteeffekt vid 50% marginalskatt
Tänkte på skatteeffekten som du skrev men jag uttryckte lite slarvigt. Med lite utrustning stiger snabbt förmånsvärdet på Leaf och Ioniq runt 3000
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Förmånsvärde och försäkringskostnad TM3?
För Model S och X har Skatteverket inte hittat någon jämförbar bil, de har istället tagit nybilspriset och gjort avdrag för hur mycket de anser att eldriften ökar priset.helix skrev:"Likvärdig bil" kommer skatteverket säkert använda sig av Audi A4 / BMW 3-serie, precis som de likvärdiga bilarna för Model S är 5-serie/A6 och för X:en är det X5/Q7
Re: Förmånsvärde och försäkringskostnad TM3?
Skatteverket har en "korg" av lämpligt valda konkurrentbilar som de jämför med för sina beräkningar.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Förmånsvärde och försäkringskostnad TM3?
Med det resonemanget borde väl förmånsvärdet vara i princip samma för Model X och S? Dock är förmånsvärde för X mer än 50% dyrare än motsvarande S. En Model X 100D är däremot bara 3% dyrare i baspris än en Model S 100D.Stripe68 skrev:För Model S och X har Skatteverket inte hittat någon jämförbar bil, de har istället tagit nybilspriset och gjort avdrag för hur mycket de anser att eldriften ökar priset.helix skrev:"Likvärdig bil" kommer skatteverket säkert använda sig av Audi A4 / BMW 3-serie, precis som de likvärdiga bilarna för Model S är 5-serie/A6 och för X:en är det X5/Q7
Ska dock poängtera att jag inte vet hur det ligger till, men fick för mig jag läst att skatteverket jämför Model S med motsvarande tyska sedaner och X med motsvarande tyska SUV:ar. Hur exakt skatteverket gör sin bedömning är dock en gåta
Re: Förmånsvärde och försäkringskostnad TM3?
Fått informationen hur Skatteverket gör av de som jobbar hos Tesla. Dock vet man bara hur själva ”principen” är.
Exakt vilka modeller och hur man räknar i detalj är dock något som bara Skatteverket känner till.
Exakt vilka modeller och hur man räknar i detalj är dock något som bara Skatteverket känner till.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Förmånsvärde och försäkringskostnad TM3?
Det är ganska enkelt men lite magi bakom uträkningen hos Tesla då det saknas "närmast jämförbar bil".Leo skrev:Fått informationen hur Skatteverket gör av de som jobbar hos Tesla. Dock vet man bara hur själva ”principen” är.
Exakt vilka modeller och hur man räknar i detalj är dock något som bara Skatteverket känner till.
Från skatteverket:
I fallet Tesla blir det alltså genomsnittligt nybilspris i samma storleksklass (alltså genomsnittligt pris för alla sotare) och inte närmast jämförbara bil som sätter förmånsvärdet. S och X räknas in i olika storleksklasser och får därmed också olika förmånsvärden.Om en bils nybilspris är högre än nybilspriset för närmast jämförbara bil utan sådan teknik, ska förmånsvärdet sättas ned till en nivå som motsvarar förmånsvärdet för den jämförbara bilen (61 kap. 8 a § första stycket inkomstskattelagen). Jämförelsen bör i första hand göras med bilar av samma märke och bilmodell. I andra hand kan jämförelsen göras med nybilspriset för närmast jämförbara konventionella bil i samma storleksklass eller med ett genomsnittligt nybilspris för storleksklassen (prop. 1999/2000:6, s. 46–47).
Den nyfikne kan också läsa här på skatteverket.se vilka bilar som anses vara närmast jämförbara.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Förmånsvärde och försäkringskostnad TM3?
Mellan 5 och 30 tusen gissar jag på
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19