Vid leverans? Just nu går det väl inte att köpa. Att vänta på RWD är nog inte så tokigt, vi ska få snö imorgon så då kan jag meddela om den funkar bra med enbart RWD.frippan skrev:Blir nog att vänta och chansa på att det kommer ett mediumbatteri och att de hinner få klart nya hardware 3.0.
Man vill ju ha det nyaste och det är ju så nära nu. Är ju sagt att det skall komma under 2019.
Är det någon som tänker beställa Full self driving vid leverans av model 3?
Model 3 - Konfiguration/specifikation
Moderator: Redaktion
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Om vi räknar med teslas dollarkurs, dvs inkl moms mm, på 12,45kr så är besparingen större på MR RWD.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Skall bli kul att höra hur den fungerar i snön.
Går att beställa FSD om du pratar med Tesla, finns inte med på hemsidan bara.
Går att beställa FSD om du pratar med Tesla, finns inte med på hemsidan bara.
Pontus skrev:Vid leverans? Just nu går det väl inte att köpa. Att vänta på RWD är nog inte så tokigt, vi ska få snö imorgon så då kan jag meddela om den funkar bra med enbart RWD.frippan skrev:Blir nog att vänta och chansa på att det kommer ett mediumbatteri och att de hinner få klart nya hardware 3.0.
Man vill ju ha det nyaste och det är ju så nära nu. Är ju sagt att det skall komma under 2019.
Är det någon som tänker beställa Full self driving vid leverans av model 3?
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Blir väldigt, väldigt få som kan köpa bil privat, för SKATTADE pengar, med det upplägget. Kan man det så behöver man ju knappast låna till bil heller förresten för då borde man kunna köpa kontant istället.OfarligTesla skrev:För mig? 3 år om jag har tur.LarsL skrev:Hur lång livslängd tänker du att bilen ska ha?OfarligTesla skrev:Vad har företagsleasing med det att göra? Tycker helt enkelt det är en väldigt lång löptid på ett lån med relativt hög ränta och på en produkt som tappar mycket i värde. Visst att man kanske investerar sina pengar till bättre avkastning istället men jag tycker ändå 7 år är lång tid för ett billån.Jeppe_E skrev:
Tja, jo.. Alla har ju inte möjlighet till företagsleasing...
Men man kan ju se det som att efter 3,5 år så har man 260.000 i restskuld och bilen lär väl vara värd 300.000.
Du bör ju dela upp lånet så att det är lite snabbare än värdeminskningen.
Ja så kan man ju göra och istället investera pengarna till högre avkastning men jag skulle tycka det var lite väl ändå. Jag vill inte ta för mycket risker med pengarna och samtidigt ha lån på en sådan tillgång som en bil under så pass lång tid.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Det finns ju en anledning till varför de flesta bilar som säljs nya är till företag, de flesta som köper för skattade pengar väljer begagnat. Jag säger inte att man måste betala av allt snabbt men i min värld har man köpt en för dyr bil för sin ekonomi om man inte i var fall har möjlighet att betala av den på iaf 4 år (och ha ett tillräckligt sparande utöver det). Jag själv skulle helt enkelt välja en billigare bil i så fall istället för att vara skuldsatt så pass länge, för mig räcker det med att jag har ett bostadslån som löper längre.LarsL skrev:
Blir väldigt, väldigt få som kan köpa bil privat, för SKATTADE pengar, med det upplägget. Kan man det så behöver man ju knappast låna till bil heller förresten för då borde man kunna köpa kontant istället.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Hoppas kan man. Electrek säger dock ingenting om varför de anser att Tesla förväntas göra så.Zalman3 skrev:"Right now, European orders are limited to the two higher versions of the Model 3. Tesla is expected to open up orders for the Mid-Range and rear-wheel-drive versions shortly after the first deliveries in the market."
https://electrek.co/2018/12/08/tesla-mo ... st-drives/
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Och det är det som gör att ”folk” fortsätter att slänga pengar på bränsle istället för att köpa elektriskt. De tror att de måste betala en bil som håller och fungerar i 20 000mil och/eller 10 år på 3-4 år och då blir det naturligtvis orimligt dyrt per månad. Jag försöker alltid att skriva av produkter över deras livslängd. På det sättet kan jag se deras riktiga kostnad och göra korrekta beslut om vad jag köper.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Skall ta 3:an på leasing på min firma. Och har funderat på att köpa till AP för 61000kr senare för att slippa förmånsvärdet på det tillvalet.frippan skrev:Kikade lite i koden till hemsidan.
hittade denna rad i designstudion
"Model 3 Mid Range med bakhjulsdrift"
Priset är fortfarande $46000 på det valet. Så ingen hint om priset.
Borde ju tyda på att den kommer även hit, varför annars lägga tid på att översätta den raden
Hittade även priset på total självkörning. 33200:- vid leverans eller 55000:- efter leverans.
Priser för autopilot
55000:- vid leverans
61000:- under trial
77000:. efter leverans
Jämför man en ren S75D med en med AP, tillval för 55000kr, så har den med AP ca 1000kr högre förmånsvärde. Blir det samma för model 3 så är det ju definitivt fördelaktigt att köpa till AP efteråt, eller tänker jag fel här?
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Längre löptid på lånet bidrar inte till en lägre kostnad utan snarare en högre räntekostnad totalt så bilen blir alltså dyrare. Jag gillar helt enkelt inte att göra sakerna dyrare än de behöver vara (om man nu inte investerar pengarna till högre avkastning än räntan förstås). Men ja, alla är vi olika och vissa finansierar ju sina möbler/TV/dator också.LarsL skrev:Och det är det som gör att ”folk” fortsätter att slänga pengar på bränsle istället för att köpa elektriskt. De tror att de måste betala en bil som håller och fungerar i 20 000mil och/eller 10 år på 3-4 år och då blir det naturligtvis orimligt dyrt per månad. Jag försöker alltid att skriva av produkter över deras livslängd. På det sättet kan jag se deras riktiga kostnad och göra korrekta beslut om vad jag köper.
Värdeminskningen är densamma oavsett hur lång löptid lånet har och avskrivning har inte heller någonting att göra med lånets löptid.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Beror på om du vill följa lagen. Du ska nämligen betala förmån även om du köper till AP efteråt.MaxE skrev:Skall ta 3:an på leasing på min firma. Och har funderat på att köpa till AP för 61000kr senare för att slippa förmånsvärdet på det tillvalet.frippan skrev:Kikade lite i koden till hemsidan.
hittade denna rad i designstudion
"Model 3 Mid Range med bakhjulsdrift"
Priset är fortfarande $46000 på det valet. Så ingen hint om priset.
Borde ju tyda på att den kommer även hit, varför annars lägga tid på att översätta den raden
Hittade även priset på total självkörning. 33200:- vid leverans eller 55000:- efter leverans.
Priser för autopilot
55000:- vid leverans
61000:- under trial
77000:. efter leverans
Jämför man en ren S75D med en med AP, tillval för 55000kr, så har den med AP ca 1000kr högre förmånsvärde. Blir det samma för model 3 så är det ju definitivt fördelaktigt att köpa till AP efteråt, eller tänker jag fel här?
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Fast då beräknas förmånsvärdet på 61000/77000 kr extrautrustning
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Snarare 77000 kr då rabatter inte får tas med i beräkning av förmånsvärdet.p1457 skrev:Fast då beräknas förmånsvärdet på 61000/77000 kr extrautrustning
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Läste på garantisidan att standard och mid range batteriet har 8 år / 160 000km.
Är det också ett tecken att vi får mid range?
Är det också ett tecken att vi får mid range?
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
jag kör 10år, 100% finansiering på alla mina billån. Då får jag ett lågt månadsbelopp. Sen säljer jag ofta bilarna efter 1-4 år ändå.OfarligTesla skrev:Aldrig hört talas om, trodde det var 4-5 år som erbjöds som mest. Vilket även det är galet lång tid.Tars skrev:Vanligt när man köper bil som privatperson.OfarligTesla skrev:7 år?!? Går det ens att finansiera dem på så lång tid? Låter helt galet att någon skulle göra det.Jeppe_E skrev:Sweet!Zalman3 skrev:"Right now, European orders are limited to the two higher versions of the Model 3. Tesla is expected to open up orders for the Mid-Range and rear-wheel-drive versions shortly after the first deliveries in the market."
https://electrek.co/2018/12/08/tesla-mo ... st-drives/
Så 7000 USD billigare än LR AWD = 87000 SEK. Så då bör MR RWD hamna på runt 573.000 SEK. 87k är ju en del för 8 mil extra räckvidd och AWD. Iofs 1.1 sekunder långsammare till hundra, men...
Det är 900kr mindre i månaden hos DNB på 7 år
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Ja som sagt fungerar ju det ju bra om man investerar pengarna annorstädes under tiden så man har dem när man vill lösa lånet trots att bilen kan vara värd mindre än lånebeloppet. Rent ekonomiskt är det ju även bättre. Problemet är väl att de flesta som tar längre finansiering gör det inte för att de tjänar på högre avkastning än räntan är.HelectriC skrev:jag kör 10år, 100% finansiering på alla mina billån. Då får jag ett lågt månadsbelopp. Sen säljer jag ofta bilarna efter 1-4 år ändå.
Problemet i Sverige med det är att när vi pratar roligare bilar så blir beloppen så pass höga så det blir mer irriterande att skaffa bostadslån under en stor del av tiden, då enskilda lånehandläggare kan inte godkänna lånen. Tar man på företag slipper man ju det problemet iaf.
Sen är jag nog motsatsen, jag gillar att ha låga utgifter per månad och ha bilarna mer eller mindre avbetalda snabbt oavsett om det är lite sämre ekonomiskt. Jag vill kunna leva billigt utan att förändra något ifall jag eller frun känner för att starta något kul projekt i ett år eller så och då stå utan inkomst, då hjälper det att ha inga eller låga skulder på bilen som skall betalas av.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Blir kanske svårt att kombinera låg månadsutgift med snabb avbetalning
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Ja men betalar man av snabbt så är det en begränsad tid man är uppbunden innan utgiften för finansieringen är borta. Dvs en kortare period man begränsas av att man äger bilen. Skulle jag finansierat 100% av Teslan på 10 år så pratar vi i genomsnitt 9k per månad bara i avbetalning under dessa 10 år vilket självklart påverkar möjligheten för mig eller frun att inte ha någon inkomst under en delperiod av dessa 10 år, utan att äta av sparpengar.HelectriC skrev:Blir kanske svårt att kombinera låg månadsutgift med snabb avbetalning
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Man bör betala av bilen (och annat) i samma takt, egentligen snabbare, än värdeminskningen. Det gör att man bör betala av mer i början då värdefallet är högt och man bör också betala mer om man kör fler mil.
Det jag gjorde med Leafen var ganska bra där jag betalade mycket de första två åren, via leasing, och sedan nu betalar av mindre då värdeminskningen planat ut. Jag ligger nu med en skuld som ligger en behaglig bit ifrån värdet och avbetalningen håller bra tempo emot noll värdet.
Det jag gjorde med Leafen var ganska bra där jag betalade mycket de första två åren, via leasing, och sedan nu betalar av mindre då värdeminskningen planat ut. Jag ligger nu med en skuld som ligger en behaglig bit ifrån värdet och avbetalningen håller bra tempo emot noll värdet.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Väldigt konstigt med ett sånt påstående rent generellt... Allt beror på villkor på leasingen, hur man kan placera kapitalet alternativt respektive till vilken ränta man annars kan låna. Det blir alltså helt individuellt vad som är optimalt rent ekonomiskt...LarsL skrev:Man bör betala av bilen (och annat) i samma takt, egentligen snabbare, än värdeminskningen. Det gör att man bör betala av mer i början då värdefallet är högt och man bör också betala mer om man kör fler mil.
Det jag gjorde med Leafen var ganska bra där jag betalade mycket de första två åren, via leasing, och sedan nu betalar av mindre då värdeminskningen planat ut. Jag ligger nu med en skuld som ligger en behaglig bit ifrån värdet och avbetalningen håller bra tempo emot noll värdet.
Sen finns det såklart folk som är extremt riskaverta respektive risktagande, det ska också beaktas och är också individuellt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
THE FINAL COUNTDOWN
Måste man bli så nervös?
Beställning klar
Processen har börjat, och man stirrar på den här lodräta axeln.
På ett symboliskt sätt är redan nedräkningen för förbränningsmotorns förlust i matchen mot elbilen också påbörjad!
Och som människa i en stor men löjligt liten värld i rymden är det stort!
Måste man bli så nervös?
Beställning klar
Processen har börjat, och man stirrar på den här lodräta axeln.
På ett symboliskt sätt är redan nedräkningen för förbränningsmotorns förlust i matchen mot elbilen också påbörjad!
Och som människa i en stor men löjligt liten värld i rymden är det stort!
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Varit mycket snack om ifall värme i framsätet är standard, tror inte jag sett länk till denna texten i manualen innan:
If equipped with the premium package, rear seats are also equipped with seat heaters
Se sidan 100 (97 enl. manualens sidräkning)
https://www.tesla.com/content/dam/tesla ... Manual.pdf
If equipped with the premium package, rear seats are also equipped with seat heaters
Se sidan 100 (97 enl. manualens sidräkning)
https://www.tesla.com/content/dam/tesla ... Manual.pdf
Model 3 Performance -23
Model 3 SR+ -19
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Kalla mig trög, men hjälp mig att förstå
Som jag fattat det så har de inte dragit av för miljöbilsbonusen?
Så om man jämför med en fossilbil och tar i beaktande de besparingarna de anser det ger på 125kkr och sen drar av bonusen på 60kkr, så skulle det innebära att det motsvarar att köpa en fossilare runt 460kkr?
Som jag fattat det så har de inte dragit av för miljöbilsbonusen?
Så om man jämför med en fossilbil och tar i beaktande de besparingarna de anser det ger på 125kkr och sen drar av bonusen på 60kkr, så skulle det innebära att det motsvarar att köpa en fossilare runt 460kkr?
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
du har fattat det rätt, så så trög verkar du inte vara.dhanjel skrev:Kalla mig trög, men hjälp mig att förstå
Som jag fattat det så har de inte dragit av för miljöbilsbonusen?
Så om man jämför med en fossilbil och tar i beaktande de besparingarna de anser det ger på 125kkr och sen drar av bonusen på 60kkr, så skulle det innebära att det motsvarar att köpa en fossilare runt 460kkr?
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver