Model 3 - Konfiguration/specifikation

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8564
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Pontus »

frippan skrev:
Blir nog att vänta och chansa på att det kommer ett mediumbatteri och att de hinner få klart nya hardware 3.0.
Man vill ju ha det nyaste och det är ju så nära nu. Är ju sagt att det skall komma under 2019.

Är det någon som tänker beställa Full self driving vid leverans av model 3?
Vid leverans? Just nu går det väl inte att köpa. Att vänta på RWD är nog inte så tokigt, vi ska få snö imorgon så då kan jag meddela om den funkar bra med enbart RWD.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Bonden75
Teslaägare
Inlägg: 68
Blev medlem: 10 dec 2016 07:32

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Bonden75 »

Om vi räknar med teslas dollarkurs, dvs inkl moms mm, på 12,45kr så är besparingen större på MR RWD.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av frippan »

Skall bli kul att höra hur den fungerar i snön.
Går att beställa FSD om du pratar med Tesla, finns inte med på hemsidan bara.
Pontus skrev:
frippan skrev:
Blir nog att vänta och chansa på att det kommer ett mediumbatteri och att de hinner få klart nya hardware 3.0.
Man vill ju ha det nyaste och det är ju så nära nu. Är ju sagt att det skall komma under 2019.

Är det någon som tänker beställa Full self driving vid leverans av model 3?
Vid leverans? Just nu går det väl inte att köpa. Att vänta på RWD är nog inte så tokigt, vi ska få snö imorgon så då kan jag meddela om den funkar bra med enbart RWD.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av LarsL »

OfarligTesla skrev:
LarsL skrev:
OfarligTesla skrev:
Jeppe_E skrev:

Tja, jo.. Alla har ju inte möjlighet till företagsleasing...

Men man kan ju se det som att efter 3,5 år så har man 260.000 i restskuld och bilen lär väl vara värd 300.000.
Vad har företagsleasing med det att göra? Tycker helt enkelt det är en väldigt lång löptid på ett lån med relativt hög ränta och på en produkt som tappar mycket i värde. Visst att man kanske investerar sina pengar till bättre avkastning istället men jag tycker ändå 7 år är lång tid för ett billån.
Hur lång livslängd tänker du att bilen ska ha?
Du bör ju dela upp lånet så att det är lite snabbare än värdeminskningen.
För mig? 3 år om jag har tur.

Ja så kan man ju göra och istället investera pengarna till högre avkastning men jag skulle tycka det var lite väl ändå. Jag vill inte ta för mycket risker med pengarna och samtidigt ha lån på en sådan tillgång som en bil under så pass lång tid.
Blir väldigt, väldigt få som kan köpa bil privat, för SKATTADE pengar, med det upplägget. Kan man det så behöver man ju knappast låna till bil heller förresten för då borde man kunna köpa kontant istället.
Eliard
Teslaägare
Inlägg: 323
Blev medlem: 26 feb 2015 19:10
Ort: Uppsala

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Eliard »

Visst är Teslas exempel på leasing i ex moms :oops: :roll:
...eller.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av OfarligTesla »

LarsL skrev:

Blir väldigt, väldigt få som kan köpa bil privat, för SKATTADE pengar, med det upplägget. Kan man det så behöver man ju knappast låna till bil heller förresten för då borde man kunna köpa kontant istället.
Det finns ju en anledning till varför de flesta bilar som säljs nya är till företag, de flesta som köper för skattade pengar väljer begagnat. Jag säger inte att man måste betala av allt snabbt men i min värld har man köpt en för dyr bil för sin ekonomi om man inte i var fall har möjlighet att betala av den på iaf 4 år (och ha ett tillräckligt sparande utöver det). Jag själv skulle helt enkelt välja en billigare bil i så fall istället för att vara skuldsatt så pass länge, för mig räcker det med att jag har ett bostadslån som löper längre.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Surfaren »

Zalman3 skrev:
"Right now, European orders are limited to the two higher versions of the Model 3. Tesla is expected to open up orders for the Mid-Range and rear-wheel-drive versions shortly after the first deliveries in the market."
https://electrek.co/2018/12/08/tesla-mo ... st-drives/
Hoppas kan man. Electrek säger dock ingenting om varför de anser att Tesla förväntas göra så.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av LarsL »

Och det är det som gör att ”folk” fortsätter att slänga pengar på bränsle istället för att köpa elektriskt. De tror att de måste betala en bil som håller och fungerar i 20 000mil och/eller 10 år på 3-4 år och då blir det naturligtvis orimligt dyrt per månad. Jag försöker alltid att skriva av produkter över deras livslängd. På det sättet kan jag se deras riktiga kostnad och göra korrekta beslut om vad jag köper.
Användarvisningsbild
MaxE
Teslaägare
Inlägg: 125
Blev medlem: 07 okt 2017 16:27

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av MaxE »

frippan skrev:
Kikade lite i koden till hemsidan.

hittade denna rad i designstudion

"Model 3 Mid Range med bakhjulsdrift"

Priset är fortfarande $46000 på det valet. Så ingen hint om priset.

Borde ju tyda på att den kommer även hit, varför annars lägga tid på att översätta den raden

Hittade även priset på total självkörning. 33200:- vid leverans eller 55000:- efter leverans.

Priser för autopilot
55000:- vid leverans
61000:- under trial
77000:. efter leverans
Skall ta 3:an på leasing på min firma. Och har funderat på att köpa till AP för 61000kr senare för att slippa förmånsvärdet på det tillvalet.

Jämför man en ren S75D med en med AP, tillval för 55000kr, så har den med AP ca 1000kr högre förmånsvärde. Blir det samma för model 3 så är det ju definitivt fördelaktigt att köpa till AP efteråt, eller tänker jag fel här?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av OfarligTesla »

LarsL skrev:
Och det är det som gör att ”folk” fortsätter att slänga pengar på bränsle istället för att köpa elektriskt. De tror att de måste betala en bil som håller och fungerar i 20 000mil och/eller 10 år på 3-4 år och då blir det naturligtvis orimligt dyrt per månad. Jag försöker alltid att skriva av produkter över deras livslängd. På det sättet kan jag se deras riktiga kostnad och göra korrekta beslut om vad jag köper.
Längre löptid på lånet bidrar inte till en lägre kostnad utan snarare en högre räntekostnad totalt så bilen blir alltså dyrare. Jag gillar helt enkelt inte att göra sakerna dyrare än de behöver vara (om man nu inte investerar pengarna till högre avkastning än räntan förstås). Men ja, alla är vi olika och vissa finansierar ju sina möbler/TV/dator också.

Värdeminskningen är densamma oavsett hur lång löptid lånet har och avskrivning har inte heller någonting att göra med lånets löptid.
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare
Inlägg: 1004
Blev medlem: 22 okt 2014 21:35
Ort: Hönö

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av mahulkp »

MaxE skrev:
frippan skrev:
Kikade lite i koden till hemsidan.

hittade denna rad i designstudion

"Model 3 Mid Range med bakhjulsdrift"

Priset är fortfarande $46000 på det valet. Så ingen hint om priset.

Borde ju tyda på att den kommer även hit, varför annars lägga tid på att översätta den raden

Hittade även priset på total självkörning. 33200:- vid leverans eller 55000:- efter leverans.

Priser för autopilot
55000:- vid leverans
61000:- under trial
77000:. efter leverans
Skall ta 3:an på leasing på min firma. Och har funderat på att köpa till AP för 61000kr senare för att slippa förmånsvärdet på det tillvalet.

Jämför man en ren S75D med en med AP, tillval för 55000kr, så har den med AP ca 1000kr högre förmånsvärde. Blir det samma för model 3 så är det ju definitivt fördelaktigt att köpa till AP efteråt, eller tänker jag fel här?
Beror på om du vill följa lagen. Du ska nämligen betala förmån även om du köper till AP efteråt.
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
MaxE
Teslaägare
Inlägg: 125
Blev medlem: 07 okt 2017 16:27

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av MaxE »

Ahhh. Den lilla detaljen! :shock:

Det hade jag ingen aning om.
p1457
elbilist
Inlägg: 297
Blev medlem: 29 nov 2017 00:51

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av p1457 »

Fast då beräknas förmånsvärdet på 61000/77000 kr extrautrustning :)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8564
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Pontus »

p1457 skrev:
Fast då beräknas förmånsvärdet på 61000/77000 kr extrautrustning :)
Snarare 77000 kr då rabatter inte får tas med i beräkning av förmånsvärdet.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av frippan »

Läste på garantisidan att standard och mid range batteriet har 8 år / 160 000km.

Är det också ett tecken att vi får mid range?
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av HelectriC »

OfarligTesla skrev:
Tars skrev:
OfarligTesla skrev:
Jeppe_E skrev:
Zalman3 skrev:
"Right now, European orders are limited to the two higher versions of the Model 3. Tesla is expected to open up orders for the Mid-Range and rear-wheel-drive versions shortly after the first deliveries in the market."
https://electrek.co/2018/12/08/tesla-mo ... st-drives/
Sweet!

Så 7000 USD billigare än LR AWD = 87000 SEK. Så då bör MR RWD hamna på runt 573.000 SEK. 87k är ju en del för 8 mil extra räckvidd och AWD. Iofs 1.1 sekunder långsammare till hundra, men...

Det är 900kr mindre i månaden hos DNB på 7 år :)
7 år?!? Går det ens att finansiera dem på så lång tid? Låter helt galet att någon skulle göra det.
Vanligt när man köper bil som privatperson.
Aldrig hört talas om, trodde det var 4-5 år som erbjöds som mest. Vilket även det är galet lång tid.
jag kör 10år, 100% finansiering på alla mina billån. Då får jag ett lågt månadsbelopp. Sen säljer jag ofta bilarna efter 1-4 år ändå.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av OfarligTesla »

HelectriC skrev:
jag kör 10år, 100% finansiering på alla mina billån. Då får jag ett lågt månadsbelopp. Sen säljer jag ofta bilarna efter 1-4 år ändå.
Ja som sagt fungerar ju det ju bra om man investerar pengarna annorstädes under tiden så man har dem när man vill lösa lånet trots att bilen kan vara värd mindre än lånebeloppet. Rent ekonomiskt är det ju även bättre. Problemet är väl att de flesta som tar längre finansiering gör det inte för att de tjänar på högre avkastning än räntan är.

Problemet i Sverige med det är att när vi pratar roligare bilar så blir beloppen så pass höga så det blir mer irriterande att skaffa bostadslån under en stor del av tiden, då enskilda lånehandläggare kan inte godkänna lånen. Tar man på företag slipper man ju det problemet iaf.

Sen är jag nog motsatsen, jag gillar att ha låga utgifter per månad och ha bilarna mer eller mindre avbetalda snabbt oavsett om det är lite sämre ekonomiskt. Jag vill kunna leva billigt utan att förändra något ifall jag eller frun känner för att starta något kul projekt i ett år eller så och då stå utan inkomst, då hjälper det att ha inga eller låga skulder på bilen som skall betalas av.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av HelectriC »

Blir kanske svårt att kombinera låg månadsutgift med snabb avbetalning :?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av OfarligTesla »

HelectriC skrev:
Blir kanske svårt att kombinera låg månadsutgift med snabb avbetalning :?
Ja men betalar man av snabbt så är det en begränsad tid man är uppbunden innan utgiften för finansieringen är borta. Dvs en kortare period man begränsas av att man äger bilen. Skulle jag finansierat 100% av Teslan på 10 år så pratar vi i genomsnitt 9k per månad bara i avbetalning under dessa 10 år vilket självklart påverkar möjligheten för mig eller frun att inte ha någon inkomst under en delperiod av dessa 10 år, utan att äta av sparpengar.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av LarsL »

Man bör betala av bilen (och annat) i samma takt, egentligen snabbare, än värdeminskningen. Det gör att man bör betala av mer i början då värdefallet är högt och man bör också betala mer om man kör fler mil.

Det jag gjorde med Leafen var ganska bra där jag betalade mycket de första två åren, via leasing, och sedan nu betalar av mindre då värdeminskningen planat ut. Jag ligger nu med en skuld som ligger en behaglig bit ifrån värdet och avbetalningen håller bra tempo emot noll värdet.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10283
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Legato »

LarsL skrev:
Man bör betala av bilen (och annat) i samma takt, egentligen snabbare, än värdeminskningen. Det gör att man bör betala av mer i början då värdefallet är högt och man bör också betala mer om man kör fler mil.

Det jag gjorde med Leafen var ganska bra där jag betalade mycket de första två åren, via leasing, och sedan nu betalar av mindre då värdeminskningen planat ut. Jag ligger nu med en skuld som ligger en behaglig bit ifrån värdet och avbetalningen håller bra tempo emot noll värdet.
Väldigt konstigt med ett sånt påstående rent generellt... Allt beror på villkor på leasingen, hur man kan placera kapitalet alternativt respektive till vilken ränta man annars kan låna. Det blir alltså helt individuellt vad som är optimalt rent ekonomiskt...

Sen finns det såklart folk som är extremt riskaverta respektive risktagande, det ska också beaktas och är också individuellt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av TeslaTissel »

THE FINAL COUNTDOWN

Måste man bli så nervös? :D
Beställning klar
Processen har börjat, och man stirrar på den här lodräta axeln.

På ett symboliskt sätt är redan nedräkningen för förbränningsmotorns förlust i matchen mot elbilen också påbörjad!
Och som människa i en stor men löjligt liten värld i rymden är det stort!



D28699B8-C814-4B84-AC61-1A0A6936D4B5.jpeg
Albin
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 04 jun 2017 22:09

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Albin »

Varit mycket snack om ifall värme i framsätet är standard, tror inte jag sett länk till denna texten i manualen innan:
If equipped with the premium package, rear seats are also equipped with seat heaters

Se sidan 100 (97 enl. manualens sidräkning)
https://www.tesla.com/content/dam/tesla ... Manual.pdf
Model 3 Performance -23
Model 3 SR+ -19
Användarvisningsbild
dhanjel
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 08 maj 2017 14:22
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av dhanjel »

Kalla mig trög, men hjälp mig att förstå :)

Bild

Som jag fattat det så har de inte dragit av för miljöbilsbonusen?
Så om man jämför med en fossilbil och tar i beaktande de besparingarna de anser det ger på 125kkr och sen drar av bonusen på 60kkr, så skulle det innebära att det motsvarar att köpa en fossilare runt 460kkr?
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av frippan »

dhanjel skrev:
Kalla mig trög, men hjälp mig att förstå :)

Bild

Som jag fattat det så har de inte dragit av för miljöbilsbonusen?
Så om man jämför med en fossilbil och tar i beaktande de besparingarna de anser det ger på 125kkr och sen drar av bonusen på 60kkr, så skulle det innebära att det motsvarar att köpa en fossilare runt 460kkr?
du har fattat det rätt, så så trög verkar du inte vara. :)
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Skriv svar