Model 3 - Konfiguration/specifikation

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av nek0 »

Toja skrev:
Jämföra Tesla model 3 och Leif är som att jämföra äpplen och päron.
Klart att model 3 kommer vara dyrare.

Inte jämför du en BMW med en Toyota och tror att det ska bli samma pris
Tror inte an han jämför Model 3 och Leaf som liknande bilar utan att båda går på el och om man inte behöver stor bil som Model 3 är så blir det så att man väljer billigare Nissan fast Model 3 är bättre
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Svenssons »

nek0 skrev:
Toja skrev:
Jämföra Tesla model 3 och Leif är som att jämföra äpplen och päron.
Klart att model 3 kommer vara dyrare.

Inte jämför du en BMW med en Toyota och tror att det ska bli samma pris
Tror inte an han jämför Model 3 och Leaf som liknande bilar utan att båda går på el och om man inte behöver stor bil som Model 3 är så blir det så att man väljer billigare Nissan fast Model 3 är bättre
Så om man behöver en bil så blir det så att man väljer man billigare Toyotan istället för BMW:n?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Gustafsson »

Fått en förhandsmodell av Modell Y. Aktieägarna krävde en lite mindre bil av kostnadsskäl, men den har flera fördelar.
Performance i standardutförande( se bakhjulen).
Helautomatisk körning, level 5.
Automatisk laddning, man kan bara luta sig tillbaka så sköter bilen resten.
Oöverträffat låg förbrukning, laddar fullt med Shuko 6A på mindre än en timme.

Nackdelarna är de relativt små utrymmena, men det är inte något stort hinder för de flesta.
BC565E01-9A59-44AC-B5A2-5E9EF0200FEA.jpeg
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av vigge50 »

Stor nypa salt men
There is a facebook TM3 UK group and someone there has recently quoted an official response from a person from Tesla in Amsterdam concerning UK deliveries. The answer he has got was that the pricing and configurator for TM3 in UK should come towards the end of the year. Deliveries should start in June next year.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ge.122380/
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av TeslaTissel »

vigge50 skrev:
Stor nypa salt men
There is a facebook TM3 UK group and someone there has recently quoted an official response from a person from Tesla in Amsterdam concerning UK deliveries. The answer he has got was that the pricing and configurator for TM3 in UK should come towards the end of the year. Deliveries should start in June next year.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... ge.122380/
En stor nypa salt, ja.
Såg också uppäten nu i deras forum.
Men det ligger i linje med de uppgifter som florerat senaste halvåret.

Hepp!
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Pontus »

Men hövertygad skulle väl vara en bra bit efter resten av Europa eller?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Pontus »

bjelkeman skrev:
OfarligTesla skrev:
Priserna kan du ju iaf uppskatta, de lär inte avvika allt för mycket från de uppskattningar man kan göra genom att titta på priset på Model S i Sverige och i USA och applicera samma faktor mellan dem på Model 3 priset i USA.
Tesla Model S 75D, 937 180 kr / $ 77 000 = 12,17

Bas modellerna

Tesla Model 3 Performance, $ 64 000 x 12,17 = 778 880 kr

Tesla Model 3 AWD. $ 59 000 x 12,17 = 718 030 kr

Tesla Model 3 RWD LR, $ 49 000 x 12,17 = 596 330

Tesla Model 3 RWD SR, $ 35 000 x 12,17 = 425 950 kr

Plus minst (kanske)

Autopilot $5000
Lack $1500

När jag gör detta så tänker jag att bonus malus betalar för Autopiloten. :D
Jag dock gissa på att de billigaste inte kommer under 13 i översättningskurs. Så 35000x13=455000 kr minst skulle jag tro.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Henrik Torphammar »

Model 3 SR AWD $39k? = 475000kr

Insteg för 450000kr blir antagligen i närheten av Kona/Niro/Leaf. Tre konverterade bensinare mot en riktig elbil för samma pengar.

Frågan är hur det blir med service och sådant. Tesla ligger ju långt efter praktiskt, men även BMW har ju gjort så att bara vissa tar i elbilar. Hur gör Kia och Hyundai där? Nissan vet vi skiter i vilket så det kan kvitta ;)
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av TeslaTissel »

Henrik Torphammar skrev:
Model 3 SR AWD $39k? = 475000kr

Insteg för 450000kr blir antagligen i närheten av Kona/Niro/Leaf. Tre konverterade bensinare mot en riktig elbil för samma pengar.

Frågan är hur det blir med service och sådant. Tesla ligger ju långt efter praktiskt, men även BMW har ju gjort så att bara vissa tar i elbilar. Hur gör Kia och Hyundai där? Nissan vet vi skiter i vilket så det kan kvitta ;)
Tycker vi kan skriva ut förkortningarna på tilvalen så ALLA förstår:

Tesla Model 3 AWD - fyrhjulsdrift,- Performance, $ 64 000 x 12,17 = 778 880 kr

Tesla Model 3 AWD - fyrhjulsdrift, med LR - long range, ca: 50 mil $ 59 000 x 12,17 = 718 030 kr

Tesla Model 3 RWD - bakhjulsdriven, LR - long range, ca: 50 mil $ 49 000 x 12,17 = 596 330

Tesla Model 3 RWD - bakhjulsdriven, SR - Short range ca: 30 mil, $ 35 000 x 12,17 = 425 950 kr

AP - Autopilot, det finns fler förkortningar men bara så man förtydligar. Rätta gärna om jag skrivit fel men så verkar det se ut i varje fall.

När det gäller service är det ju några (av mina vänner) som hävdar att det trots många och långa mil inte är ”ofta” man behöver serva överhuvudtaget när det gäller Model S. Nissan däremot har av jag läst mig till att de har dålig serviceorganisation. - De har en ganska stor hatt precis som alla andra traditionella tillverkare.
Det skall förstås inte tas som en sanning! ;)
Senast redigerad av TeslaTissel, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av StefL »

Priset $49000 för RWD Long Range är väl även inklusive premiumpaketet för 5000 så jämförelsen haltar lite med den rena grundmodellen för 35 k. Det ingår väl förresten kanske i alla nuvarande tillgängliga modeller?
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av TeslaTissel »

StefL skrev:
Priset $49000 för RWD Long Range är väl även inklusive premiumpaketet för 5000 så jämförelsen haltar lite med den rena grundmodellen för 35 k. Det ingår väl förresten kanske i alla nuvarande tillgängliga modeller?
Om inte ”bjelkeman” skrivit helt fel så menade han att premiumpaketet inte ingår?
Kika även på specifikationerna under specifikationerna går http://teslaclubsweden.se/information/model-3/
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av StefL »

Det tror jag inte - Long Range kostar väl 9k extra och premium 5k vilket ger 35+9+5=49
Men som jag skrev spelar det kanske mindre roll då bilen väl i nuläget inte säljs utan premiumpaketet heller.
Det skulle dock vara synnerligen intressant att veta exakt vad man missar om man väljer bort premium när det blir möjligt.
Och på samma sätt måste man väl även välja till autopilot för 4 eller 5 k för att få självklarheter som adaptiv farthållare. Kan hända att 3an i slutänden inte alls upplevs som speciellt prisvärd när myckrt ”nödvändig” utrutsning ökar priset rejält jämfört med bilar som tex Kona och Niro.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Pontus »

StefL skrev:
Det tror jag inte - Long Range kostar väl 9k extra och premium 5k vilket ger 35+9+5=49
Men som jag skrev spelar det kanske mindre roll då bilen väl i nuläget inte säljs utan premiumpaketet heller.
Det skulle dock vara synnerligen intressant att veta exakt vad man missar om man väljer bort premium när det blir möjligt.
Och på samma sätt måste man väl även välja till autopilot för 4 eller 5 k för att få självklarheter som adaptiv farthållare. Kan hända att 3an i slutänden inte alls upplevs som speciellt prisvärd när myckrt ”nödvändig” utrutsning ökar priset rejält jämfört med bilar som tex Kona och Niro.
Utan premium slipper du glastak, skinnklädsel, stora stereon och lite småsaker om jag kommer ihåg rätt.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Bjelke »

Gustafsson skrev:
Fått en förhandsmodell av Modell Y. Aktieägarna krävde en lite mindre bil av kostnadsskäl, men den har flera fördelar.
Performance i standardutförande( se bakhjulen).
Helautomatisk körning, level 5.
Automatisk laddning, man kan bara luta sig tillbaka så sköter bilen resten.
Oöverträffat låg förbrukning, laddar fullt med Shuko 6A på mindre än en timme.

Nackdelarna är de relativt små utrymmena, men det är inte något stort hinder för de flesta.
:lol: grymt! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Pontus »

TeslaTissel skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Model 3 SR AWD $39k? = 475000kr

Insteg för 450000kr blir antagligen i närheten av Kona/Niro/Leaf. Tre konverterade bensinare mot en riktig elbil för samma pengar.

Frågan är hur det blir med service och sådant. Tesla ligger ju långt efter praktiskt, men även BMW har ju gjort så att bara vissa tar i elbilar. Hur gör Kia och Hyundai där? Nissan vet vi skiter i vilket så det kan kvitta ;)
Tycker vi kan skriva ut förkortningarna på tilvalen så ALLA förstår:

Tesla Model 3 AWD - fyrhjulsdrift,- Performance, $ 64 000 x 12,17 = 778 880 kr

Tesla Model 3 AWD - fyrhjulsdrift, med LR - long range, ca: 50 mil $ 59 000 x 12,17 = 718 030 kr

Tesla Model 3 RWD - bakhjulsdriven, LR - long range, ca: 50 mil $ 49 000 x 12,17 = 596 330

Tesla Model 3 RWD - bakhjulsdriven, SR - Short range ca: 30 mil, $ 35 000 x 12,17 = 425 950 kr

AP - Autopilot, det finns fler förkortningar men bara så man förtydligar. Rätta gärna om jag skrivit fel men så verkar det se ut i varje fall.

När det gäller service är det ju några (av mina vänner) som hävdar att det trots många och långa mil inte är ”ofta” man behöver serva överhuvudtaget när det gäller Model S. Nissan däremot har av jag läst mig till att de har dålig serviceorganisation. - De har en ganska stor hatt precis som alla andra traditionella tillverkare.
Det skall förstås inte tas som en sanning! ;)
Alla bilar nu har Long Range (9000 dollar) och Premium (5000 dollar) men AWD börjar på 54000 dollar inte 59. Dessutom tillkommer 1200 dollar i avgifter på alla bilar och skatter så det kommer aldrig bli möjligt att köpa en model 3 för 35000 dollar.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av TeslaTissel »

Tycker vi kan skriva ut förkortningarna på tilvalen så ALLA förstår:

Tesla Model 3 AWD - fyrhjulsdrift,- Performance, $ 64 000 x 12,17 = 778 880 kr

Tesla Model 3 AWD - fyrhjulsdrift, med LR - long range, ca: 50 mil $ 54 000 x 12,17 = 657 000 kr

Tesla Model 3 RWD - bakhjulsdriven, LR - long range, ca: 50 mil $ 49 000 x 12,17 = 596 330

Tesla Model 3 RWD - bakhjulsdriven, SR - Short range ca: 30 mil, $ 35 000 x 12,17 = 425 950 kr

AP - Autopilot, det finns fler förkortningar men bara så man förtydligar. Rätta gärna om jag skrivit fel men så verkar det se ut i varje fall.

Alla bilar nu har Long Range (9000 dollar) och Premium (5000 dollar) men AWD börjar på 54000 dollar inte 59. Dessutom tillkommer 1200 dollar i avgifter på alla bilar och skatter så det kommer aldrig bli möjligt att köpa en model 3 för 35000 dollar.[/quote][/quote]

Jag fixade den summan nu
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av vigge50 »

Intressant artikel om Model 3Sverige kylsystem för batteriet, enligt artikeln ska de kunna kyla upp till dubbelt så mycket som kylsystemet för Model S. De säger också att kylningen ska klara av laddning på över 150 kW vilket även kabeln mellan batteriet och laddporten är speccad för.

https://insideevs.com/tesla-model-3-bat ... t-model-s/
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av TeslaTissel »

vigge50 skrev:
Intressant artikel om Model 3Sverige kylsystem för batteriet, enligt artikeln ska de kunna kyla upp till dubbelt så mycket som kylsystemet för Model S. De säger också att kylningen ska klara av laddning på över 150 kW vilket även kabeln mellan batteriet och laddporten är speccad för.

https://insideevs.com/tesla-model-3-bat ... t-model-s/
Jo jag anade det skulle bli bra men att det är nästan för bra för att vara sant är ju ännu bättre!?
Bekräftar flera bedömares analyser av batterierna samt ett och annat ”tear-down” -klipp via Youtube.

Hepp!
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av gellerstam »

vigge50 skrev:
Intressant artikel om Model 3Sverige kylsystem för batteriet, enligt artikeln ska de kunna kyla upp till dubbelt så mycket som kylsystemet för Model S. De säger också att kylningen ska klara av laddning på över 150 kW vilket även kabeln mellan batteriet och laddporten är speccad för.

https://insideevs.com/tesla-model-3-bat ... t-model-s/
Ett till steg närmare dragkroken ..... :-D
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Jerker »

Jag undrar hur bra den här strategin är från Tesla att höja priset på vissa tillbehör. Jag utgår ifrån att syftet är att de ska få in mer pengar totalt. Men jag undrar hur många som är som jag, som då istället väljer bort de tillbehören helt.

Förut har jag övervägt att välja röd färg. Då kostade den $1500 nu kostar den $2500 och därför väljer jag bort den och tar svart.

När de sänkte priset på 4-hjulsdrift till $4000 så började jag överväga att välja det, men sen den gått upp till $6000 så tycker jag att det är för dyrt.

Så istället för att få 1500+4000=5500 mer av mig så får de istället 0 extra från mig.

Undrar hur många det är som tänker som jag och hur många som struntar i det? Lönar det sig för Tesla eller kommer det i längden att bli minskad inkomst?
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av gellerstam »

Jerker skrev:
Jag undrar hur bra den här strategin är från Tesla att höja priset på vissa tillbehör. Jag utgår ifrån att syftet är att de ska få in mer pengar totalt. Men jag undrar hur många som är som jag, som då istället väljer bort de tillbehören helt.

Förut har jag övervägt att välja röd färg. Då kostade den $1500 nu kostar den $2500 och därför väljer jag bort den och tar svart.

När de sänkte priset på 4-hjulsdrift till $4000 så började jag överväga att välja det, men sen den gått upp till $6000 så tycker jag att det är för dyrt.

Så istället för att få 1500+4000=5500 mer av mig så får de istället 0 extra från mig.

Undrar hur många det är som tänker som jag och hur många som struntar i det? Lönar det sig för Tesla eller kommer det i längden att bli minskad inkomst?
Jag tror att priset handlar om att styra produktionen så att de kan producera maximalt. Att få sälja en bil till utan tillbehöret nu är betydligt bättre än att få in $6000 till om fyra månader.

Beställer du en bakhjulsdriven M3 idag så får du den inom 4 veckor. (Alla delar finns.)
RWD.jpg
Men om du beställer en DualMotor så får du den om ca 2-4 månader, beroende på hur många M3P modeller som beställs! (Begränsat antal komponenter för Dual Motor?)
AWD.jpg
Beställer du en M3P får du den inom 2 månader.
Högre lönsamhet på M3P modell ger prioritet i kön för AWD modeller.
PAWD.jpg
Kvartalsekonomi i ett nötskal.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av TeslaTissel »

gellerstam skrev:
Jerker skrev:
Jag undrar hur bra den här strategin är från Tesla att höja priset på vissa tillbehör. Jag utgår ifrån att syftet är att de ska få in mer pengar totalt. Men jag undrar hur många som är som jag, som då istället väljer bort de tillbehören helt.

Förut har jag övervägt att välja röd färg. Då kostade den $1500 nu kostar den $2500 och därför väljer jag bort den och tar svart.

När de sänkte priset på 4-hjulsdrift till $4000 så började jag överväga att välja det, men sen den gått upp till $6000 så tycker jag att det är för dyrt.

Så istället för att få 1500+4000=5500 mer av mig så får de istället 0 extra från mig.

Undrar hur många det är som tänker som jag och hur många som struntar i det? Lönar det sig för Tesla eller kommer det i längden att bli minskad inkomst?
Jag tror att priset handlar om att styra produktionen så att de kan producera maximalt. Att få sälja en bil till utan tillbehöret nu är betydligt bättre än att få in $6000 till om fyra månader.

Beställer du en bakhjulsdriven M3 idag så får du den inom 4 veckor. (Alla delar finns.)
RWD.jpg
Men om du beställer en DualMotor så får du den om ca 2-4 månader, beroende på hur många M3P modeller som beställs! (Begränsat antal komponenter för Dual Motor?)
AWD.jpg
Beställer du en M3P får du den inom 2 månader.
Högre lönsamhet på M3P modell ger prioritet i kön för AWD modeller.
PAWD.jpg
Kvartalsekonomi i ett nötskal.
Bra förklarat, ”gellerstam. ”Vill bara påpeka att detta gäller för USA/Canada.
För Europa får vi vackert fortsätta vänta till våren 2019.

Hepp!
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av chaffis75 »

Jerker skrev:
Jag undrar hur bra den här strategin är från Tesla att höja priset på vissa tillbehör. Jag utgår ifrån att syftet är att de ska få in mer pengar totalt. Men jag undrar hur många som är som jag, som då istället väljer bort de tillbehören helt.

Förut har jag övervägt att välja röd färg. Då kostade den $1500 nu kostar den $2500 och därför väljer jag bort den och tar svart.

När de sänkte priset på 4-hjulsdrift till $4000 så började jag överväga att välja det, men sen den gått upp till $6000 så tycker jag att det är för dyrt.

Så istället för att få 1500+4000=5500 mer av mig så får de istället 0 extra från mig.

Undrar hur många det är som tänker som jag och hur många som struntar i det? Lönar det sig för Tesla eller kommer det i längden att bli minskad inkomst?
Jag tänker som dig och om för många "must have" inkluderas i paket som är dyra så kanske de inte ens blir en bil för min del men de hoppas jag verkligen inte de ska sluta vid.

Sedan tror jag helt klart som flera här att vissa tillbehör (AWD) handlar om att de inte har kapacitet av någon anledning däremot så bör ju inte priset på röd lack handla om de utan där är de ren vinst maximering vilket kan vara tveksamt i vissa fall vad som ger mest vinst.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av gellerstam »

TeslaTissel skrev:

Bra förklarat, ”gellerstam. ”Vill bara påpeka att detta gäller för USA/Canada.
För Europa får vi vackert fortsätta vänta till våren 2019.

Hepp!
Tack. Jag tänkte att alla som skrivit i denna tråd redan har koll på att M3 endast säljs i Nordamerika så att den informationen var onödig. Men man skall naturligtvis inte ta det för givet. :-)

Att ens försöka gissa på hur prisbilden kommer se ut när det blir dags för Europa vågar jag inte ens gissa på. Det kommer bero på så många olika faktorer. Och med Teslas prisändringsbenägenhet så kan vi inte annat än vänta å se hur läget är när det närmar sig vår tur.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av TeslaTissel »

gellerstam skrev:
TeslaTissel skrev:

Bra förklarat, ”gellerstam. ”Vill bara påpeka att detta gäller för USA/Canada.
För Europa får vi vackert fortsätta vänta till våren 2019.

Hepp!
Tack. Jag tänkte att alla som skrivit i denna tråd redan har koll på att M3 endast säljs i Nordamerika så att den informationen var onödig. Men man skall naturligtvis inte ta det för givet. :-)

Att ens försöka gissa på hur prisbilden kommer se ut när det blir dags för Europa vågar jag inte ens gissa på. Det kommer bero på så många olika faktorer. Och med Teslas prisändringsbenägenhet så kan vi inte annat än vänta å se hur läget är när det närmar sig vår tur.
Tack själv.
Jag kom på av bara farten det kan vara bra skriva det.
Det är tusentals besökare som bara besöker forumet och dessutom hämtar information här av ren nyfikenhet.
Det ligger ju helt öppet för alla.

Prisbilden börjar nog bli lite tydligare, men det handlar ju precis som flera noterat att den varierar kraftigt.
Man blir lite villrådig när det gäller ev tillval.

En -video-bloggare i USA gjorde själv ett intressant val där han valde bakhjulsdriven version med LR - Long range batteriet.
Det enda han gjorde vara att byta ut fjädrarna och korta dem 2.7 cm, sätta på lågprofil-däck med lättmetall-fälgar och på så sätt få M3 precis efter hans personliga behov. Så individuella möjligheter finns ju absolut.

Hepp!
Senast redigerad av TeslaTissel, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar