Model 3 - Konfiguration/specifikation

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av OfarligTesla »

danni skrev:
OfarligTesla skrev:
danni skrev:
Det blir mer och mer som pekar mot att en Model 3 Performance är en perfekt andrabil, helt enkelt :) Jag har knappt tänkt på Model 3 sen jag reserverade en, men prospektet att köpa en sån blir mer och mer lockande, särskilt efter alla positiva recensioner av köregenskaperna.
Japp, håller med om att en P3 kommer vara perfekt som andrabil. Mitt problem är att jag inte ens behöver en bil egentligen så att skaffa en till känns väldigt onödigt. Så då blir frågan vilken som är den bästa förstabilen....
Behöver man inte ens en bil så är väl enbart en Model 3 Performance bästa valet? Jag tänker att vi kanske byter ner vår X P100D till en X 100D och skaffar en 3 P vid sidan av, tror det blir ultimata kombinationen.
Jag vet inte, den kommer ju inte vara lika bekväm eller praktisk när man väl använder den, t.ex. går nog inte 4 vuxna + skidor in i den när man måste fälla ena sätet vilket fungerar i S och X (önskar 3 och S hade fällbart mittensäte). Det den kommer ha är ju rolig att köra på småvägar vilket jag tyvärr aldrig tar mig tiden till längre.

Tror din kombo av X100D och P3 kommer vara perfekt.
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Ric »

mans71 skrev:
Så basmodell $49 och P $64 - prisvärd uppdatering!
Och basmodellen med fyrkrafs borde nu kosta 53 000 dollar. Så merkostnaden för prestandabilen är nu 11 000 dollar. En hel del pengar men inte helt orimligt.

Vad skiljer basmodellen med fyrhjulsdrift (53 000 dollar) och prestandabilen (64 000 dollar) mer än extra effekt?
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Henrik Torphammar »

danni skrev:
Det blir mer och mer som pekar mot att en Model 3 Performance är en perfekt andrabil, helt enkelt :)
Shit, jag tycker basmodellen blir lite väl bra mot vad jag egentligen behöver både i pris, prestanda samt utseende. Sen blir det antagligen så att man får prestanda och utseendet på köpet till samma pris som en Hyundai kona eller Kia Niro eller vad nu "liknande" bilar kan tänkas kosta när det väl blir dax. Då väljer jag hellre bilen som ser snygg uto ch har bättre prestanda i form av acceleration, batteristorlek och räckvidd givetvis. En SUV lockar inte mig, så kona/Niro behöver vara betydligt billigare för att jag skulle välja en sådan istället.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av danni »

Henrik Torphammar skrev:
danni skrev:
Det blir mer och mer som pekar mot att en Model 3 Performance är en perfekt andrabil, helt enkelt :)
Shit, jag tycker basmodellen blir lite väl bra mot vad jag egentligen behöver både i pris, prestanda samt utseende. Sen blir det antagligen så att man får prestanda och utseendet på köpet till samma pris som en Hyundai kona eller Kia Niro eller vad nu "liknande" bilar kan tänkas kosta när det väl blir dax. Då väljer jag hellre bilen som ser snygg uto ch har bättre prestanda i form av acceleration, batteristorlek och räckvidd givetvis. En SUV lockar inte mig, så kona/Niro behöver vara betydligt billigare för att jag skulle välja en sådan istället.
Äsch, man vill ju ha åtminstone en Performance-modell som är skojig att köra runt i, och en Performance 3:a plus vanlig X är ju billigare än en Performance X och vanlig 3:a, tänker jag!
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Bjelke »

danni skrev:
Det blir mer och mer som pekar mot att en Model 3 Performance är en perfekt andrabil, helt enkelt :) Jag har knappt tänkt på Model 3 sen jag reserverade en, men prospektet att köpa en sån blir mer och mer lockande, särskilt efter alla positiva recensioner av köregenskaperna.
Fasiken asså, jag som sitter här och försöker avsluta en affär på en till S som andrabil :lol:
Får väl byta till en P-3:a sen då...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Pontus »

Bjelke skrev:
danni skrev:
Det blir mer och mer som pekar mot att en Model 3 Performance är en perfekt andrabil, helt enkelt :) Jag har knappt tänkt på Model 3 sen jag reserverade en, men prospektet att köpa en sån blir mer och mer lockande, särskilt efter alla positiva recensioner av köregenskaperna.
Fasiken asså, jag som sitter här och försöker avsluta en affär på en till S som andrabil :lol:
Får väl byta till en P-3:a sen då...
Eller 3:e bil :?
Har för mig du skrev att du planera ha bilen väldigt länge.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Bjelke »

Pontus skrev:
Bjelke skrev:
danni skrev:
Det blir mer och mer som pekar mot att en Model 3 Performance är en perfekt andrabil, helt enkelt :) Jag har knappt tänkt på Model 3 sen jag reserverade en, men prospektet att köpa en sån blir mer och mer lockande, särskilt efter alla positiva recensioner av köregenskaperna.
Fasiken asså, jag som sitter här och försöker avsluta en affär på en till S som andrabil :lol:
Får väl byta till en P-3:a sen då...
Eller 3:e bil :?
Har för mig du skrev att du planera ha bilen väldigt länge.
Ja min första tänker jag nog behålla ett bra tag till iaf :)
Det blir väl den nya som ryker isf, för tre bilar behöver vi inte såvida inte en av dom är en roadster :mrgreen:
Edit: bra minne där Pontus ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av TeslaTissel »

Tesla sänker priset på Model 3 Performance!?

Överraskande - as usual!

https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... ce-update/
Senast redigerad av TeslaTissel, redigerad totalt 1 gånger.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av vigge50 »

TeslaTissel skrev:
Tesla sänker priset på Model 3 Performance!?

Överraskande - as usual!

https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... ce-update/
Diskuteras redan i tråden om du läser ;)
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av TeslaTissel »

Var? Det här forumet passar inte dagens webbläsare.

Det är svårt se tidigare inlägg och det finns inga taggar att söka i.
Går inte ta bort gamla inlägg på ett bra sätt heller. :|
Senast redigerad av TeslaTissel, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av TeslaTissel »

vigge50 skrev:
Tesla har nu gjort ett antal ändringar i design studion.

- dual drive kostar nu $4000
- Prestandaversionen gick från $78 000 till $64,000 men lite blev tillval istället för standard.
- ”Performance package” för $5000 höjer tophastigheten från 145 till 155 mph, inkluderar kolfiberspoiler, aluminium pedaler, Michelin Pilot Sport 4S däck, röda bromsar, 20” fälgar.
- Vit interiör kostar nu $1,500 extra
- kostnaden för annan exteriör än svart verkar inte längre vara inkluderad i performance versionen
- Tor också Obsidian Svart metallic blev valbar först nu.

Så en fullutrustad Model 3 utan autopilot gick från $78 000 till $71 500.

https://electrek.co/2018/06/26/tesla-mo ... ual-motor/
Ah! Typiskt. Jag ber om ursäkt jag missade att det redan var inlagt. Men det var ju roligt!
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av TeslaTissel »

vigge50 skrev:
Tesla har nu gjort ett antal ändringar i design studion.

- dual drive kostar nu $4000
- Prestandaversionen gick från $78 000 till $64,000 men lite blev tillval istället för standard.
- ”Performance package” för $5000 höjer tophastigheten från 145 till 155 mph, inkluderar kolfiberspoiler, aluminium pedaler, Michelin Pilot Sport 4S däck, röda bromsar, 20” fälgar.
- Vit interiör kostar nu $1,500 extra
- kostnaden för annan exteriör än svart verkar inte längre vara inkluderad i performance versionen
- Tor också Obsidian Svart metallic blev valbar först nu.

Så en fullutrustad Model 3 utan autopilot gick från $78 000 till $71 500.

https://electrek.co/2018/06/26/tesla-mo ... ual-motor/
Någon av er som räknat på vad prisnivån kan tänkas ligga på efter alla tänkbara påslag och bonus-rabatt på 60 tkr?
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Feddan »

TeslaTissel skrev:
vigge50 skrev:
Tesla har nu gjort ett antal ändringar i design studion.

- dual drive kostar nu $4000
- Prestandaversionen gick från $78 000 till $64,000 men lite blev tillval istället för standard.
- ”Performance package” för $5000 höjer tophastigheten från 145 till 155 mph, inkluderar kolfiberspoiler, aluminium pedaler, Michelin Pilot Sport 4S däck, röda bromsar, 20” fälgar.
- Vit interiör kostar nu $1,500 extra
- kostnaden för annan exteriör än svart verkar inte längre vara inkluderad i performance versionen
- Tor också Obsidian Svart metallic blev valbar först nu.

Så en fullutrustad Model 3 utan autopilot gick från $78 000 till $71 500.

https://electrek.co/2018/06/26/tesla-mo ... ual-motor/
Någon av er som räknat på vad prisnivån kan tänkas ligga på efter alla tänkbara påslag och bonus-rabatt på 60 tkr?
*12 brukar vi väl säga? Så 858000, minus 60k = 798000.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Jerker »

Man undrar ju om det nånsin kommer att bli möjligt att köpa en 3:a med 2-hjulsdrift, lilla batteriet och dragkrok? En Tesla för under 400000 efter avdragen bonus?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Pontus »

Jerker skrev:
Man undrar ju om det nånsin kommer att bli möjligt att köpa en 3:a med 2-hjulsdrift, lilla batteriet och dragkrok? En Tesla för under 400000 efter avdragen bonus?
Med 12 kronors regeln skulle det betyda ca 38 kusd i designstudion. Det blir nog på gränsen.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Jerker »

Pontus skrev:
Jerker skrev:
Man undrar ju om det nånsin kommer att bli möjligt att köpa en 3:a med 2-hjulsdrift, lilla batteriet och dragkrok? En Tesla för under 400000 efter avdragen bonus?
Med 12 kronors regeln skulle det betyda ca 38 kusd i designstudion. Det blir nog på gränsen.
Ja, det kommer att bli svårt. Och för varje dag som går utan att dragkrok kommer upp i designstudion så tror ja allt mindre på att det nånsin kommer att hända.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Klintan »

Jerker skrev:
Pontus skrev:
Jerker skrev:
Man undrar ju om det nånsin kommer att bli möjligt att köpa en 3:a med 2-hjulsdrift, lilla batteriet och dragkrok? En Tesla för under 400000 efter avdragen bonus?
Med 12 kronors regeln skulle det betyda ca 38 kusd i designstudion. Det blir nog på gränsen.
Ja, det kommer att bli svårt. Och för varje dag som går utan att dragkrok kommer upp i designstudion så tror ja allt mindre på att det nånsin kommer att hända.
Det viktigaste är att den blir typad för dragkrok i Europa. Om det gick att sätta på godkänd krok i efterhand vore det underbart.
Elbilist sedan 2014
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av chaffis75 »

Jerker skrev:
Man undrar ju om det nånsin kommer att bli möjligt att köpa en 3:a med 2-hjulsdrift, lilla batteriet och dragkrok? En Tesla för under 400000 efter avdragen bonus?
Håller med dig, jag kommer inte ha råd med alla dessa dyra tillägg... Jag har satt mig i kö för att köpa en ganska standard Modell 3 även om jag troligen lägger på något tillbehör men några 800000kr kommer jag inte ha råd med.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av TeslaTissel »

chaffis75 skrev:
Jerker skrev:
Man undrar ju om det nånsin kommer att bli möjligt att köpa en 3:a med 2-hjulsdrift, lilla batteriet och dragkrok? En Tesla för under 400000 efter avdragen bonus?
Håller med dig, jag kommer inte ha råd med alla dessa dyra tillägg... Jag har satt mig i kö för att köpa en ganska standard Modell 3 även om jag troligen lägger på något tillbehör men några 800000kr kommer jag inte ha råd med.
Instämmer!

Det får inte bli för blodigt, alltså avsikten är inte att bräcka nivån bara för att (sticka ut i trafiken!) :D
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Jerker »

Jag har aldrig sett bilen vare sig som en statussymbol, en leksak värd hur mycket pengar som helst eller haft bilkörande och prestandajakt som ett intresse. Min syn på bilar är strikt pragmatisk. Det har för mig alltid varit att gå en balansgång mellan att ha en bil som fyller sina syften som transportmedel och att den ska kosta så lite som möjligt. Därför är egentligen inte Tesla en bil för mig, inte ens i sin billigaste version. Att betala uppåt en halv miljon för en bil är ur mitt perspektiv i grund och botten rena vansinnet. Visserligen finns det ett större utrymme för en hög kapitalkostnad när driften är så mycket lägre och jag kör relativt mycket så jag kan räkna hem en del på det viset.

Men jag har aldrig haft högavlönade jobb, har alltid levt på marginalen för att bl.a. kunna få bo i eget hus och nu, när barnen är utflugna och ekonomin är bättre än nånsin (även tack vare att både jag och hustrun har klättrat lite i karriären och har relativt sett bättre avlönade jobb än nån av oss nånsin haft), ska jag då använda detta utrymme till att köpa en svindyr bil?

Hur mycket är Teslas SuC-nätverk egentligen värt? Jag kör trots allt inte så många riktiga långresor. Räcker det inte med en bil med CCS? Det nätverket växer ju faktiskt rejält och underlättar resandet. Jämfört med min Zoe vore CCS och ett dubbelt så stort batteri ett jättelyft med laddstopp nedåt ¼ av det jag har nu. En Sono Sion är ju den bil jag skulle vilja ha. Den representerar allt det som jag alltid stått för när det gäller bilköp. Billig och praktisk! Komfort kommer betydligt längre ner på listan.

Men jag har blivit förgiftad i sinnet av att hänga här och jag kommer ibland på mig själv med att tänka mörka tankar om att äga en Tesla trots det dyra inköpspriset. OM, och jag betonar OM!, jag får möjlighet att beställa en Tesla i vinter så är det trots allt stor risk att jag gör det. Mitt leasingavtal på Zoen går ut i januari och en Sion finns inte att tillgå förrän c:a ytterligare ett år senare. Kanske har jag en Tesla under en övergångsperiod eller så tvingar jag hustrun att sälja sin Kia när Sion blir tillgänglig och vi blir helt eldrivna.

Men aldrig att jag kommer att betala 100000 för ett större batteri och/eller nästan lika mycket för AP. Performance kan vi bara glömma. Hur jag än vrider och vänder på det så går min absoluta smärtgräns för att köpa en Tesla vid halvmiljonen.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av OfarligTesla »

Ja nya dyra bilar är ju egentligen vansinne att lägga pengar på om man inte har intresse för det och även med intresse är det ju ingen briljant idé rent ekonomiskt. Hoppas de billigare bättre elbilarna kommer snart så fler kan motivera att skaffa dem, min far vill skaffa elbil men tycker inte det är värt att lägga de pengarna de idag kostar om man skall ha lite räckvidd.

Har själv sagt att jag aldrig skulle köpa en ny bil för att det är kapitalförstöring, hade även sagt att jag skulle börja skaffa billigare bilar än den jag hade tidigare då det inte var värt så mycket pengar när jag egentligen inte behöver en bil (kan åka taxi de gångerna jag faktiskt ska utanför stan). Trots det gick jag och köpte en Tesla bara för att det var skoj och jag har stort bilintresse, pratar redan om att byta när något nytt kul kommer... Hur länge får man skylla på att man är ung och dum?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av Bjelke »

TeslaTissel skrev:
vigge50 skrev:
Tesla har nu gjort ett antal ändringar i design studion.

- dual drive kostar nu $4000
- Prestandaversionen gick från $78 000 till $64,000 men lite blev tillval istället för standard.
- ”Performance package” för $5000 höjer tophastigheten från 145 till 155 mph, inkluderar kolfiberspoiler, aluminium pedaler, Michelin Pilot Sport 4S däck, röda bromsar, 20” fälgar.
- Vit interiör kostar nu $1,500 extra
- kostnaden för annan exteriör än svart verkar inte längre vara inkluderad i performance versionen
- Tor också Obsidian Svart metallic blev valbar först nu.

Så en fullutrustad Model 3 utan autopilot gick från $78 000 till $71 500.

https://electrek.co/2018/06/26/tesla-mo ... ual-motor/
Någon av er som räknat på vad prisnivån kan tänkas ligga på efter alla tänkbara påslag och bonus-rabatt på 60 tkr?
http://teslaclubsweden.se/tesla-model-3-performance/ ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av HelectriC »

blir väldigt intressant att se om det går att få standardbatteriet med dual motor. Det är den varianten som hade varit ideell som andrabil. Vi har definitivt inget behov av det stora batteriet på andrabilen. Redan eGolfens batteri är fullt tillräckligt.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av frippan »

Är sagt att det skall gå, så drar de inte tillbaka det uttalandet.
Tror att det var Elon som tweeta det.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inlägg av TeslaTissel »

Klipp: Ny konfiguration demonstrerad

Skriv svar