Model 3 - Konfiguration/specifikation
Moderator: Redaktion
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Jag hoppas bromsoken inte är större än att man får plats med åtminstone såpass små fälgar som 17" - i alla fall på vinterhjulen. Skulle aldrig välja större än 18" och köra runt med pajashjul med ett varv eltejp på
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
17" är typ inte möjligt. Läste nån hade hittat en fälg av flera testade som de lyckats få på och där mellanrummet till bromsarsna var mikroskopiskt. 17" har man ju på skateboards nu för tiden...StefL skrev:Jag hoppas bromsoken inte är större än att man får plats med åtminstone såpass små fälgar som 17" - i alla fall på vinterhjulen. Skulle aldrig välja större än 18" och köra runt med pajashjul med ett varv eltejp på
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2402
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Rekommenderar att spara en slant och behålla 18" original Aero då navkapseln på ger längre räckvidd (energisnålare) och det bara är att ta av den så har du snyggare lättmetall-fälgar under (se bild). Ju större fälg desto stöttigare komfort också tycker jag själv.ippii skrev:Hur tänker ni om fälgarna? Om man inte beslutar sig för att att välja P-modellen så måste man ju ta ställning till vilka fälgar man ska ha.
Det är lite svårt känner jag, ganska säker på att jag kommer att ta en vit bil, och då tycker jag det är snyggt med mörka fälgar.
18" Aerofälgarna är ju lite speciella, kan man minst sagt säga, först ogillade jag dem, men sedan har jag faktiskt börjat tycka de är lite roliga, för de ser så knäppa ut. Men då får man ju mörka fälgar, vilket jag då gillar.
Sedan kan man uppgradera till 19" sportfälgar, det hade jag gärna gjort om jag hade tyckt om designen, hellre sett en turbindesign likt Onyx-fälgarna och om man då kunde fått dem mörkgråa så hade jag valt dem.
Nu tänker jag nog att ta Aero, köra med dem lite, sedan slänga på vinterdäcken på dem. Och köpa typ dessa (https://evwheeldirect.com/products/evt- ... 1700929566) och ha som sommaruppsättning.
Hur går era tankar?
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Instämmer!Jerker skrev:Jag skulle tveklöst välja Aerofäljar.
Alternativt lägger man en slant på fälgar man vill absolut vill ha till sommarsulorna och fixar dem strax innan leveransen?
Standardfälgarna får då ta ansvar för vinterdäcken.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Vet vi något om däcken dom kommer med bilen? Dimension och typ
Vad levereras till S/X is USA vs här. Samt model 3 i USA? (Respektive bils standardhjul då)
Vad levereras till S/X is USA vs här. Samt model 3 i USA? (Respektive bils standardhjul då)
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Jag hade tänkt välja 18” Aerofälgarna.
Lite nybörjarfrågor om däck/fäljar:
Lite nybörjarfrågor om däck/fäljar:
- Jag antar att det är sommardäck som levereras med bilen oavsett vilka fälgar man väljer? (Och att vinterdäck får man köpa till, antingen från Tesla eller nån annanstans)
Vad skulle ni rekommendera för vinterdäck (utan dubbar)? Jag ser att Tesla säljer vinterdäck med Aerofälgar för 2000 USD. Är dessa bättre/sämre än andra? Är de prisvärda?
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2402
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
I USA är det "all-season " däck som standard på 18" fälgarna (alltså typ Europeiska vinterkontinentaldäck friktion ).MikaelE skrev:Jag hade tänkt välja 18” Aerofälgarna.
Lite nybörjarfrågor om däck/fäljar:
- Jag antar att det är sommardäck som levereras med bilen oavsett vilka fälgar man väljer? (Och att vinterdäck får man köpa till, antingen från Tesla eller nån annanstans)
Vad skulle ni rekommendera för vinterdäck (utan dubbar)? Jag ser att Tesla säljer vinterdäck med Aerofälgar för 2000 USD. Är dessa bättre/sämre än andra? Är de prisvärda?
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Såna däck borde egentligen inte vara tillåtna här - särskilt inte sommartid.NiklasTesla skrev:I USA är det "all-season " däck som standard på 18" fälgarna (alltså typ Europeiska vinterkontinentaldäck friktion ).
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Särskilt inte vintertid skulle jag säga. De är inte långt från sommardäck de där. Inte alls som t ex Hakka r2.StefL skrev:Såna däck borde egentligen inte vara tillåtna här - särskilt inte sommartid.NiklasTesla skrev:I USA är det "all-season " däck som standard på 18" fälgarna (alltså typ Europeiska vinterkontinentaldäck friktion ).
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Har fått min bil levererad med sånna däck och de är hur bra som helstStefL skrev:Såna däck borde egentligen inte vara tillåtna här - särskilt inte sommartid.NiklasTesla skrev:I USA är det "all-season " däck som standard på 18" fälgarna (alltså typ Europeiska vinterkontinentaldäck friktion ).
Speciellt om snön kommer plötsligt och man inte hunnit byta
Skulle dock alldrig köra på dem som vinterdäck
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Kollat mycket på storleksskillnaden på S och 3 nu och förutom längden så är inte exteriören så stor skillnad på (jag räknar kroppen på bilen inte med speglar), tyvärr blir den ju lite trängre på insidan vad gäller axel och midjeutrymme specifikt för baksätet. Så det känns inte som att jag kommer byta till den för att få en mindre bil iaf då det fortfarande kommer vara jobbigt med parkering på trånga platser.
Så nu hoppas jag på att den kommer vara lika bekväm att köra som Model S (eller kommer med någon form av ställbar fjädring snarast), att de lanserar takräcke som passar fästpunkterna så man kan ha takbox. Om den även kommer med CCS som klarar laddning över 100 kW så blir det en stor selling point även om jag är högst tveksam till detta.
Om allt detta faller in kan det bli en LR AWD eller Performance i typ blått med premiumpaket och autopiloten. Annars vet jag inte om det blir värt att byta faktiskt, då blir det kanske en SR som frun kan köra till jobbet ifall vi köper hus och vi behöver en till bil.
Hoppas helt enkelt på att kunna se den i "butik" snart och få provköra.
Så nu hoppas jag på att den kommer vara lika bekväm att köra som Model S (eller kommer med någon form av ställbar fjädring snarast), att de lanserar takräcke som passar fästpunkterna så man kan ha takbox. Om den även kommer med CCS som klarar laddning över 100 kW så blir det en stor selling point även om jag är högst tveksam till detta.
Om allt detta faller in kan det bli en LR AWD eller Performance i typ blått med premiumpaket och autopiloten. Annars vet jag inte om det blir värt att byta faktiskt, då blir det kanske en SR som frun kan köra till jobbet ifall vi köper hus och vi behöver en till bil.
Hoppas helt enkelt på att kunna se den i "butik" snart och få provköra.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Dessvärre är de fullständigt värdelösa sommartid jämfört med sommardäck eftersom gummit blir för mjukt när det är varmt. Man tappar både bromssträcka och stabilitet.e5m1r skrev:Har fått min bil levererad med sånna däck och de är hur bra som helstStefL skrev:Såna däck borde egentligen inte vara tillåtna här - särskilt inte sommartid.NiklasTesla skrev:I USA är det "all-season " däck som standard på 18" fälgarna (alltså typ Europeiska vinterkontinentaldäck friktion ).
Speciellt om snön kommer plötsligt och man inte hunnit byta
Skulle dock alldrig köra på dem som vinterdäck
Vintertid duger de möjligen i de södra delarna av landet om man nöjer sig med att köra bil när det är plusgrader.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Det är de hör som kom på min bilStefL skrev:Dessvärre är de fullständigt värdelösa sommartid jämfört med sommardäck eftersom gummit blir för mjukt när det är varmt. Man tappar både bromssträcka och stabilitet.e5m1r skrev:Har fått min bil levererad med sånna däck och de är hur bra som helstStefL skrev:Såna däck borde egentligen inte vara tillåtna här - särskilt inte sommartid.NiklasTesla skrev:I USA är det "all-season " däck som standard på 18" fälgarna (alltså typ Europeiska vinterkontinentaldäck friktion ).
Speciellt om snön kommer plötsligt och man inte hunnit byta
Skulle dock alldrig köra på dem som vinterdäck
Vintertid duger de möjligen i de södra delarna av landet om man nöjer sig med att köra bil när det är plusgrader.
https://www.dack365.se/dack/goodyear/so ... rs-a2/4041
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Nu ska man inte dra några stora slutsatser från två test men enligt en som precis fått sin MR levererad så toppade SuC på 80 kW vid 20% SOC och sjönk ner till 60 kW vid 50% SOC. Förhoppningsvis får vi snart allt mer data och kanske även Blincoln börjar få in data men kanske en första indikation.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-3189745
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-3189745
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Förbrukningen är också intressant. Gissar att den är lite lägre på en Mid Range Model 3.vigge50 skrev:Nu ska man inte dra några stora slutsatser från två test men enligt en som precis fått sin MR levererad så toppade SuC på 80 kW vid 20% SOC och sjönk ner till 60 kW vid 50% SOC. Förhoppningsvis får vi snart allt mer data och kanske även Blincoln börjar få in data men kanske en första indikation.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-3189745
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Förklara för mig som inte är så insatt, varför skulle energiförbrukningen bil lägre?Svenssons skrev:Förbrukningen är också intressant. Gissar att den är lite lägre på en Mid Range Model 3.vigge50 skrev:Nu ska man inte dra några stora slutsatser från två test men enligt en som precis fått sin MR levererad så toppade SuC på 80 kW vid 20% SOC och sjönk ner till 60 kW vid 50% SOC. Förhoppningsvis får vi snart allt mer data och kanske även Blincoln börjar få in data men kanske en första indikation.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-3189745
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Visst, den är några kilo lättare men på motorväg där du inte ändrar hastigheten så ofta så tror jag skillnaden är försumbar. Ditt körsätt påverkar betydligt mer.Jeppe_E skrev:Förklara för mig som inte är så insatt, varför skulle energiförbrukningen bil lägre?Svenssons skrev:Förbrukningen är också intressant. Gissar att den är lite lägre på en Mid Range Model 3.vigge50 skrev:Nu ska man inte dra några stora slutsatser från två test men enligt en som precis fått sin MR levererad så toppade SuC på 80 kW vid 20% SOC och sjönk ner till 60 kW vid 50% SOC. Förhoppningsvis får vi snart allt mer data och kanske även Blincoln börjar få in data men kanske en första indikation.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-3189745
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Man kan ju hoppas på att det är någon form av inkörningsperiod. Min laddade typ inte mer de 3-5 första SuC besöken. Men sedan bart det fart.vigge50 skrev:Nu ska man inte dra några stora slutsatser från två test men enligt en som precis fått sin MR levererad så toppade SuC på 80 kW vid 20% SOC och sjönk ner till 60 kW vid 50% SOC. Förhoppningsvis får vi snart allt mer data och kanske även Blincoln börjar få in data men kanske en första indikation.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-3189745
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2402
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Intressant! Hen som laddade MR verkar enl senaste inlägget i tråden ha missat att högsta laddhastigheten kommer när batteriet ligger på under 10%. Hen kommer ladda nästa vecka igen och återkomma då med vad högsta laddhastigheten i KW är. Även med 80 KW peak så är det smidigare/snabbare vid långlångresor än 60KW peak som SR sägs ha.Pontus skrev:Man kan ju hoppas på att det är någon form av inkörningsperiod. Min laddade typ inte mer de 3-5 första SuC besöken. Men sedan bart det fart.vigge50 skrev:Nu ska man inte dra några stora slutsatser från två test men enligt en som precis fått sin MR levererad så toppade SuC på 80 kW vid 20% SOC och sjönk ner till 60 kW vid 50% SOC. Förhoppningsvis får vi snart allt mer data och kanske även Blincoln börjar få in data men kanske en första indikation.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-3189745
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Var sägs det att SR skulle få max 60 kW laddning? Det har ju mer än hälften av battericellerna som LR har så den borde ju klara mer än hälften i laddhastughet.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1052
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Om det enbart görs för att marknadpositionera SR och inte är av tekniska anledningar, så blir det nog en dyrköpt historia.
Man vill ju ha bort bilarna från SuC så fort som möjligt - annars behöver man ju bygga ut för att det inte ska bli odrägliga köer och det kostar
Man vill ju ha bort bilarna från SuC så fort som möjligt - annars behöver man ju bygga ut för att det inte ska bli odrägliga köer och det kostar
Model S Standard Range Raven
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2402
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Sant rätt skall vara rätt. SR bör ligga på ca 60KW laddhastighet i snitt enl tråden nedanPontus skrev:Var sägs det att SR skulle få max 60 kW laddning? Det har ju mer än hälften av battericellerna som LR har så den borde ju klara mer än hälften i laddhastughet.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =51&t=9438
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19556
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
"I snitt ligger maxeffekten på 60kW"
(variant på en klassiker)
(Dock kan det i statistik faktiskt bli så lustigt nog, tex
som man kan se i abrp)
(variant på en klassiker)
(Dock kan det i statistik faktiskt bli så lustigt nog, tex
som man kan se i abrp)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Model 3 - Konfiguration/specifikation
En fråga slog mig, precis som med flera andra tillval så kanske det så kallade ”Track-mode” blir tillgängligt gratis för Tesla Model 3 fyrhjulsdrift??
- Framöver?
Som det är nu ingår det bara för Performance-versionen.
En fråga slog mig, precis som med flera andra tillval så kanske det så kallade ”Track-mode” blir tillgängligt gratis för Tesla Model 3 fyrhjulsdrift??
- Framöver?
Som det är nu ingår det bara för Performance-versionen.