Sida 5 av 25

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 12 jun 2018 17:55
av Niklas Z
Jag tror att 40-50 cm över marken får ses som en låg tyngdpunkt. Man kanske har 20 cm markfrigång till att börja med. Sedan kan jag tänka mig att glastak väger en hel del och det är högt placerade kilon.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 12 jun 2018 18:15
av TeslaTissel
Niklas Z skrev:
Jag tror att 40-50 cm över marken får ses som en låg tyngdpunkt. Man kanske har 20 cm markfrigång till att börja med. Sedan kan jag tänka mig att glastak väger en hel del och det är högt placerade kilon.
Performance Model 3 skall bli intressant beroende på sina tillval.
Dual motor, fälg och däck-kombo påverkar säkert.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 27 jun 2018 07:26
av vigge50
Tesla har nu gjort ett antal ändringar i design studion.

- dual drive kostar nu $4000
- Prestandaversionen gick från $78 000 till $64,000 men lite blev tillval istället för standard.
- ”Performance package” för $5000 höjer tophastigheten från 145 till 155 mph, inkluderar kolfiberspoiler, aluminium pedaler, Michelin Pilot Sport 4S däck, röda bromsar, 20” fälgar.
- Vit interiör kostar nu $1,500 extra
- kostnaden för annan exteriör än svart verkar inte längre vara inkluderad i performance versionen
- Tor också Obsidian Svart metallic blev valbar först nu.

Så en fullutrustad Model 3 utan autopilot gick från $78 000 till $71 500.

https://electrek.co/2018/06/26/tesla-mo ... ual-motor/

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 27 jun 2018 07:30
av mans71
Så basmodell $49 och P $64 - prisvärd uppdatering!

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 27 jun 2018 10:18
av Swede1
Kommer model 3 med ccs till Sverige? Eller inte?

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 27 jun 2018 10:31
av danni
Det blir mer och mer som pekar mot att en Model 3 Performance är en perfekt andrabil, helt enkelt :) Jag har knappt tänkt på Model 3 sen jag reserverade en, men prospektet att köpa en sån blir mer och mer lockande, särskilt efter alla positiva recensioner av köregenskaperna.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 27 jun 2018 10:33
av chaffis75
Swede1 skrev:
Kommer model 3 med ccs till Sverige? Eller inte?
De har spekulerats mycket om detta ämne men de finns ingen som riktigt vet utan jag tror alla spekulationer egentligen bygger på en önskan om CCS.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 27 jun 2018 11:11
av OfarligTesla
danni skrev:
Det blir mer och mer som pekar mot att en Model 3 Performance är en perfekt andrabil, helt enkelt :) Jag har knappt tänkt på Model 3 sen jag reserverade en, men prospektet att köpa en sån blir mer och mer lockande, särskilt efter alla positiva recensioner av köregenskaperna.
Japp, håller med om att en P3 kommer vara perfekt som andrabil. Mitt problem är att jag inte ens behöver en bil egentligen så att skaffa en till känns väldigt onödigt. Så då blir frågan vilken som är den bästa förstabilen....

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 27 jun 2018 11:23
av danni
OfarligTesla skrev:
danni skrev:
Det blir mer och mer som pekar mot att en Model 3 Performance är en perfekt andrabil, helt enkelt :) Jag har knappt tänkt på Model 3 sen jag reserverade en, men prospektet att köpa en sån blir mer och mer lockande, särskilt efter alla positiva recensioner av köregenskaperna.
Japp, håller med om att en P3 kommer vara perfekt som andrabil. Mitt problem är att jag inte ens behöver en bil egentligen så att skaffa en till känns väldigt onödigt. Så då blir frågan vilken som är den bästa förstabilen....
Behöver man inte ens en bil så är väl enbart en Model 3 Performance bästa valet? Jag tänker att vi kanske byter ner vår X P100D till en X 100D och skaffar en 3 P vid sidan av, tror det blir ultimata kombinationen.

Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 27 jun 2018 11:32
av jpetters
danni skrev:
Jag tänker att vi kanske byter ner vår X P100D till en X 100D och skaffar en 3 P vid sidan av, tror det blir ultimata kombinationen.
Exakt min plan. Bild Vi hämtar X 100Dn på fredag.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 27 jun 2018 11:44
av OfarligTesla
danni skrev:
OfarligTesla skrev:
danni skrev:
Det blir mer och mer som pekar mot att en Model 3 Performance är en perfekt andrabil, helt enkelt :) Jag har knappt tänkt på Model 3 sen jag reserverade en, men prospektet att köpa en sån blir mer och mer lockande, särskilt efter alla positiva recensioner av köregenskaperna.
Japp, håller med om att en P3 kommer vara perfekt som andrabil. Mitt problem är att jag inte ens behöver en bil egentligen så att skaffa en till känns väldigt onödigt. Så då blir frågan vilken som är den bästa förstabilen....
Behöver man inte ens en bil så är väl enbart en Model 3 Performance bästa valet? Jag tänker att vi kanske byter ner vår X P100D till en X 100D och skaffar en 3 P vid sidan av, tror det blir ultimata kombinationen.
Jag vet inte, den kommer ju inte vara lika bekväm eller praktisk när man väl använder den, t.ex. går nog inte 4 vuxna + skidor in i den när man måste fälla ena sätet vilket fungerar i S och X (önskar 3 och S hade fällbart mittensäte). Det den kommer ha är ju rolig att köra på småvägar vilket jag tyvärr aldrig tar mig tiden till längre.

Tror din kombo av X100D och P3 kommer vara perfekt.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 27 jun 2018 11:44
av Ric
mans71 skrev:
Så basmodell $49 och P $64 - prisvärd uppdatering!
Och basmodellen med fyrkrafs borde nu kosta 53 000 dollar. Så merkostnaden för prestandabilen är nu 11 000 dollar. En hel del pengar men inte helt orimligt.

Vad skiljer basmodellen med fyrhjulsdrift (53 000 dollar) och prestandabilen (64 000 dollar) mer än extra effekt?

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 27 jun 2018 12:23
av Henrik Torphammar
danni skrev:
Det blir mer och mer som pekar mot att en Model 3 Performance är en perfekt andrabil, helt enkelt :)
Shit, jag tycker basmodellen blir lite väl bra mot vad jag egentligen behöver både i pris, prestanda samt utseende. Sen blir det antagligen så att man får prestanda och utseendet på köpet till samma pris som en Hyundai kona eller Kia Niro eller vad nu "liknande" bilar kan tänkas kosta när det väl blir dax. Då väljer jag hellre bilen som ser snygg uto ch har bättre prestanda i form av acceleration, batteristorlek och räckvidd givetvis. En SUV lockar inte mig, så kona/Niro behöver vara betydligt billigare för att jag skulle välja en sådan istället.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 27 jun 2018 14:28
av danni
Henrik Torphammar skrev:
danni skrev:
Det blir mer och mer som pekar mot att en Model 3 Performance är en perfekt andrabil, helt enkelt :)
Shit, jag tycker basmodellen blir lite väl bra mot vad jag egentligen behöver både i pris, prestanda samt utseende. Sen blir det antagligen så att man får prestanda och utseendet på köpet till samma pris som en Hyundai kona eller Kia Niro eller vad nu "liknande" bilar kan tänkas kosta när det väl blir dax. Då väljer jag hellre bilen som ser snygg uto ch har bättre prestanda i form av acceleration, batteristorlek och räckvidd givetvis. En SUV lockar inte mig, så kona/Niro behöver vara betydligt billigare för att jag skulle välja en sådan istället.
Äsch, man vill ju ha åtminstone en Performance-modell som är skojig att köra runt i, och en Performance 3:a plus vanlig X är ju billigare än en Performance X och vanlig 3:a, tänker jag!

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 27 jun 2018 18:04
av Bjelke
danni skrev:
Det blir mer och mer som pekar mot att en Model 3 Performance är en perfekt andrabil, helt enkelt :) Jag har knappt tänkt på Model 3 sen jag reserverade en, men prospektet att köpa en sån blir mer och mer lockande, särskilt efter alla positiva recensioner av köregenskaperna.
Fasiken asså, jag som sitter här och försöker avsluta en affär på en till S som andrabil :lol:
Får väl byta till en P-3:a sen då...

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 27 jun 2018 21:23
av Pontus
Bjelke skrev:
danni skrev:
Det blir mer och mer som pekar mot att en Model 3 Performance är en perfekt andrabil, helt enkelt :) Jag har knappt tänkt på Model 3 sen jag reserverade en, men prospektet att köpa en sån blir mer och mer lockande, särskilt efter alla positiva recensioner av köregenskaperna.
Fasiken asså, jag som sitter här och försöker avsluta en affär på en till S som andrabil :lol:
Får väl byta till en P-3:a sen då...
Eller 3:e bil :?
Har för mig du skrev att du planera ha bilen väldigt länge.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 27 jun 2018 21:27
av Bjelke
Pontus skrev:
Bjelke skrev:
danni skrev:
Det blir mer och mer som pekar mot att en Model 3 Performance är en perfekt andrabil, helt enkelt :) Jag har knappt tänkt på Model 3 sen jag reserverade en, men prospektet att köpa en sån blir mer och mer lockande, särskilt efter alla positiva recensioner av köregenskaperna.
Fasiken asså, jag som sitter här och försöker avsluta en affär på en till S som andrabil :lol:
Får väl byta till en P-3:a sen då...
Eller 3:e bil :?
Har för mig du skrev att du planera ha bilen väldigt länge.
Ja min första tänker jag nog behålla ett bra tag till iaf :)
Det blir väl den nya som ryker isf, för tre bilar behöver vi inte såvida inte en av dom är en roadster :mrgreen:
Edit: bra minne där Pontus ;)

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 27 jun 2018 22:05
av TeslaTissel
Tesla sänker priset på Model 3 Performance!?

Överraskande - as usual!

https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... ce-update/

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 27 jun 2018 22:07
av vigge50
TeslaTissel skrev:
Tesla sänker priset på Model 3 Performance!?

Överraskande - as usual!

https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... ce-update/
Diskuteras redan i tråden om du läser ;)

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 27 jun 2018 22:09
av TeslaTissel
Var? Det här forumet passar inte dagens webbläsare.

Det är svårt se tidigare inlägg och det finns inga taggar att söka i.
Går inte ta bort gamla inlägg på ett bra sätt heller. :|

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 27 jun 2018 22:13
av TeslaTissel
vigge50 skrev:
Tesla har nu gjort ett antal ändringar i design studion.

- dual drive kostar nu $4000
- Prestandaversionen gick från $78 000 till $64,000 men lite blev tillval istället för standard.
- ”Performance package” för $5000 höjer tophastigheten från 145 till 155 mph, inkluderar kolfiberspoiler, aluminium pedaler, Michelin Pilot Sport 4S däck, röda bromsar, 20” fälgar.
- Vit interiör kostar nu $1,500 extra
- kostnaden för annan exteriör än svart verkar inte längre vara inkluderad i performance versionen
- Tor också Obsidian Svart metallic blev valbar först nu.

Så en fullutrustad Model 3 utan autopilot gick från $78 000 till $71 500.

https://electrek.co/2018/06/26/tesla-mo ... ual-motor/
Ah! Typiskt. Jag ber om ursäkt jag missade att det redan var inlagt. Men det var ju roligt!

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 27 jun 2018 22:28
av TeslaTissel
vigge50 skrev:
Tesla har nu gjort ett antal ändringar i design studion.

- dual drive kostar nu $4000
- Prestandaversionen gick från $78 000 till $64,000 men lite blev tillval istället för standard.
- ”Performance package” för $5000 höjer tophastigheten från 145 till 155 mph, inkluderar kolfiberspoiler, aluminium pedaler, Michelin Pilot Sport 4S däck, röda bromsar, 20” fälgar.
- Vit interiör kostar nu $1,500 extra
- kostnaden för annan exteriör än svart verkar inte längre vara inkluderad i performance versionen
- Tor också Obsidian Svart metallic blev valbar först nu.

Så en fullutrustad Model 3 utan autopilot gick från $78 000 till $71 500.

https://electrek.co/2018/06/26/tesla-mo ... ual-motor/
Någon av er som räknat på vad prisnivån kan tänkas ligga på efter alla tänkbara påslag och bonus-rabatt på 60 tkr?

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 27 jun 2018 22:41
av Feddan
TeslaTissel skrev:
vigge50 skrev:
Tesla har nu gjort ett antal ändringar i design studion.

- dual drive kostar nu $4000
- Prestandaversionen gick från $78 000 till $64,000 men lite blev tillval istället för standard.
- ”Performance package” för $5000 höjer tophastigheten från 145 till 155 mph, inkluderar kolfiberspoiler, aluminium pedaler, Michelin Pilot Sport 4S däck, röda bromsar, 20” fälgar.
- Vit interiör kostar nu $1,500 extra
- kostnaden för annan exteriör än svart verkar inte längre vara inkluderad i performance versionen
- Tor också Obsidian Svart metallic blev valbar först nu.

Så en fullutrustad Model 3 utan autopilot gick från $78 000 till $71 500.

https://electrek.co/2018/06/26/tesla-mo ... ual-motor/
Någon av er som räknat på vad prisnivån kan tänkas ligga på efter alla tänkbara påslag och bonus-rabatt på 60 tkr?
*12 brukar vi väl säga? Så 858000, minus 60k = 798000.

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 27 jun 2018 23:44
av Jerker
Man undrar ju om det nånsin kommer att bli möjligt att köpa en 3:a med 2-hjulsdrift, lilla batteriet och dragkrok? En Tesla för under 400000 efter avdragen bonus?

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Postat: 27 jun 2018 23:49
av Pontus
Jerker skrev:
Man undrar ju om det nånsin kommer att bli möjligt att köpa en 3:a med 2-hjulsdrift, lilla batteriet och dragkrok? En Tesla för under 400000 efter avdragen bonus?
Med 12 kronors regeln skulle det betyda ca 38 kusd i designstudion. Det blir nog på gränsen.