Model 3 - Konfiguration/specifikation

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inläggav vigge50 » 30 jul 2018 08:16

Swede1 skrev:
Gustafsson skrev:
Swede1 skrev:Låter bra med ccs i model 3. Laddar hellre på 300 ställen än 30 i Sverige. Mkt tveksamt köp av model 3 annars. Verkar som kia och Hyundai kan leverera bilar i Sverige med 64 KWh batteri till mass marknadspris innan Tesla? Nåväl då har Elon nått målet att snabba på miljö uthållig transport.

Förstår inte var du fått det där ifrån, Teslorna laddar ju nästan ”överallt” med chademoadapter, 11-22 kW AC med vanlig trefas eller typ 2. Du måste inte ladda med supercharger. Däremot vill man nog faktiskt göra det eftersom det går väsentligt mycket fortare än på alla andra laddstationer. De är också väldigt välplacerade och funkar i stort sett alltid.


Ccs finns med 100 kw idag, också välplacerade. Jobbigt strula med adapterklump (som gör vanliga laddare trasiga) eller bara ha fåtal ställen att snabbladda på.

Det finns 7 CCS laddare idag i Sverige som kan ge 100 kW eller mer, den sydligaste i Kristinehamn. De kanske är välplacerade för de som ska köra runt i Dalarna men resten av Sverige får idag nöja sig med 50 kW.
Syns tydligt på denna sidan
https://snabbladda.nu/
vigge50
 
Inlägg: 5065
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Höllviken

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inläggav Rubiks » 30 jul 2018 09:04

Laban skrev:
bat skrev:Visst kan det vara en intäktskälla men det lär ta väldigt många år innan en snabbladdare är betald.

Har inte Tesla sagt att en dedikerad del av priset på Model X och S (och rimligen 3 också) har gått till utbyggnaden av Superchargers? Enligt den modellen ska alla laddare vara betalda redan innan de byggs.
Rubiks
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 31 jan 2017 09:45

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inläggav Laban » 30 jul 2018 09:22

Rubiks skrev:Har inte Tesla sagt att en dedikerad del av priset på Model X och S (och rimligen 3 också) har gått till utbyggnaden av Superchargers? Enligt den modellen ska alla laddare vara betalda redan innan de byggs.


Tror inte det gäller med Model 3. Men oavsett hur det hanteras internt så är det samma mängd pengar som ska ut, så varför inte låta andra vara med och betala ?

Jag säger inte att Tesla ska sluta bygga ut deras egna nätverk, bara att om man stödjer CCS har lite större flexibilitet när det gäller hur många laddstationer man behöver bygga samt var. Svårt att se hur det kan vara dåligt för Tesla samt deras kunder.
Laban
 
Inlägg: 1598
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inläggav zyax » 30 jul 2018 09:29

Laban skrev:
Rubiks skrev:Har inte Tesla sagt att en dedikerad del av priset på Model X och S (och rimligen 3 också) har gått till utbyggnaden av Superchargers? Enligt den modellen ska alla laddare vara betalda redan innan de byggs.


Tror inte det gäller med Model 3. Men oavsett hur det hanteras internt så är det samma mängd pengar som ska ut, så varför inte låta andra vara med och betala ?

Jag säger inte att Tesla ska sluta bygga ut deras egna nätverk, bara att om man stödjer CCS har lite större flexibilitet när det gäller hur många laddstationer man behöver bygga samt var. Svårt att se hur det kan vara dåligt för Tesla samt deras kunder.


+1
Dieselgatefossilbrännare (VW Touran) samt en Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel. Köar, sedan juni 2016, till en Model 3 och tror på leverans 2019.
Solceller på hela taket (ca 18kWp)
zyax
 
Inlägg: 935
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inläggav LarsL » 30 jul 2018 09:42

Swede1 skrev:Låter bra med ccs i model 3. Laddar hellre på 300 ställen än 30 i Sverige. Mkt tveksamt köp av model 3 annars. Verkar som kia och Hyundai kan leverera bilar i Sverige med 64 KWh batteri till mass marknadspris innan Tesla? Nåväl då har Elon nått målet att snabba på miljö uthållig transport.


Driftsäkerhet... tycker det räcker som ursäkt för att jag skulle välja Supercharger före CCS eller Chademo. Superchargern är uppbyggd på ett sätt som gör att den i princip alltid fungerar, ett fel leder inte till att laddningen slutar fungera. Chademo och CCS laddarna står, åtminstone i Sverige, oftast ensamma så om ett fel uppstår är bilisten strandad. Det innebär att jag måste spara reserver i batteriet för att kunna åka till nästa laddare eller åtminstone nästa ladduttag. Med en Supercharger kan jag köra på ner mot noll eftersom jag är säker på att få laddning.

Bäst är naturligtvis att man har bägge eller alla tre alternativen. Då för man kakan samtidigt som man kan äta den.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Bokat Model 3, med dragkrok!
Användarvisningsbild
LarsL
 
Inlägg: 7338
Blev medlem: 08 nov 2014 20:15
Ort: Härryda

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inläggav Laban » 30 jul 2018 13:18

LarsL skrev:Chademo och CCS laddarna står, åtminstone i Sverige, oftast ensamma så om ett fel uppstår är bilisten strandad.


Det här är väl temporärt, det lär knappast se ut så när alla tillverkare tillverkar en större mängd elbilar lämpliga för långfärd och dessa måste laddas. Första Ionity stationen som exempel:

Bild

Som du säger, bäst är att äta kakan och ha den kvar så varför inte stödja CCS. Man gör det i Kina (inte CCS då men den kinesiska standarden + Teslas egen under en "vanlig" lucka) så varför inte fortsätta med samma i Europa.
Senast redigerad av Laban 30 jul 2018 13:33, redigerad totalt 1 gång.
Laban
 
Inlägg: 1598
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inläggav zyax » 30 jul 2018 13:29

Snabbladdare med CCS är dyra och för att tjäna tillbaka priset för dessa krävs att de utnyttjas till ganska stor del, du har alltså ett riktigt hönan-ägget-problem. Man kunde pressat Volkswagen till att straffas för Dieselgate som i USA och fått dem att investera miljarder i ett nätverk före bilarna finns i den skala att de utnyttjar laddarna.
Som det är nu förlorar de som sätter upp dessa på att de utnyttjas för dåligt, när bilarna komemr sen så kommer de köpa billig högspänningsel som de kan fördela bra med något batteri.

CCS för Model 3 vill jag verkligen se, hade kunnat betala rätt mycket för att få detta direkt i bilen!
Dieselgatefossilbrännare (VW Touran) samt en Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel. Köar, sedan juni 2016, till en Model 3 och tror på leverans 2019.
Solceller på hela taket (ca 18kWp)
zyax
 
Inlägg: 935
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inläggav LarsL » 30 jul 2018 14:05

Laban skrev:
LarsL skrev:Chademo och CCS laddarna står, åtminstone i Sverige, oftast ensamma så om ett fel uppstår är bilisten strandad.


Det här är väl temporärt, det lär knappast se ut så när alla tillverkare tillverkar en större mängd elbilar lämpliga för långfärd och dessa måste laddas.


Det systemet är fortfarande lite sämre i sin redundans eftersom det är en laddare per uttag.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Bokat Model 3, med dragkrok!
Användarvisningsbild
LarsL
 
Inlägg: 7338
Blev medlem: 08 nov 2014 20:15
Ort: Härryda

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inläggav Henrik Torphammar » 30 jul 2018 20:18

vigge50 skrev:Ccs finns med 100 kw idag, också välplacerade. Jobbigt strula med adapterklump (som gör vanliga laddare trasiga) eller bara ha fåtal ställen att snabbladda på.

Det finns 7 CCS laddare idag i Sverige som kan ge 100 kW eller mer, den sydligaste i Kristinehamn. De kanske är välplacerade för de som ska köra runt i Dalarna men resten av Sverige får idag nöja sig med 50 kW.
Syns tydligt på denna sidan
https://snabbladda.nu/[/quote]

Notera att CCS på 100kW inte har några kompisbilar än. 100kW bygger på att bilen har högre systemspänning. 50kW bygger också på en hög systemspänning och dagens 50kW bilar laddar med 40kW vid låg SoC som sedan stegras till maximalt ca 47kW. Model S LV tar ju bara 30kW nånting. Model 3 verkar vara samma högre spänning i både std och LR. Det är bra i den aspekten.

Nya Niro och Kona har 98S batteri i 64kWh utförande men bara 90S i 39kWh utförande. En laddare på 100kW kan bara ge 70kW i 64kWh bilen och antagligen begränsar cellerna också så 39kWh bilen bara kan ta emot 43kW. Det hjälper ju ingen alls att det står 100kW på laddaren rätt att man har en flång ny bil. Skulle 39kWh Niro/Kona kunna ladda med mer fart så sätter 50kW laddaren ändå stopp vid 120A eller ca 40kW pga den lägre systemspänningen.

Om Model 3 får CCS/SuC combo så kan den alltså ladda som Kona/Niro på CCS men med full Teslafart på SuC. Model 3 kommer fortfarande vara avsevärt bättre än konkurrenterna om den får CCS.
Henrik Torphammar
 
Inlägg: 764
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inläggav Henrik Torphammar » 30 jul 2018 20:30

LarsL skrev:
Laban skrev:
LarsL skrev:Chademo och CCS laddarna står, åtminstone i Sverige, oftast ensamma så om ett fel uppstår är bilisten strandad.


Det här är väl temporärt, det lär knappast se ut så när alla tillverkare tillverkar en större mängd elbilar lämpliga för långfärd och dessa måste laddas.


Det systemet är fortfarande lite sämre i sin redundans eftersom det är en laddare per uttag.


Det har blivit väldigt många fler laddare och även mindre städer har flera laddare och ofta intill varandra. Självklart är en Super charger med 20stall bättre, men dom står ju väldigt illa till med flit. Frågan är vad som är bäst? Tittar vi där jag bor så finns det en Supercharger på Toftaholm. CCS finns det 3st i Värnamo, 3st i Ljungby, 1st Hyltebruk, 3st Växjö, 1st Markaryd, (Lite längre bort 1st Skånes Fagerhult, 1st Örkelljunga, 2st Halmstad). Jag åker ofta i min region lite på tvären, Halmstad - Ljungby - Växjö. Samt från Ljungby och neråt på E4. I have yet to see a supercharger, typ.

I samma andetag så börjar ju räckvidderna vi pratar om bli så långa att i vart fall jag aldrig kommer tömma batteriet över en dag. Skulle jag göra det så kommer jag per definition förbi en Super charger.

Vägguttaget kommer nog vinna för mig och för väldigt många andra också får vi hoppas med tanke på elnätet.
Henrik Torphammar
 
Inlägg: 764
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

FöregåendeNästa

Återgå till Model 3

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster