Model 3 - Konfiguration/specifikation

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inläggav Swede1 » 31 jul 2018 05:47

Vad insatt Torphammar var då. Ok har man 75 kw batteri så kanske supercharger är ok. Men med 50 kw batteri så måste det vara ccs eller åtminstone 22 kw ac laddning för att jag ska beställa model 3. Sen verkar autopilot vara unikt, men annan fråga.

För övrigt tycker jag alla offentliga laddställen ska vara tillgängliga för alla. Som i Tyskland, dvs tesla måste öppna sitt nätverk.
Swede1
 
Inlägg: 406
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inläggav Teslaägare bylund » 31 jul 2018 07:24

Fast Tesla måste ju inte öppna sitt laddnätverk i Tyskland, då det inte är offentligt. Och lite per definition är det ju så att om det inte är öppet för alla så är det inte offentligt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | Referrallänk: http://ts.la/olga1734
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
 
Inlägg: 6999
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Sundbyberg

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inläggav Crappy » 31 jul 2018 19:20

Det här var rackarns så intressant
Mycket beroende på att jag inte fattade. 98s,90s?
Vilken systemspänning talar vi om på 100kw, 50kw. Vad kan bilarna ta, vilka bilar osv osv
Vad sägs om en egen tråd om detta?

Henrik Torphammar skrev:
vigge50 skrev:Ccs finns med 100 kw idag, också välplacerade. Jobbigt strula med adapterklump (som gör vanliga laddare trasiga) eller bara ha fåtal ställen att snabbladda på.

Det finns 7 CCS laddare idag i Sverige som kan ge 100 kW eller mer, den sydligaste i Kristinehamn. De kanske är välplacerade för de som ska köra runt i Dalarna men resten av Sverige får idag nöja sig med 50 kW.
Syns tydligt på denna sidan
https://snabbladda.nu/


Notera att CCS på 100kW inte har några kompisbilar än. 100kW bygger på att bilen har högre systemspänning. 50kW bygger också på en hög systemspänning och dagens 50kW bilar laddar med 40kW vid låg SoC som sedan stegras till maximalt ca 47kW. Model S LV tar ju bara 30kW nånting. Model 3 verkar vara samma högre spänning i både std och LR. Det är bra i den aspekten.

Nya Niro och Kona har 98S batteri i 64kWh utförande men bara 90S i 39kWh utförande. En laddare på 100kW kan bara ge 70kW i 64kWh bilen och antagligen begränsar cellerna också så 39kWh bilen bara kan ta emot 43kW. Det hjälper ju ingen alls att det står 100kW på laddaren rätt att man har en flång ny bil. Skulle 39kWh Niro/Kona kunna ladda med mer fart så sätter 50kW laddaren ändå stopp vid 120A eller ca 40kW pga den lägre systemspänningen.

Om Model 3 får CCS/SuC combo så kan den alltså ladda som Kona/Niro på CCS men med full Teslafart på SuC. Model 3 kommer fortfarande vara avsevärt bättre än konkurrenterna om den får CCS.[/quote]
Crappy
 
Inlägg: 322
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inläggav TeslaTissel » 08 aug 2018 12:03

Crappy skrev:Det här var rackarns så intressant
Mycket beroende på att jag inte fattade. 98s,90s?
Vilken systemspänning talar vi om på 100kw, 50kw. Vad kan bilarna ta, vilka bilar osv osv
Vad sägs om en egen tråd om detta?

Henrik Torphammar skrev:
vigge50 skrev:Ccs finns med 100 kw idag, också välplacerade. Jobbigt strula med adapterklump (som gör vanliga laddare trasiga) eller bara ha fåtal ställen att snabbladda på.

Det finns 7 CCS laddare idag i Sverige som kan ge 100 kW eller mer, den sydligaste i Kristinehamn. De kanske är välplacerade för de som ska köra runt i Dalarna men resten av Sverige får idag nöja sig med 50 kW.
Syns tydligt på denna sidan
https://snabbladda.nu/


Notera att CCS på 100kW inte har några kompisbilar än. 100kW bygger på att bilen har högre systemspänning. 50kW bygger också på en hög systemspänning och dagens 50kW bilar laddar med 40kW vid låg SoC som sedan stegras till maximalt ca 47kW. Model S LV tar ju bara 30kW nånting. Model 3 verkar vara samma högre spänning i både std och LR. Det är bra i den aspekten.

Nya Niro och Kona har 98S batteri i 64kWh utförande men bara 90S i 39kWh utförande. En laddare på 100kW kan bara ge 70kW i 64kWh bilen och antagligen begränsar cellerna också så 39kWh bilen bara kan ta emot 43kW. Det hjälper ju ingen alls att det står 100kW på laddaren rätt att man har en flång ny bil. Skulle 39kWh Niro/Kona kunna ladda med mer fart så sätter 50kW laddaren ändå stopp vid 120A eller ca 40kW pga den lägre systemspänningen.

Om Model 3 får CCS/SuC combo så kan den alltså ladda som Kona/Niro på CCS men med full Teslafart på SuC. Model 3 kommer fortfarande vara avsevärt bättre än konkurrenterna om den får CCS.
[/quote]

Det vore nog bra med egen tråd,- Tråden handlar ju om Model 3 - Konfiguration/specifikation. och inget annat.
TeslaTissel
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 10 mar 2016 23:04
Ort: Mälardalen etc

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inläggav vigge50 » 10 aug 2018 14:56

Det kommer gå att få fyrhjulsdrift tillsammans med det lilla batteriet enligt Tesla.

96CACBC8-106E-4C61-8B61-9A422516BCE8.png
vigge50
 
Inlägg: 4888
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Höllviken

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inläggav Jerker » 10 aug 2018 16:53

Trevligt!
Leasad Renault Zoe Intense från januari 2016. | Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 med köplats #1
Lutar åt att det aldrig blir nån Tesla för min del. Blir nog för dyr för mig.
Användarvisningsbild
Jerker
 
Inlägg: 5120
Blev medlem: 09 nov 2015 23:29
Ort: Nyköping

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inläggav Laban » 10 aug 2018 17:19

Man kan väl tänka sig att det ligger i Teslas intresse att så få som möjligt köper $35k versionen utan några tillval, därav 4WD även på SR versionen.
Laban
 
Inlägg: 1498
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inläggav Teslaägare Pontus » 10 aug 2018 19:21

Laban skrev:Man kan väl tänka sig att det ligger i Teslas intresse att så få som möjligt köper $35k versionen utan några tillval, därav 4WD även på SR versionen.

Men alla kommer ju ändå köpa dragpaketet för $5000 eller Jerker? :)
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. För rabatt på model S o X kan ni använda http://ts.la/pontus4068
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
 
Inlägg: 4755
Blev medlem: 26 nov 2014 06:42
Ort: Greensboro, NC

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inläggav Teslaägare Legato » 10 aug 2018 19:34

Laban skrev:Man kan väl tänka sig att det ligger i Teslas intresse att så få som möjligt köper $35k versionen utan några tillval, därav 4WD även på SR versionen.


Ja men det är ju en balansgång... De ser j ännu hellre att de som vill ha fyrhjulsdrift dessutom köper det stora batteriet.

Tror för övrigt batteriet är det Tesla har allra störst marginal på. Borde vara runt 70% marginal på de där $9000.
No2Gas - Röd X75D (fd X60d) 2016
No2Oil - Svart (blacked out) S75D 2017
2 reservationer på Tesla Model 3
-------------------------------------------------------
Få obegränsad fri Supercharging! Använd min
referral: https://www.tesla.com/referral/bo2814
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
 
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 dec 2016 22:33

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inläggav Jerker » 10 aug 2018 20:04

Pontus skrev:
Laban skrev:Man kan väl tänka sig att det ligger i Teslas intresse att så få som möjligt köper $35k versionen utan några tillval, därav 4WD även på SR versionen.

Men alla kommer ju ändå köpa dragpaketet för $5000 eller Jerker? :)


Alla svenskar kommer att beställa dragkrok! Självklart! ;)
Leasad Renault Zoe Intense från januari 2016. | Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 med köplats #1
Lutar åt att det aldrig blir nån Tesla för min del. Blir nog för dyr för mig.
Användarvisningsbild
Jerker
 
Inlägg: 5120
Blev medlem: 09 nov 2015 23:29
Ort: Nyköping

FöregåendeNästa

Återgå till Model 3

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Lembritt och 3 gäster