Vad insatt Torphammar var då. Ok har man 75 kw batteri så kanske supercharger är ok. Men med 50 kw batteri så måste det vara ccs eller åtminstone 22 kw ac laddning för att jag ska beställa model 3. Sen verkar autopilot vara unikt, men annan fråga.
För övrigt tycker jag alla offentliga laddställen ska vara tillgängliga för alla. Som i Tyskland, dvs tesla måste öppna sitt nätverk.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 31 jul 2018 07:24
av bylund
Fast Tesla måste ju inte öppna sitt laddnätverk i Tyskland, då det inte är offentligt. Och lite per definition är det ju så att om det inte är öppet för alla så är det inte offentligt.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 31 jul 2018 19:20
av Crappy
Det här var rackarns så intressant
Mycket beroende på att jag inte fattade. 98s,90s?
Vilken systemspänning talar vi om på 100kw, 50kw. Vad kan bilarna ta, vilka bilar osv osv
Vad sägs om en egen tråd om detta?
Henrik Torphammar skrev:
vigge50 skrev:
Ccs finns med 100 kw idag, också välplacerade. Jobbigt strula med adapterklump (som gör vanliga laddare trasiga) eller bara ha fåtal ställen att snabbladda på.
Det finns 7 CCS laddare idag i Sverige som kan ge 100 kW eller mer, den sydligaste i Kristinehamn. De kanske är välplacerade för de som ska köra runt i Dalarna men resten av Sverige får idag nöja sig med 50 kW.
Syns tydligt på denna sidan https://snabbladda.nu/
Notera att CCS på 100kW inte har några kompisbilar än. 100kW bygger på att bilen har högre systemspänning. 50kW bygger också på en hög systemspänning och dagens 50kW bilar laddar med 40kW vid låg SoC som sedan stegras till maximalt ca 47kW. Model S LV tar ju bara 30kW nånting. Model 3 verkar vara samma högre spänning i både std och LR. Det är bra i den aspekten.
Nya Niro och Kona har 98S batteri i 64kWh utförande men bara 90S i 39kWh utförande. En laddare på 100kW kan bara ge 70kW i 64kWh bilen och antagligen begränsar cellerna också så 39kWh bilen bara kan ta emot 43kW. Det hjälper ju ingen alls att det står 100kW på laddaren rätt att man har en flång ny bil. Skulle 39kWh Niro/Kona kunna ladda med mer fart så sätter 50kW laddaren ändå stopp vid 120A eller ca 40kW pga den lägre systemspänningen.
Om Model 3 får CCS/SuC combo så kan den alltså ladda som Kona/Niro på CCS men med full Teslafart på SuC. Model 3 kommer fortfarande vara avsevärt bättre än konkurrenterna om den får CCS.[/quote]
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 08 aug 2018 12:03
av TeslaTissel
Crappy skrev:
Det här var rackarns så intressant
Mycket beroende på att jag inte fattade. 98s,90s?
Vilken systemspänning talar vi om på 100kw, 50kw. Vad kan bilarna ta, vilka bilar osv osv
Vad sägs om en egen tråd om detta?
Henrik Torphammar skrev:
vigge50 skrev:
Ccs finns med 100 kw idag, också välplacerade. Jobbigt strula med adapterklump (som gör vanliga laddare trasiga) eller bara ha fåtal ställen att snabbladda på.
Det finns 7 CCS laddare idag i Sverige som kan ge 100 kW eller mer, den sydligaste i Kristinehamn. De kanske är välplacerade för de som ska köra runt i Dalarna men resten av Sverige får idag nöja sig med 50 kW.
Syns tydligt på denna sidan https://snabbladda.nu/
Notera att CCS på 100kW inte har några kompisbilar än. 100kW bygger på att bilen har högre systemspänning. 50kW bygger också på en hög systemspänning och dagens 50kW bilar laddar med 40kW vid låg SoC som sedan stegras till maximalt ca 47kW. Model S LV tar ju bara 30kW nånting. Model 3 verkar vara samma högre spänning i både std och LR. Det är bra i den aspekten.
Nya Niro och Kona har 98S batteri i 64kWh utförande men bara 90S i 39kWh utförande. En laddare på 100kW kan bara ge 70kW i 64kWh bilen och antagligen begränsar cellerna också så 39kWh bilen bara kan ta emot 43kW. Det hjälper ju ingen alls att det står 100kW på laddaren rätt att man har en flång ny bil. Skulle 39kWh Niro/Kona kunna ladda med mer fart så sätter 50kW laddaren ändå stopp vid 120A eller ca 40kW pga den lägre systemspänningen.
Om Model 3 får CCS/SuC combo så kan den alltså ladda som Kona/Niro på CCS men med full Teslafart på SuC. Model 3 kommer fortfarande vara avsevärt bättre än konkurrenterna om den får CCS.
[/quote]
Det vore nog bra med egen tråd,- Tråden handlar ju om Model 3 - Konfiguration/specifikation. och inget annat.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 10 aug 2018 14:56
av vigge50
Det kommer gå att få fyrhjulsdrift tillsammans med det lilla batteriet enligt Tesla.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 10 aug 2018 16:53
av Jerker
Trevligt!
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 10 aug 2018 17:19
av Laban
Man kan väl tänka sig att det ligger i Teslas intresse att så få som möjligt köper $35k versionen utan några tillval, därav 4WD även på SR versionen.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 10 aug 2018 19:21
av Pontus
Laban skrev:
Man kan väl tänka sig att det ligger i Teslas intresse att så få som möjligt köper $35k versionen utan några tillval, därav 4WD även på SR versionen.
Men alla kommer ju ändå köpa dragpaketet för $5000 eller Jerker?
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 10 aug 2018 19:34
av Legato
Laban skrev:
Man kan väl tänka sig att det ligger i Teslas intresse att så få som möjligt köper $35k versionen utan några tillval, därav 4WD även på SR versionen.
Ja men det är ju en balansgång... De ser j ännu hellre att de som vill ha fyrhjulsdrift dessutom köper det stora batteriet.
Tror för övrigt batteriet är det Tesla har allra störst marginal på. Borde vara runt 70% marginal på de där $9000.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 10 aug 2018 20:04
av Jerker
Pontus skrev:
Laban skrev:
Man kan väl tänka sig att det ligger i Teslas intresse att så få som möjligt köper $35k versionen utan några tillval, därav 4WD även på SR versionen.
Men alla kommer ju ändå köpa dragpaketet för $5000 eller Jerker?
Alla svenskar kommer att beställa dragkrok! Självklart!
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 10 aug 2018 22:39
av TeslaTissel
Jerker skrev:
Pontus skrev:
Laban skrev:
Man kan väl tänka sig att det ligger i Teslas intresse att så få som möjligt köper $35k versionen utan några tillval, därav 4WD även på SR versionen.
Men alla kommer ju ändå köpa dragpaketet för $5000 eller Jerker?
Alla svenskar kommer att beställa dragkrok! Självklart!
Instämmer.
Just dragkrok är också ett starkt incitament för att få bilen såld till förhoppningsvis nästa glada elbils-ägare.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 11 aug 2018 02:21
av Pontus
TeslaTissel skrev:
Jerker skrev:
Pontus skrev:
Laban skrev:
Man kan väl tänka sig att det ligger i Teslas intresse att så få som möjligt köper $35k versionen utan några tillval, därav 4WD även på SR versionen.
Men alla kommer ju ändå köpa dragpaketet för $5000 eller Jerker?
Alla svenskar kommer att beställa dragkrok! Självklart!
Instämmer.
Just dragkrok är också ett starkt incitament för att få bilen såld till förhoppningsvis nästa glada elbils-ägare.
Ett blå gult IKEA märke och döpt till Laddad så köper halva Sverige en
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 11 aug 2018 13:03
av Smutt
Dragpaketet???
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 14 aug 2018 10:37
av dhanjel
När tror ni vi får se svenska konfiguratorn och framförallt priser?
Q1 börjar närma sig samtidigt som det är läge att förboka Niro/kona om de lockar mer.
Svårt att kunna ta ett vettigt beslut utan alla kort på bordet.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 14 aug 2018 10:44
av OfarligTesla
Priserna kan du ju iaf uppskatta, de lär inte avvika allt för mycket från de uppskattningar man kan göra genom att titta på priset på Model S i Sverige och i USA och applicera samma faktor mellan dem på Model 3 priset i USA.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 14 aug 2018 10:46
av frippan
Orkade inte vänta så jag kör en kona ett år, sen får det bli model 3. Tänkte köra med lilla batteriet så jag tror på minst 12-18 månader innan det är här. Hinner man spara ihop några kronor till någon flera tillval
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 19 aug 2018 07:23
av TeslaTissel
Här är en bäställare av TM3 Performance i Canada
Han visar hur han gjorde sin Konfiguration/specifikation.
Intressant vilka options han valde bort för att hålla ned slutpriset.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 19 aug 2018 07:58
av bjelkeman
OfarligTesla skrev:
Priserna kan du ju iaf uppskatta, de lär inte avvika allt för mycket från de uppskattningar man kan göra genom att titta på priset på Model S i Sverige och i USA och applicera samma faktor mellan dem på Model 3 priset i USA.
Tesla Model S 75D, 937 180 kr / $ 77 000 = 12,17
Bas modellerna
Tesla Model 3 Performance, $ 64 000 x 12,17 = 778 880 kr
Tesla Model 3 AWD. $ 59 000 x 12,17 = 718 030 kr
Tesla Model 3 RWD LR, $ 49 000 x 12,17 = 596 330
Tesla Model 3 RWD SR, $ 35 000 x 12,17 = 425 950 kr
Plus minst (kanske)
Autopilot $5000
Lack $1500
När jag gör detta så tänker jag att bonus malus betalar för Autopiloten.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 19 aug 2018 09:56
av dhanjel
Hade hoppats på lite lägre priser.
Bara instegsmodellen landar då på 365 950 efter bonus.
En Leaf Tekna hamnar på ca 311 000 efter bonus och LRF rabatt, och då är den ändå välutrustad. 55 000kr kommer man rätt långt med om man tar den besparingen och köper el för.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 19 aug 2018 10:50
av Toja
Jämföra Tesla model 3 och Leif är som att jämföra äpplen och päron.
Klart att model 3 kommer vara dyrare.
Inte jämför du en BMW med en Toyota och tror att det ska bli samma pris
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 19 aug 2018 11:09
av nek0
Toja skrev:
Jämföra Tesla model 3 och Leif är som att jämföra äpplen och päron.
Klart att model 3 kommer vara dyrare.
Inte jämför du en BMW med en Toyota och tror att det ska bli samma pris
Tror inte an han jämför Model 3 och Leaf som liknande bilar utan att båda går på el och om man inte behöver stor bil som Model 3 är så blir det så att man väljer billigare Nissan fast Model 3 är bättre
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 19 aug 2018 11:14
av Svenssons
nek0 skrev:
Toja skrev:
Jämföra Tesla model 3 och Leif är som att jämföra äpplen och päron.
Klart att model 3 kommer vara dyrare.
Inte jämför du en BMW med en Toyota och tror att det ska bli samma pris
Tror inte an han jämför Model 3 och Leaf som liknande bilar utan att båda går på el och om man inte behöver stor bil som Model 3 är så blir det så att man väljer billigare Nissan fast Model 3 är bättre
Så om man behöver en bil så blir det så att man väljer man billigare Toyotan istället för BMW:n?
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 19 aug 2018 11:51
av Gustafsson
Fått en förhandsmodell av Modell Y. Aktieägarna krävde en lite mindre bil av kostnadsskäl, men den har flera fördelar.
Performance i standardutförande( se bakhjulen).
Helautomatisk körning, level 5.
Automatisk laddning, man kan bara luta sig tillbaka så sköter bilen resten.
Oöverträffat låg förbrukning, laddar fullt med Shuko 6A på mindre än en timme.
Nackdelarna är de relativt små utrymmena, men det är inte något stort hinder för de flesta.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Postat: 19 aug 2018 12:30
av vigge50
Stor nypa salt men
There is a facebook TM3 UK group and someone there has recently quoted an official response from a person from Tesla in Amsterdam concerning UK deliveries. The answer he has got was that the pricing and configurator for TM3 in UK should come towards the end of the year. Deliveries should start in June next year.
There is a facebook TM3 UK group and someone there has recently quoted an official response from a person from Tesla in Amsterdam concerning UK deliveries. The answer he has got was that the pricing and configurator for TM3 in UK should come towards the end of the year. Deliveries should start in June next year.