2.500 model 3 i veckan nästa månad

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

2.500 model 3 i veckan nästa månad

Inlägg av Kulingen »

En glad nyhet till alla som beställt

https://electrek.co/2018/02/07/tesla-mo ... on-update/
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: 2.500 model 3 i veckan nästa månad

Inlägg av iAkita »

"It is important to note that while these are the levels we are focused on hitting and we have plans in place to achieve them, our prior experience on the Model 3 ramp has demonstrated the difficulty of accurately forecasting specific production rates at specific points in time."
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 373
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: 2.500 model 3 i veckan nästa månad

Inlägg av Wilson »

2500 i veckan hänger på att de får igång den nya tillverkningslinan i GF. Med tanke på att den nu befinner sig i Tyskland och måste monteras ned, fraktas samt monteras upp igen anar jag att det blir svårt att nå i Q1. Fast om det sker i mars eller april, eller kanske t.o.m. lite senare än så, spelar egentligen kanske mindre roll. Det låter iaf som att det finns en görbar plan för att uppnå just 2500 bilar/vecka. Gott så.
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 979
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: 2.500 model 3 i veckan nästa månad

Inlägg av Generalbogge »

Någon som vet vad nuvarande tillverkningstakt är?
Model S 90D -2017 Titanium
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: 2.500 model 3 i veckan nästa månad

Inlägg av JFAH »

Generalbogge skrev:
Någon som vet vad nuvarande tillverkningstakt är?
Electrek hade någon uppgift om cirka 1900 bilar i veckan. Baserat på januaris leveranser. De brukar har hyggligt rätt.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: 2.500 model 3 i veckan nästa månad

Inlägg av Limbster »

JFAH skrev:
Generalbogge skrev:
Någon som vet vad nuvarande tillverkningstakt är?
Electrek hade någon uppgift om cirka 1900 bilar i veckan. Baserat på januaris leveranser. De brukar har hyggligt rätt.
1875 M3 levererade Tesla till kund i Januari, de påstod att de byggde tusen bilar i veckan i december. Nu behöver de plötsligt en extra produktionslina till batterifabriken för att komma upp i 2500 i veckan. Svårt att se att de producerar ens 1000 i veckan. De skruvs allt mer på siffror och tider från Tesla tycker jag. Vad blev det av 3 månaders förseningen för att nå 5000 bilar? Jo det blev en ny produktionlina som står i Tyskland och 2500???
nöjd med min Ampera tillsvidare
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: 2.500 model 3 i veckan nästa månad

Inlägg av vigge50 »

Limbster skrev:
JFAH skrev:
Generalbogge skrev:
Någon som vet vad nuvarande tillverkningstakt är?
Electrek hade någon uppgift om cirka 1900 bilar i veckan. Baserat på januaris leveranser. De brukar har hyggligt rätt.
1875 M3 levererade Tesla till kund i Januari, de påstod att de byggde tusen bilar i veckan i december. Nu behöver de plötsligt en extra produktionslina till batterifabriken för att komma upp i 2500 i veckan. Svårt att se att de producerar ens 1000 i veckan. De skruvs allt mer på siffror och tider från Tesla tycker jag. Vad blev det av 3 månaders förseningen för att nå 5000 bilar? Jo det blev en ny produktionlina som står i Tyskland och 2500???
Hur vet du hur många som Tesla levererade i Januari?
Om du tar siffrorna från Insideevs hemsida så har de alltid sagt att de inte vet hur många bilar Tesla levererar i USA utan uppskattar antalet. Detta skrev de om siffrorna för Model 3 i januari.
While Model S and X sales were both down a handful for January, based on our estimations, Model 3 sales were up again compared to last month’s numbers (one would sure hope so!) However, they’re not up as high as projected or expected.

We’re pegging January Model 3 sales at an estimated 1,875.

Of course, Tesla could have easily manufactured 3,000 or more Model 3s last month, but deliveries may tell a different story.
Så om du inte har siffrorna från något annat ställe som är säkra så kan de lika gärna ha levererat 3000 för vad vi vet.

Nu kommer jag inte ihåg exakt vad som sades under samtalet men står maskinen fortfarande kvar i Tyskland eller var den redan nerplockat och på väg till USA?
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 373
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: 2.500 model 3 i veckan nästa månad

Inlägg av Wilson »

vigge50 skrev:
Nu kommer jag inte ihåg exakt vad som sades under samtalet men står maskinen fortfarande kvar i Tyskland eller var den redan nerplockat och på väg till USA?
Transcript från samtalet. Så här sade Elon:

”Yes. We expect the new automated lines to arrive next month in March, and then it's already – it's been – it's working in Germany. So, that's got to be disassembled, brought over to the Gigafactory, and re-assembled and then brought into operation at the Gigafactory. It's not a question of whether it works or not. It's just a question of disassembly, transport, and reassembly.”

Jag läser det som att linan fortfarande befinner sig i Tyskland, men man kan säkert tolka det annorlunda.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: 2.500 model 3 i veckan nästa månad

Inlägg av vigge50 »

Tesla var inte så tydligt under samtalet så det blev ett missförstånd, Tesla kan nå 2500 Model 3 i veckan med den utrustningen de har i Gigafactory idag. Utrustningen som är i Tyskland och ska skickas till USA kan däremot öka produktionen med ytterligare 2000-2500 och den kommer köras igång i slutet av kvartalet och sen stadigt öka produktionen.

https://electrek.co/2018/02/09/tesla-cl ... roduction/
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: 2.500 model 3 i veckan nästa månad

Inlägg av Mickep »

Hade varit roligt (kanske t.o.m. roligare för oss) om linan stannat kvar och producerat bilar för vår del av världen i Europa.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: 2.500 model 3 i veckan nästa månad

Inlägg av vigge50 »

Mickep skrev:
Hade varit roligt (kanske t.o.m. roligare för oss) om linan stannat kvar och producerat bilar för vår del av världen i Europa.
Oj, blev nog lite otydligt där av mig. Det är bara produktionslinan för att sätta ihop batterier till moduler som skickas från Tyskland, krävs väldigt mycket mer för att producera en hel bil.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: 2.500 model 3 i veckan nästa månad

Inlägg av Limbster »

vigge50 skrev:
Tesla var inte så tydligt under samtalet så det blev ett missförstånd, Tesla kan nå 2500 Model 3 i veckan med den utrustningen de har i Gigafactory idag. Utrustningen som är i Tyskland och ska skickas till USA kan däremot öka produktionen med ytterligare 2000-2500 och den kommer köras igång i slutet av kvartalet och sen stadigt öka produktionen.

https://electrek.co/2018/02/09/tesla-cl ... roduction/
Det snurrar med siffrorna så de tror på det själva. 5000 per vecka dec 2017, var vad de sa länge. Nu måste det investera nytt för att nå dit och målet 5000 per vecka skjuts hela tiden fram och verkar bli dyrare och dyrare. Någon form av avgörande kompetens saknas inom företaget. Hoppas Tesla kan ha lite självinsikt så problem kan åtgärdas. Jag känner en allt större oro för att det kanske aldrig blir någon TM3
nöjd med min Ampera tillsvidare
Verdi

Re: 2.500 model 3 i veckan nästa månad

Inlägg av Verdi »

Limbster skrev:
vigge50 skrev:
Tesla var inte så tydligt under samtalet så det blev ett missförstånd, Tesla kan nå 2500 Model 3 i veckan med den utrustningen de har i Gigafactory idag. Utrustningen som är i Tyskland och ska skickas till USA kan däremot öka produktionen med ytterligare 2000-2500 och den kommer köras igång i slutet av kvartalet och sen stadigt öka produktionen.

https://electrek.co/2018/02/09/tesla-cl ... roduction/
Det snurrar med siffrorna så de tror på det själva. 5000 per vecka dec 2017, var vad de sa länge. Nu måste det investera nytt för att nå dit och målet 5000 per vecka skjuts hela tiden fram och verkar bli dyrare och dyrare. Någon form av avgörande kompetens saknas inom företaget. Hoppas Tesla kan ha lite självinsikt så problem kan åtgärdas. Jag känner en allt större oro för att det kanske aldrig blir någon TM3
Hoppas de inte sänker hela bolaget med Model 3. Eller tror ni de väljer att lägga Model 3-produktionen runt 100 tusen per år och tuffa på som nisch-producent?
Användarvisningsbild
Becada
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 06 feb 2017 21:57

Re: 2.500 model 3 i veckan nästa månad

Inlägg av Becada »

Har väldigt svårt att tro att Tesla skulle vilja bli en nischproducent. Det senaste ersättningsprogrammet till Elon tyder ju helt klart på motsatsen. Tycker att självinsikten var bättre i senaste rapporten än vad den har varit tidigare. Det är ju såklart omöjligt att sia om framtiden men personligen har jag svårt att se att Tesla skulle gå under. Jag behåller mina TSLA och är inte särskilt oroad av att kursen gått ned en del. Elon skulle dock kunna bli lite tydligare i telefonkonferenserna. Det är inte helt lätt att höra/förstå vad han säger och menar.
Model Y Long Range
Verdi

Re: 2.500 model 3 i veckan nästa månad

Inlägg av Verdi »

Becada skrev:
Har väldigt svårt att tro att Tesla skulle vilja bli en nischproducent. Det senaste ersättningsprogrammet till Elon tyder ju helt klart på motsatsen. Tycker att självinsikten var bättre i senaste rapporten än vad den har varit tidigare. Det är ju såklart omöjligt att sia om framtiden men personligen har jag svårt att se att Tesla skulle gå under. Jag behåller mina TSLA och är inte särskilt oroad av att kursen gått ned en del. Elon skulle dock kunna bli lite tydligare i telefonkonferenserna. Det är inte helt lätt att höra/förstå vad han säger och menar.

Just nu är de väl en finanskris från bankrutt. Stora mängder riskkapital finns för tillfället men det är ju inte givet att det alltid är så. Så visst finns det risker.
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: 2.500 model 3 i veckan nästa månad

Inlägg av Ric »

Verdi skrev:
Becada skrev:
Har väldigt svårt att tro att Tesla skulle vilja bli en nischproducent. Det senaste ersättningsprogrammet till Elon tyder ju helt klart på motsatsen. Tycker att självinsikten var bättre i senaste rapporten än vad den har varit tidigare. Det är ju såklart omöjligt att sia om framtiden men personligen har jag svårt att se att Tesla skulle gå under. Jag behåller mina TSLA och är inte särskilt oroad av att kursen gått ned en del. Elon skulle dock kunna bli lite tydligare i telefonkonferenserna. Det är inte helt lätt att höra/förstå vad han säger och menar.

Just nu är de väl en finanskris från bankrutt. Stora mängder riskkapital finns för tillfället men det är ju inte givet att det alltid är så. Så visst finns det risker.
Ja, de borde ge ut nya aktier medans det går så de klarar sig minst fem år framåt.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: 2.500 model 3 i veckan nästa månad

Inlägg av Limbster »

Konkurs tror jag inte heller på även om de skulle bli höjda räntor och någon finanskris. Dock har jag väldigt svårt att se hur Tesla ska kunna producera bilar till rimliga kostnader, företaget blöder och blöder. En Kamprad som kan hålla i slantarna är vad de behöver nu. Vi ser ju priser på TM3 som kommer vara i paritet med TMS för några år sedan i Sverige när dollarn stog lågt. Tyvärr är jag allt mer rädd att priset på TM3 aldrig kommer under 500 tusen i Sverige. Basversion kanske säljs i USA några månader innan de sätter stop för det. Allt snack om storvolym för att få ner kostnader verkar ha gått fullständigt över styr hos ledningen på Tesla. Ett företag kan växa smart där man odlar en kultur av att varje krona är värdefull eller så kör man tuta och kör som Tesla och hoppas på att det blir billigt för kunden till sist, vilket är föga troligt.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: 2.500 model 3 i veckan nästa månad

Inlägg av Smutt »

Det är väl ingen som följt Tesla som inte räknade med förseningar, är ju en del av Tesla kulturen 8-) är personligen inte det minsta orolig att jag nån dag kör en M3 kanske en torsdag
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: 2.500 model 3 i veckan nästa månad

Inlägg av Henrik Torphammar »

Tesla går med förlust, men som jag förstår det är det pga investeringar. De har en batterifabrik NU, de har ett världsomspännande snabbladdnärverk 3ggr snabbare än något annat som finns och de har det NU... osv. Man kunde ju tänka sig att de drog ner på investeringarna för att gå plus eller tagga ner investeringarna en smula. Som det ser ut idag och inom säg 5år så är ju Model 3 för säg 500000kr en bra produkt. Problemet är nog som några påpekar alla brutna löften och förväntningar snarare än att det går helt åt skogen. Höj priset, nöja sig vid den kapacitet de kan sno ihop med dagens lina vad det nu är..... de ligger ju ändå långt före i flera år.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: 2.500 model 3 i veckan nästa månad

Inlägg av Smutt »

Henrik Torphammar skrev:
Tesla går med förlust, men som jag förstår det är det pga investeringar. De har en batterifabrik NU, de har ett världsomspännande snabbladdnärverk 3ggr snabbare än något annat som finns och de har det NU... osv. Man kunde ju tänka sig att de drog ner på investeringarna för att gå plus eller tagga ner investeringarna en smula. Som det ser ut idag och inom säg 5år så är ju Model 3 för säg 500000kr en bra produkt. Problemet är nog som några påpekar alla brutna löften och förväntningar snarare än att det går helt åt skogen. Höj priset, nöja sig vid den kapacitet de kan sno ihop med dagens lina vad det nu är..... de ligger ju ändå långt före i flera år.
Men det underbara med Elon är ju att han skulle kommentera ovanstående förslag som boring och gasa vidare
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Skriv svar