Nya tankar - kanske ingen dragkrok, trots allt...

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Nya tankar - kanske ingen dragkrok, trots allt...

Inlägg av Jerker »

Jag har värkt fram en alternativ strategi kring ett köp av en Tesla model 3.

Om det nu blir som jag befarar, att dragkrok kommer att kräva stora batteriet, 4-hjulsdrift och kanske luftfjädring, då kommer bilen att bli alldeles för dyr för mig. Så vilka alternativ har jag då?

Det kan ju iofs komma nån annan bil, t.ex. nån asiat, som fyller mina behov i stort och har drag, men det vet vi inte. Det som jag nu kan se som ett alternativ är detta:

Jag köper en slimmad model 3: Lilla batteriet, bakhjulsdrift och som enda extrautrustning det här komfortpaketet, eller vad det kallas. Då hamnar bilen på en hyfsad kostnad. Hustruns Kia är ju utrustad med drag, men den bör bytas mot slutet av 2019, och då ska Sono Sion finnas på marknaden och den kommer definitivt att ha drag och bara kosta hälften mot en slimmad model 3. Då får hustrun också en elbil och den får dragkrok. Då har vi ett drag i familjen och kommer undan med en betydligt lägre kostnad.

Det är ett alternativt scenario just nu. Men men vet inte hur elbilsmarknaden ser ut i slutet av året...
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Nya tankar - kanske ingen dragkrok, trots allt...

Inlägg av Smutt »

Vi har väntat en evighet så såklart man vill ha sin M3 :D

Men sen vet vi inte hur det blir i så fall med efter montering av drag på en M3 snik

Det kan ju också bli olika tillåten släpvagnsvikt beroende på batteristorlek osv
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Nya tankar - kanske ingen dragkrok, trots allt...

Inlägg av Jerker »

Smutt skrev:
Vi har väntat en evighet så såklart man vill ha sin M3 :D

Men sen vet vi inte hur det blir i så fall med efter montering av drag på en M3 snik

Det kan ju också bli olika tillåten släpvagnsvikt beroende på batteristorlek osv
Visst! Men man måste ha nåt att hålla sig i...
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Nya tankar - kanske ingen dragkrok, trots allt...

Inlägg av Teslaspolen »

Jag ber om ursäkt för offtopic men jag ser att du ofta nämner Sonos. Vad är det som dom gör som inviger tilltro att det faktiskt blir en bil från dom? Och en bra sådan dessutom? Menar inte alls att kritisera, är genuint nyfiken då jag vet för lite om dom.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Nya tankar - kanske ingen dragkrok, trots allt...

Inlägg av Jerker »

Teslaspolen skrev:
Jag ber om ursäkt för offtopic men jag ser att du ofta nämner Sonos. Vad är det som dom gör som inviger tilltro att det faktiskt blir en bil från dom? Och en bra sådan dessutom? Menar inte alls att kritisera, är genuint nyfiken då jag vet för lite om dom.
Det ser faktiskt bra ut. De har redan kommit långt (tillverkat två körbara prototyper som de haft på turné för provkörning av potentiella kunder, och de kommer hit till Sverige i sommar med dem) har lyckats samla ihop nästan dubbelt så mycket kapital som de efterfrågade för att jobba vidare med fler slutdesign och förproduktionsbilar för krocktestning och de har redan fått ihop 3/5 av de förhandsbeställningar de behöver för att kunna gå i produktion Q2 2019.

De jobbar nästan enbart med att sätta ihop bilen av redan färdiga komponenter som andra tillverkare redan använder i andra bilar. Det borgar för att de enskilda detaljerna är väl utprovade. De lägger ut tillverkningen på en etablerad europeisk biltillverkare (de har inte meddelat vilken än, eftersom alla detaljer i avtalet inte är slutförhandlade).
Verdi

Re: Nya tankar - kanske ingen dragkrok, trots allt...

Inlägg av Verdi »

Hur ofta använder du dragkroken då? Funkar inte att låna/hyra bil de gångerna?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Nya tankar - kanske ingen dragkrok, trots allt...

Inlägg av LarsL »

Vi har haft liknande funderingar hemma. Här har det diskuterats om vi kan köpa en lättlastbil eller pickup med drag istället som tredje bil. Det är ju så amerikanerna gör så det kanske funkar.

Frågan är ju hur ofta jag kommer få åka i den skruttbilen? Nu använder jag draget någon gång i veckan, ibland mer sällan ibland oftare. Det skulle bli ganska många timmar i en risig fosilbil.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Nya tankar - kanske ingen dragkrok, trots allt...

Inlägg av Smutt »

Jag använder varannan vecka skulle tycka det var pest och åka och hyra en bil för att dra släpet som står på parkeringen
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Nya tankar - kanske ingen dragkrok, trots allt...

Inlägg av chaffis75 »

Verdi skrev:
Hur ofta använder du dragkroken då? Funkar inte att låna/hyra bil de gångerna?
Nu vill jag inte vara spydig men denna diskussionen har vi haft så många gånger...

Jag tror man kan sammanfatta den med att vissa har större behov av de än andra och att de ibland handlar lika mycket om smidighet (i att inte behöva hyra bil)... Jag tycker de mest är konstigt att man inte kan lösa problemet eller skulle de bli så dyrt så man räknar med att ingen köper tillbehöret?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Nya tankar - kanske ingen dragkrok, trots allt...

Inlägg av dstr »

I vanligt Tesla-manér så är väl dragkroken en sådan sak som blir fördröjd 1-2 år. Ingen pulshöjare. Dom har säkert löst det till påsk 2019, då vi börjar se bilar här i Sverige. :)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Nya tankar - kanske ingen dragkrok, trots allt...

Inlägg av Jerker »

chaffis75 skrev:
Verdi skrev:
Hur ofta använder du dragkroken då? Funkar inte att låna/hyra bil de gångerna?
Nu vill jag inte vara spydig men denna diskussionen har vi haft så många gånger...

Jag tror man kan sammanfatta den med att vissa har större behov av de än andra och att de ibland handlar lika mycket om smidighet (i att inte behöva hyra bil)... Jag tycker de mest är konstigt att man inte kan lösa problemet eller skulle de bli så dyrt så man räknar med att ingen köper tillbehöret?
Hahaha! Nej, jag ger mig inte in i den diskussionen igen!

Jag oroar mig för dragkroken på 3:an eftersom den ännu inte har börjat levereras. Så vi får se...
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Nya tankar - kanske ingen dragkrok, trots allt...

Inlägg av Remuz »

På min Kia Venga använde jag kroken 10ggr/år. På Toyota Verso blev det 3-4ggr/år. På model x har det blivit en gång på ett år.

För mig verkar det tight kopplat till hur stor bil jag har :)
P85D svart/svart med gratis SuC
Verdi

Re: Nya tankar - kanske ingen dragkrok, trots allt...

Inlägg av Verdi »

chaffis75 skrev:
Verdi skrev:
Hur ofta använder du dragkroken då? Funkar inte att låna/hyra bil de gångerna?
Nu vill jag inte vara spydig men denna diskussionen har vi haft så många gånger...

Jag tror man kan sammanfatta den med att vissa har större behov av de än andra och att de ibland handlar lika mycket om smidighet (i att inte behöva hyra bil)... Jag tycker de mest är konstigt att man inte kan lösa problemet eller skulle de bli så dyrt så man räknar med att ingen köper tillbehöret?

Nu vill inte jag vara spydig (jo, kanske lite. :D) men hur ofta klagas det inte här på hur stela i huvudet alla fossilbilsvurmare är. Hur ovilliga de är till att ändra sina invanda mönster. Hur vissa absolut måste kunna tanka på 5 minuter och köra 200 km/h genom Tyskland. Många här gör sig mer än lite lustiga över det.

Och så kommer det då till frågan om dragkrok. Då blir det helt plötsligt jävlar i mig helt omöjligt att ändra på sig det minsta lilla. Då ska det vara precis som det alltid varit.


Hur kommer det sig?
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Nya tankar - kanske ingen dragkrok, trots allt...

Inlägg av rockard »

EDIT: Ångrar inlägget, borttaget.
Senast redigerad av rockard, redigerad totalt 1 gånger.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Nya tankar - kanske ingen dragkrok, trots allt...

Inlägg av Kulingen »

Det är aldrig försent att ändra sig
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Verdi

Re: Nya tankar - kanske ingen dragkrok, trots allt...

Inlägg av Verdi »

Verkar vara lite infekterat detta. :D
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Nya tankar - kanske ingen dragkrok, trots allt...

Inlägg av Jerker »

Nja... det skulle innebära att totalt byta livsstil att inte ha egen bil med krok. Bor på landet, är hemmafixare, renoverar och bygger om, grejar i trädgården, letar billiga byggvaror på blocket som man måste åka och hämta med kort varsel annars säljs det till nån annan osv. Det skulle helt enkelt inte funka utan egen bil med krok Varför inte bara acceptera att vi lever olika liv och har olika behov?
Verdi

Re: Nya tankar - kanske ingen dragkrok, trots allt...

Inlägg av Verdi »

Jerker skrev:
Nja... det skulle innebära att totalt byta livsstil att inte ha egen bil med krok. Bor på landet, är hemmafixare, renoverar och bygger om, grejar i trädgården, letar billiga byggvaror på blocket som man måste åka och hämta med kort varsel annars säljs det till nån annan osv. Det skulle helt enkelt inte funka utan egen bil med krok Varför inte bara acceptera att vi lever olika liv och har olika behov?

Det förstår jag absolut.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Nya tankar - kanske ingen dragkrok, trots allt...

Inlägg av nek0 »

Jerker skrev:
Nja... det skulle innebära att totalt byta livsstil att inte ha egen bil med krok. Bor på landet, är hemmafixare, renoverar och bygger om, grejar i trädgården, letar billiga byggvaror på blocket som man måste åka och hämta med kort varsel annars säljs det till nån annan osv. Det skulle helt enkelt inte funka utan egen bil med krok Varför inte bara acceptera att vi lever olika liv och har olika behov?
Jag har försökt i 6 månader förklara att vi alla har olika behov utan framgång.
Nu börjar det sakta komma samma slutsatser och jag hoppas att de består .
Ingen bil i världen klarar allas behov så enkelt är det
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Nya tankar - kanske ingen dragkrok, trots allt...

Inlägg av Leo »

Personligen sätter jag lågt hopp till att Sono Sion börjar leverera hösten 2019.

Visst finns det många underleverantörer som förser olika bilmärken med komponenter. Visst finns det vissa bilbyggare och designhus som jobbar fristående, Valmet, TVR, Pinin Farina osv

Men personligen tror jag man grovt överskattar biltillverkarnas vilja och intresse att leverera och bygga kompletta bilar åt någon annan med befintliga delar varifrån de nu månde komma.

Betänk också att både de traditionella biltillverkarna OCH Tesla har svårt att få upp volymerna enligt olika tidsplaner på elbilar av olika anledningar.

Att då dessa ”befintliga” tillverkare vill/kommer att hjälpa Sono att ovanligt snabbt få fram och kunna leverera en färdig elbil till marknaden känns långsökt. Särskilt när man ser deras ”blygsamma” ekonomiska kalkyl i sammanhanget. Både hur mycket pengar de anser dig behöva och pris.

Sen kan man se Sono som mer av en form av mopedbil/SMART/Twizy då känns det plötsligt mer realistiskt! :D Frågan är ju då istället om ”marknaden” verkligen ser den som ett fullvärdigt ”bilalternativ”, dragkrok eller inte? Tänker då på tex krocksäkerhet, utrymmen, vanliga assistanssystem och andra funktioner.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Nya tankar - kanske ingen dragkrok, trots allt...

Inlägg av Jerker »

Leo skrev:
Sen kan man se Sono som mer av en form av mopedbil/SMART/Twizy då känns det plötsligt mer realistiskt! :D Frågan är ju då istället om ”marknaden” verkligen ser den som ett fullvärdigt ”bilalternativ”, dragkrok eller inte? Tänker då på tex krocksäkerhet, utrymmen, vanliga assistanssystem och andra funktioner.
Nja, det är ju en bil i Golfklassen, riktigt stora lastutrymmen, över 4 meter lång. Vi har inte sett krocktesterna än, men de designar den för att få 4 stjärnor. Den femte stjärnan krävs det automatiska varningssystem och autobroms o.dyl för att få och det har de valt bort. Annars får den ABS, ESP, krockkuddar och gardiner, backkamera osv.

Här är databladet på engelska (iaf det mesta :-) )
http://files.sonomotors.com/Facts_ENG.pdf
Grantroll
Inlägg: 7
Blev medlem: 30 aug 2017 13:14
Ort: Umeå

Re: Nya tankar - kanske ingen dragkrok, trots allt...

Inlägg av Grantroll »

Leo skrev:
Personligen sätter jag lågt hopp till att Sono Sion börjar leverera hösten 2019.

Visst finns det många underleverantörer som förser olika bilmärken med komponenter. Visst finns det vissa bilbyggare och designhus som jobbar fristående, Valmet, TVR, Pinin Farina osv

Men personligen tror jag man grovt överskattar biltillverkarnas vilja och intresse att leverera och bygga kompletta bilar åt någon annan med befintliga delar varifrån de nu månde komma.
Finns det inte en fabrik i Trollhättan som man gärna hyr ut?
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Nya tankar - kanske ingen dragkrok, trots allt...

Inlägg av Beigler »

Jag fick just en idé. Har inte hunnit utvärdera fullt ut om den är bra ännu. Men eftersom jag sitter och har tråkigt delar jag den ändå. :-)

Det finns en rädsla för att vi helt plötsligt har en stor flotta med icke önskvärda ICE- bilar. Att ha fler bilar än vad man behöver till vardags är något som är få förunnat då det är förknippat med en ganska stor kostnad i skatt, försäkring och inte minst värdeminskning.

Samtidigt hör vi hur flera uppenbarligen väntar med att byta ut sina ICE tills det finns bra elbilar med dragkrok.

Skulle det inte vara intressant för samhället om man hittade en alternativ registrering för ICE med dragkrok? De får bara köras visst antal mil alternativ bara köras med släp kopplat. Detta till en betydligt lägre eller helt slopad skatt och följaktligen även lägre försäkringspremie eftersom de körs mindre. Med en lägre kostnad kanske dessa bilar kan få rulla längre och på så sätt också fördela avskrivningen på fler år.

Kan inte detta öppna upp för fler att slippa vänta med att ta klivet över till elbil. Om ja, så får vi ju massor med icke släpkörande mil som byts från smutsiga till rena. Omställningen på den stora mängden mil borde då gå snabbare och på totalen borde miljöeffekter blir bättre. Det är trots allt ganska liten andel av de mil man kör som man använder släp.

Som sagt, en oprövad tanke.

P.s. Jag har en x med dragkrok. Jag tvivlar på att någon av de billigare bilarna kommer att komma i närheten av räckvidden som x levererar med släp på ganska många år. Tyvärr är även räckvidden jag har på x-en med släp ytterst tveksam och jag undrar om en riktig släpfantast kommer att vara nöjd med den. Den funkar att åka i samma stad och hämta byggvaror eller köra till tippen med. Men att dra ett släp till svärmor i grannstaden och sedan ta sig tillbaka är inte en smidig resa. Så tätt finns det inte snabbladdare ännu. Det är inte ovanligt att bilen med kopplat släp drar långt över 500wh/km, Dvs långt mindre än 20 mils riktig räckvidd med största batteriet.

Kanske kan vara värt att tänka på för er som väntar på själva dragkulan så ni inte blir besvikna när den väl sitter på M3.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Nya tankar - kanske ingen dragkrok, trots allt...

Inlägg av Smutt »

Beigler skrev:
Jag fick just en idé. Har inte hunnit utvärdera fullt ut om den är bra ännu. Men eftersom jag sitter och har tråkigt delar jag den ändå. :-)

Det finns en rädsla för att vi helt plötsligt har en stor flotta med icke önskvärda ICE- bilar. Att ha fler bilar än vad man behöver till vardags är något som är få förunnat då det är förknippat med en ganska stor kostnad i skatt, försäkring och inte minst värdeminskning.

Samtidigt hör vi hur flera uppenbarligen väntar med att byta ut sina ICE tills det finns bra elbilar med dragkrok.

Skulle det inte vara intressant för samhället om man hittade en alternativ registrering för ICE med dragkrok? De får bara köras visst antal mil alternativ bara köras med släp kopplat. Detta till en betydligt lägre eller helt slopad skatt och följaktligen även lägre försäkringspremie eftersom de körs mindre. Med en lägre kostnad kanske dessa bilar kan få rulla längre och på så sätt också fördela avskrivningen på fler år.

Kan inte detta öppna upp för fler att slippa vänta med att ta klivet över till elbil. Om ja, så får vi ju massor med icke släpkörande mil som byts från smutsiga till rena. Omställningen på den stora mängden mil borde då gå snabbare och på totalen borde miljöeffekter blir bättre. Det är trots allt ganska liten andel av de mil man kör som man använder släp.

Som sagt, en oprövad tanke.

P.s. Jag har en x med dragkrok. Jag tvivlar på att någon av de billigare bilarna kommer att komma i närheten av räckvidden som x levererar med släp på ganska många år. Tyvärr är även räckvidden jag har på x-en med släp ytterst tveksam och jag undrar om en riktig släpfantast kommer att vara nöjd med den. Den funkar att åka i samma stad och hämta byggvaror eller köra till tippen med. Men att dra ett släp till svärmor i grannstaden och sedan ta sig tillbaka är inte en smidig resa. Så tätt finns det inte snabbladdare ännu. Det är inte ovanligt att bilen med kopplat släp drar långt över 500wh/km, Dvs långt mindre än 20 mils riktig räckvidd med största batteriet.

Kanske kan vara värt att tänka på för er som väntar på själva dragkulan så ni inte blir besvikna när den väl sitter på M3.
Tror bara det är välinformerade på det här forumet personligen rullar mitt släp pinsamt få mil per år men vill inte ha sopor i min bil.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Nya tankar - kanske ingen dragkrok, trots allt...

Inlägg av Kulingen »

Smutt skrev:
Beigler skrev:
Jag fick just en idé. Har inte hunnit utvärdera fullt ut om den är bra ännu. Men eftersom jag sitter och har tråkigt delar jag den ändå. :-)

Det finns en rädsla för att vi helt plötsligt har en stor flotta med icke önskvärda ICE- bilar. Att ha fler bilar än vad man behöver till vardags är något som är få förunnat då det är förknippat med en ganska stor kostnad i skatt, försäkring och inte minst värdeminskning.

Samtidigt hör vi hur flera uppenbarligen väntar med att byta ut sina ICE tills det finns bra elbilar med dragkrok.

Skulle det inte vara intressant för samhället om man hittade en alternativ registrering för ICE med dragkrok? De får bara köras visst antal mil alternativ bara köras med släp kopplat. Detta till en betydligt lägre eller helt slopad skatt och följaktligen även lägre försäkringspremie eftersom de körs mindre. Med en lägre kostnad kanske dessa bilar kan få rulla längre och på så sätt också fördela avskrivningen på fler år.

Kan inte detta öppna upp för fler att slippa vänta med att ta klivet över till elbil. Om ja, så får vi ju massor med icke släpkörande mil som byts från smutsiga till rena. Omställningen på den stora mängden mil borde då gå snabbare och på totalen borde miljöeffekter blir bättre. Det är trots allt ganska liten andel av de mil man kör som man använder släp.

Som sagt, en oprövad tanke.

P.s. Jag har en x med dragkrok. Jag tvivlar på att någon av de billigare bilarna kommer att komma i närheten av räckvidden som x levererar med släp på ganska många år. Tyvärr är även räckvidden jag har på x-en med släp ytterst tveksam och jag undrar om en riktig släpfantast kommer att vara nöjd med den. Den funkar att åka i samma stad och hämta byggvaror eller köra till tippen med. Men att dra ett släp till svärmor i grannstaden och sedan ta sig tillbaka är inte en smidig resa. Så tätt finns det inte snabbladdare ännu. Det är inte ovanligt att bilen med kopplat släp drar långt över 500wh/km, Dvs långt mindre än 20 mils riktig räckvidd med största batteriet.

Kanske kan vara värt att tänka på för er som väntar på själva dragkulan så ni inte blir besvikna när den väl sitter på M3.
Tror bara det är välinformerade på det här forumet personligen rullar mitt släp pinsamt få mil per år men vill inte ha sopor i min bil.
Det finns appar på smartphonen som gör att folk hämtar skräpet för billig penning så slipper man hantera skiten helt och hållet
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Skriv svar