Nya tankar - kanske ingen dragkrok, trots allt...

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Nya tankar - kanske ingen dragkrok, trots allt...

Inlägg av Jerker »

Leo skrev:
Sen kan man se Sono som mer av en form av mopedbil/SMART/Twizy då känns det plötsligt mer realistiskt! :D Frågan är ju då istället om ”marknaden” verkligen ser den som ett fullvärdigt ”bilalternativ”, dragkrok eller inte? Tänker då på tex krocksäkerhet, utrymmen, vanliga assistanssystem och andra funktioner.
Nja, det är ju en bil i Golfklassen, riktigt stora lastutrymmen, över 4 meter lång. Vi har inte sett krocktesterna än, men de designar den för att få 4 stjärnor. Den femte stjärnan krävs det automatiska varningssystem och autobroms o.dyl för att få och det har de valt bort. Annars får den ABS, ESP, krockkuddar och gardiner, backkamera osv.

Här är databladet på engelska (iaf det mesta :-) )
http://files.sonomotors.com/Facts_ENG.pdf
Grantroll
Inlägg: 7
Blev medlem: 30 aug 2017 13:14
Ort: Umeå

Re: Nya tankar - kanske ingen dragkrok, trots allt...

Inlägg av Grantroll »

Leo skrev:
Personligen sätter jag lågt hopp till att Sono Sion börjar leverera hösten 2019.

Visst finns det många underleverantörer som förser olika bilmärken med komponenter. Visst finns det vissa bilbyggare och designhus som jobbar fristående, Valmet, TVR, Pinin Farina osv

Men personligen tror jag man grovt överskattar biltillverkarnas vilja och intresse att leverera och bygga kompletta bilar åt någon annan med befintliga delar varifrån de nu månde komma.
Finns det inte en fabrik i Trollhättan som man gärna hyr ut?
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Nya tankar - kanske ingen dragkrok, trots allt...

Inlägg av Beigler »

Jag fick just en idé. Har inte hunnit utvärdera fullt ut om den är bra ännu. Men eftersom jag sitter och har tråkigt delar jag den ändå. :-)

Det finns en rädsla för att vi helt plötsligt har en stor flotta med icke önskvärda ICE- bilar. Att ha fler bilar än vad man behöver till vardags är något som är få förunnat då det är förknippat med en ganska stor kostnad i skatt, försäkring och inte minst värdeminskning.

Samtidigt hör vi hur flera uppenbarligen väntar med att byta ut sina ICE tills det finns bra elbilar med dragkrok.

Skulle det inte vara intressant för samhället om man hittade en alternativ registrering för ICE med dragkrok? De får bara köras visst antal mil alternativ bara köras med släp kopplat. Detta till en betydligt lägre eller helt slopad skatt och följaktligen även lägre försäkringspremie eftersom de körs mindre. Med en lägre kostnad kanske dessa bilar kan få rulla längre och på så sätt också fördela avskrivningen på fler år.

Kan inte detta öppna upp för fler att slippa vänta med att ta klivet över till elbil. Om ja, så får vi ju massor med icke släpkörande mil som byts från smutsiga till rena. Omställningen på den stora mängden mil borde då gå snabbare och på totalen borde miljöeffekter blir bättre. Det är trots allt ganska liten andel av de mil man kör som man använder släp.

Som sagt, en oprövad tanke.

P.s. Jag har en x med dragkrok. Jag tvivlar på att någon av de billigare bilarna kommer att komma i närheten av räckvidden som x levererar med släp på ganska många år. Tyvärr är även räckvidden jag har på x-en med släp ytterst tveksam och jag undrar om en riktig släpfantast kommer att vara nöjd med den. Den funkar att åka i samma stad och hämta byggvaror eller köra till tippen med. Men att dra ett släp till svärmor i grannstaden och sedan ta sig tillbaka är inte en smidig resa. Så tätt finns det inte snabbladdare ännu. Det är inte ovanligt att bilen med kopplat släp drar långt över 500wh/km, Dvs långt mindre än 20 mils riktig räckvidd med största batteriet.

Kanske kan vara värt att tänka på för er som väntar på själva dragkulan så ni inte blir besvikna när den väl sitter på M3.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Nya tankar - kanske ingen dragkrok, trots allt...

Inlägg av Smutt »

Beigler skrev:
Jag fick just en idé. Har inte hunnit utvärdera fullt ut om den är bra ännu. Men eftersom jag sitter och har tråkigt delar jag den ändå. :-)

Det finns en rädsla för att vi helt plötsligt har en stor flotta med icke önskvärda ICE- bilar. Att ha fler bilar än vad man behöver till vardags är något som är få förunnat då det är förknippat med en ganska stor kostnad i skatt, försäkring och inte minst värdeminskning.

Samtidigt hör vi hur flera uppenbarligen väntar med att byta ut sina ICE tills det finns bra elbilar med dragkrok.

Skulle det inte vara intressant för samhället om man hittade en alternativ registrering för ICE med dragkrok? De får bara köras visst antal mil alternativ bara köras med släp kopplat. Detta till en betydligt lägre eller helt slopad skatt och följaktligen även lägre försäkringspremie eftersom de körs mindre. Med en lägre kostnad kanske dessa bilar kan få rulla längre och på så sätt också fördela avskrivningen på fler år.

Kan inte detta öppna upp för fler att slippa vänta med att ta klivet över till elbil. Om ja, så får vi ju massor med icke släpkörande mil som byts från smutsiga till rena. Omställningen på den stora mängden mil borde då gå snabbare och på totalen borde miljöeffekter blir bättre. Det är trots allt ganska liten andel av de mil man kör som man använder släp.

Som sagt, en oprövad tanke.

P.s. Jag har en x med dragkrok. Jag tvivlar på att någon av de billigare bilarna kommer att komma i närheten av räckvidden som x levererar med släp på ganska många år. Tyvärr är även räckvidden jag har på x-en med släp ytterst tveksam och jag undrar om en riktig släpfantast kommer att vara nöjd med den. Den funkar att åka i samma stad och hämta byggvaror eller köra till tippen med. Men att dra ett släp till svärmor i grannstaden och sedan ta sig tillbaka är inte en smidig resa. Så tätt finns det inte snabbladdare ännu. Det är inte ovanligt att bilen med kopplat släp drar långt över 500wh/km, Dvs långt mindre än 20 mils riktig räckvidd med största batteriet.

Kanske kan vara värt att tänka på för er som väntar på själva dragkulan så ni inte blir besvikna när den väl sitter på M3.
Tror bara det är välinformerade på det här forumet personligen rullar mitt släp pinsamt få mil per år men vill inte ha sopor i min bil.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Nya tankar - kanske ingen dragkrok, trots allt...

Inlägg av Kulingen »

Smutt skrev:
Beigler skrev:
Jag fick just en idé. Har inte hunnit utvärdera fullt ut om den är bra ännu. Men eftersom jag sitter och har tråkigt delar jag den ändå. :-)

Det finns en rädsla för att vi helt plötsligt har en stor flotta med icke önskvärda ICE- bilar. Att ha fler bilar än vad man behöver till vardags är något som är få förunnat då det är förknippat med en ganska stor kostnad i skatt, försäkring och inte minst värdeminskning.

Samtidigt hör vi hur flera uppenbarligen väntar med att byta ut sina ICE tills det finns bra elbilar med dragkrok.

Skulle det inte vara intressant för samhället om man hittade en alternativ registrering för ICE med dragkrok? De får bara köras visst antal mil alternativ bara köras med släp kopplat. Detta till en betydligt lägre eller helt slopad skatt och följaktligen även lägre försäkringspremie eftersom de körs mindre. Med en lägre kostnad kanske dessa bilar kan få rulla längre och på så sätt också fördela avskrivningen på fler år.

Kan inte detta öppna upp för fler att slippa vänta med att ta klivet över till elbil. Om ja, så får vi ju massor med icke släpkörande mil som byts från smutsiga till rena. Omställningen på den stora mängden mil borde då gå snabbare och på totalen borde miljöeffekter blir bättre. Det är trots allt ganska liten andel av de mil man kör som man använder släp.

Som sagt, en oprövad tanke.

P.s. Jag har en x med dragkrok. Jag tvivlar på att någon av de billigare bilarna kommer att komma i närheten av räckvidden som x levererar med släp på ganska många år. Tyvärr är även räckvidden jag har på x-en med släp ytterst tveksam och jag undrar om en riktig släpfantast kommer att vara nöjd med den. Den funkar att åka i samma stad och hämta byggvaror eller köra till tippen med. Men att dra ett släp till svärmor i grannstaden och sedan ta sig tillbaka är inte en smidig resa. Så tätt finns det inte snabbladdare ännu. Det är inte ovanligt att bilen med kopplat släp drar långt över 500wh/km, Dvs långt mindre än 20 mils riktig räckvidd med största batteriet.

Kanske kan vara värt att tänka på för er som väntar på själva dragkulan så ni inte blir besvikna när den väl sitter på M3.
Tror bara det är välinformerade på det här forumet personligen rullar mitt släp pinsamt få mil per år men vill inte ha sopor i min bil.
Det finns appar på smartphonen som gör att folk hämtar skräpet för billig penning så slipper man hantera skiten helt och hållet
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Nya tankar - kanske ingen dragkrok, trots allt...

Inlägg av Smutt »

Har äckliga fåglar i området som attackerar alla sopor har köpt kåpsläp bara pga dom, funderat på att skjuta dom men det är tydligen olagligt
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Nya tankar - kanske ingen dragkrok, trots allt...

Inlägg av lator »

Smutt skrev:
Har äckliga fåglar i området som attackerar alla sopor har köpt kåpsläp bara pga dom, funderat på att skjuta dom men det är tydligen olagligt
Olagligt eller ej så lär du få dålig timpeng (men många timmar) på fågeljakten... (de är många!!!) 8-)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Nya tankar - kanske ingen dragkrok, trots allt...

Inlägg av Simon »

Verdi skrev:
Och så kommer det då till frågan om dragkrok. Då blir det helt plötsligt jävlar i mig helt omöjligt att ändra på sig det minsta lilla. Då ska det vara precis som det alltid varit.

Hur kommer det sig?
Om man har en elbil utan dragkrok och sen ska hyra en bil med dragkrok så vill man ju hyra en elbil. Annars måste man ju köra en bil med förbränningsmotor. Så det måste finnas elbilar med dragkrok oavsett vem som äger dem. Det är ett kraftigare argument att säga "jag vill ha" än att säga "biluthyrningsfirman i grannbyn borde köpa in en så jag kan hyra den". Därför säger man att dragkrok är en dealbraker för en själv.
Möjligen möjligen att det går att kompromissa till att hyra en elbil med samma lastutrymme som en kärra. Detta gäller förstås inte för den som redan investerat i en egen släpkärra.

Det är nog framför allt detta det beror på.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Nya tankar - kanske ingen dragkrok, trots allt...

Inlägg av Smutt »

lator skrev:
Smutt skrev:
Har äckliga fåglar i området som attackerar alla sopor har köpt kåpsläp bara pga dom, funderat på att skjuta dom men det är tydligen olagligt
Olagligt eller ej så lär du få dålig timpeng (men många timmar) på fågeljakten... (de är många!!!) 8-)
Lite mat på gräsmattan så går det nog fort, är duktig med geväret
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Nya tankar - kanske ingen dragkrok, trots allt...

Inlägg av HelectriC »

Jerker skrev:
Leo skrev:
Sen kan man se Sono som mer av en form av mopedbil/SMART/Twizy då känns det plötsligt mer realistiskt! :D Frågan är ju då istället om ”marknaden” verkligen ser den som ett fullvärdigt ”bilalternativ”, dragkrok eller inte? Tänker då på tex krocksäkerhet, utrymmen, vanliga assistanssystem och andra funktioner.
Nja, det är ju en bil i Golfklassen, riktigt stora lastutrymmen, över 4 meter lång. Vi har inte sett krocktesterna än, men de designar den för att få 4 stjärnor. Den femte stjärnan krävs det automatiska varningssystem och autobroms o.dyl för att få och det har de valt bort. Annars får den ABS, ESP, krockkuddar och gardiner, backkamera osv.

Här är databladet på engelska (iaf det mesta :-) )
http://files.sonomotors.com/Facts_ENG.pdf
Kul att dom har missat vissa delar av databladet och blandat tyska och engelska hej vilt :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Nya tankar - kanske ingen dragkrok, trots allt...

Inlägg av Jerker »

HelectriC skrev:
Jerker skrev:
Leo skrev:
Sen kan man se Sono som mer av en form av mopedbil/SMART/Twizy då känns det plötsligt mer realistiskt! :D Frågan är ju då istället om ”marknaden” verkligen ser den som ett fullvärdigt ”bilalternativ”, dragkrok eller inte? Tänker då på tex krocksäkerhet, utrymmen, vanliga assistanssystem och andra funktioner.
Nja, det är ju en bil i Golfklassen, riktigt stora lastutrymmen, över 4 meter lång. Vi har inte sett krocktesterna än, men de designar den för att få 4 stjärnor. Den femte stjärnan krävs det automatiska varningssystem och autobroms o.dyl för att få och det har de valt bort. Annars får den ABS, ESP, krockkuddar och gardiner, backkamera osv.

Här är databladet på engelska (iaf det mesta :-) )
http://files.sonomotors.com/Facts_ENG.pdf
Kul att dom har missat vissa delar av databladet och blandat tyska och engelska hej vilt :D
Ja, jag har påpekat det för dem. :D Det gjordes en uppdatering av det i januari och det gick nog lite fort vid översättningen.
Skriv svar