Intressant att seAlbin skrev:Jätteintressant klipp, är ett par sensorer i bilen...
Model 3 - Filmer - Youtube-klipp
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 31
- Blev medlem: 31 jul 2018 02:07
- Ort: Charlottenberg
Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp
[quote="Albin"]Jätteintressant klipp, är ett par sensorer i bilen...
Exakt jag har redan lagt upp ALLA dessa från Ingeneerix i denna web-plats.
http://vuef.se/tesla-hamtar-inte-gamla- ... ur-frysen/
Exakt jag har redan lagt upp ALLA dessa från Ingeneerix i denna web-plats.
http://vuef.se/tesla-hamtar-inte-gamla- ... ur-frysen/
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp
Just det klippet du refererat till är kanske det som är andra biltillverkarens mardröm. Ett komplett integrerat system som inte lämnar någon punkt i fordonet obevakat, där du dessutom kan ställa in väldigt intressanta parametrar som autonom styrning. Just det är nog Tesla inte så glada i att det kommer ut offentligt.TeslaTissel skrev:Albin skrev:Jätteintressant klipp, är ett par sensorer i bilen...
Exakt jag har redan lagt upp ALLA dessa från Ingeneerix i denna web-plats.
http://vuef.se/tesla-hamtar-inte-gamla- ... ur-frysen/
Det kan ju vara av skada om någon trixar med just de inställningarna.
I bildtexten står även följande: Tesla has built a CAN Signal viewer into the software of the center screen to make diagnostics easier.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp
Här är ytterligare klipp från Ingeneerix!
This video shows how to safely get a switched 12 volt line for powering up to 10 amps of accessories in you model 3. It's located on the driver's side under the dash. This output has no other devices on it, and is electronically protected from overcurrent, so it's the safest place to tap 12v for auxiliary use.
I recommend a non-insulated 5mm spade connector, such as these from Amazon: https://amzn.to/2AAKq9P
I tested this for 10A continuous load, and it "trips" at 15A, so as long as your wiring can handle up to a 15A fault current, no fuse is needed. The car can sense a fault much faster than a fuse can blow!
This video shows how to safely get a switched 12 volt line for powering up to 10 amps of accessories in you model 3. It's located on the driver's side under the dash. This output has no other devices on it, and is electronically protected from overcurrent, so it's the safest place to tap 12v for auxiliary use.
I recommend a non-insulated 5mm spade connector, such as these from Amazon: https://amzn.to/2AAKq9P
I tested this for 10A continuous load, and it "trips" at 15A, so as long as your wiring can handle up to a 15A fault current, no fuse is needed. The car can sense a fault much faster than a fuse can blow!
Senast redigerad av TeslaTissel, redigerad totalt 1 gånger.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp
En till från Ingeneerix!
In this quick video we take a detailed look inside one of the 3 body controllers used in the Model 3. This one is designated VCFRONT by Tesla.
My cool gyro-sensing electric screwdriver: https://amzn.to/2veRIL7
Main components BoM:
Main Microcontroller: ST SPC56EC74L8
Fan & Pump Motor Controllers: LV8907 (3)
20A Schottky Diodes: ON Semi MBR2045EMFS
235A N-Channel MOSFETs: ON Semi NVMFS5C426N
5A Low VF Schottky Diodes: Nexperia PMEG045V050EPD
Dual Smart High Side Switch: Infineon BTS5020-2EKA
Single Smart High Side Switch: Infineon BTS5008-1EKB
16bit low power I/O port: NXP PA9539RPW (2)
Unknown ST part: VN1TT4 (Likely a high-side driver)
In this quick video we take a detailed look inside one of the 3 body controllers used in the Model 3. This one is designated VCFRONT by Tesla.
My cool gyro-sensing electric screwdriver: https://amzn.to/2veRIL7
Main components BoM:
Main Microcontroller: ST SPC56EC74L8
Fan & Pump Motor Controllers: LV8907 (3)
20A Schottky Diodes: ON Semi MBR2045EMFS
235A N-Channel MOSFETs: ON Semi NVMFS5C426N
5A Low VF Schottky Diodes: Nexperia PMEG045V050EPD
Dual Smart High Side Switch: Infineon BTS5020-2EKA
Single Smart High Side Switch: Infineon BTS5008-1EKB
16bit low power I/O port: NXP PA9539RPW (2)
Unknown ST part: VN1TT4 (Likely a high-side driver)
Senast redigerad av TeslaTissel, redigerad totalt 2 gång.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp
Och en uppdatering av den första med fix-trix
This video is the 2nd part showing how to safely get a switched 12 volt line for powering up to 10
This video is the 2nd part showing how to safely get a switched 12 volt line for powering up to 10
Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp
Det är upphetsande ur ett ingenjörmässigt perspektiv och se hur dom tänkt utanför bilboxen och integrerat allt mer och mer i enkla moduler.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp
The Truth About Tesla Model 3 Batteries: Part 1
En väldigt pedagogisk och bra film
En väldigt pedagogisk och bra film
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp
Tesla Model 3 - First Look under a Performance AWD (P3D)
”TESLA M3D PERFORMANCE”
Första gången vi ser den underifrån - Jag börjar faktikt fundera på varför man skall betala så mycket för TM3 Dual Motor Performance när det är så otroligt standard-anpassat.
Lägg märke till beskrivningen: + mina kommentarer
Here we get our first P3D (Performance AWD) up on the lift and remove her covers for a quick look at the motors and suspension. This model does not have the upgraded (red) braking system. The suspension and springs have the same part # as compared to my RWD. Also, the same (physical) rear motor, though with a different part number (higher-spec 800A inverter vs. 500A). (?) The front motor is physically smaller, but appears to use the same inverter assembly. - (vilket vi vet) The only suspension differences I could note are both stabilizers and the front strut is different (has a half-shaft pass-through). Same springs front and rear. The cooling system hits the PCS, then the Rear Inverter, Rear oil cooler, Front Inverter, Front Oil, then back to the reservoir..
”TESLA M3D PERFORMANCE”
Första gången vi ser den underifrån - Jag börjar faktikt fundera på varför man skall betala så mycket för TM3 Dual Motor Performance när det är så otroligt standard-anpassat.
Lägg märke till beskrivningen: + mina kommentarer
Here we get our first P3D (Performance AWD) up on the lift and remove her covers for a quick look at the motors and suspension. This model does not have the upgraded (red) braking system. The suspension and springs have the same part # as compared to my RWD. Also, the same (physical) rear motor, though with a different part number (higher-spec 800A inverter vs. 500A). (?) The front motor is physically smaller, but appears to use the same inverter assembly. - (vilket vi vet) The only suspension differences I could note are both stabilizers and the front strut is different (has a half-shaft pass-through). Same springs front and rear. The cooling system hits the PCS, then the Rear Inverter, Rear oil cooler, Front Inverter, Front Oil, then back to the reservoir..
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp
Mindre skillnad än vad jag trodde, ser ut som om dom går helt jämt efter en ganska kort sträcka, stämmer det?frippan skrev:Model 3 LR vs P3D
...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
-
- Inlägg: 31
- Blev medlem: 31 jul 2018 02:07
- Ort: Charlottenberg
Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp
Inte på you tube dock, men bättre än att skapa en ny tråd. Men titta på denna
Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp
Såg teslanomics video, det skiljde ungfär 10mph i sluthastighet på 1/4mile racet.Bjelke skrev:Mindre skillnad än vad jag trodde, ser ut som om dom går helt jämt efter en ganska kort sträcka, stämmer det?frippan skrev:Model 3 LR vs P3D
...
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp
1/8!ippodrome skrev:Såg teslanomics video, det skiljde ungfär 10mph i sluthastighet på 1/4mile racet.Bjelke skrev:Mindre skillnad än vad jag trodde, ser ut som om dom går helt jämt efter en ganska kort sträcka, stämmer det?frippan skrev:Model 3 LR vs P3D
...
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Model 3 - Filmer - Youtube-klipp
Edit:Henrik Torphammar skrev:1/8!ippodrome skrev:Såg teslanomics video, det skiljde ungfär 10mph i sluthastighet på 1/4mile racet.Bjelke skrev:Mindre skillnad än vad jag trodde, ser ut som om dom går helt jämt efter en ganska kort sträcka, stämmer det?frippan skrev:Model 3 LR vs P3D
...
Såklart 1/8mile med tanke på tiden och inte 1/4mile som jag skrev!
Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp
Undrar varför de inte kör pulverlack på karossen. Mindre spill.
Iofs så måste man baka bilen sen.
Iofs så måste man baka bilen sen.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
http://---
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
http://---
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp
Jag är ingen lackerings-expert men har erfarit en del kring lackboxar av det större formatet.Tars skrev:Undrar varför de inte kör pulverlack på karossen. Mindre spill.
Iofs så måste man baka bilen sen.
Det gjorde att jag förstod det är VÄLDIGT stora kostnader inblandade. Antar att TESLA valt bort pulverlackering just av de anledningarna.
Hipp!
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp
Gjöt det själv-klipp med Model 3.
Det här tillvalet finns inte, men med enkla ingrepp kan man göra framluckan (frunken) öppningsbar utifrån via mobben!
Det här tillvalet finns inte, men med enkla ingrepp kan man göra framluckan (frunken) öppningsbar utifrån via mobben!
Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp
M3D performance glider runt i snön i Alaska
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp
Kul, synd att det var så kort klipp barafrippan skrev:M3D performance glider runt i snön i Alaska
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp
More Tesla Model 3 details (part 3), rear seat removal and looking behind the trunk lining..........
Det här klippet är för teknik-nerdarna, visar hur batteriets anslutningar etc sitter under baksätet etc.
Men det är också intressant för dem som gillar göra sina egna ev custom-lösningar och ev tillbehörs-tillval.
Det jag reagerar på är att många detaljer i karossen är av enklare kvalitet? Jag har kanske sett för många biltillverkares lösningar på saker och ting men jag får en viss oro när jag ser hur kablar och detaljer är monterade?
En del ligger lite halvlöst och kommer att ”skava” runt mot andra komponenter etc.
Nu är jag lite hård kanske men somliga tillverkare är extremt noggranna när det gäller montage och hållfasthet i alla komponenter.
Men sammantaget är hela tänket enkelt. Och just det håller ned kostnaderna i produktionen.
Skall bli intressant följa den här killens kommande demonteringar.
Det här klippet är för teknik-nerdarna, visar hur batteriets anslutningar etc sitter under baksätet etc.
Men det är också intressant för dem som gillar göra sina egna ev custom-lösningar och ev tillbehörs-tillval.
Det jag reagerar på är att många detaljer i karossen är av enklare kvalitet? Jag har kanske sett för många biltillverkares lösningar på saker och ting men jag får en viss oro när jag ser hur kablar och detaljer är monterade?
En del ligger lite halvlöst och kommer att ”skava” runt mot andra komponenter etc.
Nu är jag lite hård kanske men somliga tillverkare är extremt noggranna när det gäller montage och hållfasthet i alla komponenter.
Men sammantaget är hela tänket enkelt. Och just det håller ned kostnaderna i produktionen.
Skall bli intressant följa den här killens kommande demonteringar.
Senast redigerad av TeslaTissel, redigerad totalt 2 gång.
Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp
Model 3 blir verkligen granskad i detalj. Jag kan inte komma på en enda bilmodell där folk monterar isär en ny bil för att bedömma hur den är byggd.
Model S P85DL+
Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp
Nej! Det är verkligen nåt speciellt! Snacka om att denna bil är en milstolpe i bilhistorien!mans71 skrev:Model 3 blir verkligen granskad i detalj. Jag kan inte komma på en enda bilmodell där folk monterar isär en ny bil för att bedömma hur den är byggd.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp
Now You Know pratar bilbränder och TM3 Performance bland annat
Veckans nyheter typ.
Veckans nyheter typ.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp
TM3 Performance provkörs på riktiga vägar i Carlifornien
Och visst är ljudupplevelserna och wow-faktorn stor här?
Och visst är ljudupplevelserna och wow-faktorn stor här?