Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp
Postat: 10 jan 2019 22:54
Jäkla pappskalle!?
Som svar på din reaktion säger han ju ”I don’t want to be judged, I just want to demonstrate how Auto Pilot works and can be fooled”.TeslaTissel skrev:Jäkla pappskalle!?
Jo men det är en Tesla-ägare och det är inte bra denne lägger ut det där och inbillar sig att ingen annan gör det trots att han påstår den traditionella frasen...Martey skrev:Som svar på din reaktion säger han ju ”I don’t want to be judged, I just want to demonstrate how Auto Pilot works and can be fooled”.TeslaTissel skrev:Jäkla pappskalle!?
Jag trodde att Tesla hade gjort en uppdatering så det inte fungerade? Fast det kanske var apelsintricket. Det ger ju betydligt mer motstånd med ett halvt kilo vattenTeslaTissel skrev:Jo men det är en Tesla-ägare och det är inte bra denne lägger ut det där och inbillar sig att ingen annan gör det trots att han påstår den traditionella frasen...Martey skrev:Som svar på din reaktion säger han ju ”I don’t want to be judged, I just want to demonstrate how Auto Pilot works and can be fooled”.TeslaTissel skrev:Jäkla pappskalle!?
”DONT TRY THIS” för det är exakt så mänskliga hjärnan funkar hos vissa människor, de älskar utmaningar.
- Gå till gränserna, det är mänskligt men tyvärr inte så rationellt alla gånger.
Antagligen just därför en flaska vatten?Jeppe_E skrev:Jag trodde att Tesla hade gjort en uppdatering så det inte fungerade? Fast det kanske var apelsintricket. Det ger ju betydligt mer motstånd med ett halvt kilo vattenTeslaTissel skrev:Jo men det är en Tesla-ägare och det är inte bra denne lägger ut det där och inbillar sig att ingen annan gör det trots att han påstår den traditionella frasen...Martey skrev:Som svar på din reaktion säger han ju ”I don’t want to be judged, I just want to demonstrate how Auto Pilot works and can be fooled”.TeslaTissel skrev:Jäkla pappskalle!?
”DONT TRY THIS” för det är exakt så mänskliga hjärnan funkar hos vissa människor, de älskar utmaningar.
- Gå till gränserna, det är mänskligt men tyvärr inte så rationellt alla gånger.
Kul film! Dock skulle jag tippa på att den aluminium du hittade också är plåt.Osccar skrev:Gjorde en film om materialvalen i karossen på en Model 3.
Vad är aluminium, plåt, eller plast i karossen på en Tesla Model 3?
Det är lite kul det där, för även bland oss ingenjörer så är det ganska vanligt att man bara säger plåt och då menar stål, medansGeni87 skrev:Kul film! Dock skulle jag tippa på att den aluminium du hittade också är plåt.Osccar skrev:Gjorde en film om materialvalen i karossen på en Model 3.
Vad är aluminium, plåt, eller plast i karossen på en Tesla Model 3?
Bjelke skrev:Det är lite kul det där, för även bland oss ingenjörer så är det ganska vanligt att man bara säger plåt och då menar stål, medansGeni87 skrev:Kul film! Dock skulle jag tippa på att den aluminium du hittade också är plåt.Osccar skrev:Gjorde en film om materialvalen i karossen på en Model 3.
Vad är aluminium, plåt, eller plast i karossen på en Tesla Model 3?
man lägger till prefix för andra material som tex aluminium-plåt eller koppar-plåt
Ungefär samma som med "skruv" och "bult"...
Jag har även ganska många kunder som vill köpa 3D-print i "plast" och sedan lägger dom inte till någon mer info, ja men vafan, det
finns ju sjukt många sorters plast liksom, och även andra material som det kan landa i som gummi eller hybrid-material, från samma
kunder alltså
Kul att se att Tesla verkar använda mycket ultrahållfast varmformat borstål i sin kaross. En teknik och material som för övrigt uppfanns och patenterades på 70-talet av SSAB i Luleå, och utvecklades vidare för användning i fordonskarosser i ett samarbete mellan Volvo Cars och SSAB. Volvo har historiskt varit den tillverkare som har använt mest borstål i sina karosser pga deras säkerhetsfokus, något som Tesla verkar ha inspirerats av. Ett kul kvitto för Svensk ingenjörskonst.TeslaTissel skrev:Stämmer verkligen att det finns hur många varianter av plast också.Bjelke skrev:Det är lite kul det där, för även bland oss ingenjörer så är det ganska vanligt att man bara säger plåt och då menar stål, medansGeni87 skrev:Kul film! Dock skulle jag tippa på att den aluminium du hittade också är plåt.Osccar skrev:Gjorde en film om materialvalen i karossen på en Model 3.
Vad är aluminium, plåt, eller plast i karossen på en Tesla Model 3?
man lägger till prefix för andra material som tex aluminium-plåt eller koppar-plåt
Ungefär samma som med "skruv" och "bult"...
Jag har även ganska många kunder som vill köpa 3D-print i "plast" och sedan lägger dom inte till någon mer info, ja men vafan, det
finns ju sjukt många sorters plast liksom, och även andra material som det kan landa i som gummi eller hybrid-material, från samma
kunder alltså
När det gäller karossen finns det bilder på de exakta delarna. Kallas generellt Body-in-white, och då pratar man även produktionsdelen av tillverkningen, dvs bilens skelett i robothanteringen.
Det finns en väldigt bra beskrivning här: https://electrek.co/2017/08/22/tesla-mo ... alloy-mix/
Den var underbar Basse!Basse skrev:En fin omtanke av teslaklubben i Holland och Belgien
Tellus skrev:
Tellus skrev:Också kollat live sändningarna
Han verkar dock tro att Performance drar mer el jämfört med AWD LR pga motorerna eller invertern. Jag tror det bara beror på hjulen. Elektroniken är väl samma?! Men RWD versionen går ju en bra bit längre.
WLTP skillnaden Performance och AWD LR är ca 5,5%, beror nog bara på aero wheels 18” jämfört med 20”
Det är ju jättebra att han provar så slipper vi gissa och tro sakerTellus skrev:Också kollat live sändningarna
Han verkar dock tro att Performance drar mer el jämfört med AWD LR pga motorerna eller invertern. Jag tror det bara beror på hjulen. Elektroniken är väl samma?! Men RWD versionen går ju en bra bit längre.
WLTP skillnaden Performance och AWD LR är ca 5,5%, beror nog bara på aero wheels 18” jämfört med 20”
Stecis! Eh, precis!Henrik Torphammar skrev:Det är ju jättebra att han provar så slipper vi gissa och tro sakerTellus skrev:Också kollat live sändningarna
Han verkar dock tro att Performance drar mer el jämfört med AWD LR pga motorerna eller invertern. Jag tror det bara beror på hjulen. Elektroniken är väl samma?! Men RWD versionen går ju en bra bit längre.
WLTP skillnaden Performance och AWD LR är ca 5,5%, beror nog bara på aero wheels 18” jämfört med 20”
Det är i linje med andra som testat samma bil med och utan hjulsidorna. Om vi ponerar att standard 18" utan hjulsidor ger samma luftmotstånd som 19/20" fälgarna.Tellus skrev:Också kollat live sändningarna
Han verkar dock tro att Performance drar mer el jämfört med AWD LR pga motorerna eller invertern. Jag tror det bara beror på hjulen. Elektroniken är väl samma?! Men RWD versionen går ju en bra bit längre.
WLTP skillnaden Performance och AWD LR är ca 5,5%, beror nog bara på aero wheels 18” jämfört med 20”
Jeppe_E skrev:Det är i linje med andra som testat samma bil med och utan hjulsidorna. Om vi ponerar att standard 18" utan hjulsidor ger samma luftmotstånd som 19/20" fälgarna.Tellus skrev:Också kollat live sändningarna
Han verkar dock tro att Performance drar mer el jämfört med AWD LR pga motorerna eller invertern. Jag tror det bara beror på hjulen. Elektroniken är väl samma?! Men RWD versionen går ju en bra bit längre.
WLTP skillnaden Performance och AWD LR är ca 5,5%, beror nog bara på aero wheels 18” jämfört med 20”
TeslaTissel skrev:Ja vad tror ni om detta?
Slipper vi tvätta bilen hemma på tomten nu?
Det är ju inte så vettigt enligt många av våra miljöbestämmelser?
Det finns redan faktiskt en start-up-firma i Stockholm som åker ut och gör det på gatan!!
Men vad innehåller medlet han använder?
Här framgår att Performance och LR AWD har samma räckviddHenrik Torphammar skrev:Det är ju jättebra att han provar så slipper vi gissa och tro sakerTellus skrev:Också kollat live sändningarna
Han verkar dock tro att Performance drar mer el jämfört med AWD LR pga motorerna eller invertern. Jag tror det bara beror på hjulen. Elektroniken är väl samma?! Men RWD versionen går ju en bra bit längre.
WLTP skillnaden Performance och AWD LR är ca 5,5%, beror nog bara på aero wheels 18” jämfört med 20”