Re: Model 3 - Filmer - Youtube-klipp
Postat: 12 jan 2019 11:25
En fin omtanke av teslaklubben i Holland och Belgien
Kul att se att Tesla verkar använda mycket ultrahållfast varmformat borstål i sin kaross. En teknik och material som för övrigt uppfanns och patenterades på 70-talet av SSAB i Luleå, och utvecklades vidare för användning i fordonskarosser i ett samarbete mellan Volvo Cars och SSAB. Volvo har historiskt varit den tillverkare som har använt mest borstål i sina karosser pga deras säkerhetsfokus, något som Tesla verkar ha inspirerats av. Ett kul kvitto för Svensk ingenjörskonst.TeslaTissel skrev:Stämmer verkligen att det finns hur många varianter av plast också.Bjelke skrev:Det är lite kul det där, för även bland oss ingenjörer så är det ganska vanligt att man bara säger plåt och då menar stål, medansGeni87 skrev:Kul film! Dock skulle jag tippa på att den aluminium du hittade också är plåt.Osccar skrev:Gjorde en film om materialvalen i karossen på en Model 3.
Vad är aluminium, plåt, eller plast i karossen på en Tesla Model 3?
man lägger till prefix för andra material som tex aluminium-plåt eller koppar-plåt
Ungefär samma som med "skruv" och "bult"...
Jag har även ganska många kunder som vill köpa 3D-print i "plast" och sedan lägger dom inte till någon mer info, ja men vafan, det
finns ju sjukt många sorters plast liksom, och även andra material som det kan landa i som gummi eller hybrid-material, från samma
kunder alltså
När det gäller karossen finns det bilder på de exakta delarna. Kallas generellt Body-in-white, och då pratar man även produktionsdelen av tillverkningen, dvs bilens skelett i robothanteringen.
Det finns en väldigt bra beskrivning här: https://electrek.co/2017/08/22/tesla-mo ... alloy-mix/
Den var underbar Basse!Basse skrev:En fin omtanke av teslaklubben i Holland och Belgien
Tellus skrev:
Tellus skrev:Också kollat live sändningarna
Han verkar dock tro att Performance drar mer el jämfört med AWD LR pga motorerna eller invertern. Jag tror det bara beror på hjulen. Elektroniken är väl samma?! Men RWD versionen går ju en bra bit längre.
WLTP skillnaden Performance och AWD LR är ca 5,5%, beror nog bara på aero wheels 18” jämfört med 20”
Det är ju jättebra att han provar så slipper vi gissa och tro sakerTellus skrev:Också kollat live sändningarna
Han verkar dock tro att Performance drar mer el jämfört med AWD LR pga motorerna eller invertern. Jag tror det bara beror på hjulen. Elektroniken är väl samma?! Men RWD versionen går ju en bra bit längre.
WLTP skillnaden Performance och AWD LR är ca 5,5%, beror nog bara på aero wheels 18” jämfört med 20”
Stecis! Eh, precis!Henrik Torphammar skrev:Det är ju jättebra att han provar så slipper vi gissa och tro sakerTellus skrev:Också kollat live sändningarna
Han verkar dock tro att Performance drar mer el jämfört med AWD LR pga motorerna eller invertern. Jag tror det bara beror på hjulen. Elektroniken är väl samma?! Men RWD versionen går ju en bra bit längre.
WLTP skillnaden Performance och AWD LR är ca 5,5%, beror nog bara på aero wheels 18” jämfört med 20”
Det är i linje med andra som testat samma bil med och utan hjulsidorna. Om vi ponerar att standard 18" utan hjulsidor ger samma luftmotstånd som 19/20" fälgarna.Tellus skrev:Också kollat live sändningarna
Han verkar dock tro att Performance drar mer el jämfört med AWD LR pga motorerna eller invertern. Jag tror det bara beror på hjulen. Elektroniken är väl samma?! Men RWD versionen går ju en bra bit längre.
WLTP skillnaden Performance och AWD LR är ca 5,5%, beror nog bara på aero wheels 18” jämfört med 20”
Jeppe_E skrev:Det är i linje med andra som testat samma bil med och utan hjulsidorna. Om vi ponerar att standard 18" utan hjulsidor ger samma luftmotstånd som 19/20" fälgarna.Tellus skrev:Också kollat live sändningarna
Han verkar dock tro att Performance drar mer el jämfört med AWD LR pga motorerna eller invertern. Jag tror det bara beror på hjulen. Elektroniken är väl samma?! Men RWD versionen går ju en bra bit längre.
WLTP skillnaden Performance och AWD LR är ca 5,5%, beror nog bara på aero wheels 18” jämfört med 20”
TeslaTissel skrev:Ja vad tror ni om detta?
Slipper vi tvätta bilen hemma på tomten nu?
Det är ju inte så vettigt enligt många av våra miljöbestämmelser?
Det finns redan faktiskt en start-up-firma i Stockholm som åker ut och gör det på gatan!!
Men vad innehåller medlet han använder?
Här framgår att Performance och LR AWD har samma räckviddHenrik Torphammar skrev:Det är ju jättebra att han provar så slipper vi gissa och tro sakerTellus skrev:Också kollat live sändningarna
Han verkar dock tro att Performance drar mer el jämfört med AWD LR pga motorerna eller invertern. Jag tror det bara beror på hjulen. Elektroniken är väl samma?! Men RWD versionen går ju en bra bit längre.
WLTP skillnaden Performance och AWD LR är ca 5,5%, beror nog bara på aero wheels 18” jämfört med 20”
Det är helt fysiskt omöjligt att 20” ska ha samma motstånd och räckvidd som 18”.Tellus skrev:Här framgår att Performance och LR AWD har samma räckviddHenrik Torphammar skrev:Det är ju jättebra att han provar så slipper vi gissa och tro sakerTellus skrev:Också kollat live sändningarna
Han verkar dock tro att Performance drar mer el jämfört med AWD LR pga motorerna eller invertern. Jag tror det bara beror på hjulen. Elektroniken är väl samma?! Men RWD versionen går ju en bra bit längre.
WLTP skillnaden Performance och AWD LR är ca 5,5%, beror nog bara på aero wheels 18” jämfört med 20”
https://teslike.com/range/
Till Jeppe_EJeppe_E skrev:SVARAR på båda era komentarer:TeslaTissel skrev:Ja vad tror ni om detta?
Slipper vi tvätta bilen hemma på tomten nu?
Det är ju inte så vettigt enligt många av våra miljöbestämmelser?
Det finns redan faktiskt en start-up-firma i Stockholm som åker ut och gör det på gatan!!
Men vad innehåller medlet han använder?
(Libo)
Det är helt fysiskt omöjligt att 20” ska ha samma motstånd och räckvidd som 18”.
Spelar ingen roll vad folk skriver från sina egna tester.
Fysikens lagar talar sitt tydliga språk att det inte kan vara samma
Liibo
Liibo
Svarar Lliibo, jag håller med det är ju därför det testas
(Jeppe_E)
Problemet är att han har keramisk beläggning på sin bil, så det är väldigt svårt att avgöra vilken skillnad det gör. Men det verkar vara allmänt positivt när man googlar på det.
Jag menar att en Performance med 18” (när det fanns) och LR AWD har samma räckviddLiibo skrev:Det är helt fysiskt omöjligt att 20” ska ha samma motstånd och räckvidd som 18”.Tellus skrev:Här framgår att Performance och LR AWD har samma räckviddHenrik Torphammar skrev:Det är ju jättebra att han provar så slipper vi gissa och tro sakerTellus skrev:Också kollat live sändningarna
Han verkar dock tro att Performance drar mer el jämfört med AWD LR pga motorerna eller invertern. Jag tror det bara beror på hjulen. Elektroniken är väl samma?! Men RWD versionen går ju en bra bit längre.
WLTP skillnaden Performance och AWD LR är ca 5,5%, beror nog bara på aero wheels 18” jämfört med 20”
https://teslike.com/range/
Spelar ingen roll vad folk skriver från sina egna tester.
Fysikens lagar talar sitt tydliga språk att det inte kan vara samma
Använde det där första gången för nästan tio år sedan Tycker det funkar bra om bilen inte är så hårt smutsad.TeslaTissel skrev:Ja vad tror ni om detta?
Slipper vi tvätta bilen hemma på tomten nu?
Det är ju inte så vettigt enligt många av våra miljöbestämmelser?
Det finns redan faktiskt en start-up-firma i Stockholm som åker ut och gör det på gatan!!
Men vad innehåller medlet han använder?