Konsolen/Skärmen

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

fuir
Inlägg: 1
Blev medlem: 23 feb 2018 02:12

Konsolen/Skärmen

Inlägg av fuir »

Hej,

Är intresserad av en M3:a men känner mig väldigt kluven till att man inte har en "vanlig" display för hastighetsmätare mm. Att man ska behöva kolla på denna skärm i mitten känns inte bra då man tappar kollen över trafiken samt att man ska behöva trycka på skärmen för att sänka/höja hastigheten på farthållaren, köra snabbare fart än auto på torkarna mm. Det kan inte bli problem med det nya regelverket från 1:a februari för mobiltelefon/kommunikationsutrustning när man behöver pilla på skärmen och då likt på telefon tappar uppmärksamhet över trafiken?

Kanske bara är nojjig ;)
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Konsolen/Skärmen

Inlägg av e5m1r »

Du är nog nöjigBild
Du får bättre sikt framåt och ser hastigheten i ögon vrån
Tänk på Mini :)
Sen kommer mycket av det där lösas med autopilot
Tänk bara hur omständigt det var att hitta rätt kassettband och dessutom vända på rätt sida :)
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Konsolen/Skärmen

Inlägg av OlleBack »

Montera en telefon med waze annars. Ser rätt najs ut faktiskt :)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7316
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Konsolen/Skärmen

Inlägg av TiborBlomhall »

Vill du testa hur det känns åk förbi närmsta Renault handlare och provkör en äldre Renault Scenic:

Bild

Som gammal Scenic-ägare kan jag intyga att det är inga problem öht och jag förstår inte uppståndelsen kring Model 3 hastighetsmätare.
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Konsolen/Skärmen

Inlägg av Yxel »

Hade inte Renault twingo hastighetsmätaren centrerad på 90-talet? Dessutom digital.
Känns inte så något nytt detta med m3s hastighetsmätare.

Att ändra torkarhastighet eller höjja och sänka hastigheten på farthållaren, det känns lustigare. Men det kanske är en vanesak också.
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
Mistafrizz
Teslaägare
Inlägg: 434
Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
Ort: Trosa/Kista

Re: Konsolen/Skärmen

Inlägg av Mistafrizz »

Yxel skrev:
Hade inte Renault twingo hastighetsmätaren centrerad på 90-talet? Dessutom digital.
Känns inte så något nytt detta med m3s hastighetsmätare.

Att ändra torkarhastighet eller höjja och sänka hastigheten på farthållaren, det känns lustigare. Men det kanske är en vanesak också.

Jag hade gärna sett en spak för torkarhastigheten.
Kan tänka mig att det blir onödigt skräckinjagade för många, att försöka passera en lastbil i slaks/regn/mörker - och samtidigt ska dom försöka hitta den inställningen på skärmen.

Jag justerar torkarna manuellt väldigt ofta vid svenskt väder och motorväg.

Men man kan kanske lägga torkarna på ett av scrollhjulen, är inte dom anpassningsbara?
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.

2015 Nissan Leaf Tekna
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Konsolen/Skärmen

Inlägg av e5m1r »

Mistafrizz skrev:
Yxel skrev:
Hade inte Renault twingo hastighetsmätaren centrerad på 90-talet? Dessutom digital.
Känns inte så något nytt detta med m3s hastighetsmätare.

Att ändra torkarhastighet eller höjja och sänka hastigheten på farthållaren, det känns lustigare. Men det kanske är en vanesak också.

Jag hade gärna sett en spak för torkarhastigheten.
Kan tänka mig att det blir onödigt skräckinjagade för många, att försöka passera en lastbil i slaks/regn/mörker - och samtidigt ska dom försöka hitta den inställningen på skärmen.

Jag justerar torkarna manuellt väldigt ofta vid svenskt väder och motorväg.

Men man kan kanske lägga torkarna på ett av scrollhjulen, är inte dom anpassningsbara?
Brukar inte ni köra manuell svep när regnsensor inte gör som man vill?
En sån funktion för ett svep finns på spakarna ser verkligen inte problemet
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Konsolen/Skärmen

Inlägg av Kilowatt »

Mini Cooper:

Bild
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10248
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Konsolen/Skärmen

Inlägg av Legato »

e5m1r skrev:
Mistafrizz skrev:
Yxel skrev:
Hade inte Renault twingo hastighetsmätaren centrerad på 90-talet? Dessutom digital.
Känns inte så något nytt detta med m3s hastighetsmätare.

Att ändra torkarhastighet eller höjja och sänka hastigheten på farthållaren, det känns lustigare. Men det kanske är en vanesak också.

Jag hade gärna sett en spak för torkarhastigheten.
Kan tänka mig att det blir onödigt skräckinjagade för många, att försöka passera en lastbil i slaks/regn/mörker - och samtidigt ska dom försöka hitta den inställningen på skärmen.

Jag justerar torkarna manuellt väldigt ofta vid svenskt väder och motorväg.

Men man kan kanske lägga torkarna på ett av scrollhjulen, är inte dom anpassningsbara?
Brukar inte ni köra manuell svep när regnsensor inte gör som man vill?
En sån funktion för ett svep finns på spakarna ser verkligen inte problemet
Exakt. Det faktum att man kan göra "enkelsvep" med spaken kombinerat med automatiska torkare rar ju bort hela problematiken imo.

Övriga funktioner som man använder frekvent kommer ju vara på rattreglage eller i hörn av skärmen, dvs man behöver inte släppa ögonen från vägen.

Med allt detta sagt så förstår jag ändå inte varför den saknar HUD... Kommer köpa till min.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Konsolen/Skärmen

Inlägg av HelectriC »

Riktigt fin HUD på iPace :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar