Switched reluctance motor

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Switched reluctance motor

Inlägg av TiborBlomhall »

Henrik Torphammar skrev:
TiborBlomhall skrev:
Jag tror testet man borde göra är att krypa under en avstängd Model 3 och kolla om en järnbit fastnar på motorn eller inte. Endast motor med permanent magneter är magnetisk även utan ström (därav namnet).
En permanentmagnetmotor är inte magnetisk på utsidan. Jag har flera väldigt kraftiga modellflygmotorer både slotless och med slots. De har extremt kraftiga magneter men är inte ett minsta smack magnetiska på utsidan.
:( :cry:
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Switched reluctance motor

Inlägg av zyax »

Tesla har nu bekräftat att det är en permanentmagnetmotor, men han som gjorde hacket har också beskrivit att så är fallet så om det nu stämmer med SRM så är det en kombination vilket inte låter omöjligt.
Det står enligt honom PMSRM vilket skulle stå för Permanent Magnet Switched Reluctance Motor
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Switched reluctance motor

Inlägg av zyax »

Från http://ieeexplore.ieee.org/document/6180757/
Abstract:
I For the situation that the traditional switched reluctance motor exists output torque ripple, this article changes the motor structure, adding permanent magnets in the stator, which changes the motor into the hybrid-excitation motor and changes the magnetic circuit into the axial magnetic circuit. As a result, the magnetic circuit becomes shorter and the output torque becomes greater. Besides, because of changes in the structure, the control method using double complementary conduction suppresses torque ripple. At the same time there is no mutual inductance existing between each phases. We also discuss the speed structure and the hardware structure of the new switched reluctance motor.
Det här är väl den troliga lösningen som Tesla satt in i Model 3.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Switched reluctance motor

Inlägg av JFAH »

Varför göra något enkelt när man kan göra det svårt :-) Tydligen är det grekland man skall åka till för att hitta el expertis...
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Switched reluctance motor

Inlägg av Henrik Torphammar »

Det spekuleras i att dual motor får längre räckvidd. Men hur funkar det egentligen med torque sleep? Stängs en motor av helt och frihjular eller går effekten till den bara ner betydligt? Model S/X motor har ju inte magneter i rotorn och kan göra den omagnetisk på beställning(?!) Medan model 3 med permanentmagneter kommer ha kvar magnetismen vilket i sig ger motstånd när man drar runt motorn även om den är avslagen. Beroende på design kan "kuggandet" vara obefintligt ända upp till väldigt rejält. Att då helt slå av motorn kommer ju ge en bromsande verkan utöver att dra runt växellådan.

Så, hur funkar det på S/X, slår den verkligen av motorn helt och låter den frihjula eller ger den bara en väldigt låg effekt? Samt då Model 3, om den allt kan begagna sig av torque sleep?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Switched reluctance motor

Inlägg av vigge50 »

Här är en intressant artikel om Teslas val av SRM men det är en del spekulation ska dock påpekas.

https://cleantechnica.com/2018/03/11/te ... -in-depth/

Börjar en bit ner dock
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Switched reluctance motor

Inlägg av zyax »

vigge50 skrev:
Här är en intressant artikel om Teslas val av SRM men det är en del spekulation ska dock påpekas.

https://cleantechnica.com/2018/03/11/te ... -in-depth/

Börjar en bit ner dock
Intressant läsning ändå.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Skriv svar