Henrik Torphammar skrev:En permanentmagnetmotor är inte magnetisk på utsidan. Jag har flera väldigt kraftiga modellflygmotorer både slotless och med slots. De har extremt kraftiga magneter men är inte ett minsta smack magnetiska på utsidan.TiborBlomhall skrev:Jag tror testet man borde göra är att krypa under en avstängd Model 3 och kolla om en järnbit fastnar på motorn eller inte. Endast motor med permanent magneter är magnetisk även utan ström (därav namnet).
Switched reluctance motor
Moderator: Redaktion
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Switched reluctance motor
Re: Switched reluctance motor
Tesla har nu bekräftat att det är en permanentmagnetmotor, men han som gjorde hacket har också beskrivit att så är fallet så om det nu stämmer med SRM så är det en kombination vilket inte låter omöjligt.
Det står enligt honom PMSRM vilket skulle stå för Permanent Magnet Switched Reluctance Motor
Det står enligt honom PMSRM vilket skulle stå för Permanent Magnet Switched Reluctance Motor
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Switched reluctance motor
Från http://ieeexplore.ieee.org/document/6180757/
Det här är väl den troliga lösningen som Tesla satt in i Model 3.Abstract:
I For the situation that the traditional switched reluctance motor exists output torque ripple, this article changes the motor structure, adding permanent magnets in the stator, which changes the motor into the hybrid-excitation motor and changes the magnetic circuit into the axial magnetic circuit. As a result, the magnetic circuit becomes shorter and the output torque becomes greater. Besides, because of changes in the structure, the control method using double complementary conduction suppresses torque ripple. At the same time there is no mutual inductance existing between each phases. We also discuss the speed structure and the hardware structure of the new switched reluctance motor.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Switched reluctance motor
Varför göra något enkelt när man kan göra det svårt Tydligen är det grekland man skall åka till för att hitta el expertis...
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Switched reluctance motor
Det spekuleras i att dual motor får längre räckvidd. Men hur funkar det egentligen med torque sleep? Stängs en motor av helt och frihjular eller går effekten till den bara ner betydligt? Model S/X motor har ju inte magneter i rotorn och kan göra den omagnetisk på beställning(?!) Medan model 3 med permanentmagneter kommer ha kvar magnetismen vilket i sig ger motstånd när man drar runt motorn även om den är avslagen. Beroende på design kan "kuggandet" vara obefintligt ända upp till väldigt rejält. Att då helt slå av motorn kommer ju ge en bromsande verkan utöver att dra runt växellådan.
Så, hur funkar det på S/X, slår den verkligen av motorn helt och låter den frihjula eller ger den bara en väldigt låg effekt? Samt då Model 3, om den allt kan begagna sig av torque sleep?
Så, hur funkar det på S/X, slår den verkligen av motorn helt och låter den frihjula eller ger den bara en väldigt låg effekt? Samt då Model 3, om den allt kan begagna sig av torque sleep?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Switched reluctance motor
Här är en intressant artikel om Teslas val av SRM men det är en del spekulation ska dock påpekas.
https://cleantechnica.com/2018/03/11/te ... -in-depth/
Börjar en bit ner dock
https://cleantechnica.com/2018/03/11/te ... -in-depth/
Börjar en bit ner dock
Re: Switched reluctance motor
Intressant läsning ändå.vigge50 skrev:Här är en intressant artikel om Teslas val av SRM men det är en del spekulation ska dock påpekas.
https://cleantechnica.com/2018/03/11/te ... -in-depth/
Börjar en bit ner dock
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.