Model 3 - kontinuerlig prestanda

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Model 3 - kontinuerlig prestanda

Inlägg av Laban »

Nu har någon tagit ut Model 3 på bana och testat om den lider av överhettnings problem:

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-2597434

9 varv runt Laguna Seca utan problem. ja förutom bromsarna då:
The first session of the day had NO battery power limitations! Nine laps without slowing down! Yes!
Nu är detta inte prestanda versionen så man får ta detta för vad det är men samtidigt ligger det också i linje med provkörningarna av nya Roadstern som inte uppvisade några problem med prestanda trots kontinuerliga 0-100 <= 2s. Lägg på det till Semin'n som ska klara högt kontinuerlig effektuttag, 100+ km/h vid 5 graders uppförsbacke, max last.

Bättre kylning av batterierna ? Ny PM motorn är lättare att kyla ? Inverter relaterat ?

En teori från tråden är att det är motorn som gör skillnaden:
There have been several data sets that IMHO clearly demonstrate that the "battery power limiting" on the S and X are actually based on motor rotor/stator heating.

Since the 3 uses a PM motor of completely different design, it might have very different characteristics - and I believe PM motors are usually less prone to rotor heating since there's no current flow through the rotor.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: Model 3 - kontinuerlig prestanda

Inlägg av snowtroll »

Intressant, keep us posted :geek:
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Model 3 - kontinuerlig prestanda

Inlägg av Limbster »

So Nice :D Kan man ju vara med och köra bandagar :D Den verkar gå riktigt skapligt
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Model 3 - kontinuerlig prestanda

Inlägg av TiborBlomhall »

Motorer med permanentmagnet får inte överhettas för då tappar magneten sin kraft. Därför har sådana motorer mycket mer kylning och överbelastas mindre.

Induktionsmotorer kan däremot våldsamt överbelastas, tills bokstavligen spolarna glöder, utan att de tappar kraft. Finns ju inga magneter som kan bli för varma. Det har Tesla utnyttjat i sina Model S och X och överbelastar motorn upp till fem gånger sin märkeffekt vid full acceleration. Motorn blir mycket varm och behöver sedan kylas ner.

Jag skulle gissa att Model 3 inte kan överbelasta sin motor fem gånger vid acceleration. Kanske två möjligtvis tre gånger märkeffekten. Och att motorn har mer kylning än vad Model S/X hade. Därför klarar den kontinuerlig drift bättre.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Model 3 - kontinuerlig prestanda

Inlägg av Limbster »

Är bara en tids fråga innan vi får se jämförbara varvtider på model 3 och model S. Vilken bil kan tänkas få bäst tid? Den billiga kankse :lol:
nöjd med min Ampera tillsvidare
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Model 3 - kontinuerlig prestanda

Inlägg av vigge50 »

Hur är det för Model S och X idag, ör det mest P modellerna som kan ge högre effekt och kanske har lägre verkningsgrad som överhettas och begränsas eller är detta vanligt hos samtliga modeller?
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Model 3 - kontinuerlig prestanda

Inlägg av Henrik Torphammar »

vigge50 skrev:
Hur är det för Model S och X idag, ör det mest P modellerna som kan ge högre effekt och kanske har lägre verkningsgrad som överhettas och begränsas eller är detta vanligt hos samtliga modeller?
Ja, är det egentligen motorn eller batteriet som är gränsen?

P100D och 100D i 250kph, vilken ger sig först? (om nu 100D gör 250)
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Model 3 - kontinuerlig prestanda

Inlägg av jpetters »

100D gör 250, det har jag verifierat på autobahn.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8564
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Model 3 - kontinuerlig prestanda

Inlägg av Pontus »

Limbster skrev:
Är bara en tids fråga innan vi får se jämförbara varvtider på model 3 och model S. Vilken bil kan tänkas få bäst tid? Den billiga kankse :lol:
Roadstern, så inte den billigaste Teslan. Tror inte heller att dom kommer tillåta model att bli snabbare än S till ett billigare pris även om dom kan.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Model 3 - kontinuerlig prestanda

Inlägg av Limbster »

Roadstern finns inte för leverans än. Model S går ungefär som en Nissan Leaf gen 1 på banan :lol: Det går såklart att bygga om och fixa bilar men det man får från fabriken idag visar något väldigt tydligt
nöjd med min Ampera tillsvidare
Skriv svar