https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-2597434
9 varv runt Laguna Seca utan problem. ja förutom bromsarna då:
Nu är detta inte prestanda versionen så man får ta detta för vad det är men samtidigt ligger det också i linje med provkörningarna av nya Roadstern som inte uppvisade några problem med prestanda trots kontinuerliga 0-100 <= 2s. Lägg på det till Semin'n som ska klara högt kontinuerlig effektuttag, 100+ km/h vid 5 graders uppförsbacke, max last.The first session of the day had NO battery power limitations! Nine laps without slowing down! Yes!
Bättre kylning av batterierna ? Ny PM motorn är lättare att kyla ? Inverter relaterat ?
En teori från tråden är att det är motorn som gör skillnaden:
There have been several data sets that IMHO clearly demonstrate that the "battery power limiting" on the S and X are actually based on motor rotor/stator heating.
Since the 3 uses a PM motor of completely different design, it might have very different characteristics - and I believe PM motors are usually less prone to rotor heating since there's no current flow through the rotor.