Tesla Model 3 Road Trip till Malmö

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla Model 3 Road Trip till Malmö

Inlägg av Mickep »

Vet inte om ap har kunnat uppdateras då den har varit i europa länge. kan ha varit något problem som tesla fixat men som inte kommit in i you yous bil.
Vi vet att bilen har svårt att se betong (det var så dödsolyckan skedde) och vi har också hört att bilen ibland (med framgång) svängt tvärt för att undvika en olycka. Kan de vara något sådant att bilen gjort en undanmanöver för något spöksak och istället träffat mittdelaren?
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Tesla Model 3 Road Trip till Malmö

Inlägg av e5m1r »

Nja
För mig låter det som tidiga AP1 dagar där den försökte åka in på varje avfart och parkeringsficka
Han körde inte på avfarten utan på motorvägen när bilen bestämde sig dör att ta avfarten och drog in med vänstersidan i rampen
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Verdi

Re: Tesla Model 3 Road Trip till Malmö

Inlägg av Verdi »

Walker skrev:
Praktiskt med ap.
Då har man någon att skylla på när man är ouppmärksam eller somnat till vid ratten. Sådant kan ju annars rendera i dagsböter och indraget körkort för vårdslöshet i trafik.
Fast det är ju fortfarande vårdslöshet i trafik för du är ansvarig för AP. Inte Tesla.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla Model 3 Road Trip till Malmö

Inlägg av Mickep »

har väldigt svårt att tro att you you agerat vårdslöst i trafik. fram tills utredning visat annorlunda väljer jag att tro på hans utsago. tror inte att han somnat eller varit ouppmärksam.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla Model 3 Road Trip till Malmö

Inlägg av Mickep »

Kan tilläggas att det kan vara andra olyckor som kan göra att bilen gör liknade saker så det behöver inte enbart bero på Ap. till exempel punka på ena hjulet, hjulupphängningen (han har klagat på ett oljud i framvagnen) kan ha kört i ett potthål (har skett tidigare, vilket kan ha försvagat någon länk). Det finns oändliga förklaringsmodeller. men jag tycker det är lite trist att vissa försöker göra karaktärsmord på you you. han skriver själv att han hade ena handen på ratten och kollade på navigatorn då det hände.(så som jag förväntar mig att huvudelen av de flesta förarna kör)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla Model 3 Road Trip till Malmö

Inlägg av OfarligTesla »

Mickep skrev:
har väldigt svårt att tro att you you agerat vårdslöst i trafik. fram tills utredning visat annorlunda väljer jag att tro på hans utsago. tror inte att han somnat eller varit ouppmärksam.
Hans story är ju full av hål, hävdar att han försökt parrera autopiloten trots att den började svänga först 8 meter före barriären. Det var en jäkla bedrift att göra det när han åker framåt i 33 meter per sekund och fipplade med telefonen.

Han erkänner också att han som at flera ggr under resan så autopiloten fått stanna bilen för han inte rört ratten.

Han klagade också för några dagar sen på att det låter mycket och dåligt från framvagnen när han svänger men att han skulle fortsätta ändå.

Jag skulle påstå att det är högst vårdslöst att köra till den grad att man somnar bakom ratten gång på gång, i en bil som man misstänker har stora fel samtidigt som man fipplar med mobilen vid tillfällen med ökad risk.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Model 3 Road Trip till Malmö

Inlägg av LarsL »

Ett haveri i framvagnen eller punktering skulle förklara att han inte orkade hålla emot ”autopiloten”.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tesla Model 3 Road Trip till Malmö

Inlägg av Legato »

EnTraktor skrev:
Det verkar som om Electrek håller med mig

As for You You’s accident, he makes it sounds like he had no time to respond as the car “suddenly veered”, but I have never seen Autopilot do that before.

I am not saying that You You is lying, but it is certainly a strange situation. Also, it looks like he was driving late at night and has been driving for days.
För mig är det helt uppenbart att han ljuger. Han har ju gjort idiotiska saker förut där han "tänjer gränserna" och sätter andra människors liv på spel. För bara någon vecka sedan la han upp en video där han körde med AP och avstängda lampor i totalt mörker! Detta på allmän väg... För mig är det otroligt ansvarlöst, helt jämförbart med att sätta sig ordentligt full bakom ratten.

AP gör konstiga saker ibland, men jag har extremt svårt att tro att den skulle svänga tvärt i 120 km/h, den anpassar ju rattutslag efter hastighet. Har hänt flera gånger för mig att den väjer för hinder som inte finns, men det har aldrig varit något problem att ta över kontrollen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Verdi

Re: Tesla Model 3 Road Trip till Malmö

Inlägg av Verdi »

Mickep skrev:
har väldigt svårt att tro att you you agerat vårdslöst i trafik. fram tills utredning visat annorlunda väljer jag att tro på hans utsago. tror inte att han somnat eller varit ouppmärksam.
Att köra in i räcket utan anledning är väl vårdslöst? Att han körde på AP är ingen som helst lindrande omständighet. Föraren är ansvarig för fordonet ändå. Tesla är mycket noga att friskriva sig från ansvar.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla Model 3 Road Trip till Malmö

Inlägg av Mickep »

Här är hans uttalande:

My left hand was grasping the bottom of the steering wheel during the drive, my right hand was resting on my lap. The vehicle showed no signs of difficulty following the road up until this fork. As the gore point began, approximately 8m before the crash barrier and end of the fork, my Model 3 veered suddenly and with great force to the right. I was taking a glance at the navigation on my phone, and was not paying full attention to the road. I was startled by the sudden change in direction of the car, and I attempted to apply additional grip onto the steering wheel in an attempt to correct the steering. This input was too late and although I was only a few inches from clearing the crash barrier, the front left of the vehicle near the wheel well crashed into the right edge of the barrier, resulting in severe damage.
men han utesluter inte att det kan vara annat i en senare post.
Men får se hur länge det tar innan fler tesla fanboys försöker svärta ned hans rykte.
Man får komma ihåg att han gör det här utan försäkring (förutom trafikförsäkringen) och tesla har avrått han från att göra resan. men på nått sett så tänker han fortfarande fullfölja äventyret. Vet fortfarande inte om man kan se honom som idiot eller hjälte.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tesla Model 3 Road Trip till Malmö

Inlägg av Legato »

Mickep skrev:
Här är hans uttalande:

My left hand was grasping the bottom of the steering wheel during the drive, my right hand was resting on my lap. The vehicle showed no signs of difficulty following the road up until this fork. As the gore point began, approximately 8m before the crash barrier and end of the fork, my Model 3 veered suddenly and with great force to the right. I was taking a glance at the navigation on my phone, and was not paying full attention to the road. I was startled by the sudden change in direction of the car, and I attempted to apply additional grip onto the steering wheel in an attempt to correct the steering. This input was too late and although I was only a few inches from clearing the crash barrier, the front left of the vehicle near the wheel well crashed into the right edge of the barrier, resulting in severe damage.
men han utesluter inte att det kan vara annat i en senare post.
Men får se hur länge det tar innan fler tesla fanboys försöker svärta ned hans rykte.
Man får komma ihåg att han gör det här utan försäkring (förutom trafikförsäkringen) och tesla har avrått han från att göra resan. men på nått sett så tänker han fortfarande fullfölja äventyret. Vet fortfarande inte om man kan se honom som idiot eller hjälte.
Kör man på allmän väg i becksvart mörker med avstängda lampor och riskerar både sitt eget och andras liv bara för att testa gränserna på autopiloten så är man så långt ifrån hjälte man kan komma i min värld. Tur att det hela slutade med att han bara smällde bilen, inte körde ihjäl en grupp människor som gick längs vägen han körde på innan.

Det handlar inget om "fanboy" eller inte. Skiter fullständigt i om man kör utan belysning eller full i en Tesla eller annat fordon, det är lika oansvarigt oavsett.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Model 3 Road Trip till Malmö

Inlägg av LarsL »

Tycker han verkar rätt öppen med att han inte har varit fokuserad på körningen vid olyckan, det ska han ha heder för.
Skriv svar