Tesla Model 3 Road Trip till Malmö

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Tesla Model 3 Road Trip till Malmö

Inlägg av Klintan »

21/5 kommer entusiasterna på sin Model 3-turné runt Europa till Malmö. Någon som ska gå?
Borde passera västkusten även runt 18/4, då de besöker Oslo.
[/img]
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tesla Model 3 Road Trip till Malmö

Inlägg av Jerker »

Ja, jag ska nog försöka komma till Malmö.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tesla Model 3 Road Trip till Malmö

Inlägg av chaffis75 »

Jag har redan klickat att jag kommer... Hoppas alla hans problem löser sig så han kan hålla tidplanen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tesla Model 3 Road Trip till Malmö

Inlägg av Jerker »

chaffis75 skrev:
Jag har redan klickat att jag kommer... Hoppas alla hans problem löser sig så han kan hålla tidplanen.
Han skrev att han troligen löst problemet med laddning, så vi får väl hoppas på det!
MaLund13
Inlägg: 385
Blev medlem: 25 feb 2015 16:15
Ort: Göteborg

Re: Tesla Model 3 Road Trip till Malmö

Inlägg av MaLund13 »

Vi kan nog räkna med fler stopp i Sverige. Här är preliminär karta över alla planerade stopp, men fler lär komma:

https://www.google.com/maps/d/viewer?mi ... 847874&z=6

Ser åtminstone ut att bli laddstopp i Löddeköpinge också:

vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tesla Model 3 Road Trip till Malmö

Inlägg av vigge50 »

I USA erbjöd de provkörningar för de som ville och de pratade tidigare om det även i europa men om de ska stanna i Malmö endast 2 timmar och många vill se bilen så är frågan om de kommer erbjuda det för man hinner inte så många på 2 timmar.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tesla Model 3 Road Trip till Malmö

Inlägg av Jerker »

Jag undrar också över hur det är tänkt med de "biljetter" som han erbjuder. När man klickar på länken så står det att man behöver inga biljetter utan kan bara dyka upp. Samtidigt så finns det inget pris på biljetten utan han redovisar ju bara vilka utgifter han räknar med att han har för resan och så kan man ge en gåva.

Lite skumt. Först tänkte jag att biljetter fick man köpa om man ville provköra, men det står inget om det heller.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tesla Model 3 Road Trip till Malmö

Inlägg av vigge50 »

Jerker skrev:
Jag undrar också över hur det är tänkt med de "biljetter" som han erbjuder. När man klickar på länken så står det att man behöver inga biljetter utan kan bara dyka upp. Samtidigt så finns det inget pris på biljetten utan han redovisar ju bara vilka utgifter han räknar med att han har för resan och så kan man ge en gåva.

Lite skumt. Först tänkte jag att biljetter fick man köpa om man ville provköra, men det står inget om det heller.
Upptäckte också det, låter inte som de kommer erbjuda provkörning i Malmö. :(
Användarvisningsbild
dhanjel
Teslaägare
Inlägg: 396
Blev medlem: 08 maj 2017 14:22
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Tesla Model 3 Road Trip till Malmö

Inlägg av dhanjel »

Jerker skrev:
Jag undrar också över hur det är tänkt med de "biljetter" som han erbjuder. När man klickar på länken så står det att man behöver inga biljetter utan kan bara dyka upp. Samtidigt så finns det inget pris på biljetten utan han redovisar ju bara vilka utgifter han räknar med att han har för resan och så kan man ge en gåva.

Lite skumt. Först tänkte jag att biljetter fick man köpa om man ville provköra, men det står inget om det heller.
Stod det inte mer eller mindre att "biljetterna" enbart var om man ville sponsra kostnaderna och att det inte på något sätt var ett krav för att få komma.
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
MaLund13
Inlägg: 385
Blev medlem: 25 feb 2015 16:15
Ort: Göteborg

Re: Tesla Model 3 Road Trip till Malmö

Inlägg av MaLund13 »

Det säljs inga biljetter eftersom han inte vet hur mycket tid han har vid varje plats eller hur många som vill provköra. Utan jag tror det är först till kvarn som gäller. Betalning för provkörning görs via Venmo eller kontanter och det verkar inte vara något bestämt pris.

Notera också att tidpunkterna är placeholders och alltså väldigt grova uppskattningar i nuläget. Datum och tid är långt ifrån definitiva än, det är inte ens säkert att de event som ligger uppe än blir av.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Tesla Model 3 Road Trip till Malmö

Inlägg av apkungen »

Jag tycker att hav verkar sjukt dryg den där jojo så jag kommer nog inte gå alltså. Ska ändå så till USA i maj så kommer nog att provköra då.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8501
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Tesla Model 3 Road Trip till Malmö

Inlägg av Pontus »

apkungen skrev:
Jag tycker att hav verkar sjukt dryg den där jojo så jag kommer nog inte gå alltså. Ska ändå så till USA i maj så kommer nog att provköra då.
Kolla vilka stater som erbjuder provkörningar. North Carolina har flera showroom men inga här får erbjuda provkörningar. Bara titta o prata.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Tesla Model 3 Road Trip till Malmö

Inlägg av frippan »

Och där tog resan slutBild
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla Model 3 Road Trip till Malmö

Inlägg av Mickep »

oh fuuuu....

hade hoppas att vi skulle få se model3 i sverige men det verkar vara en förbannelse över att det skall hända.
En singel olycka är liksom det mest osannolika som skulle hända.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tesla Model 3 Road Trip till Malmö

Inlägg av Jerker »

oooups...
Verkligen tråkigt. Stackare.
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 972
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Tesla Model 3 Road Trip till Malmö

Inlägg av Generalbogge »

Tydligen "hoppade" autopiloten in i räcket utan förvarning. Liknande den dödsolyckan som var i Californien för ett tag sedan. Tur att det gick bättre denna gång.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Tesla Model 3 Road Trip till Malmö

Inlägg av EnTraktor »

Jag ser inga likheter alls. I USA delade vägen på sig och autopiloten körde i mitten (räcket). Här påstår han att bilen helt plötsligt svängt av vägen. Ingenting som jag känner igen efter mer än 10.000 mil med autopilot.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2076
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Tesla Model 3 Road Trip till Malmö

Inlägg av EnTraktor »

Det verkar som om Electrek håller med mig

As for You You’s accident, he makes it sounds like he had no time to respond as the car “suddenly veered”, but I have never seen Autopilot do that before.

I am not saying that You You is lying, but it is certainly a strange situation. Also, it looks like he was driving late at night and has been driving for days.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Tesla Model 3 Road Trip till Malmö

Inlägg av Limbster »

Det brukar ju ofta behöva bli några olyckor innan man tror på människan, framtiden får helt enkelt utvisa.

Själv avvaktar jag med robotkörning efter att ha kört 20 år utan några som helst tillbud.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
ironjack
Teslaägare
Inlägg: 383
Blev medlem: 10 mar 2014 21:18
Ort: Bålsta

Re: Tesla Model 3 Road Trip till Malmö

Inlägg av ironjack »

EnTraktor skrev:
Jag ser inga likheter alls. I USA delade vägen på sig och autopiloten körde i mitten (räcket). Här påstår han att bilen helt plötsligt svängt av vägen.
Han skriver själv: ”Car suddenly veered right without warning and crashed into the centre median (edit: divider at the exit fork)”.
Det betyder att bilen plötsligt valde att svänga av på en avfart. Skadorna på vänster sida kommer från avdelaren. Antingen spelade förarens ingripande ingen roll (hans reaktion var ju att styra emot), eller så förvärrade det saken i det läget. Det kan ju ha gått ännu värre strax efter om bilen lyckats missa avdelaren men tagit avfarten i 120... Tur det gick så bra som det gick!
Model 3 LR/DM, mars 2019, röd, 19”, svart premiuminteriör, AP.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Tesla Model 3 Road Trip till Malmö

Inlägg av Walker »

Praktiskt med ap.
Då har man någon att skylla på när man är ouppmärksam eller somnat till vid ratten. Sådant kan ju annars rendera i dagsböter och indraget körkort för vårdslöshet i trafik.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Model 3 Road Trip till Malmö

Inlägg av LarsL »

Limbster skrev:
Det brukar ju ofta behöva bli några olyckor innan man tror på människan, framtiden får helt enkelt utvisa.

Själv avvaktar jag med robotkörning efter att ha kört 20 år utan några som helst tillbud.
Kör du utan farthållare också? Men ABS och tractioncontrol använder du? Autopilot är ett hjälpmedel och det är fortfarande föraren/piloten som kör.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Tesla Model 3 Road Trip till Malmö

Inlägg av lator »

ironjack skrev:
EnTraktor skrev:
Jag ser inga likheter alls. I USA delade vägen på sig och autopiloten körde i mitten (räcket). Här påstår han att bilen helt plötsligt svängt av vägen.
Han skriver själv: ”Car suddenly veered right without warning and crashed into the centre median (edit: divider at the exit fork)”.
Det betyder att bilen plötsligt valde att svänga av på en avfart. Skadorna på vänster sida kommer från avdelaren. Antingen spelade förarens ingripande ingen roll (hans reaktion var ju att styra emot), eller så förvärrade det saken i det läget. Det kan ju ha gått ännu värre strax efter om bilen lyckats missa avdelaren men tagit avfarten i 120... Tur det gick så bra som det gick!
Nu var det ju tydligen inte en avfart utan en delning av vägen (typ Nynäshamn, söderut E4) och då hade det inte varit något problem att ta den högra vägen men det var ju inte dit ha ville så naturligt att han försökte återvända till "rätt" väg... Inte så bra dock.. Hade dock kunnat sluta mycket värre.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 972
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Tesla Model 3 Road Trip till Malmö

Inlägg av Generalbogge »

lator skrev:
ironjack skrev:
EnTraktor skrev:
Jag ser inga likheter alls. I USA delade vägen på sig och autopiloten körde i mitten (räcket). Här påstår han att bilen helt plötsligt svängt av vägen.
Han skriver själv: ”Car suddenly veered right without warning and crashed into the centre median (edit: divider at the exit fork)”.
Det betyder att bilen plötsligt valde att svänga av på en avfart. Skadorna på vänster sida kommer från avdelaren. Antingen spelade förarens ingripande ingen roll (hans reaktion var ju att styra emot), eller så förvärrade det saken i det läget. Det kan ju ha gått ännu värre strax efter om bilen lyckats missa avdelaren men tagit avfarten i 120... Tur det gick så bra som det gick!
Nu var det ju tydligen inte en avfart utan en delning av vägen (typ Nynäshamn, söderut E4) och då hade det inte varit något problem att ta den högra vägen men det var ju inte dit ha ville så naturligt att han försökte återvända till "rätt" väg... Inte så bra dock.. Hade dock kunnat sluta mycket värre.
Ja, och det är ju det som är likt olyckan i Californien, där det också kom en delning. Och här verkar ju AP ha problem i vissa fall. I alla fall med de versioner som kommit senaste tiden. Och det borde ju vara bra om alla AP användare blev specifikt varse om detta, eftersom AP i övrigt känns stabil för så många.

Kör själv med AP på till 80-90 procent på mina dagliga resor, och det funkar klockrent. Men sådana här rapporter gör ju en lite orolig.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Tesla Model 3 Road Trip till Malmö

Inlägg av rockard »

EnTraktor skrev:
Jag ser inga likheter alls. I USA delade vägen på sig och autopiloten körde i mitten (räcket). Här påstår han att bilen helt plötsligt svängt av vägen. Ingenting som jag känner igen efter mer än 10.000 mil med autopilot.
Aldrig varit med om att autopiloten vill svänga av vägen?! Det är verkligen helt sjukt hur olika den beter sig mellan bilar, det är verkligen ett lottospel och det känns knappt som det kan vara samma system. Min autopilot har blivit ljusår bättre än den var i höstas, och jag finner den ganska användbar nuförtiden, men det här med att man kan "slappna av" och känna sig mer utvilad när man kommer fram finns inte på kartan för mig. Det är ganska frekvent förekommande att den vill köra in i räcken på sidan av vägen, eller bilar i filen bredvid. Det har ju konstaterats hundra gånger förut, autopiloten skiljer sig väldigt mycket från bil till bil, men de som har en bra autopilot tror inte riktigt på det.
Svart X75D -17
Skriv svar