Longrange eller Standardrange batteri

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Longrange eller Standardrange batteri

Inläggav chaffis75 » 12 mar 2018 09:58

Sedan jag reserverade min modell 3 så har jag hela tiden varit inne på att jag ska ha standard batteriet. När man sedan lanserade bilen och man fick se priser och vad för batteri alternativ som fanns så blev man såklart sugen på longrange men där är ett litet problem, de kommer kosta ca 100000 kr mer än standard.
Hur tänker ni angående detta val? Som jag ser de så kommer jag klarar mig bra med ett standard range batteri ja framförallt till vardagen då vi på helger ofta kör till Karlskrona och ibland Göteborg, båda dessa resor kan göras utan att behöva ladda längs vägen även med standard batteriet.
De som kommer göra skillnad är den där resen ner till Österrike på sommaren och sälen på vintern.
Tydligast skillnad i mina example är de när man kör till Österrike där de med standars batteriet behövs 7 stopp och totalt 15:35 timmar att resa. Om jag gör samma resa med long range så blir de 4 stop och 13:55 timmar resa.
(exemplets data är från abetterroutplanner)

Så hur tänker ni andra, reser ni väldigt mycket mer långa resor än vad vi brukar göra och kan motivera de på detta sättet eller hur tänker ni? Ja har man obegränsat med pengar så hade jag självklart köpt longrange men som jag ser de så kommer denna bilen redan med standard batteri att kosta lite mer än vad jag skulle önska och gör att vi får spara in på annat men skulle jag verkligen vilja så tror jag att jag skulle kunna sträcka mig lite längre och köpa longrange.
Vad planerar ni att köpa? väljer ni hellre longrange batteriet än autopilot eller premium paketet eller sparar ni in på något annat för att få ett longrange batteri?

Dessa tanker bygger på att alla dessa val går att göra när vi får möjligheten att beställa våra bilar i Sverige.
Nissan Leaf som andra bil
Reserverad Modell 3 som ska ersätta vår Volvo V60
Vimla Tipslänk för 10 KR rabatt/månad https://vimla.se/?201608181139169431
chaffis75

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inläggav elbilist Jerker » 12 mar 2018 10:38

Tesla tar ju snuskigt mycket betalt för batteriet. Även om nu batteriuppgraderingen inte kommit igång här i Sverige, så ska ju ett byte från 22 kWh till 41 kWh på en Renault Zoe kosta 35000 inkl. alla kostnader, dvs, frakt, arbete, upparbetning etc. Sono Sions batteri värderas till 40000, och det kommer att vara minst 35 kWh. Det är dessutom ett vattenkylt batteripack, som lär vara dyrare än Renaults luftkylda. Renault räknar naturligtvis hem att kunna återanvända materialet i det gamla batteriet på något sätt.

Så att ta närmare 100000 för 25 kWh extra som Tesla gör, det känns inte bra. Det är ju bara dessa extra battericeller vi talar om och en liten skillnad för att själva paketet med kablage m.m. kostar en del också, men visst är det dyrt!
Leasad Renault Zoe Intense från januari 2016. | Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 med köplats #1
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inläggav Teslaägare Remuz » 12 mar 2018 10:43

För mig beror det på om jag har kvar X eller inte. Är X kvar blir det en snik-3, är X inte kvar blir det en maxad (inkl maxat batteri)
P100D 7-sits med allt på

http://ts.la/stefan4169
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inläggav StefL » 12 mar 2018 10:44

Jag fattar inga beslut innan jag vet vad de svenska priserna blir och jag hunnit räkna på vad det innebär. Jag har från början sagt att jag kommer att prioritera större batteri bland tillvalen men ska jag vara helt ärlig vet jag i nuläget inte om jag ens kommer att köpa någon Model 3; det hänger på priserna och vilka alternativ som hinner dyka upp.

Drömmen om en batteri-Octavia lever ;)
Model 3 reserverad 2016-04-01. Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra tills den levereras (en torsdag 2019 är min gissning...)
Användarvisningsbild
StefL

Inläggav Kalle » 12 mar 2018 10:47

Ush jag, det är veldigt dyrt.
Frågan är om det är så att de går back på lilla batteriet men de hoppas att tilreckligt många besteller de stora för att gå pluss?

Jag veckopendlar, så jag vill verkligen ha de stora batteriet för de skulle spara mig mycket tid varje resa. Men hundra tusen är väldigt mycket extra..
Användarvisningsbild
Kalle

Inläggav NiklasTesla » 12 mar 2018 10:53

Hade såklart varit trevligt med lite extra kWh men till det priset (ca 100k sek) Tesla lär ta tycker jag nog inte själv att det är värt det.

Kör själv mycket långa sträckor ca 12 timmar på en dag ibland men gillar inte dessa långkörningar då jag känner att det börjar bli trafikfarligt på slutet (koncentration/trötthet) samt att det blir dyrt med eventuella fortkörningsböter som ofta kommer om man skall lååång sträcka (runt 1200km) på ca 12 timmar.

Föredrar och planerar att köra ca halva sträckan (ca 600km) på en dag i lugnare tempo med en lunch/laddstop sedan ta nattstop nere på kontinenten där det finns destionationsladdare & fortsätta på samma sätt nästa dag tills man är framme. :-)
NiklasTesla

Inläggav Teslaägare Gustafsson » 12 mar 2018 11:11

Man behöver inte den långa räckvidden, visst kan det nog vara bekvämt ibland, men kommer man ca 30 mil räcker ju det och blir över för alla situationer jag varit i. Det viktiga är ju möjligheten till snabbladdning. Så mycket snabbare laddar inte de större batterierna och man måste ju ladda lika många kWh hur som helst, även om de med mindre batteri inte kan hoppa över lika många SuC på långresa, så förlorar man inte så mycket tid om man laddar smart..
Sen återstår att se om det påverkar prestandan som på MS, det kan vara ett annat argument ( både för och emot).
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inläggav TiborBlomhall » 12 mar 2018 11:21

Ditt dilemma är inte nytt, det är det Tesla har levt på de senaste åren.
Alla som beställer en Tesla måste bestämma för om de ska köpa mindre eller större batterier. Och väldigt många köper större batterierna "för säkerhets skull". Vilket ger skönt klirr i Teslas kassakista.

Jag tycker allt beror på hur ofta du kör långt. Tesla har satt sina Supercharger stationer så man kommer fram även med minsta batteriet - men sen måste man ladda batterierna längre tid för att komma till nästa Supercharger om man har de mindre batterierna. Och kan inte hoppa över stationer på samma sätt som med stora batterier.

Så allt handlar egentligen om hur pass ofta du reser långt och hur bråttom du har då?

Så frågan är om de där resorna till Österrike och Sälen du gör några gånger per år: är det värt 100,000:- att de resorna blir lite smidigare och en och en halv timme kortare?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Inläggav Teslaägare Gustafsson » 12 mar 2018 11:28

Det går ju fint att simulera lite i ”abetterrouteplanner” som många här har skrivit om.
Är man van elbilist optimerar man laddningen så att man inte laddar onödigt lång tid, att ”tanka fullt” får man vänja sig av med...
Senast redigerad av Gustafsson 12 mar 2018 12:34, redigerad totalt 1 gång.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inläggav Teslaägare HelectriC » 12 mar 2018 12:27

om du sparar ca 2 timmar ner till Österrike och lika mycket till Sälen, totalt säg 10 timmar per år för enkelhetens skull. Om du har tänkt behålla bilen i säg 5 år, så kostar dig det stora batteriet ca 100 000 / (10x5) =2000kr/timme. Sen är det bara att fundera på om det är en summa du och din familj kunde gjort något jäkligt kul för under de extra timmarna som ni måste ladda. Eller varför inte se det som att en del av semestern blir betald av detta?
Jag valde iaf 75kWh batteri istället för 100kWh eftersom det inte känns som att några extra timmar per år spelar så stor roll, men 200 000kr extra (det var skillnaden då jag köpte ny MS) gör en hel del skillnad på kontot.
Model S P75D -17
eGolf 300km -18
Jaguar iPace -18
Model S 85 -15
eGolf 190km -15
Hyundai Kona EV (lev. jan-19)
Model 3 LR (lev. feb-19)
VW I.D., Byton, BMW iX3, DS3 Crossback
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Nästa