Longrange eller Standardrange batteri

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av Mickep »

SuC avgifter höjdes med ung 30% i genomsnitt, en del så mycket som 100% i vissa stater.(obs det gäller i Usa, men inget sm säger att det inte händer här, vilket är troligt)

https://www.theverge.com/2018/3/12/1711 ... rice-raise

det är trots det fortfarande billigare än bensin.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av Gustafsson »

Få, om ens någon, använder SuC för den dagliga laddningen. Väldigt viktigt att de finns dock!
Hemma kan man ändå påverka kostnaden genom elavtal, solceller, differentierad dygnstaxa, jobbladdning, div gratisladdning, köra snålt mm mm, om man verkligen vill köra ekonomiskt. Driftskostnaden totalt blir hur som helst mycket lägre än fossilbilarna. Priset för el på SuC är ganska ointressant för de flesta och påverkar knappast totalen..
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Mistafrizz
Teslaägare
Inlägg: 434
Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
Ort: Trosa/Kista

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av Mistafrizz »

Gustafsson skrev:
Få, om ens någon, använder SuC för den dagliga laddningen. Väldigt viktigt att de finns dock!
Hemma kan man ändå påverka kostnaden genom elavtal, solceller, differentierad dygnstaxa, jobbladdning, div gratisladdning, köra snålt mm mm, om man verkligen vill köra ekonomiskt. Driftskostnaden totalt blir hur som helst mycket lägre än fossilbilarna. Priset för el på SuC är ganska ointressant för de flesta och påverkar knappast totalen..
Någon finns det allt.. :mrgreen:
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.

2015 Nissan Leaf Tekna
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av Gustafsson »

Mistafrizz skrev:
Gustafsson skrev:
Få, om ens någon, använder SuC för den dagliga laddningen. Väldigt viktigt att de finns dock!
Hemma kan man ändå påverka kostnaden genom elavtal, solceller, differentierad dygnstaxa, jobbladdning, div gratisladdning, köra snålt mm mm, om man verkligen vill köra ekonomiskt. Driftskostnaden totalt blir hur som helst mycket lägre än fossilbilarna. Priset för el på SuC är ganska ointressant för de flesta och påverkar knappast totalen..
Någon finns det allt.. :mrgreen:
Ingen nämnd. ingen glömd ...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av chaffis75 »

Mistafrizz skrev:
Gustafsson skrev:
Få, om ens någon, använder SuC för den dagliga laddningen. Väldigt viktigt att de finns dock!
Hemma kan man ändå påverka kostnaden genom elavtal, solceller, differentierad dygnstaxa, jobbladdning, div gratisladdning, köra snålt mm mm, om man verkligen vill köra ekonomiskt. Driftskostnaden totalt blir hur som helst mycket lägre än fossilbilarna. Priset för el på SuC är ganska ointressant för de flesta och påverkar knappast totalen..
Någon finns det allt.. :mrgreen:
Japp håller helt med, de finns alltid någon och för att systemet ska fungera bra så tror jag att Tesla alltid ska se till att de är dyrare att ladda på SuC än hemma, de räcker med bara ett par ören vilket jag tror de är i Sverige fortfarande.

Som jag förstod de så var de tex i los angeles billigare att ladda på SuC and hemma vilket gör att vissa kommer välja den lösningen istället även fast de skulle ha kunnat ladda hemma.

Men vi kanske ska försöka komma tillbaka till topic i denna tråden även om även denna diskussion var intressant.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av LarsL »

För mig har kWh priset inget inflytande över stort eller litet batteri. Jag kommer kunna förbruka många kWh innan det börjar påverka.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av chaffis75 »

LarsL skrev:
För mig har kWh priset inget inflytande över stort eller litet batteri. Jag kommer kunna förbruka många kWh innan det börjar påverka.
Anar att någon vill tillbaka till topic här... :ugeek:

Nej jag är nog helt på de klara nu att jag kommer välja de lilla batteriet men säg att prisskillnaden går ner på stora vs lilla batteriet så vet jag inte, frågan är var ens smärtgräns går...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av LarsL »

Ja, det är klart att går prisskillnaden ner till 20000kr, som uppdateringen av 60 till 75, så skulle jag överväga det stora batteriet. Men det är ju inte alls troligt så länge de har en lång kö med spekulanter som vill betala 100kkr extra. Det skulle iofs kunna höga priset på basmodellen med 80kkr också... om de nu vill bryta ett löfte.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av bjelkeman »

För mig blir det det stora batteriet. Dyrt, men nog värt det. Känns som det blir en bil att behålla länge så premium, LR och AWD.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av chaffis75 »

LarsL skrev:
Ja, det är klart att går prisskillnaden ner till 20000kr, som uppdateringen av 60 till 75, så skulle jag överväga det stora batteriet. Men det är ju inte alls troligt så länge de har en lång kö med spekulanter som vill betala 100kkr extra. Det skulle iofs kunna höga priset på basmodellen med 80kkr också... om de nu vill bryta ett löfte.
Öka priset på basmodellen lär de inte göra då de hela tiden varit så tydliga med att bilen ska kosta $35000. Men man undra lite vad Tesla egentligen har för extra kostnad mellan en bil med standardbatteriet och en longrange... Jag tror ju inte de är är $9000 men samtidigt så kanske de är så att man har prissatt bilen för långt och för att inte bryta sitt löfte så säljer man bara longrange nu och hoppas att man får ner priset på standardrange så de blir lite vinst på den också när de börjar producera den.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av Mickep »

Om vi vänder på det vid vilken prisnivå skulle man välja long range.
Och vad skulle betala extra för en 100 kWh model3. Det är ändå 2 år för de flesta så något bör ha hänt med modellen.
Användarvisningsbild
DrSweden
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 11 mar 2016 16:17

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av DrSweden »

Hypotetisk fråga? 3000 per kWh? Men 75 är väl max för 3 pga hjulbas osv?
Skriv svar