Longrange eller Standardrange batteri

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av Laban »

HelectriC skrev:
Det är egentligen ingen skillnad mot fossilbilar där det också kommer ut nya motorer hela tiden. De gamla säljs fortfarande vidare (med vissa undantag för stora diesel-SUVar kanske?)
Det kommer ut nya motorer hela tiden och på pappret har det kanske hänt en del förbrukningsmässigt men jag tror inte att gemene man bryr sig så mycket om 0.6 eller 0.5l/mil i förbrukning, även om det hade varit korrekt. Vad var det, man har gått från 10% mer till 40% mer än teoretisk förbrukning från 2000 till 2010.

Som fotnot så drog en Audi A6 Avant 0.63 blandad körning 2007. 2016:

http://teknikensvarld.se/provkorning-av ... ic-260247/
De anger 0,51 liter per mil blandad körning. På min provresa noterade jag 0,73 l/mil och då var det ändå inte fråga om någon forcerad körning. När vi testade den framhjuls­drivna versionen i nummer 3/2015 kom testlaget fram till exakt samma siffra och då angav Audi 0,46 l/mil.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av chaffis75 »

Intressant hur ni andra tänker... Jag trodde alla var inne på longrange men de märks att de är en mix. Håller med om att 100000 är ganska mycket och de är ju just de jag tvekar på. Sedan är de självklart så att när man säljer bilen så får man tillbaka en del men de kommer ju kosta hur mycket kan man dock bara spekulera i men personligen tror jag inte att longrange kommer hålla bättra i pris än standard men de är så många faktorer som påverkar så de är omöjligt att veta.

Helt ärligt efter att ha läst tråden blev jag nog mer övertygad om att standard batteriet är de rätta för mig, de där riktigt långa resorna gör vi bara ett par gånger om året och de känns inte riktigt motiverat att lägga ut 100000 mer för dessa tillfällen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av Kilowatt »

Det finns ett par faktorer till att ta hänsyn till

1. Andrahandsvärdet
2. Hur många mil får du in i batteriet på tex 20 min supercharge - måste väl skilja sig åt en del i praktiken med tanke på hur laddkurvan ser ut? Jag vill tro att du behöver stanna mer sällan och kortare tid i snitt med ett större batteri? Eller tänker jag fel?
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av vigge50 »

Kilowatt skrev:
Det finns ett par faktorer till att ta hänsyn till

1. Andrahandsvärdet
2. Hur många mil får du in i batteriet på tex 20 min supercharge - måste väl skilja sig åt en del i praktiken med tanke på hur laddkurvan ser ut? Jag vill tro att du behöver stanna mer sällan och kortare tid i snitt med ett större batteri? Eller tänker jag fel?
Helt rätt, för Model S och X så laddar ett mindre batteri långsammare än de stora vilket leder till att laddtiderna blir fler och längre vid långa resor. Exakt hur mycket som kommer skilja är väldigt svårt att säga men förhoppningsvis får Blincoin in lite mer info till ABRP så att man kan göra jämföra bilarna på sträckor man brukar köra.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av HelectriC »

vigge50 skrev:
Kilowatt skrev:
Det finns ett par faktorer till att ta hänsyn till

1. Andrahandsvärdet
2. Hur många mil får du in i batteriet på tex 20 min supercharge - måste väl skilja sig åt en del i praktiken med tanke på hur laddkurvan ser ut? Jag vill tro att du behöver stanna mer sällan och kortare tid i snitt med ett större batteri? Eller tänker jag fel?
Helt rätt, för Model S och X så laddar ett mindre batteri långsammare än de stora vilket leder till att laddtiderna blir fler och längre vid långa resor. Exakt hur mycket som kommer skilja är väldigt svårt att säga men förhoppningsvis får Blincoin in lite mer info till ABRP så att man kan göra jämföra bilarna på sträckor man brukar köra.
För de som kör massa i jobbet och ofta är själv i bilen ser jag definitivt fördelen med att korta ner längden på och antalet laddstopp. För de av oss som i stort sett bara kör långt på semestern, så känns det sekundärt om man måste ladda 15 eller 20 minuter och om man laddar 6 eller 7 gånger på resan till semesterorten.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av chaffis75 »

HelectriC skrev:
vigge50 skrev:
Kilowatt skrev:
Det finns ett par faktorer till att ta hänsyn till

1. Andrahandsvärdet
2. Hur många mil får du in i batteriet på tex 20 min supercharge - måste väl skilja sig åt en del i praktiken med tanke på hur laddkurvan ser ut? Jag vill tro att du behöver stanna mer sällan och kortare tid i snitt med ett större batteri? Eller tänker jag fel?
Helt rätt, för Model S och X så laddar ett mindre batteri långsammare än de stora vilket leder till att laddtiderna blir fler och längre vid långa resor. Exakt hur mycket som kommer skilja är väldigt svårt att säga men förhoppningsvis får Blincoin in lite mer info till ABRP så att man kan göra jämföra bilarna på sträckor man brukar köra.
För de som kör massa i jobbet och ofta är själv i bilen ser jag definitivt fördelen med att korta ner längden på och antalet laddstopp. För de av oss som i stort sett bara kör långt på semestern, så känns det sekundärt om man måste ladda 15 eller 20 minuter och om man laddar 6 eller 7 gånger på resan till semesterorten.
Ja precis såhär tänker jag... Till vardags och i jobbet kör jag aldrig eller väldigt sällan längre sträckor utan jag kör bara långt på fritiden. Den längsta "vanliga" resan vi gör är till stugan i Karlskrona och här bör de gå lätt att nå fram även med standard batteriet och sedan laddar man sakta i stugan till de är dags att köra hem. Detta kan dock bli en utmaning på vintern då där bara är 16A huvudsäkring men lägger man typ 3 x 8 amp på natten så bör man väl fylla den så vi kommer hem och resten hoppas jag räcker till uppvärmning. Ja man får väl prova sig fram... Jör man in till stan kan man ju dock prova att få en plats på de två fast chargers (DC 60kw top effekt ) som finns där och ligger i centrum.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av Jerker »

Jämfört med min Zoe som jag nu när det varit under -10 kommer 6-9 mil så är ju ett batteri på 50 kWh rena underverket. De ställen dit jag åker med viss regelbundenhet som är längre bort ligger på 15-25 mils avstånd, så med en Teslas effektivare koncept så klara jag det utan vidare. Ibland blir det också längre resor, men att då stanna 1-2 ggr för att ladda på en SuC känns ju också som rena lyxen jämfört med Zoens 22 kW och 4-5 laddstopp...

Nej, den största vinsten är att veta att man utan att behöva ägna det en endaste tanke kan köra alla resor under en dag som man normalt kan tänkas vara i behov av, och även oförutsedda, och för det behöver jag inte 75 kW.
Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare
Inlägg: 227
Blev medlem: 01 aug 2017 13:00

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av perkabolo »

Det knepiga blir när man ska göra lite längre resor på vintern (mellan 30-40 mil) i delar av landet där det saknas både SuC och annan DC-laddning. Kan mycket väl vara både vinterväglag och -20. Antingen får man gå på long range eller vänta på att laddinfrastrukturen ska nå även de mer glesbefolkade delarna av norrlands inland.
Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av OfarligTesla »

För den model S jag valde tyckte jag det kostade för mycket, byter jag den mot en 3a när den kommer blir det en long range. Mest för att kostnaden på 3an är rätt låg för vad man får samt att det är ju kul att ha möjligheten att stanna mindre.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av chaffis75 »

perkabolo skrev:
Det knepiga blir när man ska göra lite längre resor på vintern (mellan 30-40 mil) i delar av landet där det saknas både SuC och annan DC-laddning. Kan mycket väl vara både vinterväglag och -20. Antingen får man gå på long range eller vänta på att laddinfrastrukturen ska nå även de mer glesbefolkade delarna av norrlands inland.
Jo jag kan förstå de mer om man bor så långt norrut men helst ärligt så de nordligaste jag kört med min egne bil är till Sälen och jag ser inte heller att jag skulle köra mycket längre på vintern för då kör jag hellre söderut mot alperna eftersom detta är närmare för mig än tex Åre och dessutom större skidsystem där nere. Men som sagt, de är helt klart ett större behov av longrange i de nordliga delarna av vårt land.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare
Inlägg: 227
Blev medlem: 01 aug 2017 13:00

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av perkabolo »

chaffis75 skrev:
perkabolo skrev:
Det knepiga blir när man ska göra lite längre resor på vintern (mellan 30-40 mil) i delar av landet där det saknas både SuC och annan DC-laddning. Kan mycket väl vara både vinterväglag och -20. Antingen får man gå på long range eller vänta på att laddinfrastrukturen ska nå även de mer glesbefolkade delarna av norrlands inland.
Jo jag kan förstå de mer om man bor så långt norrut men helst ärligt så de nordligaste jag kört med min egne bil är till Sälen och jag ser inte heller att jag skulle köra mycket längre på vintern för då kör jag hellre söderut mot alperna eftersom detta är närmare för mig än tex Åre och dessutom större skidsystem där nere. Men som sagt, de är helt klart ett större behov av longrange i de nordliga delarna av vårt land.
Till Åre går ju också fint med SuC i Sundsvall och Krokom. Det är norr om det som det börjar bli problem. Det finns faktiskt en hel del fin åkning längre norrut också. :)
Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av Laban »

perkabolo skrev:
Det knepiga blir när man ska göra lite längre resor på vintern (mellan 30-40 mil) i delar av landet där det saknas både SuC och annan DC-laddning. Kan mycket väl vara både vinterväglag och -20. Antingen får man gå på long range eller vänta på att laddinfrastrukturen ska nå även de mer glesbefolkade delarna av norrlands inland.
Ska man på det dra en husvagn också så behöver man definitivt longrange. Egentligen dubbla batteristorleken mot dagens bilar om det ska fungera riktigt bra. Model X drar väl en 1.5 tons husvagn 14-15 mil vilket i grund och botten är alldeles för dåligt. Jag skulle nog säga att man måste sikta mot Roadsterns 200 kWh om vi ska få bilar som kan ersätta dagens diesel/bensinbilar i alla lägen. Semins uppskattningsvis 1000 kWh - 75$/kWh indikerar som tur är att detta inte är en omöjlighet, dvs, till ett rimligt pris också. Vi har några intressanta år framför oss..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av chaffis75 »

perkabolo skrev:
chaffis75 skrev:
perkabolo skrev:
Det knepiga blir när man ska göra lite längre resor på vintern (mellan 30-40 mil) i delar av landet där det saknas både SuC och annan DC-laddning. Kan mycket väl vara både vinterväglag och -20. Antingen får man gå på long range eller vänta på att laddinfrastrukturen ska nå även de mer glesbefolkade delarna av norrlands inland.
Jo jag kan förstå de mer om man bor så långt norrut men helst ärligt så de nordligaste jag kört med min egne bil är till Sälen och jag ser inte heller att jag skulle köra mycket längre på vintern för då kör jag hellre söderut mot alperna eftersom detta är närmare för mig än tex Åre och dessutom större skidsystem där nere. Men som sagt, de är helt klart ett större behov av longrange i de nordliga delarna av vårt land.
Till Åre går ju också fint med SuC i Sundsvall och Krokom. Det är norr om det som det börjar bli problem. Det finns faktiskt en hel del fin åkning längre norrut också. :)
Jo Åre är fint, har varit där och åkt skidor faktiskt men då tog jag flyget upp :)

och jo Åre är ju inte norra Sverige även om jag brukar skämta om att norrland börjar strax norr om Hallandsåsen :D ...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av chaffis75 »

Laban skrev:
perkabolo skrev:
Det knepiga blir när man ska göra lite längre resor på vintern (mellan 30-40 mil) i delar av landet där det saknas både SuC och annan DC-laddning. Kan mycket väl vara både vinterväglag och -20. Antingen får man gå på long range eller vänta på att laddinfrastrukturen ska nå även de mer glesbefolkade delarna av norrlands inland.
Ska man på det dra en husvagn också så behöver man definitivt longrange. Egentligen dubbla batteristorleken mot dagens bilar om det ska fungera riktigt bra. Model X drar väl en 1.5 tons husvagn 14-15 mil vilket i grund och botten är alldeles för dåligt. Jag skulle nog säga att man måste sikta mot Roadsterns 200 kWh om vi ska få bilar som kan ersätta dagens diesel/bensinbilar i alla lägen. Semins uppskattningsvis 1000 kWh - 75$/kWh indikerar som tur är att detta inte är en omöjlighet, dvs, till ett rimligt pris också. Vi har några intressanta år framför oss..
Ja husvagn är verkligen en utmaning för elbilar... Frågan är hur man löser de? ett 200kWh batteri i husvagnen och sedan bara att plugga in i laddluckan så man laddar medans man kör ;)
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av Jerker »

chaffis75 skrev:
Ja husvagn är verkligen en utmaning för elbilar... Frågan är hur man löser de? ett 200kWh batteri i husvagnen och sedan bara att plugga in i laddluckan så man laddar medans man kör ;)
Jag tror ju på en lösning i den vägen. Då skulle det batteriet kunna var ett som man annars använder som stationärt batteri hemma och lagrar solel i och som fungerar som buffert för elbolagen när man inte är ute och åker med husvagnen.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
chaffis75 skrev:
Ja husvagn är verkligen en utmaning för elbilar... Frågan är hur man löser de? ett 200kWh batteri i husvagnen och sedan bara att plugga in i laddluckan så man laddar medans man kör ;)
Jag tror ju på en lösning i den vägen. Då skulle det batteriet kunna var ett som man annars använder som stationärt batteri hemma och lagrar solel i och som fungerar som buffert för elbolagen när man inte är ute och åker med husvagnen.
Då kan man ju även ha det som lagring (från tex solceller) och sedan snabbladda bilen när man kommer hem osv :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av Mickep »

Jerker skrev:
chaffis75 skrev:
Ja husvagn är verkligen en utmaning för elbilar... Frågan är hur man löser de? ett 200kWh batteri i husvagnen och sedan bara att plugga in i laddluckan så man laddar medans man kör ;)
Jag tror ju på en lösning i den vägen. Då skulle det batteriet kunna var ett som man annars använder som stationärt batteri hemma och lagrar solel i och som fungerar som buffert för elbolagen när man inte är ute och åker med husvagnen.
finns säkert en del invändningar, men som ide är tanken inte helt tokig. om man bara hittar en bra ratio på det hela med vikt/kwh. så borde det funka om man kunde praktiskt att få dessa 100 kgs batterier på väggen (för jag antar att det finns vissa praktiska hinder att dra långa förlängningssladdar till husvagn som oftast inte står direkt mot väggen)
i bilar kunde kontakten vara som vilken strömsladd till släpvagn som helst.(antar att batteriet endast skall "toppa" förbrukningen. alt vore om släpvagnen hade egna hjälpmotorer som elcyklar, då skulle de fungera även till fossilbilar , fast nyttan bör vara 0). hmm om lösa batterierna skulle få småhjul som resväskor och sedan fanns en anordning (lift) på väggen för att få dessa på plats, behöver inte vara så avancerade men något som underlättar lyftandet skulle räcka)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av OfarligTesla »

Själv tror jag inte på att det kommer komma så många vanliga bilar med 200 kWh den närmsta tiden, fram tills vi hittat sätt att öka på energidensiteten markant. Finns ingen större nytta med att ha flera hundra kg extrabatterier som kostar mycket och används någon gång per år av enstaka personer. Om vi börjar få grafenbatterier eller liknande där resurserna som används är billiga och kanske med den höga energidensiteten så kanske vi börjar se det. Problemet kommer nog mer lösas med att snabbladdarna blir fler så man får ladda oftare om man drar tungt.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av chaffis75 »

OfarligTesla skrev:
Själv tror jag inte på att det kommer komma så många vanliga bilar med 200 kWh den närmsta tiden, fram tills vi hittat sätt att öka på energidensiteten markant. Finns ingen större nytta med att ha flera hundra kg extrabatterier som kostar mycket och används någon gång per år av enstaka personer. Om vi börjar få grafenbatterier eller liknande där resurserna som används är billiga och kanske med den höga energidensiteten så kanske vi börjar se det. Problemet kommer nog mer lösas med att snabbladdarna blir fler så man får ladda oftare om man drar tungt.
Håller med dig men på samma sätt som jag anser att 30kWh batteri är för litet i en bil så tror jag de finns en liknande gräns för de som kör husvagn. Man kanske är ok med att stanna tätare men den finns en undre gräns på hur tätt de får bli skulle jag tro (utan att någonsin ägt en husvagn).
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av OfarligTesla »

chaffis75 skrev:
Håller med dig men på samma sätt som jag anser att 30kWh batteri är för litet i en bil så tror jag de finns en liknande gräns för de som kör husvagn. Man kanske är ok med att stanna tätare men den finns en undre gräns på hur tätt de får bli skulle jag tro (utan att någonsin ägt en husvagn).
Ja 30 kWh är lite snålt men runt 60-130 kWh är nog där vi kommer vara ett tag tror jag.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av Mickep »

På sikt tror jag att 200 kwh kommer komma. men inte till alla bilar.
Min fossilare gör ung 50 mil. men det finns kombis som kan åka 100 mil.(beroende på vilket behov man har)
Utvecklingen går så fort så jag är osäker på vad som kommer först; snabbare laddmöjligheter eller större kapacitet.
I takt med att priserna går ned kommer räckvidden att öka. (hur snabbt kommer då påverka hur snabbt de med mindre batterier kommer försvinna) men samtidigt kan jag inte se att de kommer att utplånas, då det finns en del mopedbilar med begränsad räckvidd kvar än.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av LarsL »

chaffis75 skrev:
Ja husvagn är verkligen en utmaning för elbilar... Frågan är hur man löser de? ett 200kWh batteri i husvagnen och sedan bara att plugga in i laddluckan så man laddar medans man kör ;)
Just husvagn är ju ganska lätt att ersätt, du får väldigt många hotellnätter för 100000kr.
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 371
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av Wilson »

Ok, här kommer jag med mina två cent. Jag kommer kanske in från ett lite annat håll efter mina snart 3 år i en i3 med 18 tillgängliga kWh. Min erfarenhet är att:

1. Räckvidd är jäävligt najs!
2. Men räckvidd kan också vara jäävligt överskattat!

Jag har ändå gjort en hel del långresor med i3. Den längsta upp till Nordkapp, vilket iofs avverkades med det lite större batteriet på 33kWh. Hade planerat att använda min egen, vilket hade varit mer av en utmaning, men av olika anledningar blev det inte så. Nu blev resan helt odramatisk, nästan lite tråkig. Utmaningen uteblev helt. 480 mil på sex resdagar gick alldeles utmärkt. Längre orkade jag inte köra på långsamma norska vägar. Även ett litet batteri fungerar om laddinfrastrukturen är tillräckligt väl utbyggd. 20 mil tar 2,5-3h, och då känns det ganska naturligt med en bensträckare i samband med laddning. T.o.m. 50kW-laddning räcker rätt långt när förbrukningen pendlar mellan 110-130 Wh/km, i detta låga tempo.

Men jag har också tagit långa turer söderöver. Sthlm-norra Tyskland och några gånger till Skåne och Danmark. På motorvägen är förbrukningen en helt annan än i Norge. 50% ytterligare får man absolut räkna med - och då pratar vi ändå sommartemperaturer. För att maximera snitthastigheten pendlar jag mellan 10/20%-70/80% SoC och då blir laddstoppen korta men väl täta. För att tycka att 6-8 mil mellan stoppen är lagom, får man nog vara väldigt stor entusiast. Då skulle ett större batteri sitta rätt bra.

Marginalnyttan för varje ytterligare kWh avtar dock raskt ju större batteri man har. Frågan är om inte 98% av kunderna klarar sig alldeles utmärkt med standardbatteriet i Model 3 under 98% av deras resor. Och då är det upp till var och en om man tycker att det är värt pengarna för att bättre klara av de där kvarvarande corner cases, eller om man hellre betalar med sin tid. För mig lutar det åt det senare eftersom redan standardbatteriet är mer än en fördubbling av min nuvarande räckvidd. Dessutom märker jag hur snabbt laddningsnätverken har byggts ut under dessa tre år, och hastigheten ser inte ut att avta. Tvärtom. Det skulle också kännas lite avigt att alltid åka runt med en massa extra batterivikt för en kapacitet som jag rätt sällan använder mig av.

Men, med det sagt, vill jag vara tydlig. Det finns absolut fördelar med större batterier. Framför allt får du flexibilitet och valmöjligheter. Kanske vill man hoppa över ett stopp för att ta en längre paus längre fram. Det är inte alltid det går med det mindre batteriet. Vill man ta E45an till Karesuando görs det med fördel i en Long Range. Hyfsade snitthastigheter med små batterier kräver tätt placerade laddare, och så ser det dessvärre inte ut överallt ännu.
Om man, som jag, föredrar lite högre snittfarter på motorvägen är ett större batteri också välkommet. Hastighet kostar räckvidd, så är det bara. Likaså husvagn - om det nu kommer någon krok öht.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av chaffis75 »

Tack för ett bra inlägg Wilson.

Detta bekräftar väl lite mina tankar och de där stora batteriet känns verkligen allt mindre viktigt för mig. Som du själv säger, ja long range är nice och de finns de som verkligen behöver ett men för de stora massan så räcker egentligen ett Standard range.

Jag vet vi har pratat lite om andrahandsvärdet i denna tråden också. Något jag tänkte på är vad en säljare sa till mig en gång. Oavsett vad du väljer för extra utrustning till bilen så kommer du vara säker på en sak och de är att du inte kommer tjäna pengar på de.
Detta tycker jag i stort är sant, möjligen kan en riktigt snik utrustad bil tappa snabbare i värde de första åren men om man tänkt äga den mer än 3-4 år så är jag ganska säker på att de är förlust där också.

Så för att komma tillbaka till tråden. Jag tror inte longrange eller shortrange kommer påverka andrahandsvärdet mer än i förhållande till inköpspriset, dvs efter x antar är är både long och standardrange värda 50% av sitt inköpspris.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av HelectriC »

chaffis75 skrev:
Tack för ett bra inlägg Wilson.

Detta bekräftar väl lite mina tankar och de där stora batteriet känns verkligen allt mindre viktigt för mig. Som du själv säger, ja long range är nice och de finns de som verkligen behöver ett men för de stora massan så räcker egentligen ett Standard range.

Jag vet vi har pratat lite om andrahandsvärdet i denna tråden också. Något jag tänkte på är vad en säljare sa till mig en gång. Oavsett vad du väljer för extra utrustning till bilen så kommer du vara säker på en sak och de är att du inte kommer tjäna pengar på de.
Detta tycker jag i stort är sant, möjligen kan en riktigt snik utrustad bil tappa snabbare i värde de första åren men om man tänkt äga den mer än 3-4 år så är jag ganska säker på att de är förlust där också.

Så för att komma tillbaka till tråden. Jag tror inte longrange eller shortrange kommer påverka andrahandsvärdet mer än i förhållande till inköpspriset, dvs efter x antar är är både long och standardrange värda 50% av sitt inköpspris.
Jag tror faktiskt snarare att short range kan ge dig bättre förutsättningar när den ska säljas som beg. Du har gett mindre och kan alltså gå ut med lägre pris och attraherar då många fler som har råd med en elbil, som annars hade fått vänta ändå längre. Många vill ju ha elbil, Ken har inte råd och finns det då ett alternativ som är 100k under andra begbilar, så tja!?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar