Longrange eller Standardrange batteri
Moderator: Redaktion
Re: Longrange eller Standardrange batteri
SuC avgifter höjdes med ung 30% i genomsnitt, en del så mycket som 100% i vissa stater.(obs det gäller i Usa, men inget sm säger att det inte händer här, vilket är troligt)
https://www.theverge.com/2018/3/12/1711 ... rice-raise
det är trots det fortfarande billigare än bensin.
https://www.theverge.com/2018/3/12/1711 ... rice-raise
det är trots det fortfarande billigare än bensin.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Longrange eller Standardrange batteri
Få, om ens någon, använder SuC för den dagliga laddningen. Väldigt viktigt att de finns dock!
Hemma kan man ändå påverka kostnaden genom elavtal, solceller, differentierad dygnstaxa, jobbladdning, div gratisladdning, köra snålt mm mm, om man verkligen vill köra ekonomiskt. Driftskostnaden totalt blir hur som helst mycket lägre än fossilbilarna. Priset för el på SuC är ganska ointressant för de flesta och påverkar knappast totalen..
Hemma kan man ändå påverka kostnaden genom elavtal, solceller, differentierad dygnstaxa, jobbladdning, div gratisladdning, köra snålt mm mm, om man verkligen vill köra ekonomiskt. Driftskostnaden totalt blir hur som helst mycket lägre än fossilbilarna. Priset för el på SuC är ganska ointressant för de flesta och påverkar knappast totalen..
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Mistafrizz
- Teslaägare
- Inlägg: 434
- Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
- Ort: Trosa/Kista
Re: Longrange eller Standardrange batteri
Någon finns det allt..Gustafsson skrev:Få, om ens någon, använder SuC för den dagliga laddningen. Väldigt viktigt att de finns dock!
Hemma kan man ändå påverka kostnaden genom elavtal, solceller, differentierad dygnstaxa, jobbladdning, div gratisladdning, köra snålt mm mm, om man verkligen vill köra ekonomiskt. Driftskostnaden totalt blir hur som helst mycket lägre än fossilbilarna. Priset för el på SuC är ganska ointressant för de flesta och påverkar knappast totalen..
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.
2015 Nissan Leaf Tekna
2015 Nissan Leaf Tekna
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Longrange eller Standardrange batteri
Ingen nämnd. ingen glömd ...Mistafrizz skrev:Någon finns det allt..Gustafsson skrev:Få, om ens någon, använder SuC för den dagliga laddningen. Väldigt viktigt att de finns dock!
Hemma kan man ändå påverka kostnaden genom elavtal, solceller, differentierad dygnstaxa, jobbladdning, div gratisladdning, köra snålt mm mm, om man verkligen vill köra ekonomiskt. Driftskostnaden totalt blir hur som helst mycket lägre än fossilbilarna. Priset för el på SuC är ganska ointressant för de flesta och påverkar knappast totalen..
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Longrange eller Standardrange batteri
Japp håller helt med, de finns alltid någon och för att systemet ska fungera bra så tror jag att Tesla alltid ska se till att de är dyrare att ladda på SuC än hemma, de räcker med bara ett par ören vilket jag tror de är i Sverige fortfarande.Mistafrizz skrev:Någon finns det allt..Gustafsson skrev:Få, om ens någon, använder SuC för den dagliga laddningen. Väldigt viktigt att de finns dock!
Hemma kan man ändå påverka kostnaden genom elavtal, solceller, differentierad dygnstaxa, jobbladdning, div gratisladdning, köra snålt mm mm, om man verkligen vill köra ekonomiskt. Driftskostnaden totalt blir hur som helst mycket lägre än fossilbilarna. Priset för el på SuC är ganska ointressant för de flesta och påverkar knappast totalen..
Som jag förstod de så var de tex i los angeles billigare att ladda på SuC and hemma vilket gör att vissa kommer välja den lösningen istället även fast de skulle ha kunnat ladda hemma.
Men vi kanske ska försöka komma tillbaka till topic i denna tråden även om även denna diskussion var intressant.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Longrange eller Standardrange batteri
För mig har kWh priset inget inflytande över stort eller litet batteri. Jag kommer kunna förbruka många kWh innan det börjar påverka.
Re: Longrange eller Standardrange batteri
Anar att någon vill tillbaka till topic här...LarsL skrev:För mig har kWh priset inget inflytande över stort eller litet batteri. Jag kommer kunna förbruka många kWh innan det börjar påverka.
Nej jag är nog helt på de klara nu att jag kommer välja de lilla batteriet men säg att prisskillnaden går ner på stora vs lilla batteriet så vet jag inte, frågan är var ens smärtgräns går...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Longrange eller Standardrange batteri
Ja, det är klart att går prisskillnaden ner till 20000kr, som uppdateringen av 60 till 75, så skulle jag överväga det stora batteriet. Men det är ju inte alls troligt så länge de har en lång kö med spekulanter som vill betala 100kkr extra. Det skulle iofs kunna höga priset på basmodellen med 80kkr också... om de nu vill bryta ett löfte.
Re: Longrange eller Standardrange batteri
För mig blir det det stora batteriet. Dyrt, men nog värt det. Känns som det blir en bil att behålla länge så premium, LR och AWD.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Longrange eller Standardrange batteri
Öka priset på basmodellen lär de inte göra då de hela tiden varit så tydliga med att bilen ska kosta $35000. Men man undra lite vad Tesla egentligen har för extra kostnad mellan en bil med standardbatteriet och en longrange... Jag tror ju inte de är är $9000 men samtidigt så kanske de är så att man har prissatt bilen för långt och för att inte bryta sitt löfte så säljer man bara longrange nu och hoppas att man får ner priset på standardrange så de blir lite vinst på den också när de börjar producera den.LarsL skrev:Ja, det är klart att går prisskillnaden ner till 20000kr, som uppdateringen av 60 till 75, så skulle jag överväga det stora batteriet. Men det är ju inte alls troligt så länge de har en lång kö med spekulanter som vill betala 100kkr extra. Det skulle iofs kunna höga priset på basmodellen med 80kkr också... om de nu vill bryta ett löfte.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Longrange eller Standardrange batteri
Om vi vänder på det vid vilken prisnivå skulle man välja long range.
Och vad skulle betala extra för en 100 kWh model3. Det är ändå 2 år för de flesta så något bör ha hänt med modellen.
Och vad skulle betala extra för en 100 kWh model3. Det är ändå 2 år för de flesta så något bör ha hänt med modellen.
Re: Longrange eller Standardrange batteri
Hypotetisk fråga? 3000 per kWh? Men 75 är väl max för 3 pga hjulbas osv?