Kostnaden är inte 100 000:- utan snarare hälften. Max. Sen är väl den med longrange även snabbare och har 4wd?HelectriC skrev:om du sparar ca 2 timmar ner till Österrike och lika mycket till Sälen, totalt säg 10 timmar per år för enkelhetens skull. Om du har tänkt behålla bilen i säg 5 år, så kostar dig det stora batteriet ca 100 000 / (10x5) =2000kr/timme. Sen är det bara att fundera på om det är en summa du och din familj kunde gjort något jäkligt kul för under de extra timmarna som ni måste ladda. Eller varför inte se det som att en del av semestern blir betald av detta?
Jag valde iaf 75kWh batteri istället för 100kWh eftersom det inte känns som att några extra timmar per år spelar så stor roll, men 200 000kr extra (det var skillnaden då jag köpte ny MS) gör en hel del skillnad på kontot.
Longrange eller Standardrange batteri
Moderator: Redaktion
Re: Longrange eller Standardrange batteri
Re: Longrange eller Standardrange batteri
Va? Long range kostar i USA $9000 extra och det är utan 4wd. Snabbare laddning stämmer men det är medräknat i de 1,5-2 timmar som HelectriC skriver.Verdi skrev:Kostnaden är inte 100 000:- utan snarare hälften. Max. Sen är väl den med longrange även snabbare och har 4wd?HelectriC skrev:om du sparar ca 2 timmar ner till Österrike och lika mycket till Sälen, totalt säg 10 timmar per år för enkelhetens skull. Om du har tänkt behålla bilen i säg 5 år, så kostar dig det stora batteriet ca 100 000 / (10x5) =2000kr/timme. Sen är det bara att fundera på om det är en summa du och din familj kunde gjort något jäkligt kul för under de extra timmarna som ni måste ladda. Eller varför inte se det som att en del av semestern blir betald av detta?
Jag valde iaf 75kWh batteri istället för 100kWh eftersom det inte känns som att några extra timmar per år spelar så stor roll, men 200 000kr extra (det var skillnaden då jag köpte ny MS) gör en hel del skillnad på kontot.
Re: Longrange eller Standardrange batteri
nej, 4WD har inte kommit ut ännu och det är bara long range som har levererats än så länge. Däremot, så kommer nog 4WD bara kunna kombineras med long range. Jag vet inte helt var 100 000 kom ifrån, det var nog trådskaparen som skrev det och då utgick jag från att detta var rättVerdi skrev:Kostnaden är inte 100 000:- utan snarare hälften. Max. Sen är väl den med longrange även snabbare och har 4wd?HelectriC skrev:om du sparar ca 2 timmar ner till Österrike och lika mycket till Sälen, totalt säg 10 timmar per år för enkelhetens skull. Om du har tänkt behålla bilen i säg 5 år, så kostar dig det stora batteriet ca 100 000 / (10x5) =2000kr/timme. Sen är det bara att fundera på om det är en summa du och din familj kunde gjort något jäkligt kul för under de extra timmarna som ni måste ladda. Eller varför inte se det som att en del av semestern blir betald av detta?
Jag valde iaf 75kWh batteri istället för 100kWh eftersom det inte känns som att några extra timmar per år spelar så stor roll, men 200 000kr extra (det var skillnaden då jag köpte ny MS) gör en hel del skillnad på kontot.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Longrange eller Standardrange batteri
$9000*12=108000
12 är väl en rund och bra siffra Teslakursen?
12 är väl en rund och bra siffra Teslakursen?
Re: Longrange eller Standardrange batteri
Gissar att Verdi syftar på att en del av de 100.000:- är kvar efter 5 år, dvs det är ej korrekt att räkna hela kostnaden.
Han gissar på 50% kvar, jag skulle väl snarare gissa på 30-40% kvar, men att mer än 0% är kvar kan vi nog alla enas om
Han gissar på 50% kvar, jag skulle väl snarare gissa på 30-40% kvar, men att mer än 0% är kvar kan vi nog alla enas om
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Longrange eller Standardrange batteri
Jag trodde det var 3 år. Men ok. Efter 5 år är det nog inte 50% kvar. Och jag menade snabbare acceleration.
Re: Longrange eller Standardrange batteri
I så fall skall man nog räkna med den extra kostnaden ett lån på att ta 100 000 (som blir extrakostnaden) Det blir då ett privatlån (eftersom vi får anta att personen ifråga helst vill ha standardbatteriet och long range är en lyxkonsumtion)
enligt nordea s mest förmånliga lån är räntan på 4.85% (se nedan över 5 år)
Specifikation Rörlig ränta Effektiv ränta Första avbetalning Total kostnad
Medlemslån 4,85 % 4,96 % 2 071,00 kr 112 327,00 kr
så efter 5 år så är extrakostnaden 12 327 kr då har vi inte räknat med värdeminskningen men säg 30% (den sägs vara rimlig) så runt 42 000 (12'' + 30'') är vad det kostar att välja long range (om man inte behöver det) nu räknar vi inte ifall värdeminskningen på en standard batteri är högre än long range, men generellt faller dyrare bilar snabbare i pris är billigare (men oavsett så bortser vi från det). Nu vet vi den verkliga kostnaden nu kan man börja räkna på vid vilken milantal är det värt att välja den ena eller andra. hur mycket är det värt att komma fram 2 timmar tidigare?
enligt nordea s mest förmånliga lån är räntan på 4.85% (se nedan över 5 år)
Specifikation Rörlig ränta Effektiv ränta Första avbetalning Total kostnad
Medlemslån 4,85 % 4,96 % 2 071,00 kr 112 327,00 kr
så efter 5 år så är extrakostnaden 12 327 kr då har vi inte räknat med värdeminskningen men säg 30% (den sägs vara rimlig) så runt 42 000 (12'' + 30'') är vad det kostar att välja long range (om man inte behöver det) nu räknar vi inte ifall värdeminskningen på en standard batteri är högre än long range, men generellt faller dyrare bilar snabbare i pris är billigare (men oavsett så bortser vi från det). Nu vet vi den verkliga kostnaden nu kan man börja räkna på vid vilken milantal är det värt att välja den ena eller andra. hur mycket är det värt att komma fram 2 timmar tidigare?
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5513
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Longrange eller Standardrange batteri
En stor fråga just nu tycker jag är batteripriserna. De är höga idag, men jag tycker det kommer mer och mer signaler om billigare batterier och då kommer förstås bilar med stora batterier att falla i värde lite mer. VW skulle väl ha något batteri på 110kWh, Roadstern kommer med 200 kWh och prismatiska batterier verkar ju bli mer å mer intressanta. Kommer att hända mycket här de närmaste åren ...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Longrange eller Standardrange batteri
ok, vi säger 50'' för 5 år (för att göra det enkelt att räkna) det innebär om man gör en linjär avskrivning att det blir 10'' per år.(lite vanskligt)
Vi hr många resor till sälen bör det bli rimligt att välja den ena eller andra om vi antar att det är 2h skillnad.
dvs X ggr 2h > 10''
om vi räknar i nettolönekostnader och vi antar 500 kr/h vilket gör att det blir vid 10 resor (10 resor * 2*500kr/h) per år till sälen så är det försvarbart med en long range.
nu kan nettolönen vara i högsta laget men man får se det som om man betalar någon för att köra. men säg 10-15 resor till sälen så har vi nog ett riktmärke. (behöver inte vara till just sälen)
Någon som håller med/inte?
Vi hr många resor till sälen bör det bli rimligt att välja den ena eller andra om vi antar att det är 2h skillnad.
dvs X ggr 2h > 10''
om vi räknar i nettolönekostnader och vi antar 500 kr/h vilket gör att det blir vid 10 resor (10 resor * 2*500kr/h) per år till sälen så är det försvarbart med en long range.
nu kan nettolönen vara i högsta laget men man får se det som om man betalar någon för att köra. men säg 10-15 resor till sälen så har vi nog ett riktmärke. (behöver inte vara till just sälen)
Någon som håller med/inte?
Re: Longrange eller Standardrange batteri
inte helt säker på det. Man trodde det samma i Norge för några år sedan. Nu ser man att när det kommer ut modeller med större batterier, tex Leaf, i3, eGolf, så är fortfarande de med mindre batterier populära på begagnatmarknaden. Dels pga lång leveranstid på de nya modellerna, men även eftersom nya bilar generellt är dyrare än begagnade och alla inte har råd till en ny bil. Då finns det fortfarande gott om folk som vil betala lite mindre och köper då en begagnad med "gårdagens" batteri. Den går ju lika bra även om det finns en ny modell med större batteri. Den uppfyller ju kraven oavsett om det finns ändå bättre varianter. Det är egentligen ingen skillnad mot fossilbilar där det också kommer ut nya motorer hela tiden. De gamla säljs fortfarande vidare (med vissa undantag för stora diesel-SUVar kanske?)Gustafsson skrev:En stor fråga just nu tycker jag är batteripriserna. De är höga idag, men jag tycker det kommer mer och mer signaler om billigare batterier och då kommer förstås bilar med stora batterier att falla i värde lite mer. VW skulle väl ha något batteri på 110kWh, Roadstern kommer med 200 kWh och prismatiska batterier verkar ju bli mer å mer intressanta. Kommer att hända mycket här de närmaste åren ...
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Longrange eller Standardrange batteri
Det kommer ut nya motorer hela tiden och på pappret har det kanske hänt en del förbrukningsmässigt men jag tror inte att gemene man bryr sig så mycket om 0.6 eller 0.5l/mil i förbrukning, även om det hade varit korrekt. Vad var det, man har gått från 10% mer till 40% mer än teoretisk förbrukning från 2000 till 2010.HelectriC skrev:Det är egentligen ingen skillnad mot fossilbilar där det också kommer ut nya motorer hela tiden. De gamla säljs fortfarande vidare (med vissa undantag för stora diesel-SUVar kanske?)
Som fotnot så drog en Audi A6 Avant 0.63 blandad körning 2007. 2016:
http://teknikensvarld.se/provkorning-av ... ic-260247/
De anger 0,51 liter per mil blandad körning. På min provresa noterade jag 0,73 l/mil och då var det ändå inte fråga om någon forcerad körning. När vi testade den framhjulsdrivna versionen i nummer 3/2015 kom testlaget fram till exakt samma siffra och då angav Audi 0,46 l/mil.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Longrange eller Standardrange batteri
Intressant hur ni andra tänker... Jag trodde alla var inne på longrange men de märks att de är en mix. Håller med om att 100000 är ganska mycket och de är ju just de jag tvekar på. Sedan är de självklart så att när man säljer bilen så får man tillbaka en del men de kommer ju kosta hur mycket kan man dock bara spekulera i men personligen tror jag inte att longrange kommer hålla bättra i pris än standard men de är så många faktorer som påverkar så de är omöjligt att veta.
Helt ärligt efter att ha läst tråden blev jag nog mer övertygad om att standard batteriet är de rätta för mig, de där riktigt långa resorna gör vi bara ett par gånger om året och de känns inte riktigt motiverat att lägga ut 100000 mer för dessa tillfällen.
Helt ärligt efter att ha läst tråden blev jag nog mer övertygad om att standard batteriet är de rätta för mig, de där riktigt långa resorna gör vi bara ett par gånger om året och de känns inte riktigt motiverat att lägga ut 100000 mer för dessa tillfällen.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Longrange eller Standardrange batteri
Det finns ett par faktorer till att ta hänsyn till
1. Andrahandsvärdet
2. Hur många mil får du in i batteriet på tex 20 min supercharge - måste väl skilja sig åt en del i praktiken med tanke på hur laddkurvan ser ut? Jag vill tro att du behöver stanna mer sällan och kortare tid i snitt med ett större batteri? Eller tänker jag fel?
1. Andrahandsvärdet
2. Hur många mil får du in i batteriet på tex 20 min supercharge - måste väl skilja sig åt en del i praktiken med tanke på hur laddkurvan ser ut? Jag vill tro att du behöver stanna mer sällan och kortare tid i snitt med ett större batteri? Eller tänker jag fel?
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous,
Re: Longrange eller Standardrange batteri
Helt rätt, för Model S och X så laddar ett mindre batteri långsammare än de stora vilket leder till att laddtiderna blir fler och längre vid långa resor. Exakt hur mycket som kommer skilja är väldigt svårt att säga men förhoppningsvis får Blincoin in lite mer info till ABRP så att man kan göra jämföra bilarna på sträckor man brukar köra.Kilowatt skrev:Det finns ett par faktorer till att ta hänsyn till
1. Andrahandsvärdet
2. Hur många mil får du in i batteriet på tex 20 min supercharge - måste väl skilja sig åt en del i praktiken med tanke på hur laddkurvan ser ut? Jag vill tro att du behöver stanna mer sällan och kortare tid i snitt med ett större batteri? Eller tänker jag fel?
Re: Longrange eller Standardrange batteri
För de som kör massa i jobbet och ofta är själv i bilen ser jag definitivt fördelen med att korta ner längden på och antalet laddstopp. För de av oss som i stort sett bara kör långt på semestern, så känns det sekundärt om man måste ladda 15 eller 20 minuter och om man laddar 6 eller 7 gånger på resan till semesterorten.vigge50 skrev:Helt rätt, för Model S och X så laddar ett mindre batteri långsammare än de stora vilket leder till att laddtiderna blir fler och längre vid långa resor. Exakt hur mycket som kommer skilja är väldigt svårt att säga men förhoppningsvis får Blincoin in lite mer info till ABRP så att man kan göra jämföra bilarna på sträckor man brukar köra.Kilowatt skrev:Det finns ett par faktorer till att ta hänsyn till
1. Andrahandsvärdet
2. Hur många mil får du in i batteriet på tex 20 min supercharge - måste väl skilja sig åt en del i praktiken med tanke på hur laddkurvan ser ut? Jag vill tro att du behöver stanna mer sällan och kortare tid i snitt med ett större batteri? Eller tänker jag fel?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Longrange eller Standardrange batteri
Ja precis såhär tänker jag... Till vardags och i jobbet kör jag aldrig eller väldigt sällan längre sträckor utan jag kör bara långt på fritiden. Den längsta "vanliga" resan vi gör är till stugan i Karlskrona och här bör de gå lätt att nå fram även med standard batteriet och sedan laddar man sakta i stugan till de är dags att köra hem. Detta kan dock bli en utmaning på vintern då där bara är 16A huvudsäkring men lägger man typ 3 x 8 amp på natten så bör man väl fylla den så vi kommer hem och resten hoppas jag räcker till uppvärmning. Ja man får väl prova sig fram... Jör man in till stan kan man ju dock prova att få en plats på de två fast chargers (DC 60kw top effekt ) som finns där och ligger i centrum.HelectriC skrev:För de som kör massa i jobbet och ofta är själv i bilen ser jag definitivt fördelen med att korta ner längden på och antalet laddstopp. För de av oss som i stort sett bara kör långt på semestern, så känns det sekundärt om man måste ladda 15 eller 20 minuter och om man laddar 6 eller 7 gånger på resan till semesterorten.vigge50 skrev:Helt rätt, för Model S och X så laddar ett mindre batteri långsammare än de stora vilket leder till att laddtiderna blir fler och längre vid långa resor. Exakt hur mycket som kommer skilja är väldigt svårt att säga men förhoppningsvis får Blincoin in lite mer info till ABRP så att man kan göra jämföra bilarna på sträckor man brukar köra.Kilowatt skrev:Det finns ett par faktorer till att ta hänsyn till
1. Andrahandsvärdet
2. Hur många mil får du in i batteriet på tex 20 min supercharge - måste väl skilja sig åt en del i praktiken med tanke på hur laddkurvan ser ut? Jag vill tro att du behöver stanna mer sällan och kortare tid i snitt med ett större batteri? Eller tänker jag fel?
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Longrange eller Standardrange batteri
Jämfört med min Zoe som jag nu när det varit under -10 kommer 6-9 mil så är ju ett batteri på 50 kWh rena underverket. De ställen dit jag åker med viss regelbundenhet som är längre bort ligger på 15-25 mils avstånd, så med en Teslas effektivare koncept så klara jag det utan vidare. Ibland blir det också längre resor, men att då stanna 1-2 ggr för att ladda på en SuC känns ju också som rena lyxen jämfört med Zoens 22 kW och 4-5 laddstopp...
Nej, den största vinsten är att veta att man utan att behöva ägna det en endaste tanke kan köra alla resor under en dag som man normalt kan tänkas vara i behov av, och även oförutsedda, och för det behöver jag inte 75 kW.
Nej, den största vinsten är att veta att man utan att behöva ägna det en endaste tanke kan köra alla resor under en dag som man normalt kan tänkas vara i behov av, och även oförutsedda, och för det behöver jag inte 75 kW.
Re: Longrange eller Standardrange batteri
Det knepiga blir när man ska göra lite längre resor på vintern (mellan 30-40 mil) i delar av landet där det saknas både SuC och annan DC-laddning. Kan mycket väl vara både vinterväglag och -20. Antingen får man gå på long range eller vänta på att laddinfrastrukturen ska nå även de mer glesbefolkade delarna av norrlands inland.
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Longrange eller Standardrange batteri
För den model S jag valde tyckte jag det kostade för mycket, byter jag den mot en 3a när den kommer blir det en long range. Mest för att kostnaden på 3an är rätt låg för vad man får samt att det är ju kul att ha möjligheten att stanna mindre.
Re: Longrange eller Standardrange batteri
Jo jag kan förstå de mer om man bor så långt norrut men helst ärligt så de nordligaste jag kört med min egne bil är till Sälen och jag ser inte heller att jag skulle köra mycket längre på vintern för då kör jag hellre söderut mot alperna eftersom detta är närmare för mig än tex Åre och dessutom större skidsystem där nere. Men som sagt, de är helt klart ett större behov av longrange i de nordliga delarna av vårt land.perkabolo skrev:Det knepiga blir när man ska göra lite längre resor på vintern (mellan 30-40 mil) i delar av landet där det saknas både SuC och annan DC-laddning. Kan mycket väl vara både vinterväglag och -20. Antingen får man gå på long range eller vänta på att laddinfrastrukturen ska nå även de mer glesbefolkade delarna av norrlands inland.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Longrange eller Standardrange batteri
Till Åre går ju också fint med SuC i Sundsvall och Krokom. Det är norr om det som det börjar bli problem. Det finns faktiskt en hel del fin åkning längre norrut också.chaffis75 skrev:Jo jag kan förstå de mer om man bor så långt norrut men helst ärligt så de nordligaste jag kört med min egne bil är till Sälen och jag ser inte heller att jag skulle köra mycket längre på vintern för då kör jag hellre söderut mot alperna eftersom detta är närmare för mig än tex Åre och dessutom större skidsystem där nere. Men som sagt, de är helt klart ett större behov av longrange i de nordliga delarna av vårt land.perkabolo skrev:Det knepiga blir när man ska göra lite längre resor på vintern (mellan 30-40 mil) i delar av landet där det saknas både SuC och annan DC-laddning. Kan mycket väl vara både vinterväglag och -20. Antingen får man gå på long range eller vänta på att laddinfrastrukturen ska nå även de mer glesbefolkade delarna av norrlands inland.
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Re: Longrange eller Standardrange batteri
Ska man på det dra en husvagn också så behöver man definitivt longrange. Egentligen dubbla batteristorleken mot dagens bilar om det ska fungera riktigt bra. Model X drar väl en 1.5 tons husvagn 14-15 mil vilket i grund och botten är alldeles för dåligt. Jag skulle nog säga att man måste sikta mot Roadsterns 200 kWh om vi ska få bilar som kan ersätta dagens diesel/bensinbilar i alla lägen. Semins uppskattningsvis 1000 kWh - 75$/kWh indikerar som tur är att detta inte är en omöjlighet, dvs, till ett rimligt pris också. Vi har några intressanta år framför oss..perkabolo skrev:Det knepiga blir när man ska göra lite längre resor på vintern (mellan 30-40 mil) i delar av landet där det saknas både SuC och annan DC-laddning. Kan mycket väl vara både vinterväglag och -20. Antingen får man gå på long range eller vänta på att laddinfrastrukturen ska nå även de mer glesbefolkade delarna av norrlands inland.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Longrange eller Standardrange batteri
Jo Åre är fint, har varit där och åkt skidor faktiskt men då tog jag flyget uppperkabolo skrev:Till Åre går ju också fint med SuC i Sundsvall och Krokom. Det är norr om det som det börjar bli problem. Det finns faktiskt en hel del fin åkning längre norrut också.chaffis75 skrev:Jo jag kan förstå de mer om man bor så långt norrut men helst ärligt så de nordligaste jag kört med min egne bil är till Sälen och jag ser inte heller att jag skulle köra mycket längre på vintern för då kör jag hellre söderut mot alperna eftersom detta är närmare för mig än tex Åre och dessutom större skidsystem där nere. Men som sagt, de är helt klart ett större behov av longrange i de nordliga delarna av vårt land.perkabolo skrev:Det knepiga blir när man ska göra lite längre resor på vintern (mellan 30-40 mil) i delar av landet där det saknas både SuC och annan DC-laddning. Kan mycket väl vara både vinterväglag och -20. Antingen får man gå på long range eller vänta på att laddinfrastrukturen ska nå även de mer glesbefolkade delarna av norrlands inland.
och jo Åre är ju inte norra Sverige även om jag brukar skämta om att norrland börjar strax norr om Hallandsåsen ...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Longrange eller Standardrange batteri
Ja husvagn är verkligen en utmaning för elbilar... Frågan är hur man löser de? ett 200kWh batteri i husvagnen och sedan bara att plugga in i laddluckan så man laddar medans man körLaban skrev:Ska man på det dra en husvagn också så behöver man definitivt longrange. Egentligen dubbla batteristorleken mot dagens bilar om det ska fungera riktigt bra. Model X drar väl en 1.5 tons husvagn 14-15 mil vilket i grund och botten är alldeles för dåligt. Jag skulle nog säga att man måste sikta mot Roadsterns 200 kWh om vi ska få bilar som kan ersätta dagens diesel/bensinbilar i alla lägen. Semins uppskattningsvis 1000 kWh - 75$/kWh indikerar som tur är att detta inte är en omöjlighet, dvs, till ett rimligt pris också. Vi har några intressanta år framför oss..perkabolo skrev:Det knepiga blir när man ska göra lite längre resor på vintern (mellan 30-40 mil) i delar av landet där det saknas både SuC och annan DC-laddning. Kan mycket väl vara både vinterväglag och -20. Antingen får man gå på long range eller vänta på att laddinfrastrukturen ska nå även de mer glesbefolkade delarna av norrlands inland.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Longrange eller Standardrange batteri
Jag tror ju på en lösning i den vägen. Då skulle det batteriet kunna var ett som man annars använder som stationärt batteri hemma och lagrar solel i och som fungerar som buffert för elbolagen när man inte är ute och åker med husvagnen.chaffis75 skrev:Ja husvagn är verkligen en utmaning för elbilar... Frågan är hur man löser de? ett 200kWh batteri i husvagnen och sedan bara att plugga in i laddluckan så man laddar medans man kör