Longrange eller Standardrange batteri

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inläggav Laban » 12 mar 2018 16:38

HelectriC skrev:Det är egentligen ingen skillnad mot fossilbilar där det också kommer ut nya motorer hela tiden. De gamla säljs fortfarande vidare (med vissa undantag för stora diesel-SUVar kanske?)

Det kommer ut nya motorer hela tiden och på pappret har det kanske hänt en del förbrukningsmässigt men jag tror inte att gemene man bryr sig så mycket om 0.6 eller 0.5l/mil i förbrukning, även om det hade varit korrekt. Vad var det, man har gått från 10% mer till 40% mer än teoretisk förbrukning från 2000 till 2010.

Som fotnot så drog en Audi A6 Avant 0.63 blandad körning 2007. 2016:

http://teknikensvarld.se/provkorning-av ... ic-260247/

De anger 0,51 liter per mil blandad körning. På min provresa noterade jag 0,73 l/mil och då var det ändå inte fråga om någon forcerad körning. När vi testade den framhjuls­drivna versionen i nummer 3/2015 kom testlaget fram till exakt samma siffra och då angav Audi 0,46 l/mil.
Laban

Inläggav chaffis75 » 12 mar 2018 19:01

Intressant hur ni andra tänker... Jag trodde alla var inne på longrange men de märks att de är en mix. Håller med om att 100000 är ganska mycket och de är ju just de jag tvekar på. Sedan är de självklart så att när man säljer bilen så får man tillbaka en del men de kommer ju kosta hur mycket kan man dock bara spekulera i men personligen tror jag inte att longrange kommer hålla bättra i pris än standard men de är så många faktorer som påverkar så de är omöjligt att veta.

Helt ärligt efter att ha läst tråden blev jag nog mer övertygad om att standard batteriet är de rätta för mig, de där riktigt långa resorna gör vi bara ett par gånger om året och de känns inte riktigt motiverat att lägga ut 100000 mer för dessa tillfällen.
Nissan Leaf som andra bil
Reserverad Modell 3 som ska ersätta vår Volvo V60
Vimla Tipslänk för 10 KR rabatt/månad https://vimla.se/?201608181139169431
chaffis75

Inläggav Teslaägare Kilowatt » 12 mar 2018 19:42

Det finns ett par faktorer till att ta hänsyn till

1. Andrahandsvärdet
2. Hur många mil får du in i batteriet på tex 20 min supercharge - måste väl skilja sig åt en del i praktiken med tanke på hur laddkurvan ser ut? Jag vill tro att du behöver stanna mer sällan och kortare tid i snitt med ett större batteri? Eller tänker jag fel?
Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2xModel 3 reserverade 31 Mars 2016.
1xSolar Roof och 2xPowerwall reserverade maj 2017 <avbeställda maj 2018>
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inläggav vigge50 » 12 mar 2018 20:17

Kilowatt skrev:Det finns ett par faktorer till att ta hänsyn till

1. Andrahandsvärdet
2. Hur många mil får du in i batteriet på tex 20 min supercharge - måste väl skilja sig åt en del i praktiken med tanke på hur laddkurvan ser ut? Jag vill tro att du behöver stanna mer sällan och kortare tid i snitt med ett större batteri? Eller tänker jag fel?

Helt rätt, för Model S och X så laddar ett mindre batteri långsammare än de stora vilket leder till att laddtiderna blir fler och längre vid långa resor. Exakt hur mycket som kommer skilja är väldigt svårt att säga men förhoppningsvis får Blincoin in lite mer info till ABRP så att man kan göra jämföra bilarna på sträckor man brukar köra.
vigge50

Inläggav Teslaägare HelectriC » 12 mar 2018 20:22

vigge50 skrev:

1. Andrahandsvärdet

Helt rätt, för Model S och X så laddar ett mindre batteri långsammare än de stora vilket leder till att laddtiderna blir fler och längre vid långa resor. Exakt hur mycket som kommer skilja är väldigt svårt att säga men förhoppningsvis får Blincoin in lite mer info till ABRP så att man kan göra jämföra bilarna på sträckor man brukar köra.

För de som kör massa i jobbet och ofta är själv i bilen ser jag definitivt fördelen med att korta ner längden på och antalet laddstopp. För de av oss som i stort sett bara kör långt på semestern, så känns det sekundärt om man måste ladda 15 eller 20 minuter och om man laddar 6 eller 7 gånger på resan till semesterorten.
Model S P75D -17
eGolf 300km -18
Model S 85 -15
eGolf 190km -15
Jaguar I-Pace (leverans nov. -18)
Hyundai Kona EV (leverans dec. -18)
Köplats Model 3, VW I.D., Byton, Audi eTron, BMW iX3, Kia Niro Electric
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inläggav chaffis75 » 13 mar 2018 08:22

HelectriC skrev:
vigge50 skrev:

1. Andrahandsvärdet

För de som kör massa i jobbet och ofta är själv i bilen ser jag definitivt fördelen med att korta ner längden på och antalet laddstopp. För de av oss som i stort sett bara kör långt på semestern, så känns det sekundärt om man måste ladda 15 eller 20 minuter och om man laddar 6 eller 7 gånger på resan till semesterorten.

Ja precis såhär tänker jag... Till vardags och i jobbet kör jag aldrig eller väldigt sällan längre sträckor utan jag kör bara långt på fritiden. Den längsta "vanliga" resan vi gör är till stugan i Karlskrona och här bör de gå lätt att nå fram även med standard batteriet och sedan laddar man sakta i stugan till de är dags att köra hem. Detta kan dock bli en utmaning på vintern då där bara är 16A huvudsäkring men lägger man typ 3 x 8 amp på natten så bör man väl fylla den så vi kommer hem och resten hoppas jag räcker till uppvärmning. Ja man får väl prova sig fram... Jör man in till stan kan man ju dock prova att få en plats på de två fast chargers (DC 60kw top effekt ) som finns där och ligger i centrum.
chaffis75

Inläggav Jerker » 13 mar 2018 08:38

Jämfört med min Zoe som jag nu när det varit under -10 kommer 6-9 mil så är ju ett batteri på 50 kWh rena underverket. De ställen dit jag åker med viss regelbundenhet som är längre bort ligger på 15-25 mils avstånd, så med en Teslas effektivare koncept så klara jag det utan vidare. Ibland blir det också längre resor, men att då stanna 1-2 ggr för att ladda på en SuC känns ju också som rena lyxen jämfört med Zoens 22 kW och 4-5 laddstopp...

Nej, den största vinsten är att veta att man utan att behöva ägna det en endaste tanke kan köra alla resor under en dag som man normalt kan tänkas vara i behov av, och även oförutsedda, och för det behöver jag inte 75 kW.
Leasad Renault Zoe Intense från januari 2016. | Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 med köplats #1
Lutar åt att det aldrig blir nån Tesla för min del. Blir nog för dyr för mig.
Användarvisningsbild
Jerker

Inläggav perkabolo » 13 mar 2018 09:03

Det knepiga blir när man ska göra lite längre resor på vintern (mellan 30-40 mil) i delar av landet där det saknas både SuC och annan DC-laddning. Kan mycket väl vara både vinterväglag och -20. Antingen får man gå på long range eller vänta på att laddinfrastrukturen ska nå även de mer glesbefolkade delarna av norrlands inland.
perkabolo

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 13 mar 2018 09:06

För den model S jag valde tyckte jag det kostade för mycket, byter jag den mot en 3a när den kommer blir det en long range. Mest för att kostnaden på 3an är rätt låg för vad man får samt att det är ju kul att ha möjligheten att stanna mindre.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inläggav chaffis75 » 13 mar 2018 09:11

perkabolo skrev:Det knepiga blir när man ska göra lite längre resor på vintern (mellan 30-40 mil) i delar av landet där det saknas både SuC och annan DC-laddning. Kan mycket väl vara både vinterväglag och -20. Antingen får man gå på long range eller vänta på att laddinfrastrukturen ska nå även de mer glesbefolkade delarna av norrlands inland.

Jo jag kan förstå de mer om man bor så långt norrut men helst ärligt så de nordligaste jag kört med min egne bil är till Sälen och jag ser inte heller att jag skulle köra mycket längre på vintern för då kör jag hellre söderut mot alperna eftersom detta är närmare för mig än tex Åre och dessutom större skidsystem där nere. Men som sagt, de är helt klart ett större behov av longrange i de nordliga delarna av vårt land.
chaffis75

FöregåendeNästa

Återgå till Model 3