Longrange eller Standardrange batteri

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inläggav elbilist perkabolo » 13 mar 2018 10:14

chaffis75 skrev:
perkabolo skrev:Det knepiga blir när man ska göra lite längre resor på vintern (mellan 30-40 mil) i delar av landet där det saknas både SuC och annan DC-laddning. Kan mycket väl vara både vinterväglag och -20. Antingen får man gå på long range eller vänta på att laddinfrastrukturen ska nå även de mer glesbefolkade delarna av norrlands inland.

Jo jag kan förstå de mer om man bor så långt norrut men helst ärligt så de nordligaste jag kört med min egne bil är till Sälen och jag ser inte heller att jag skulle köra mycket längre på vintern för då kör jag hellre söderut mot alperna eftersom detta är närmare för mig än tex Åre och dessutom större skidsystem där nere. Men som sagt, de är helt klart ett större behov av longrange i de nordliga delarna av vårt land.


Till Åre går ju också fint med SuC i Sundsvall och Krokom. Det är norr om det som det börjar bli problem. Det finns faktiskt en hel del fin åkning längre norrut också. :)
perkabolo
elbilist
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 01 aug 2017 13:00

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inläggav Laban » 13 mar 2018 11:19

perkabolo skrev:Det knepiga blir när man ska göra lite längre resor på vintern (mellan 30-40 mil) i delar av landet där det saknas både SuC och annan DC-laddning. Kan mycket väl vara både vinterväglag och -20. Antingen får man gå på long range eller vänta på att laddinfrastrukturen ska nå även de mer glesbefolkade delarna av norrlands inland.


Ska man på det dra en husvagn också så behöver man definitivt longrange. Egentligen dubbla batteristorleken mot dagens bilar om det ska fungera riktigt bra. Model X drar väl en 1.5 tons husvagn 14-15 mil vilket i grund och botten är alldeles för dåligt. Jag skulle nog säga att man måste sikta mot Roadsterns 200 kWh om vi ska få bilar som kan ersätta dagens diesel/bensinbilar i alla lägen. Semins uppskattningsvis 1000 kWh - 75$/kWh indikerar som tur är att detta inte är en omöjlighet, dvs, till ett rimligt pris också. Vi har några intressanta år framför oss..
Laban
 
Inlägg: 1728
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inläggav chaffis75 » 13 mar 2018 12:31

perkabolo skrev:
chaffis75 skrev:
perkabolo skrev:Det knepiga blir när man ska göra lite längre resor på vintern (mellan 30-40 mil) i delar av landet där det saknas både SuC och annan DC-laddning. Kan mycket väl vara både vinterväglag och -20. Antingen får man gå på long range eller vänta på att laddinfrastrukturen ska nå även de mer glesbefolkade delarna av norrlands inland.

Jo jag kan förstå de mer om man bor så långt norrut men helst ärligt så de nordligaste jag kört med min egne bil är till Sälen och jag ser inte heller att jag skulle köra mycket längre på vintern för då kör jag hellre söderut mot alperna eftersom detta är närmare för mig än tex Åre och dessutom större skidsystem där nere. Men som sagt, de är helt klart ett större behov av longrange i de nordliga delarna av vårt land.


Till Åre går ju också fint med SuC i Sundsvall och Krokom. Det är norr om det som det börjar bli problem. Det finns faktiskt en hel del fin åkning längre norrut också. :)

Jo Åre är fint, har varit där och åkt skidor faktiskt men då tog jag flyget upp :)

och jo Åre är ju inte norra Sverige även om jag brukar skämta om att norrland börjar strax norr om Hallandsåsen :D ...
Nissan Leaf som andra bil
Reserverad Modell 3 som ska ersätta vår Volvo V60
Vimla Tipslänk för 10 KR rabatt/månad https://vimla.se/?201608181139169431
chaffis75
 
Inlägg: 1256
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inläggav chaffis75 » 13 mar 2018 12:33

Laban skrev:
perkabolo skrev:Det knepiga blir när man ska göra lite längre resor på vintern (mellan 30-40 mil) i delar av landet där det saknas både SuC och annan DC-laddning. Kan mycket väl vara både vinterväglag och -20. Antingen får man gå på long range eller vänta på att laddinfrastrukturen ska nå även de mer glesbefolkade delarna av norrlands inland.


Ska man på det dra en husvagn också så behöver man definitivt longrange. Egentligen dubbla batteristorleken mot dagens bilar om det ska fungera riktigt bra. Model X drar väl en 1.5 tons husvagn 14-15 mil vilket i grund och botten är alldeles för dåligt. Jag skulle nog säga att man måste sikta mot Roadsterns 200 kWh om vi ska få bilar som kan ersätta dagens diesel/bensinbilar i alla lägen. Semins uppskattningsvis 1000 kWh - 75$/kWh indikerar som tur är att detta inte är en omöjlighet, dvs, till ett rimligt pris också. Vi har några intressanta år framför oss..

Ja husvagn är verkligen en utmaning för elbilar... Frågan är hur man löser de? ett 200kWh batteri i husvagnen och sedan bara att plugga in i laddluckan så man laddar medans man kör ;)
Nissan Leaf som andra bil
Reserverad Modell 3 som ska ersätta vår Volvo V60
Vimla Tipslänk för 10 KR rabatt/månad https://vimla.se/?201608181139169431
chaffis75
 
Inlägg: 1256
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inläggav elbilist Jerker » 13 mar 2018 12:46

chaffis75 skrev:Ja husvagn är verkligen en utmaning för elbilar... Frågan är hur man löser de? ett 200kWh batteri i husvagnen och sedan bara att plugga in i laddluckan så man laddar medans man kör ;)


Jag tror ju på en lösning i den vägen. Då skulle det batteriet kunna var ett som man annars använder som stationärt batteri hemma och lagrar solel i och som fungerar som buffert för elbolagen när man inte är ute och åker med husvagnen.
Leasad Renault Zoe Intense från januari 2016. | Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 med köplats #1
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
 
Inlägg: 5783
Blev medlem: 09 nov 2015 23:29
Ort: Nyköping

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inläggav Teslaägare Bjelke » 13 mar 2018 12:51

Jerker skrev:
chaffis75 skrev:Ja husvagn är verkligen en utmaning för elbilar... Frågan är hur man löser de? ett 200kWh batteri i husvagnen och sedan bara att plugga in i laddluckan så man laddar medans man kör ;)


Jag tror ju på en lösning i den vägen. Då skulle det batteriet kunna var ett som man annars använder som stationärt batteri hemma och lagrar solel i och som fungerar som buffert för elbolagen när man inte är ute och åker med husvagnen.


Då kan man ju även ha det som lagring (från tex solceller) och sedan snabbladda bilen när man kommer hem osv :)
Även jag har en refferallänk och den är http://ts.la/mikael1178
Använd denna och få lite mer fri Supercharging.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
 
Inlägg: 10065
Blev medlem: 24 mar 2015 13:27
Ort: Bollnäs

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inläggav Mickep » 13 mar 2018 13:22

Jerker skrev:
chaffis75 skrev:Ja husvagn är verkligen en utmaning för elbilar... Frågan är hur man löser de? ett 200kWh batteri i husvagnen och sedan bara att plugga in i laddluckan så man laddar medans man kör ;)


Jag tror ju på en lösning i den vägen. Då skulle det batteriet kunna var ett som man annars använder som stationärt batteri hemma och lagrar solel i och som fungerar som buffert för elbolagen när man inte är ute och åker med husvagnen.


finns säkert en del invändningar, men som ide är tanken inte helt tokig. om man bara hittar en bra ratio på det hela med vikt/kwh. så borde det funka om man kunde praktiskt att få dessa 100 kgs batterier på väggen (för jag antar att det finns vissa praktiska hinder att dra långa förlängningssladdar till husvagn som oftast inte står direkt mot väggen)
i bilar kunde kontakten vara som vilken strömsladd till släpvagn som helst.(antar att batteriet endast skall "toppa" förbrukningen. alt vore om släpvagnen hade egna hjälpmotorer som elcyklar, då skulle de fungera även till fossilbilar , fast nyttan bör vara 0). hmm om lösa batterierna skulle få småhjul som resväskor och sedan fanns en anordning (lift) på väggen för att få dessa på plats, behöver inte vara så avancerade men något som underlättar lyftandet skulle räcka)
Mickep
 
Inlägg: 1061
Blev medlem: 08 mar 2016 14:07

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 13 mar 2018 14:04

Själv tror jag inte på att det kommer komma så många vanliga bilar med 200 kWh den närmsta tiden, fram tills vi hittat sätt att öka på energidensiteten markant. Finns ingen större nytta med att ha flera hundra kg extrabatterier som kostar mycket och används någon gång per år av enstaka personer. Om vi börjar få grafenbatterier eller liknande där resurserna som används är billiga och kanske med den höga energidensiteten så kanske vi börjar se det. Problemet kommer nog mer lösas med att snabbladdarna blir fler så man får ladda oftare om man drar tungt.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
 
Inlägg: 789
Blev medlem: 17 feb 2018 10:16

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inläggav chaffis75 » 13 mar 2018 14:46

OfarligTesla skrev:Själv tror jag inte på att det kommer komma så många vanliga bilar med 200 kWh den närmsta tiden, fram tills vi hittat sätt att öka på energidensiteten markant. Finns ingen större nytta med att ha flera hundra kg extrabatterier som kostar mycket och används någon gång per år av enstaka personer. Om vi börjar få grafenbatterier eller liknande där resurserna som används är billiga och kanske med den höga energidensiteten så kanske vi börjar se det. Problemet kommer nog mer lösas med att snabbladdarna blir fler så man får ladda oftare om man drar tungt.

Håller med dig men på samma sätt som jag anser att 30kWh batteri är för litet i en bil så tror jag de finns en liknande gräns för de som kör husvagn. Man kanske är ok med att stanna tätare men den finns en undre gräns på hur tätt de får bli skulle jag tro (utan att någonsin ägt en husvagn).
Nissan Leaf som andra bil
Reserverad Modell 3 som ska ersätta vår Volvo V60
Vimla Tipslänk för 10 KR rabatt/månad https://vimla.se/?201608181139169431
chaffis75
 
Inlägg: 1256
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inläggav Teslaägare OfarligTesla » 13 mar 2018 15:11

chaffis75 skrev:Håller med dig men på samma sätt som jag anser att 30kWh batteri är för litet i en bil så tror jag de finns en liknande gräns för de som kör husvagn. Man kanske är ok med att stanna tätare men den finns en undre gräns på hur tätt de får bli skulle jag tro (utan att någonsin ägt en husvagn).


Ja 30 kWh är lite snålt men runt 60-130 kWh är nog där vi kommer vara ett tag tror jag.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
 
Inlägg: 789
Blev medlem: 17 feb 2018 10:16

FöregåendeNästa

Återgå till Model 3

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: andersjo, ap_, Emg, fredacler, Geni87, ippii, Jemhadar, Johan_a, jonasperh, La Liberte, Laban, Legato, lem, MangeT, Martey, Nic och 12 gäster