Sida 2 av 3

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Postat: 13 mar 2018 09:14
av perkabolo
chaffis75 skrev:
perkabolo skrev:
Det knepiga blir när man ska göra lite längre resor på vintern (mellan 30-40 mil) i delar av landet där det saknas både SuC och annan DC-laddning. Kan mycket väl vara både vinterväglag och -20. Antingen får man gå på long range eller vänta på att laddinfrastrukturen ska nå även de mer glesbefolkade delarna av norrlands inland.
Jo jag kan förstå de mer om man bor så långt norrut men helst ärligt så de nordligaste jag kört med min egne bil är till Sälen och jag ser inte heller att jag skulle köra mycket längre på vintern för då kör jag hellre söderut mot alperna eftersom detta är närmare för mig än tex Åre och dessutom större skidsystem där nere. Men som sagt, de är helt klart ett större behov av longrange i de nordliga delarna av vårt land.
Till Åre går ju också fint med SuC i Sundsvall och Krokom. Det är norr om det som det börjar bli problem. Det finns faktiskt en hel del fin åkning längre norrut också. :)

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Postat: 13 mar 2018 10:19
av Laban
perkabolo skrev:
Det knepiga blir när man ska göra lite längre resor på vintern (mellan 30-40 mil) i delar av landet där det saknas både SuC och annan DC-laddning. Kan mycket väl vara både vinterväglag och -20. Antingen får man gå på long range eller vänta på att laddinfrastrukturen ska nå även de mer glesbefolkade delarna av norrlands inland.
Ska man på det dra en husvagn också så behöver man definitivt longrange. Egentligen dubbla batteristorleken mot dagens bilar om det ska fungera riktigt bra. Model X drar väl en 1.5 tons husvagn 14-15 mil vilket i grund och botten är alldeles för dåligt. Jag skulle nog säga att man måste sikta mot Roadsterns 200 kWh om vi ska få bilar som kan ersätta dagens diesel/bensinbilar i alla lägen. Semins uppskattningsvis 1000 kWh - 75$/kWh indikerar som tur är att detta inte är en omöjlighet, dvs, till ett rimligt pris också. Vi har några intressanta år framför oss..

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Postat: 13 mar 2018 11:31
av chaffis75
perkabolo skrev:
chaffis75 skrev:
perkabolo skrev:
Det knepiga blir när man ska göra lite längre resor på vintern (mellan 30-40 mil) i delar av landet där det saknas både SuC och annan DC-laddning. Kan mycket väl vara både vinterväglag och -20. Antingen får man gå på long range eller vänta på att laddinfrastrukturen ska nå även de mer glesbefolkade delarna av norrlands inland.
Jo jag kan förstå de mer om man bor så långt norrut men helst ärligt så de nordligaste jag kört med min egne bil är till Sälen och jag ser inte heller att jag skulle köra mycket längre på vintern för då kör jag hellre söderut mot alperna eftersom detta är närmare för mig än tex Åre och dessutom större skidsystem där nere. Men som sagt, de är helt klart ett större behov av longrange i de nordliga delarna av vårt land.
Till Åre går ju också fint med SuC i Sundsvall och Krokom. Det är norr om det som det börjar bli problem. Det finns faktiskt en hel del fin åkning längre norrut också. :)
Jo Åre är fint, har varit där och åkt skidor faktiskt men då tog jag flyget upp :)

och jo Åre är ju inte norra Sverige även om jag brukar skämta om att norrland börjar strax norr om Hallandsåsen :D ...

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Postat: 13 mar 2018 11:33
av chaffis75
Laban skrev:
perkabolo skrev:
Det knepiga blir när man ska göra lite längre resor på vintern (mellan 30-40 mil) i delar av landet där det saknas både SuC och annan DC-laddning. Kan mycket väl vara både vinterväglag och -20. Antingen får man gå på long range eller vänta på att laddinfrastrukturen ska nå även de mer glesbefolkade delarna av norrlands inland.
Ska man på det dra en husvagn också så behöver man definitivt longrange. Egentligen dubbla batteristorleken mot dagens bilar om det ska fungera riktigt bra. Model X drar väl en 1.5 tons husvagn 14-15 mil vilket i grund och botten är alldeles för dåligt. Jag skulle nog säga att man måste sikta mot Roadsterns 200 kWh om vi ska få bilar som kan ersätta dagens diesel/bensinbilar i alla lägen. Semins uppskattningsvis 1000 kWh - 75$/kWh indikerar som tur är att detta inte är en omöjlighet, dvs, till ett rimligt pris också. Vi har några intressanta år framför oss..
Ja husvagn är verkligen en utmaning för elbilar... Frågan är hur man löser de? ett 200kWh batteri i husvagnen och sedan bara att plugga in i laddluckan så man laddar medans man kör ;)

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Postat: 13 mar 2018 11:46
av Jerker
chaffis75 skrev:
Ja husvagn är verkligen en utmaning för elbilar... Frågan är hur man löser de? ett 200kWh batteri i husvagnen och sedan bara att plugga in i laddluckan så man laddar medans man kör ;)
Jag tror ju på en lösning i den vägen. Då skulle det batteriet kunna var ett som man annars använder som stationärt batteri hemma och lagrar solel i och som fungerar som buffert för elbolagen när man inte är ute och åker med husvagnen.

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Postat: 13 mar 2018 11:51
av Bjelke
Jerker skrev:
chaffis75 skrev:
Ja husvagn är verkligen en utmaning för elbilar... Frågan är hur man löser de? ett 200kWh batteri i husvagnen och sedan bara att plugga in i laddluckan så man laddar medans man kör ;)
Jag tror ju på en lösning i den vägen. Då skulle det batteriet kunna var ett som man annars använder som stationärt batteri hemma och lagrar solel i och som fungerar som buffert för elbolagen när man inte är ute och åker med husvagnen.
Då kan man ju även ha det som lagring (från tex solceller) och sedan snabbladda bilen när man kommer hem osv :)

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Postat: 13 mar 2018 12:22
av Mickep
Jerker skrev:
chaffis75 skrev:
Ja husvagn är verkligen en utmaning för elbilar... Frågan är hur man löser de? ett 200kWh batteri i husvagnen och sedan bara att plugga in i laddluckan så man laddar medans man kör ;)
Jag tror ju på en lösning i den vägen. Då skulle det batteriet kunna var ett som man annars använder som stationärt batteri hemma och lagrar solel i och som fungerar som buffert för elbolagen när man inte är ute och åker med husvagnen.
finns säkert en del invändningar, men som ide är tanken inte helt tokig. om man bara hittar en bra ratio på det hela med vikt/kwh. så borde det funka om man kunde praktiskt att få dessa 100 kgs batterier på väggen (för jag antar att det finns vissa praktiska hinder att dra långa förlängningssladdar till husvagn som oftast inte står direkt mot väggen)
i bilar kunde kontakten vara som vilken strömsladd till släpvagn som helst.(antar att batteriet endast skall "toppa" förbrukningen. alt vore om släpvagnen hade egna hjälpmotorer som elcyklar, då skulle de fungera även till fossilbilar , fast nyttan bör vara 0). hmm om lösa batterierna skulle få småhjul som resväskor och sedan fanns en anordning (lift) på väggen för att få dessa på plats, behöver inte vara så avancerade men något som underlättar lyftandet skulle räcka)

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Postat: 13 mar 2018 13:04
av OfarligTesla
Själv tror jag inte på att det kommer komma så många vanliga bilar med 200 kWh den närmsta tiden, fram tills vi hittat sätt att öka på energidensiteten markant. Finns ingen större nytta med att ha flera hundra kg extrabatterier som kostar mycket och används någon gång per år av enstaka personer. Om vi börjar få grafenbatterier eller liknande där resurserna som används är billiga och kanske med den höga energidensiteten så kanske vi börjar se det. Problemet kommer nog mer lösas med att snabbladdarna blir fler så man får ladda oftare om man drar tungt.

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Postat: 13 mar 2018 13:46
av chaffis75
OfarligTesla skrev:
Själv tror jag inte på att det kommer komma så många vanliga bilar med 200 kWh den närmsta tiden, fram tills vi hittat sätt att öka på energidensiteten markant. Finns ingen större nytta med att ha flera hundra kg extrabatterier som kostar mycket och används någon gång per år av enstaka personer. Om vi börjar få grafenbatterier eller liknande där resurserna som används är billiga och kanske med den höga energidensiteten så kanske vi börjar se det. Problemet kommer nog mer lösas med att snabbladdarna blir fler så man får ladda oftare om man drar tungt.
Håller med dig men på samma sätt som jag anser att 30kWh batteri är för litet i en bil så tror jag de finns en liknande gräns för de som kör husvagn. Man kanske är ok med att stanna tätare men den finns en undre gräns på hur tätt de får bli skulle jag tro (utan att någonsin ägt en husvagn).

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Postat: 13 mar 2018 14:11
av OfarligTesla
chaffis75 skrev:
Håller med dig men på samma sätt som jag anser att 30kWh batteri är för litet i en bil så tror jag de finns en liknande gräns för de som kör husvagn. Man kanske är ok med att stanna tätare men den finns en undre gräns på hur tätt de får bli skulle jag tro (utan att någonsin ägt en husvagn).
Ja 30 kWh är lite snålt men runt 60-130 kWh är nog där vi kommer vara ett tag tror jag.

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Postat: 13 mar 2018 16:03
av Mickep
På sikt tror jag att 200 kwh kommer komma. men inte till alla bilar.
Min fossilare gör ung 50 mil. men det finns kombis som kan åka 100 mil.(beroende på vilket behov man har)
Utvecklingen går så fort så jag är osäker på vad som kommer först; snabbare laddmöjligheter eller större kapacitet.
I takt med att priserna går ned kommer räckvidden att öka. (hur snabbt kommer då påverka hur snabbt de med mindre batterier kommer försvinna) men samtidigt kan jag inte se att de kommer att utplånas, då det finns en del mopedbilar med begränsad räckvidd kvar än.

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Postat: 13 mar 2018 20:01
av LarsL
chaffis75 skrev:
Ja husvagn är verkligen en utmaning för elbilar... Frågan är hur man löser de? ett 200kWh batteri i husvagnen och sedan bara att plugga in i laddluckan så man laddar medans man kör ;)
Just husvagn är ju ganska lätt att ersätt, du får väldigt många hotellnätter för 100000kr.

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Postat: 13 mar 2018 22:38
av Wilson
Ok, här kommer jag med mina två cent. Jag kommer kanske in från ett lite annat håll efter mina snart 3 år i en i3 med 18 tillgängliga kWh. Min erfarenhet är att:

1. Räckvidd är jäävligt najs!
2. Men räckvidd kan också vara jäävligt överskattat!

Jag har ändå gjort en hel del långresor med i3. Den längsta upp till Nordkapp, vilket iofs avverkades med det lite större batteriet på 33kWh. Hade planerat att använda min egen, vilket hade varit mer av en utmaning, men av olika anledningar blev det inte så. Nu blev resan helt odramatisk, nästan lite tråkig. Utmaningen uteblev helt. 480 mil på sex resdagar gick alldeles utmärkt. Längre orkade jag inte köra på långsamma norska vägar. Även ett litet batteri fungerar om laddinfrastrukturen är tillräckligt väl utbyggd. 20 mil tar 2,5-3h, och då känns det ganska naturligt med en bensträckare i samband med laddning. T.o.m. 50kW-laddning räcker rätt långt när förbrukningen pendlar mellan 110-130 Wh/km, i detta låga tempo.

Men jag har också tagit långa turer söderöver. Sthlm-norra Tyskland och några gånger till Skåne och Danmark. På motorvägen är förbrukningen en helt annan än i Norge. 50% ytterligare får man absolut räkna med - och då pratar vi ändå sommartemperaturer. För att maximera snitthastigheten pendlar jag mellan 10/20%-70/80% SoC och då blir laddstoppen korta men väl täta. För att tycka att 6-8 mil mellan stoppen är lagom, får man nog vara väldigt stor entusiast. Då skulle ett större batteri sitta rätt bra.

Marginalnyttan för varje ytterligare kWh avtar dock raskt ju större batteri man har. Frågan är om inte 98% av kunderna klarar sig alldeles utmärkt med standardbatteriet i Model 3 under 98% av deras resor. Och då är det upp till var och en om man tycker att det är värt pengarna för att bättre klara av de där kvarvarande corner cases, eller om man hellre betalar med sin tid. För mig lutar det åt det senare eftersom redan standardbatteriet är mer än en fördubbling av min nuvarande räckvidd. Dessutom märker jag hur snabbt laddningsnätverken har byggts ut under dessa tre år, och hastigheten ser inte ut att avta. Tvärtom. Det skulle också kännas lite avigt att alltid åka runt med en massa extra batterivikt för en kapacitet som jag rätt sällan använder mig av.

Men, med det sagt, vill jag vara tydlig. Det finns absolut fördelar med större batterier. Framför allt får du flexibilitet och valmöjligheter. Kanske vill man hoppa över ett stopp för att ta en längre paus längre fram. Det är inte alltid det går med det mindre batteriet. Vill man ta E45an till Karesuando görs det med fördel i en Long Range. Hyfsade snitthastigheter med små batterier kräver tätt placerade laddare, och så ser det dessvärre inte ut överallt ännu.
Om man, som jag, föredrar lite högre snittfarter på motorvägen är ett större batteri också välkommet. Hastighet kostar räckvidd, så är det bara. Likaså husvagn - om det nu kommer någon krok öht.

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Postat: 14 mar 2018 07:29
av chaffis75
Tack för ett bra inlägg Wilson.

Detta bekräftar väl lite mina tankar och de där stora batteriet känns verkligen allt mindre viktigt för mig. Som du själv säger, ja long range är nice och de finns de som verkligen behöver ett men för de stora massan så räcker egentligen ett Standard range.

Jag vet vi har pratat lite om andrahandsvärdet i denna tråden också. Något jag tänkte på är vad en säljare sa till mig en gång. Oavsett vad du väljer för extra utrustning till bilen så kommer du vara säker på en sak och de är att du inte kommer tjäna pengar på de.
Detta tycker jag i stort är sant, möjligen kan en riktigt snik utrustad bil tappa snabbare i värde de första åren men om man tänkt äga den mer än 3-4 år så är jag ganska säker på att de är förlust där också.

Så för att komma tillbaka till tråden. Jag tror inte longrange eller shortrange kommer påverka andrahandsvärdet mer än i förhållande till inköpspriset, dvs efter x antar är är både long och standardrange värda 50% av sitt inköpspris.

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Postat: 14 mar 2018 08:02
av HelectriC
chaffis75 skrev:
Tack för ett bra inlägg Wilson.

Detta bekräftar väl lite mina tankar och de där stora batteriet känns verkligen allt mindre viktigt för mig. Som du själv säger, ja long range är nice och de finns de som verkligen behöver ett men för de stora massan så räcker egentligen ett Standard range.

Jag vet vi har pratat lite om andrahandsvärdet i denna tråden också. Något jag tänkte på är vad en säljare sa till mig en gång. Oavsett vad du väljer för extra utrustning till bilen så kommer du vara säker på en sak och de är att du inte kommer tjäna pengar på de.
Detta tycker jag i stort är sant, möjligen kan en riktigt snik utrustad bil tappa snabbare i värde de första åren men om man tänkt äga den mer än 3-4 år så är jag ganska säker på att de är förlust där också.

Så för att komma tillbaka till tråden. Jag tror inte longrange eller shortrange kommer påverka andrahandsvärdet mer än i förhållande till inköpspriset, dvs efter x antar är är både long och standardrange värda 50% av sitt inköpspris.
Jag tror faktiskt snarare att short range kan ge dig bättre förutsättningar när den ska säljas som beg. Du har gett mindre och kan alltså gå ut med lägre pris och attraherar då många fler som har råd med en elbil, som annars hade fått vänta ändå längre. Många vill ju ha elbil, Ken har inte råd och finns det då ett alternativ som är 100k under andra begbilar, så tja!?

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Postat: 14 mar 2018 16:18
av bonath
Min Leaf fungerar bra med 16 mils räckvidd. Med M3 standardrange batteriet får jag 30 mil och tillgång till SuC.
Varför betala och släpa på longrange batteri???? Kör du lååångt varje dag är det en sak men det gör inte jag.
Det är nog som det brukar vara. De som inte har elbil vet inte hur smidigt det faktiskt fungerar i vardagen. ;)

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Postat: 15 mar 2018 08:10
av Mickep
Man kan jämföra det med när folk funderade om de skulle låsa upp 75 i deras 60 kWh model s eller inte. För det är ett väldigt häftigt prispåslag. Skillnaden är att det går inte att ändra sig i efterhand. Vi vet dock inte om priset kommer förändras om 1-2 år då det är dags att konfigurera. Så vi får titta på hur det ser ut nu.
Hur ofta gör man resor längre än 3 h per år? Är det fler än 10-15 så kan man fundera på longrange.
Suc är inte gratis så folk får inte fnatt och reser till Italien varje vecka. Elen är dock billigare så man kan nog dubblera de resor man gör när man räknar . Suc avgifterna har nyligen höjts ganska rejält.

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Postat: 15 mar 2018 10:03
av Albin
Har SUC-avgiften höjts i Sverige? Står samma pris på Tesla sida:
https://www.tesla.com/sv_SE/support/supercharging

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Postat: 15 mar 2018 10:38
av 12man
Tror ej en höjts i Sverige men klart att Tesla måste justera elpriset när underliggande pris stiger, USA har säkert 20+ elprisområden, Sverige 4st, steg väl 100% i nått område i USA.

Undrar om de kommer ha kwh tidspris i framtiden eller olika pris sommar/vinter, elpriset/kwh har ju diffat från nåt öre till 1.50 i vinter, nåt sånt här kan ju störa long/standard range kalkylen rejält

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Postat: 15 mar 2018 10:41
av bonath
Skall inte vara vinstgivande står det. Kommer nog att vara överkomligt pris i framtiden också. Billigare än Fortum och Clever t.ex.
Bra om det minskar köerna när model3-leveranserna drar igång...

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Postat: 15 mar 2018 11:29
av Mickep
SuC avgifter höjdes med ung 30% i genomsnitt, en del så mycket som 100% i vissa stater.(obs det gäller i Usa, men inget sm säger att det inte händer här, vilket är troligt)

https://www.theverge.com/2018/3/12/1711 ... rice-raise

det är trots det fortfarande billigare än bensin.

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Postat: 15 mar 2018 12:46
av Gustafsson
Få, om ens någon, använder SuC för den dagliga laddningen. Väldigt viktigt att de finns dock!
Hemma kan man ändå påverka kostnaden genom elavtal, solceller, differentierad dygnstaxa, jobbladdning, div gratisladdning, köra snålt mm mm, om man verkligen vill köra ekonomiskt. Driftskostnaden totalt blir hur som helst mycket lägre än fossilbilarna. Priset för el på SuC är ganska ointressant för de flesta och påverkar knappast totalen..

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Postat: 15 mar 2018 12:55
av Mistafrizz
Gustafsson skrev:
Få, om ens någon, använder SuC för den dagliga laddningen. Väldigt viktigt att de finns dock!
Hemma kan man ändå påverka kostnaden genom elavtal, solceller, differentierad dygnstaxa, jobbladdning, div gratisladdning, köra snålt mm mm, om man verkligen vill köra ekonomiskt. Driftskostnaden totalt blir hur som helst mycket lägre än fossilbilarna. Priset för el på SuC är ganska ointressant för de flesta och påverkar knappast totalen..
Någon finns det allt.. :mrgreen:

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Postat: 15 mar 2018 13:04
av Gustafsson
Mistafrizz skrev:
Gustafsson skrev:
Få, om ens någon, använder SuC för den dagliga laddningen. Väldigt viktigt att de finns dock!
Hemma kan man ändå påverka kostnaden genom elavtal, solceller, differentierad dygnstaxa, jobbladdning, div gratisladdning, köra snålt mm mm, om man verkligen vill köra ekonomiskt. Driftskostnaden totalt blir hur som helst mycket lägre än fossilbilarna. Priset för el på SuC är ganska ointressant för de flesta och påverkar knappast totalen..
Någon finns det allt.. :mrgreen:
Ingen nämnd. ingen glömd ...

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Postat: 15 mar 2018 13:38
av chaffis75
Mistafrizz skrev:
Gustafsson skrev:
Få, om ens någon, använder SuC för den dagliga laddningen. Väldigt viktigt att de finns dock!
Hemma kan man ändå påverka kostnaden genom elavtal, solceller, differentierad dygnstaxa, jobbladdning, div gratisladdning, köra snålt mm mm, om man verkligen vill köra ekonomiskt. Driftskostnaden totalt blir hur som helst mycket lägre än fossilbilarna. Priset för el på SuC är ganska ointressant för de flesta och påverkar knappast totalen..
Någon finns det allt.. :mrgreen:
Japp håller helt med, de finns alltid någon och för att systemet ska fungera bra så tror jag att Tesla alltid ska se till att de är dyrare att ladda på SuC än hemma, de räcker med bara ett par ören vilket jag tror de är i Sverige fortfarande.

Som jag förstod de så var de tex i los angeles billigare att ladda på SuC and hemma vilket gör att vissa kommer välja den lösningen istället även fast de skulle ha kunnat ladda hemma.

Men vi kanske ska försöka komma tillbaka till topic i denna tråden även om även denna diskussion var intressant.