Longrange eller Standardrange batteri

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av Mickep »

På sikt tror jag att 200 kwh kommer komma. men inte till alla bilar.
Min fossilare gör ung 50 mil. men det finns kombis som kan åka 100 mil.(beroende på vilket behov man har)
Utvecklingen går så fort så jag är osäker på vad som kommer först; snabbare laddmöjligheter eller större kapacitet.
I takt med att priserna går ned kommer räckvidden att öka. (hur snabbt kommer då påverka hur snabbt de med mindre batterier kommer försvinna) men samtidigt kan jag inte se att de kommer att utplånas, då det finns en del mopedbilar med begränsad räckvidd kvar än.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av LarsL »

chaffis75 skrev:
Ja husvagn är verkligen en utmaning för elbilar... Frågan är hur man löser de? ett 200kWh batteri i husvagnen och sedan bara att plugga in i laddluckan så man laddar medans man kör ;)
Just husvagn är ju ganska lätt att ersätt, du får väldigt många hotellnätter för 100000kr.
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 371
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av Wilson »

Ok, här kommer jag med mina två cent. Jag kommer kanske in från ett lite annat håll efter mina snart 3 år i en i3 med 18 tillgängliga kWh. Min erfarenhet är att:

1. Räckvidd är jäävligt najs!
2. Men räckvidd kan också vara jäävligt överskattat!

Jag har ändå gjort en hel del långresor med i3. Den längsta upp till Nordkapp, vilket iofs avverkades med det lite större batteriet på 33kWh. Hade planerat att använda min egen, vilket hade varit mer av en utmaning, men av olika anledningar blev det inte så. Nu blev resan helt odramatisk, nästan lite tråkig. Utmaningen uteblev helt. 480 mil på sex resdagar gick alldeles utmärkt. Längre orkade jag inte köra på långsamma norska vägar. Även ett litet batteri fungerar om laddinfrastrukturen är tillräckligt väl utbyggd. 20 mil tar 2,5-3h, och då känns det ganska naturligt med en bensträckare i samband med laddning. T.o.m. 50kW-laddning räcker rätt långt när förbrukningen pendlar mellan 110-130 Wh/km, i detta låga tempo.

Men jag har också tagit långa turer söderöver. Sthlm-norra Tyskland och några gånger till Skåne och Danmark. På motorvägen är förbrukningen en helt annan än i Norge. 50% ytterligare får man absolut räkna med - och då pratar vi ändå sommartemperaturer. För att maximera snitthastigheten pendlar jag mellan 10/20%-70/80% SoC och då blir laddstoppen korta men väl täta. För att tycka att 6-8 mil mellan stoppen är lagom, får man nog vara väldigt stor entusiast. Då skulle ett större batteri sitta rätt bra.

Marginalnyttan för varje ytterligare kWh avtar dock raskt ju större batteri man har. Frågan är om inte 98% av kunderna klarar sig alldeles utmärkt med standardbatteriet i Model 3 under 98% av deras resor. Och då är det upp till var och en om man tycker att det är värt pengarna för att bättre klara av de där kvarvarande corner cases, eller om man hellre betalar med sin tid. För mig lutar det åt det senare eftersom redan standardbatteriet är mer än en fördubbling av min nuvarande räckvidd. Dessutom märker jag hur snabbt laddningsnätverken har byggts ut under dessa tre år, och hastigheten ser inte ut att avta. Tvärtom. Det skulle också kännas lite avigt att alltid åka runt med en massa extra batterivikt för en kapacitet som jag rätt sällan använder mig av.

Men, med det sagt, vill jag vara tydlig. Det finns absolut fördelar med större batterier. Framför allt får du flexibilitet och valmöjligheter. Kanske vill man hoppa över ett stopp för att ta en längre paus längre fram. Det är inte alltid det går med det mindre batteriet. Vill man ta E45an till Karesuando görs det med fördel i en Long Range. Hyfsade snitthastigheter med små batterier kräver tätt placerade laddare, och så ser det dessvärre inte ut överallt ännu.
Om man, som jag, föredrar lite högre snittfarter på motorvägen är ett större batteri också välkommet. Hastighet kostar räckvidd, så är det bara. Likaså husvagn - om det nu kommer någon krok öht.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av chaffis75 »

Tack för ett bra inlägg Wilson.

Detta bekräftar väl lite mina tankar och de där stora batteriet känns verkligen allt mindre viktigt för mig. Som du själv säger, ja long range är nice och de finns de som verkligen behöver ett men för de stora massan så räcker egentligen ett Standard range.

Jag vet vi har pratat lite om andrahandsvärdet i denna tråden också. Något jag tänkte på är vad en säljare sa till mig en gång. Oavsett vad du väljer för extra utrustning till bilen så kommer du vara säker på en sak och de är att du inte kommer tjäna pengar på de.
Detta tycker jag i stort är sant, möjligen kan en riktigt snik utrustad bil tappa snabbare i värde de första åren men om man tänkt äga den mer än 3-4 år så är jag ganska säker på att de är förlust där också.

Så för att komma tillbaka till tråden. Jag tror inte longrange eller shortrange kommer påverka andrahandsvärdet mer än i förhållande till inköpspriset, dvs efter x antar är är både long och standardrange värda 50% av sitt inköpspris.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av HelectriC »

chaffis75 skrev:
Tack för ett bra inlägg Wilson.

Detta bekräftar väl lite mina tankar och de där stora batteriet känns verkligen allt mindre viktigt för mig. Som du själv säger, ja long range är nice och de finns de som verkligen behöver ett men för de stora massan så räcker egentligen ett Standard range.

Jag vet vi har pratat lite om andrahandsvärdet i denna tråden också. Något jag tänkte på är vad en säljare sa till mig en gång. Oavsett vad du väljer för extra utrustning till bilen så kommer du vara säker på en sak och de är att du inte kommer tjäna pengar på de.
Detta tycker jag i stort är sant, möjligen kan en riktigt snik utrustad bil tappa snabbare i värde de första åren men om man tänkt äga den mer än 3-4 år så är jag ganska säker på att de är förlust där också.

Så för att komma tillbaka till tråden. Jag tror inte longrange eller shortrange kommer påverka andrahandsvärdet mer än i förhållande till inköpspriset, dvs efter x antar är är både long och standardrange värda 50% av sitt inköpspris.
Jag tror faktiskt snarare att short range kan ge dig bättre förutsättningar när den ska säljas som beg. Du har gett mindre och kan alltså gå ut med lägre pris och attraherar då många fler som har råd med en elbil, som annars hade fått vänta ändå längre. Många vill ju ha elbil, Ken har inte råd och finns det då ett alternativ som är 100k under andra begbilar, så tja!?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av bonath »

Min Leaf fungerar bra med 16 mils räckvidd. Med M3 standardrange batteriet får jag 30 mil och tillgång till SuC.
Varför betala och släpa på longrange batteri???? Kör du lååångt varje dag är det en sak men det gör inte jag.
Det är nog som det brukar vara. De som inte har elbil vet inte hur smidigt det faktiskt fungerar i vardagen. ;)
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av Mickep »

Man kan jämföra det med när folk funderade om de skulle låsa upp 75 i deras 60 kWh model s eller inte. För det är ett väldigt häftigt prispåslag. Skillnaden är att det går inte att ändra sig i efterhand. Vi vet dock inte om priset kommer förändras om 1-2 år då det är dags att konfigurera. Så vi får titta på hur det ser ut nu.
Hur ofta gör man resor längre än 3 h per år? Är det fler än 10-15 så kan man fundera på longrange.
Suc är inte gratis så folk får inte fnatt och reser till Italien varje vecka. Elen är dock billigare så man kan nog dubblera de resor man gör när man räknar . Suc avgifterna har nyligen höjts ganska rejält.
Albin
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 04 jun 2017 22:09

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av Albin »

Har SUC-avgiften höjts i Sverige? Står samma pris på Tesla sida:
https://www.tesla.com/sv_SE/support/supercharging
Model 3 Performance -23
Model 3 SR+ -19
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av 12man »

Tror ej en höjts i Sverige men klart att Tesla måste justera elpriset när underliggande pris stiger, USA har säkert 20+ elprisområden, Sverige 4st, steg väl 100% i nått område i USA.

Undrar om de kommer ha kwh tidspris i framtiden eller olika pris sommar/vinter, elpriset/kwh har ju diffat från nåt öre till 1.50 i vinter, nåt sånt här kan ju störa long/standard range kalkylen rejält
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av bonath »

Skall inte vara vinstgivande står det. Kommer nog att vara överkomligt pris i framtiden också. Billigare än Fortum och Clever t.ex.
Bra om det minskar köerna när model3-leveranserna drar igång...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av Mickep »

SuC avgifter höjdes med ung 30% i genomsnitt, en del så mycket som 100% i vissa stater.(obs det gäller i Usa, men inget sm säger att det inte händer här, vilket är troligt)

https://www.theverge.com/2018/3/12/1711 ... rice-raise

det är trots det fortfarande billigare än bensin.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av Gustafsson »

Få, om ens någon, använder SuC för den dagliga laddningen. Väldigt viktigt att de finns dock!
Hemma kan man ändå påverka kostnaden genom elavtal, solceller, differentierad dygnstaxa, jobbladdning, div gratisladdning, köra snålt mm mm, om man verkligen vill köra ekonomiskt. Driftskostnaden totalt blir hur som helst mycket lägre än fossilbilarna. Priset för el på SuC är ganska ointressant för de flesta och påverkar knappast totalen..
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Mistafrizz
Teslaägare
Inlägg: 434
Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
Ort: Trosa/Kista

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av Mistafrizz »

Gustafsson skrev:
Få, om ens någon, använder SuC för den dagliga laddningen. Väldigt viktigt att de finns dock!
Hemma kan man ändå påverka kostnaden genom elavtal, solceller, differentierad dygnstaxa, jobbladdning, div gratisladdning, köra snålt mm mm, om man verkligen vill köra ekonomiskt. Driftskostnaden totalt blir hur som helst mycket lägre än fossilbilarna. Priset för el på SuC är ganska ointressant för de flesta och påverkar knappast totalen..
Någon finns det allt.. :mrgreen:
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.

2015 Nissan Leaf Tekna
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av Gustafsson »

Mistafrizz skrev:
Gustafsson skrev:
Få, om ens någon, använder SuC för den dagliga laddningen. Väldigt viktigt att de finns dock!
Hemma kan man ändå påverka kostnaden genom elavtal, solceller, differentierad dygnstaxa, jobbladdning, div gratisladdning, köra snålt mm mm, om man verkligen vill köra ekonomiskt. Driftskostnaden totalt blir hur som helst mycket lägre än fossilbilarna. Priset för el på SuC är ganska ointressant för de flesta och påverkar knappast totalen..
Någon finns det allt.. :mrgreen:
Ingen nämnd. ingen glömd ...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av chaffis75 »

Mistafrizz skrev:
Gustafsson skrev:
Få, om ens någon, använder SuC för den dagliga laddningen. Väldigt viktigt att de finns dock!
Hemma kan man ändå påverka kostnaden genom elavtal, solceller, differentierad dygnstaxa, jobbladdning, div gratisladdning, köra snålt mm mm, om man verkligen vill köra ekonomiskt. Driftskostnaden totalt blir hur som helst mycket lägre än fossilbilarna. Priset för el på SuC är ganska ointressant för de flesta och påverkar knappast totalen..
Någon finns det allt.. :mrgreen:
Japp håller helt med, de finns alltid någon och för att systemet ska fungera bra så tror jag att Tesla alltid ska se till att de är dyrare att ladda på SuC än hemma, de räcker med bara ett par ören vilket jag tror de är i Sverige fortfarande.

Som jag förstod de så var de tex i los angeles billigare att ladda på SuC and hemma vilket gör att vissa kommer välja den lösningen istället även fast de skulle ha kunnat ladda hemma.

Men vi kanske ska försöka komma tillbaka till topic i denna tråden även om även denna diskussion var intressant.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av LarsL »

För mig har kWh priset inget inflytande över stort eller litet batteri. Jag kommer kunna förbruka många kWh innan det börjar påverka.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av chaffis75 »

LarsL skrev:
För mig har kWh priset inget inflytande över stort eller litet batteri. Jag kommer kunna förbruka många kWh innan det börjar påverka.
Anar att någon vill tillbaka till topic här... :ugeek:

Nej jag är nog helt på de klara nu att jag kommer välja de lilla batteriet men säg att prisskillnaden går ner på stora vs lilla batteriet så vet jag inte, frågan är var ens smärtgräns går...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av LarsL »

Ja, det är klart att går prisskillnaden ner till 20000kr, som uppdateringen av 60 till 75, så skulle jag överväga det stora batteriet. Men det är ju inte alls troligt så länge de har en lång kö med spekulanter som vill betala 100kkr extra. Det skulle iofs kunna höga priset på basmodellen med 80kkr också... om de nu vill bryta ett löfte.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av bjelkeman »

För mig blir det det stora batteriet. Dyrt, men nog värt det. Känns som det blir en bil att behålla länge så premium, LR och AWD.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av chaffis75 »

LarsL skrev:
Ja, det är klart att går prisskillnaden ner till 20000kr, som uppdateringen av 60 till 75, så skulle jag överväga det stora batteriet. Men det är ju inte alls troligt så länge de har en lång kö med spekulanter som vill betala 100kkr extra. Det skulle iofs kunna höga priset på basmodellen med 80kkr också... om de nu vill bryta ett löfte.
Öka priset på basmodellen lär de inte göra då de hela tiden varit så tydliga med att bilen ska kosta $35000. Men man undra lite vad Tesla egentligen har för extra kostnad mellan en bil med standardbatteriet och en longrange... Jag tror ju inte de är är $9000 men samtidigt så kanske de är så att man har prissatt bilen för långt och för att inte bryta sitt löfte så säljer man bara longrange nu och hoppas att man får ner priset på standardrange så de blir lite vinst på den också när de börjar producera den.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av Mickep »

Om vi vänder på det vid vilken prisnivå skulle man välja long range.
Och vad skulle betala extra för en 100 kWh model3. Det är ändå 2 år för de flesta så något bör ha hänt med modellen.
Användarvisningsbild
DrSweden
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 11 mar 2016 16:17

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inlägg av DrSweden »

Hypotetisk fråga? 3000 per kWh? Men 75 är väl max för 3 pga hjulbas osv?
Skriv svar