Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sverige

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: 24 timmar kvar...

Inlägg av hed »

Jäkla läcker! Det enda jag har svårt för är fälgarna.
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: 24 timmar kvar...

Inlägg av HelectriC »

hed skrev:
Jäkla läcker! Det enda jag har svårt för är fälgarna.

Fälgarna är ju fina, bara dom tar av sig resekläderna ;)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: 24 timmar kvar...

Inlägg av hed »

Jahaaa, hur ser de ut under resekläderna då? :)
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: 24 timmar kvar...

Inlägg av dstr »

Självstängande laddlucka?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: 24 timmar kvar...

Inlägg av HelectriC »

hed skrev:
Jahaaa, hur ser de ut under resekläderna då? :)
9DFD9F93-3D3D-46A6-B92F-28FC913EF4EF.jpeg
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare
Inlägg: 587
Blev medlem: 20 feb 2018 21:09
Ort: Sverige

Re: 24 timmar kvar...

Inlägg av hed »

Okay. De var snygga :D
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 24 timmar kvar...

Inlägg av Bjelke »

dstr skrev:
Självstängande laddlucka?
:lol: of course...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8501
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: 24 timmar kvar...

Inlägg av Pontus »

Bjelke skrev:
Känns den "billigare" än S?
Ljudnivån i bilen?
Passformen på alla delar?
Känns handtagen ok att använda? (Hehe den frågan kan tolkas lite tokigt)
Säten bättre än S?
Billigare men på ett bra sätt
Ljudnivån är ok än så länge
Passform också ok
Handtagen är jag mer osäker på, måste prova mer
Säten ok om man inte vill ha mycket kramar.

Får givetvis återkomma efter mer provning.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8501
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: 24 timmar kvar...

Inlägg av Pontus »

dstr skrev:
Självstängande laddlucka?
NEJ, men denna gången tror jag inte dom lovade det heller ;)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8501
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: 24 timmar kvar...

Inlägg av Pontus »

Kartan och skärmen är mycket snabbare.
Även om Spotify inte var 100% i Europa så saknar man den när man inte har den.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: 24 timmar kvar...

Inlägg av HelectriC »

Pontus skrev:
Kartan och skärmen är mycket snabbare.
Även om Spotify inte var 100% i Europa så saknar man den när man inte har den.
Men M3 i Europa lär väl få Spotify? Ni har väl nåt annat på andra sidan pölen?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Breeze
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 01 mar 2016 15:37
Ort: Gislaved

Re: 24 timmar kvar...

Inlägg av Breeze »

Grattis! :D
Min färg med....
Model ≡ bokad 31/3 -16
Model ≡ beställd 5/12 -18
Model ≡ Levererad 8/3 -19
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: 24 timmar kvar...

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag tror att gör du en video om passformen, panelgap och sånt kan den bli viral.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8501
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: 24 timmar kvar...

Inlägg av Pontus »

TiborBlomhall skrev:
Jag tror att gör du en video om passformen, panelgap och sånt kan den bli viral.
Ska vad helgen ger för tid åt en sådan sak. Spontant har jag inte sett något som jag stör mig på direkt.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8501
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: 24 timmar kvar...

Inlägg av Pontus »

Vi börjar lite från början.
- Ingen nyckel ett kort och som primär nyckel ska man ha BT och app på telefon. Fungerade bra ända till eftermiddagen då det stor Phone Key Disconnected i min app. Får se om det är enkelt att lösa eller inte men just nu verkar det lite ostabilt.
- Handtagen var bättre på S här ger dom inte riktigt något att hålla i så jag kommer på mig själv att ta tag i rutan i stället, vilket jag inbillar mig inte är så bra i längden.
- Inne i bilen är stolarna ok men inte inget under av komfort.
- Mittkonsolen är bra tror jag, har inte riktigt bestämt mig. Jag lutar lite åt att jag saknar den öppna ytan men detta är nog mer en smaksak. Som konsol är den bra.
- Skärmen känns mycket mer modern och snabbare. Lite liten dock då kartan lätt försvinner så fort man ska göra något annat med tex musiken eller ventilationen.
- Knapparna på ratten känns som ett lyft, skulle man dessutom kunna anpassa funktionerna på dessa hade det varit perfekt.
- Ventilationen, inga problem än så länge. Verkar fungera bra.
- Köra då. Växeln är det samma, lägg i D och kör iväg. Växelspaken har nu också ett till läge nedanför D och det är AP som inte längre har någon egen spak. Bilen är märkbart lättare och mindre.För mig är det bra sikt. Känslan i ratten och på motorvägen var att den var lite spårig och nervös i styrningen. Kanske bara var vägen men det återstår att se. Men det är en elbil och en Tesla med all de fördelar som kommer därav. Lite slöare än 85D men ok. Ska bli kul att prova en P när dom kommer.
- Glastaket är lite mörkt tycker jag men ändå ett enormt lyft mot om det hade varit ett vanligt tak.
- Dragkrok fanns det ingen information om nu.
- Summon finns inte :cry:
- Frunken är mindre än på model SxxD men ok för några matkassar. Dock känns plåten betydligt tunnare när man ska stänga frunken.
- Bagaget är mindre öppning på och utan powerlift eller hjälp vid stängning vilket inte känns bra när man är van vid annat.
- Backkameran har mer vidvinkel men det ger också en mer förvrängd bild vilket jag gärna hade varit utan.
- Baksätet har som många sagt en väldigt konstig vinkel som inte riktigt passar mig. Kanske får anledning att återkomma när jag åkt där lite mer.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8501
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: 24 timmar kvar...

Inlägg av Pontus »

En fördel som jag märkte nu var att det är skönt itan skärm rakt framför ratten när man kör i mörker. Lite ovant dock min första tanke var mörkt framför ratten nu är något trasigt.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare
Inlägg: 1066
Blev medlem: 17 dec 2015 04:22
Ort: Stockholm

Re: 24 timmar kvar...

Inlägg av tehjimos »

Pontus skrev:
- Handtagen var bättre på S här ger dom inte riktigt något att hålla i så jag kommer på mig själv att ta tag i rutan i stället, vilket jag inbillar mig inte är så bra i längden.
Tror du måste jobba på din teknik, ska endast behöva dras i handtaget och öppna förardörren med vänsterhand, och därefter dra den utåt, sen hoppa in.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: 24 timmar kvar...

Inlägg av TiborBlomhall »

Pontus skrev:
TiborBlomhall skrev:
Jag tror att gör du en video om passformen, panelgap och sånt kan den bli viral.
Ska vad helgen ger för tid åt en sådan sak. Spontant har jag inte sett något som jag stör mig på direkt.
Exakt. De videos som är ute och cirkulerar visar ojämna panelgap på de allra första bilarna. Nu efter 10,000 Model 3 borde de ha fått bukt på det där.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: 24 timmar kvar...

Inlägg av thebishop »

tehjimos skrev:
Tror du måste jobba på din teknik, ska endast behöva dras i handtaget och öppna förardörren med vänsterhand, och därefter dra den utåt, sen hoppa in.
”You’re holding it wrong.”

:D :D :D :D :D :D :D :D
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8501
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: 24 timmar kvar...

Inlägg av Pontus »

Ska bli intressant att se hur SuC fungerar här. Någon som vet vad det kommer stå på kortet för betalning av SuC, jag har en misstänkt rad för igår på 2,6 dollar? Trodde först inte mitt kort var inlagt på mitt konto men såg idag att fanns där.
Läste även följande på Teslas hemsida:
"Do Superchargers in urban areas charge as quickly as other Superchargers? How long will charging take?
Consistent with the rest of our network, Superchargers in urban areas are located in places where it’s convenient to spend time, like grocery stores or shopping centers, which means owners can charge while going about their weekly routine. Superchargers in urban areas deliver a nearly consistent 72 kilowatts (kW) of power, even if another Tesla begins charging in an adjacent stall. This creates a predictable charging experience with an average Supercharging session lasting around 45-50 minutes in city centers."

Vilket antyder att det inte går lika snabbt på alla stationer. Tyckte dock att den jag besökte igår såg ut som vad vi är vana vid men ändå gav den bara 56 kW utan att mitt batteri var för fullt enligt min erfarenhet.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10125
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: 24 timmar kvar...

Inlägg av Legato »

Pontus skrev:
Ska bli intressant att se hur SuC fungerar här. Någon som vet vad det kommer stå på kortet för betalning av SuC, jag har en misstänkt rad för igår på 2,6 dollar? Trodde först inte mitt kort var inlagt på mitt konto men såg idag att fanns där.
Läste även följande på Teslas hemsida:
"Do Superchargers in urban areas charge as quickly as other Superchargers? How long will charging take?
Consistent with the rest of our network, Superchargers in urban areas are located in places where it’s convenient to spend time, like grocery stores or shopping centers, which means owners can charge while going about their weekly routine. Superchargers in urban areas deliver a nearly consistent 72 kilowatts (kW) of power, even if another Tesla begins charging in an adjacent stall. This creates a predictable charging experience with an average Supercharging session lasting around 45-50 minutes in city centers."

Vilket antyder att det inte går lika snabbt på alla stationer. Tyckte dock att den jag besökte igår såg ut som vad vi är vana vid men ändå gav den bara 56 kW utan att mitt batteri var för fullt enligt min erfarenhet.
Urban Superchargers är ju lite annorlunda. Där har du dedikerad effekt per laddare, dvs du behöver inte bry dig om det står en och "delar" laddarna eller inte:

https://insideevs.com/tesla-urban-super ... y-centers/
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: 24 timmar kvar...

Inlägg av HelectriC »

får man 72kW genom hela laddcykeln så skulle det ju faktiskt kunna gå snabbare än med vissa SuC, där man inte sällan är nere och nosar på 30kW.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8501
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: 24 timmar kvar...

Inlägg av Pontus »

Jag såg nu att den jag provade ska ge 120 kW. Men också att man betalar per minut. Gör man det vill man ju verkligen att den ska ge max inte mindre pga att någon delar på effekt med dig eller något liknande. Tycker generellt att det är lite konstigt att betala per minut för laddning. Här verkar det också som det skiljer mellan delstaterna, vissa tar per minut andra per kWh.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: 24 timmar kvar...

Inlägg av vigge50 »

Pontus skrev:
Jag såg nu att den jag provade ska ge 120 kW. Men också att man betalar per minut. Gör man det vill man ju verkligen att den ska ge max inte mindre pga att någon delar på effekt med dig eller något liknande. Tycker generellt att det är lite konstigt att betala per minut för laddning. Här verkar det också som det skiljer mellan delstaterna, vissa tar per minut andra per kWh.
Det beror på statens lagar, i vissa stater får Tesla inte sälja el vilket gör att de får ta betalt per minut. Vad jag minns så har de olika pris beroende på om du laddar mer eller mindre än 60 kW för att gör det lite mer rättvist men ligger du på 65-70 kW så kan det såklart vara irriterande.
Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 27 apr 2015 23:07
Ort: Kalmar

Re: 24 timmar kvar...

Inlägg av Machris »

Pontus skrev:
Vi börjar lite från början....
- .
Intressant läsning. Är väl väntat att det är en hel del comfort o kvalitetsskillnader mot Model S, ska ju ändå vara en ”budgetbil”. Känns det som den lever upp till dina förväntningar?
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Skriv svar