Men M3 i Europa lär väl få Spotify? Ni har väl nåt annat på andra sidan pölen?Pontus skrev:Kartan och skärmen är mycket snabbare.
Även om Spotify inte var 100% i Europa så saknar man den när man inte har den.
Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sverige
Moderator: Redaktion
Re: 24 timmar kvar...
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: 24 timmar kvar...
Grattis!
Min färg med....
Min färg med....
Model ≡ bokad 31/3 -16
Model ≡ beställd 5/12 -18
Model ≡ Levererad 8/3 -19
Model ≡ beställd 5/12 -18
Model ≡ Levererad 8/3 -19
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: 24 timmar kvar...
Jag tror att gör du en video om passformen, panelgap och sånt kan den bli viral.
Re: 24 timmar kvar...
Ska vad helgen ger för tid åt en sådan sak. Spontant har jag inte sett något som jag stör mig på direkt.TiborBlomhall skrev:Jag tror att gör du en video om passformen, panelgap och sånt kan den bli viral.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: 24 timmar kvar...
Vi börjar lite från början.
- Ingen nyckel ett kort och som primär nyckel ska man ha BT och app på telefon. Fungerade bra ända till eftermiddagen då det stor Phone Key Disconnected i min app. Får se om det är enkelt att lösa eller inte men just nu verkar det lite ostabilt.
- Handtagen var bättre på S här ger dom inte riktigt något att hålla i så jag kommer på mig själv att ta tag i rutan i stället, vilket jag inbillar mig inte är så bra i längden.
- Inne i bilen är stolarna ok men inte inget under av komfort.
- Mittkonsolen är bra tror jag, har inte riktigt bestämt mig. Jag lutar lite åt att jag saknar den öppna ytan men detta är nog mer en smaksak. Som konsol är den bra.
- Skärmen känns mycket mer modern och snabbare. Lite liten dock då kartan lätt försvinner så fort man ska göra något annat med tex musiken eller ventilationen.
- Knapparna på ratten känns som ett lyft, skulle man dessutom kunna anpassa funktionerna på dessa hade det varit perfekt.
- Ventilationen, inga problem än så länge. Verkar fungera bra.
- Köra då. Växeln är det samma, lägg i D och kör iväg. Växelspaken har nu också ett till läge nedanför D och det är AP som inte längre har någon egen spak. Bilen är märkbart lättare och mindre.För mig är det bra sikt. Känslan i ratten och på motorvägen var att den var lite spårig och nervös i styrningen. Kanske bara var vägen men det återstår att se. Men det är en elbil och en Tesla med all de fördelar som kommer därav. Lite slöare än 85D men ok. Ska bli kul att prova en P när dom kommer.
- Glastaket är lite mörkt tycker jag men ändå ett enormt lyft mot om det hade varit ett vanligt tak.
- Dragkrok fanns det ingen information om nu.
- Summon finns inte
- Frunken är mindre än på model SxxD men ok för några matkassar. Dock känns plåten betydligt tunnare när man ska stänga frunken.
- Bagaget är mindre öppning på och utan powerlift eller hjälp vid stängning vilket inte känns bra när man är van vid annat.
- Backkameran har mer vidvinkel men det ger också en mer förvrängd bild vilket jag gärna hade varit utan.
- Baksätet har som många sagt en väldigt konstig vinkel som inte riktigt passar mig. Kanske får anledning att återkomma när jag åkt där lite mer.
- Ingen nyckel ett kort och som primär nyckel ska man ha BT och app på telefon. Fungerade bra ända till eftermiddagen då det stor Phone Key Disconnected i min app. Får se om det är enkelt att lösa eller inte men just nu verkar det lite ostabilt.
- Handtagen var bättre på S här ger dom inte riktigt något att hålla i så jag kommer på mig själv att ta tag i rutan i stället, vilket jag inbillar mig inte är så bra i längden.
- Inne i bilen är stolarna ok men inte inget under av komfort.
- Mittkonsolen är bra tror jag, har inte riktigt bestämt mig. Jag lutar lite åt att jag saknar den öppna ytan men detta är nog mer en smaksak. Som konsol är den bra.
- Skärmen känns mycket mer modern och snabbare. Lite liten dock då kartan lätt försvinner så fort man ska göra något annat med tex musiken eller ventilationen.
- Knapparna på ratten känns som ett lyft, skulle man dessutom kunna anpassa funktionerna på dessa hade det varit perfekt.
- Ventilationen, inga problem än så länge. Verkar fungera bra.
- Köra då. Växeln är det samma, lägg i D och kör iväg. Växelspaken har nu också ett till läge nedanför D och det är AP som inte längre har någon egen spak. Bilen är märkbart lättare och mindre.För mig är det bra sikt. Känslan i ratten och på motorvägen var att den var lite spårig och nervös i styrningen. Kanske bara var vägen men det återstår att se. Men det är en elbil och en Tesla med all de fördelar som kommer därav. Lite slöare än 85D men ok. Ska bli kul att prova en P när dom kommer.
- Glastaket är lite mörkt tycker jag men ändå ett enormt lyft mot om det hade varit ett vanligt tak.
- Dragkrok fanns det ingen information om nu.
- Summon finns inte
- Frunken är mindre än på model SxxD men ok för några matkassar. Dock känns plåten betydligt tunnare när man ska stänga frunken.
- Bagaget är mindre öppning på och utan powerlift eller hjälp vid stängning vilket inte känns bra när man är van vid annat.
- Backkameran har mer vidvinkel men det ger också en mer förvrängd bild vilket jag gärna hade varit utan.
- Baksätet har som många sagt en väldigt konstig vinkel som inte riktigt passar mig. Kanske får anledning att återkomma när jag åkt där lite mer.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: 24 timmar kvar...
En fördel som jag märkte nu var att det är skönt itan skärm rakt framför ratten när man kör i mörker. Lite ovant dock min första tanke var mörkt framför ratten nu är något trasigt.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: 24 timmar kvar...
Tror du måste jobba på din teknik, ska endast behöva dras i handtaget och öppna förardörren med vänsterhand, och därefter dra den utåt, sen hoppa in.Pontus skrev:- Handtagen var bättre på S här ger dom inte riktigt något att hålla i så jag kommer på mig själv att ta tag i rutan i stället, vilket jag inbillar mig inte är så bra i längden.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: 24 timmar kvar...
Exakt. De videos som är ute och cirkulerar visar ojämna panelgap på de allra första bilarna. Nu efter 10,000 Model 3 borde de ha fått bukt på det där.Pontus skrev:Ska vad helgen ger för tid åt en sådan sak. Spontant har jag inte sett något som jag stör mig på direkt.TiborBlomhall skrev:Jag tror att gör du en video om passformen, panelgap och sånt kan den bli viral.
Re: 24 timmar kvar...
”You’re holding it wrong.”tehjimos skrev:Tror du måste jobba på din teknik, ska endast behöva dras i handtaget och öppna förardörren med vänsterhand, och därefter dra den utåt, sen hoppa in.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: 24 timmar kvar...
Ska bli intressant att se hur SuC fungerar här. Någon som vet vad det kommer stå på kortet för betalning av SuC, jag har en misstänkt rad för igår på 2,6 dollar? Trodde först inte mitt kort var inlagt på mitt konto men såg idag att fanns där.
Läste även följande på Teslas hemsida:
"Do Superchargers in urban areas charge as quickly as other Superchargers? How long will charging take?
Consistent with the rest of our network, Superchargers in urban areas are located in places where it’s convenient to spend time, like grocery stores or shopping centers, which means owners can charge while going about their weekly routine. Superchargers in urban areas deliver a nearly consistent 72 kilowatts (kW) of power, even if another Tesla begins charging in an adjacent stall. This creates a predictable charging experience with an average Supercharging session lasting around 45-50 minutes in city centers."
Vilket antyder att det inte går lika snabbt på alla stationer. Tyckte dock att den jag besökte igår såg ut som vad vi är vana vid men ändå gav den bara 56 kW utan att mitt batteri var för fullt enligt min erfarenhet.
Läste även följande på Teslas hemsida:
"Do Superchargers in urban areas charge as quickly as other Superchargers? How long will charging take?
Consistent with the rest of our network, Superchargers in urban areas are located in places where it’s convenient to spend time, like grocery stores or shopping centers, which means owners can charge while going about their weekly routine. Superchargers in urban areas deliver a nearly consistent 72 kilowatts (kW) of power, even if another Tesla begins charging in an adjacent stall. This creates a predictable charging experience with an average Supercharging session lasting around 45-50 minutes in city centers."
Vilket antyder att det inte går lika snabbt på alla stationer. Tyckte dock att den jag besökte igår såg ut som vad vi är vana vid men ändå gav den bara 56 kW utan att mitt batteri var för fullt enligt min erfarenhet.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: 24 timmar kvar...
Urban Superchargers är ju lite annorlunda. Där har du dedikerad effekt per laddare, dvs du behöver inte bry dig om det står en och "delar" laddarna eller inte:Pontus skrev:Ska bli intressant att se hur SuC fungerar här. Någon som vet vad det kommer stå på kortet för betalning av SuC, jag har en misstänkt rad för igår på 2,6 dollar? Trodde först inte mitt kort var inlagt på mitt konto men såg idag att fanns där.
Läste även följande på Teslas hemsida:
"Do Superchargers in urban areas charge as quickly as other Superchargers? How long will charging take?
Consistent with the rest of our network, Superchargers in urban areas are located in places where it’s convenient to spend time, like grocery stores or shopping centers, which means owners can charge while going about their weekly routine. Superchargers in urban areas deliver a nearly consistent 72 kilowatts (kW) of power, even if another Tesla begins charging in an adjacent stall. This creates a predictable charging experience with an average Supercharging session lasting around 45-50 minutes in city centers."
Vilket antyder att det inte går lika snabbt på alla stationer. Tyckte dock att den jag besökte igår såg ut som vad vi är vana vid men ändå gav den bara 56 kW utan att mitt batteri var för fullt enligt min erfarenhet.
https://insideevs.com/tesla-urban-super ... y-centers/
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: 24 timmar kvar...
får man 72kW genom hela laddcykeln så skulle det ju faktiskt kunna gå snabbare än med vissa SuC, där man inte sällan är nere och nosar på 30kW.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: 24 timmar kvar...
Jag såg nu att den jag provade ska ge 120 kW. Men också att man betalar per minut. Gör man det vill man ju verkligen att den ska ge max inte mindre pga att någon delar på effekt med dig eller något liknande. Tycker generellt att det är lite konstigt att betala per minut för laddning. Här verkar det också som det skiljer mellan delstaterna, vissa tar per minut andra per kWh.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: 24 timmar kvar...
Det beror på statens lagar, i vissa stater får Tesla inte sälja el vilket gör att de får ta betalt per minut. Vad jag minns så har de olika pris beroende på om du laddar mer eller mindre än 60 kW för att gör det lite mer rättvist men ligger du på 65-70 kW så kan det såklart vara irriterande.Pontus skrev:Jag såg nu att den jag provade ska ge 120 kW. Men också att man betalar per minut. Gör man det vill man ju verkligen att den ska ge max inte mindre pga att någon delar på effekt med dig eller något liknande. Tycker generellt att det är lite konstigt att betala per minut för laddning. Här verkar det också som det skiljer mellan delstaterna, vissa tar per minut andra per kWh.
Re: 24 timmar kvar...
Intressant läsning. Är väl väntat att det är en hel del comfort o kvalitetsskillnader mot Model S, ska ju ändå vara en ”budgetbil”. Känns det som den lever upp till dina förväntningar?Pontus skrev:Vi börjar lite från början....
- .
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Re: 24 timmar kvar...
Har inte hört om någon annan men det är ju bara en gissning utan att vara det minsta säker på det. Ska fråga ElonKulingen skrev:Är du Sveriges första Model 3 ägare? (Fast du bor i det fina Tesla landet)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: 24 timmar kvar...
YES YES YESPontus skrev:NEJ, men denna gången tror jag inte dom lovade det hellerdstr skrev:Självstängande laddlucka?
Jag får revidera mig själv där, det krävdes bara att man väntade tillräckligt länge så stängde sig luckan själv.
Alla D modeller får det men inte på den bilen, du måste köpa en ny och på den är det självstängande lucka om du har haft en D modell innan
(för alla andra också men kanske speciellt för oss som haft D)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: 24 timmar kvar...
Hälsa Elon att jag önskar jobb hos Tesla USAPontus skrev:Har inte hört om någon annan men det är ju bara en gissning utan att vara det minsta säker på det. Ska fråga ElonKulingen skrev:Är du Sveriges första Model 3 ägare? (Fast du bor i det fina Tesla landet)
Re: 24 timmar kvar...
Säker, de jag pratat med vittnar om 60 tim i veckan inte är ovanligt och ingen rabatt på bilarna?Kulingen skrev:Hälsa Elon att jag önskar jobb hos Tesla USAPontus skrev:Har inte hört om någon annan men det är ju bara en gissning utan att vara det minsta säker på det. Ska fråga ElonKulingen skrev:Är du Sveriges första Model 3 ägare? (Fast du bor i det fina Tesla landet)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: 24 timmar kvar...
Men man kanske kan skruva ihop sin egen bil iaf, och slippa måndagsexemplar?Pontus skrev:Säker, de jag pratat med vittnar om 60 tim i veckan inte är ovanligt och ingen rabatt på bilarna?
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: 24 timmar kvar...
Rätt men enligt Tesla kommer det med en uppdatering i början av sommaren, allt enligt Teslas tidsräkning (=kanske aldrig).bjelkeman skrev:Ingen ”summon” än vad jag förstår.
Glömde säga att någon webläsare finns inte heller i bilen och ingen möjlighet att läsa manualen på skärmen i bilen.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: 24 timmar kvar...
Var är manualen då? På papper eller existerar inte?Pontus skrev:Rätt men enligt Tesla kommer det med en uppdatering i början av sommaren, allt enligt Teslas tidsräkning (=kanske aldrig).bjelkeman skrev:Ingen ”summon” än vad jag förstår.
Glömde säga att någon webläsare finns inte heller i bilen och ingen möjlighet att läsa manualen på skärmen i bilen.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: 24 timmar kvar...
Man har ju alltid tillgång till den på My Tesla-sidan. Själv har jag aldrig tagit upp manualen i bilen, den läste man ju igenom något år innan man fick bilen.HelectriC skrev:Var är manualen då? På papper eller existerar inte?Pontus skrev:Rätt men enligt Tesla kommer det med en uppdatering i början av sommaren, allt enligt Teslas tidsräkning (=kanske aldrig).bjelkeman skrev:Ingen ”summon” än vad jag förstår.
Glömde säga att någon webläsare finns inte heller i bilen och ingen möjlighet att läsa manualen på skärmen i bilen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.