Sida 5 av 7

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 02 apr 2018 14:51
av okaenrique
Hej!

Grattis!

, Är det värt att köpa Enhanced Autopilot för detta pris?

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 02 apr 2018 23:26
av Pontus
okaenrique skrev:
Hej!

Grattis!

, Är det värt att köpa Enhanced Autopilot för detta pris?
Tidigare har bara haft AP1 på min model S och nu på model 3 är det väl samma som på de andra modellerna, dvs AP 2,5.
Jag skulle säga att denna är lika bra som min gamla AP 1 var och vad det gäller pengarna så tror jag man får tillbaka en hel del av just detta tillbehör när man säljer bilen eftersom det är dyrare att uppgradera efteråt och det är en del av att ha en Tesla (även om många fler märken har det nu också).

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 03 apr 2018 01:02
av Pontus
Så börjar det, en linje på skärmen som är regnbågefäegad syns bara när det vit bakgrund men ändå. Jag dock lite glad av att dom har 20 model S som lånebilar varav flera är P100D och sedan några model X också. Kan bli kul att visa dom på jobbet.

Ops, nu visar det sig att bra service kanske inte alltid är vad man vill ha :shock:
Tesla ringde och sa att dom beställt delarna och att dom troligtvis kan skicka sin mobility service till mitt kontor för att fixa problemet. Jag som ville ha en kul lånebil. Får se vad dom säger när dom fått delarna nästa vecka.

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 03 apr 2018 11:00
av Bjelke
Pontus skrev:
Så börjar det, en linje på skärmen som är regnbågefäegad syns bara när det vit bakgrund men ändå. Jag dock lite glad av att dom har 20 model S som lånebilar varav flera är P100D och sedan några model X också. Kan bli kul att visa dom på jobbet.
Den var ju hel några veckor iaf ;P

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 16 apr 2018 01:31
av Pontus
Jag kan meddela att jag hade bilen utlånad och han som körde den skicka en bild efter 97.3 miles körda med en förbrukning på 145 Wh/km och då låg han lite över 60 mph. Den går snålt om man vill bara genom att låta bli häftiga accelerationer. Det utan att krypköra någonting.

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 16 apr 2018 07:09
av Laban
Pontus skrev:
Jag kan meddela att jag hade bilen utlånad och han som körde den skicka en bild efter 97.3 miles körda med en förbrukning på 145 Wh/km och då låg han lite över 60 mph. Den går snålt om man vill bara genom att låta bli häftiga accelerationer. Det utan att krypköra någonting.
Låter väldigt lovande måste jag säga, speciellt när nuvarande supercharger nätverk lämnar en del att önska där jag behöver det som mest. Dvs, Norrlands inland samt norra Finland. Gissar på att det kylan gör med räckvidden tar man igen via relativt låg medelhastighet.

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 24 apr 2018 13:37
av Pontus
Dagens start efter lite drygt 1 timme med absolut skyfall av regn. Bra tyckenr jag.
20180424_073152.jpg
Det är ca 200 Wh/km i 105 km/h. 15 grader varm eller kallt och sa jag att det regnade så in i...

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 24 apr 2018 16:35
av Pontus
och så hamnade man i en model S medans min är på service. En 85a from 2013 tror jag. Gamla rattspakar, ingen autopilot och allt känns gammalt. Det är otroligt hur mycket skillnad det är mellan de första model S och nyare model S. Så har ni en med facelift kan ni vara glada, be om en riktigt gammal bil som loaner och ni kommer vara glada en lång tid när ni får tillbaka eran egen ;)

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 24 apr 2018 17:58
av frippe
Pontus skrev:
och så hamnade man i en model S medans min är på service. En 85a from 2013 tror jag. Gamla rattspakar, ingen autopilot och allt känns gammalt. Det är otroligt hur mycket skillnad det är mellan de första model S och nyare model S. Så har ni en med facelift kan ni vara glada, be om en riktigt gammal bil som loaner och ni kommer vara glada en lång tid när ni får tillbaka eran egen ;)
Åh men så kan du väl inte skriva.... :shock: ;)
Nu vågar jag nästan inte köpa en före faceliften, eller?

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 24 apr 2018 18:06
av e5m1r
frippe skrev:
Pontus skrev:
och så hamnade man i en model S medans min är på service. En 85a from 2013 tror jag. Gamla rattspakar, ingen autopilot och allt känns gammalt. Det är otroligt hur mycket skillnad det är mellan de första model S och nyare model S. Så har ni en med facelift kan ni vara glada, be om en riktigt gammal bil som loaner och ni kommer vara glada en lång tid när ni får tillbaka eran egen ;)
Åh men så kan du väl inte skriva.... :shock: ;)
Nu vågar jag nästan inte köpa en före faceliften, eller?
Han pratar om de tidiga bilar som var plastiga saknade hatthylla osv
Sen 2014 och framåt är bättre

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 24 apr 2018 18:07
av frippe
e5m1r skrev:
frippe skrev:
Pontus skrev:
och så hamnade man i en model S medans min är på service. En 85a from 2013 tror jag. Gamla rattspakar, ingen autopilot och allt känns gammalt. Det är otroligt hur mycket skillnad det är mellan de första model S och nyare model S. Så har ni en med facelift kan ni vara glada, be om en riktigt gammal bil som loaner och ni kommer vara glada en lång tid när ni får tillbaka eran egen ;)
Åh men så kan du väl inte skriva.... :shock: ;)
Nu vågar jag nästan inte köpa en före faceliften, eller?
Han pratar om de tidiga bilar som var plastiga saknade hatthylla osv
Sen 2014 och framåt är bättre
Aha ok, puh, blev lite orolig där.

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 24 apr 2018 18:19
av dstr
frippe skrev:
Åh men så kan du väl inte skriva.... :shock: ;)
Nu vågar jag nästan inte köpa en före faceliften, eller?
Facelift var bara annan front och sämre laddare (ingen möjlighet till dubbelladdare längre, 22kw)

Nya reglagen kom innan, samtidigt som AP1.0

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 24 apr 2018 18:42
av mans71
Hmm, hade en S85 som loaner, osäker på årsmodell, men den hade dom gamla ratt-knapparna. VÄLDIGT stor kvalitetskänsla på dom jämfört med senare modeller. Tror jag läste på forumet att man kunde uppgradera dom?

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 24 apr 2018 18:46
av Pontus
frippe skrev:
Pontus skrev:
och så hamnade man i en model S medans min är på service. En 85a from 2013 tror jag. Gamla rattspakar, ingen autopilot och allt känns gammalt. Det är otroligt hur mycket skillnad det är mellan de första model S och nyare model S. Så har ni en med facelift kan ni vara glada, be om en riktigt gammal bil som loaner och ni kommer vara glada en lång tid när ni får tillbaka eran egen ;)
Åh men så kan du väl inte skriva.... :shock: ;)
Nu vågar jag nästan inte köpa en före faceliften, eller?
Dom andra har rätt givetvis. Jag drog bara en dålig gräns där med före och efter facelift. Jag hade en tidig 2015 och den var också mycket bättre än denna lånebilen. Man ska väl också vända lite på det erkänna att om jag hade fått välja på denna lånebilen och en fossil merca så hade jag valt Teslan. Så allt är relativt.
Det var bara så tydligt att dom gör många och ofta kontinuerliga uppgraderingar på bilarna.

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 24 apr 2018 18:50
av Pontus
Ha nu hörde en tjej ifrån ELON (https://www.google.com/maps/place/Elon, ... 79.5115433) av sig och vill hyra min bil i helgen :D :D :D

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 24 apr 2018 22:13
av Baretta
Kör du Turo eller liknande?

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 24 apr 2018 22:15
av HelectriC
Pontus skrev:
Ha nu hörde en tjej ifrån ELON (https://www.google.com/maps/place/Elon, ... 79.5115433) av sig och vill hyra min bil i helgen :D :D :D
Kommer Mr Musk därifrån?

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 25 apr 2018 01:51
av Pontus
Baretta skrev:
Kör du Turo eller liknande?
Turo

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 07 maj 2018 20:21
av Zalman3
Pontus skrev:
Baretta skrev:
Kör du Turo eller liknande?
Turo
Pontus, vad kostar det att serva Tesla 3? Hur mycket billigare än Tesla S är det?

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 07 maj 2018 20:33
av Pontus
Zalman3 skrev:
Pontus skrev:
Baretta skrev:
Kör du Turo eller liknande?
Turo
Pontus, vad kostar det att serva Tesla 3? Hur mycket billigare än Tesla S är det?
Intressant fråga, men jag har inte kollat det ännu. Skickar en fråga till dom idag och frågar också om vad model S kostar här.

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 07 maj 2018 21:28
av Pontus
Jag fick just svar på frågan om service, Tesla har inte släppt någon information om kostnad eller intervall gällande service på model 3. Inte det svaret man ville ha men Tesla är ju Tesla. :D

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 07 maj 2018 21:41
av HelectriC
Pontus skrev:
Jag fick just svar på frågan om service, Tesla har inte släppt någon information om kostnad eller intervall gällande service på model 3. Inte det svaret man ville ha men Tesla är ju Tesla. :D
Så om du lämnar in den på service nu, så får du räkningen när dom bestämt sig och priset kan egentligen bli vad som helst, hmm intressant :)

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 07 maj 2018 22:18
av Svenssons
Pontus skrev:
Jag fick just svar på frågan om service, Tesla har inte släppt någon information om kostnad eller intervall gällande service på model 3. Inte det svaret man ville ha men Tesla är ju Tesla. :D
Samma som för Model X när den var ny. Det var inte förrän i februari 2017 som de visste något om serviceplanerna och priserna för service i Sverige/Europa. Första Model X kom väl till Sverige i slutet av juni/början av juli.

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 26 jul 2018 01:12
av Pontus
Nu har summan kommit till modell 3. Fungerar utan att telefonen är inom Blue thooth avstånd. Fick den dock inte att fungera med Remote S appen. Ska prova lite mer och återkommer med uppdateringar.
20180725_172301.jpg

Re: Första Model 3 i svensk ägo där ägaren började köa i Sve

Postat: 26 jul 2018 01:58
av Pontus
En ny knapp som gör precis vad den säger, man behöver inte hålla in knappen på telefon. Men avståndet bil ska köra verkar bara gälla när man backar. Framåt kör den en dryg halvmeter vid första trycket och sedan vid andra trycket fortsätter den till man stoppar den, eller i varje fall 2 billängder mer plats hade jag inte.
20180725_195709.jpg