Laddning modell 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

SGCS
Inlägg: 1
Blev medlem: 19 mar 2018 08:10

Laddning modell 3

Inlägg av SGCS »

Ska bygga om huset - bland annat elsystemet. Skall då förbereda så att jag kan ladda Teslan modell 3 som förhoppningsvis levereras inom ett år. Har försökt få besked vad som gäller då det gäller el-anslutningen: Tvåfas 240 V eller trefas 400 V? Vilken säkring erfordras? Finns redan idag laddbox för "privatbruk"?
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Laddning modell 3

Inlägg av oscfor »

Det duger med vilket som, men trefas ger bäst laddeffekt.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Laddning modell 3

Inlägg av Teslaspolen »

400 volt trefas på 16A är det vanligaste att ladda med hemma.

Laddboxar finns det massor av, Teslas egen är riktigt prisvärd till exempel. Men det är inget krav; UMC (medföljande laddkabel) fungerar precis på samma vis.
Senast redigerad av Teslaspolen, redigerad totalt 1 gånger.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Laddning modell 3

Inlägg av 12man »

Tvåfas 240V? Det är bara en VW tankevurpa
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: Laddning modell 3

Inlägg av snowtroll »

12man skrev:
Tvåfas 240V? Det är bara en VW tankevurpa
Hehe, med juste fasvinkel :mrgreen:
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Laddning modell 3

Inlägg av chaffis75 »

Ja trefas 16 amp kommer jag dra fram och troligen en egen enkel elmätare (OBS ska hålla de hemligt för vår kära stads apparat :roll: ) så man har lite egen koll på vad som går till bilen respektive huset i övrigt. Kan även vara bra den dagen man man säljer huset så blir energideklarationen rätt.
Även om jag sätter 3 fas 16 amp så kommer jag troligen bara ladda med runt 3*10 amp för att slippa sätta större huvudsäkring.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: Laddning modell 3

Inlägg av snowtroll »

chaffis75 skrev:
Ja trefas 16 amp kommer jag dra fram och troligen en egen enkel elmätare (OBS ska hålla de hemligt för vår kära stads apparat :roll: ) så man har lite egen koll på vad som går till bilen respektive huset i övrigt. Kan även vara bra den dagen man man säljer huset så blir energideklarationen rätt.
Även om jag sätter 3 fas 16 amp så kommer jag troligen bara ladda med runt 3*10 amp för att slippa sätta större huvudsäkring.
//En braskis: Du får mig att börja tänka Hem-automation med Z-wave och grejor/liknande som mäter och styr olika förbrukare... som ger lite snygga grafer... faen en jungel det där med vad man ska välja för system/komponenter.
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Laddning modell 3

Inlägg av chaffis75 »

snowtroll skrev:
chaffis75 skrev:
Ja trefas 16 amp kommer jag dra fram och troligen en egen enkel elmätare (OBS ska hålla de hemligt för vår kära stads apparat :roll: ) så man har lite egen koll på vad som går till bilen respektive huset i övrigt. Kan även vara bra den dagen man man säljer huset så blir energideklarationen rätt.
Även om jag sätter 3 fas 16 amp så kommer jag troligen bara ladda med runt 3*10 amp för att slippa sätta större huvudsäkring.
//En braskis: Du får mig att börja tänka Hem-automation med Z-wave och grejor/liknande som mäter och styr olika förbrukare... som ger lite snygga grafer... faen en jungel det där med vad man ska välja för system/komponenter.
Jag såg någon som gjorde precis så, mätte alla hög förbrukare och inkommande ledning vilket gjorde att han inte behövde säkra upp huvudsäkringen. Typ stängde ner elpatronen i värmepannan när han laddade eller stängde laddning tillfälligt... på detta sättet maxade han typ 16A kontant väldigt länge istället för att toppa på en 20-25 ampere ibland.
Jag blev sugen på de men de är nog ganska mycket jobb att få till de.
Tänk på att du måste inte bryta laddningen till bilen med ett relä, i Teslas WC finns styrelektronik för detta och jag vet att någon har reverse enginerat (då Tesla inte släppt dokumentationen) detta så man kan styra laddeffekten. De är interfacet för att koppla samman flera WC som man utnyttjar.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Laddning modell 3

Inlägg av Kalle »

chaffis75 skrev:
snowtroll skrev:
chaffis75 skrev:
Ja trefas 16 amp kommer jag dra fram och troligen en egen enkel elmätare (OBS ska hålla de hemligt för vår kära stads apparat :roll: ) så man har lite egen koll på vad som går till bilen respektive huset i övrigt. Kan även vara bra den dagen man man säljer huset så blir energideklarationen rätt.
Även om jag sätter 3 fas 16 amp så kommer jag troligen bara ladda med runt 3*10 amp för att slippa sätta större huvudsäkring.
//En braskis: Du får mig att börja tänka Hem-automation med Z-wave och grejor/liknande som mäter och styr olika förbrukare... som ger lite snygga grafer... faen en jungel det där med vad man ska välja för system/komponenter.
Jag såg någon som gjorde precis så, mätte alla hög förbrukare och inkommande ledning vilket gjorde att han inte behövde säkra upp huvudsäkringen. Typ stängde ner elpatronen i värmepannan när han laddade eller stängde laddning tillfälligt... på detta sättet maxade han typ 16A kontant väldigt länge istället för att toppa på en 20-25 ampere ibland.
Jag blev sugen på de men de är nog ganska mycket jobb att få till de.
Tänk på att du måste inte bryta laddningen till bilen med ett relä, i Teslas WC finns styrelektronik för detta och jag vet att någon har reverse enginerat (då Tesla inte släppt dokumentationen) detta så man kan styra laddeffekten. De är interfacet för att koppla samman flera WC som man utnyttjar.
Mellan laddarn o bilen kör de ett protokol som är kompatibelt med open EVSV, så de är nog lätt att fixa själv me :)
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Laddning modell 3

Inlägg av Henrik Torphammar »

Glöm inte att ni nu ger tips om en bil som inte finns än, och som vi inte vet vad den kan laddas med. Jag kan också gissa, men vi vet ju inte.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Laddning modell 3

Inlägg av Kalle »

Henrik Torphammar skrev:
Glöm inte att ni nu ger tips om en bil som inte finns än, och som vi inte vet vad den kan laddas med. Jag kan också gissa, men vi vet ju inte.
+1 så sannt.

Men att sätta dit en vanlig 16 3fas handske är sellan fel om man vill förbereda :)
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Laddning modell 3

Inlägg av Henrik Torphammar »

Kalle skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Glöm inte att ni nu ger tips om en bil som inte finns än, och som vi inte vet vad den kan laddas med. Jag kan också gissa, men vi vet ju inte.
+1 så sannt.

Men att sätta dit en vanlig 16 3fas handske är sellan fel om man vill förbereda :)
Så är det ju, men det skulle ju kunna bli 1fas 32A också. Bilen har ju bara 1fas i USA. Men har man 16A huvudsäkring så är ju en 3fas handske inte dumt.

Undra vad mer som skiljer? Strålkastare effekt, krockkudde effekt osv...
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Laddning modell 3

Inlägg av 12man »

3an lev med Nema 14-50 240v hot hot ground neutral dvs split phase

http://www.carstations.com/types/nema1450
ms 76132 "Eleamore"
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Laddning modell 3

Inlägg av Henrik Torphammar »

12man skrev:
3an lev med Nema 14-50 240v hot hot ground neutral dvs split phase

http://www.carstations.com/types/nema1450
Tja, kanske tankevurpa som vanligt för mig men du har ju bara en fas in i bilen. Nema tar 120V 2fas och gör 240V in i bilen?!

https://blog.widodh.nl/2012/01/3-phase- ... e-model-s/

Bild
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Skriv svar