Importera Model 3 från USA?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Importera Model 3 från USA?

Inlägg av LarsL »

Och då blir svaret tvär nej. Det är inte en bra idé att privatimportera en USA-Model 3
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Importera Model 3 från USA?

Inlägg av Pontus »

Hur är SuC i USA och Europa, är det bara formfaktorn som skiljer på kontakten och kanske någon form av att Tesla måste tillåta just den bilen att ladda i Europa? Här i USA har jag ju en dum adapter som jag kan sätta i bilens laddkontakt för att sedan kunna ladda med Typ 1 (?). Skulle man kunna ha en likadan fast för Europeiska SuC?
20180319_152807.jpg
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Importera Model 3 från USA?

Inlägg av e5m1r »

Pontus skrev:
Hur är SuC i USA och Europa, är det bara formfaktorn som skiljer på kontakten och kanske någon form av att Tesla måste tillåta just den bilen att ladda i Europa? Här i USA har jag ju en dum adapter som jag kan sätta i bilens laddkontakt för att sedan kunna ladda med Typ 1 (?). Skulle man kunna ha en likadan fast för Europeiska SuC?
20180319_152807.jpg
Tesla hade en lite större klump när de laddade på EU SuC

För att återkoppla längre upp så finns redan Model 3 som rullar med EU plåtar så pappersarbetet löser sig säkert
Har för mig att det tom fanns en till salu i Tyskland
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Importera Model 3 från USA?

Inlägg av bylund »

e5m1r skrev:
Pontus skrev:
Hur är SuC i USA och Europa, är det bara formfaktorn som skiljer på kontakten och kanske någon form av att Tesla måste tillåta just den bilen att ladda i Europa? Här i USA har jag ju en dum adapter som jag kan sätta i bilens laddkontakt för att sedan kunna ladda med Typ 1 (?). Skulle man kunna ha en likadan fast för Europeiska SuC?
20180319_152807.jpg
Tesla hade en lite större klump när de laddade på EU SuC

För att återkoppla längre upp så finns redan Model 3 som rullar med EU plåtar så pappersarbetet löser sig säkert
Har för mig att det tom fanns en till salu i Tyskland
Ja, pappersarbetet är nog det minsta problemet...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Importera Model 3 från USA?

Inlägg av Henrik Torphammar »

Pontus skrev:
Hur är SuC i USA och Europa, är det bara formfaktorn som skiljer på kontakten och kanske någon form av att Tesla måste tillåta just den bilen att ladda i Europa? Här i USA har jag ju en dum adapter som jag kan sätta i bilens laddkontakt för att sedan kunna ladda med Typ 1 (?). Skulle man kunna ha en likadan fast för Europeiska SuC?
20180319_152807.jpg
Undrar ibland varför jag vet så mycket... Det sitter omkopplare i bilen som riktar inkommande effekt till batteriet direkt eller till bilens inbyggda laddare. I USA finns bara två stift som skall riktas om medan i EU är det 4stift. Det sker alltså en serie handskakningar innan bilen släpper på DC. Antagligen liknande både i USA och EU. Det mekaniska kan man säkert lösa på flera olika sätt med en svarv och 3D printer. Sen måste man ta reda på hur bilen pratar med stolpen och framför allt ljuga för stolpen att man är en bil som har tillgång till SuC. Jag tror det är på det senare det faller, så även med CHAdeMO.

Ett sätt jag kan se framför mig är att använda denna typ av laddlösning. http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... f=9&t=9474

Men det är ju ändå bara kul till den dagen bilen får för sig att du måste till ett service center i USA.

Tesla kopplar om från rad 1 till rad 3
Bild
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Skriv svar