Teslas misslyckande jämfört med GMs framgång...

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Teslas misslyckande jämfört med GMs framgång...

Inlägg av Svenssons »

Här är lite annat perspektiv på Teslas misslyckande att producera Model 3 i stort antal jämfört med GMs framgång att ta fram Chevrolet Bolt under de 9 första månaderna för respektive bil:

https://cleantechnica.com/2018/04/01/te ... t-ramp-up/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Teslas misslyckande jämfört med GMs framgång...

Inlägg av Limbster »

Teslas produktionslina för M3 är designad för cirka 5000 bilar i veckan skriver de, fast varför nämner de inget om att de tvingats köpa in nya delar till produktiondslinan mitt i allt?

Bättre motivation hos ledning, ägare och anställda tror jag är det dom kommer att få fart på M3 tillverkningen inom rimlig tid.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Teslas misslyckande jämfört med GMs framgång...

Inlägg av Jerker »

Intressant artikel. Det är ju så att Elon Musk alltid sticker ut näsan och kommer med spektakulära uttalanden och då är det klart att pressen nappar på det, på gott och ont. Insatsen är hög och domen blir hård när det inte ser ut att gå som förväntat.
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Teslas misslyckande jämfört med GMs framgång...

Inlägg av Jerka »

Jag har varit med om att flytta en existerande produktionslina från England till Sverige en gång. Då såg vi till att göra noggranna före-och-efter-studier, träna produktionspersonalen på plats före flytten osv. Det hela tog nog ett år totalt inklusive planering, och då pratar vi om en lina för små produkter som kördes av kanske 10 pers på runt 200 kvadratmeter. Produktionstakten var runt 50-60 enheter per dag.

Jag kan bara tänka mig vilket jobb det måste vara att bygga en helt ny produktionslina med helt ny personal som ska bygga 5000 bilar i veckan. Självklart kommer saker behöva rättas till i början. Enda felet jag ser att Tesla gjort är som sagt att skruva upp förväntningarna för högt vad gäller tidplanen.
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 03 aug 2014 10:46
Ort: Stockholm

Re: Teslas misslyckande jämfört med GMs framgång...

Inlägg av Kilowatt »

I sammanhanget är det intressant hur få människor som jobbar i produktionslinan. Såvitt jag förstått är graden av automation genom robotar mycket hög.
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Teslas misslyckande jämfört med GMs framgång...

Inlägg av Geni87 »

Kilowatt skrev:
I sammanhanget är det intressant hur få människor som jobbar i produktionslinan. Såvitt jag förstått är graden av automation genom robotar mycket hög.
Ja det brukar alltid framhävas... Har dock inte sett några siffror på "hur få" det verkligen är.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Teslas misslyckande jämfört med GMs framgång...

Inlägg av Svenssons »

Lite mer där försäljningssiffrorna för Model 3 jämförs mot de för Bolt:
Tesla confirmed 8,180 Model 3 vehicles delivered during the first quarter 2018.

That’s over twice as many as the next best-selling all-electric car in the US, GM’s Chevy Bolt EV deliveries, which reached 3,375 units over the same period, as we reported earlier today.
https://electrek.co/2018/04/03/tesla-mo ... ic-car-us/

Det var många artiklar som skrev om att Bolt hade stora fördelar i att dels komma först ut på marknaden och dels att det var GM som stod bakom, en stor biltillverkare med vana att producera seriebilar i stort antal. Nu verkar det inte ha hjälpt särskilt mycket. GM verkar inte ha lyckats särskilt väl och ändå är det Tesla som man kan läsa om när det gäller misslyckanden att leverera bilar. Misstänker dock att företag hellre ser att man misslyckas med PR men lyckas med produktion och försäljnig istället för att lyckas PR-mässigt men misslyckas i produktion och försäljning.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Teslas misslyckande jämfört med GMs framgång...

Inlägg av chaffis75 »

Svenssons skrev:
Lite mer där försäljningssiffrorna för Model 3 jämförs mot de för Bolt:
Tesla confirmed 8,180 Model 3 vehicles delivered during the first quarter 2018.

That’s over twice as many as the next best-selling all-electric car in the US, GM’s Chevy Bolt EV deliveries, which reached 3,375 units over the same period, as we reported earlier today.
https://electrek.co/2018/04/03/tesla-mo ... ic-car-us/

Det var många artiklar som skrev om att Bolt hade stora fördelar i att dels komma först ut på marknaden och dels att det var GM som stod bakom, en stor biltillverkare med vana att producera seriebilar i stort antal. Nu verkar det inte ha hjälpt särskilt mycket. GM verkar inte ha lyckats särskilt väl och ändå är det Tesla som man kan läsa om när det gäller misslyckanden att leverera bilar. Misstänker dock att företag hellre ser att man misslyckas med PR men lyckas med produktion och försäljnig istället för att lyckas PR-mässigt men misslyckas i produktion och försäljning.
Är inte en del av problemet att Tesla har sålt lite väl många M3, vi är ju många som väntar (år) på denna bilen medans Bolt aldrig haft någon längre kö som jag förstår de. Obs nu ser jag de som att Bolt/ampera aldrig kommer lanseras i Europa även om de sålts några få bilar.
Just denna kö i kombination med att Tesla varit allt för optimistiska i sin bedömning om när de skulle kunna leverera gör ju att man upplever de väldigt negativt och att de känns som att rampen går väldigt dåligt.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Teslas misslyckande jämfört med GMs framgång...

Inlägg av Svenssons »

Reservation är ju inte det samma som försäljning så Tesla har inte sålt någon bil till de som reserverat. Visst har förväntningarna varit skyhöga och det är hundratusentals som står i kö för att köpa bil. Jag tror dock att Tesla inte hade kunnat tillverka fler bilar än vad de gör idag om Elon Musk hade gått ut och försökt sänka förhoppningarna. Tvärtom så tror jag att antalet tillverkade bilar hade blivit mycket mindre. Det är tack vare att förväntningarna varit så pass höga som de lyckats producera så pass många som de ändå har.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Teslas misslyckande jämfört med GMs framgång...

Inlägg av chaffis75 »

Svenssons skrev:
Reservation är ju inte det samma som försäljning så Tesla har inte sålt någon bil till de som reserverat. Visst har förväntningarna varit skyhöga och det är hundratusentals som står i kö för att köpa bil. Jag tror dock att Tesla inte hade kunnat tillverka fler bilar än vad de gör idag om Elon Musk hade gått ut och försökt sänka förhoppningarna. Tvärtom så tror jag att antalet tillverkade bilar hade blivit mycket mindre. Det är tack vare att förväntningarna varit så pass höga som de lyckats producera så pass många som de ändå har.
Jo jag vet att de inte sålt bilarna men har man reserverat en bil så är man seriöst intresserad och under förutsättning att han hade levererat så som många förväntade sig och som stod på ens reservation när man reserverade så tror jag att 90% skulle genomföra köpet.
Men oavsett så tror jag ändå att de är just detta faktum som göra att folk tycker rampen går dåligt oavsett om de tillverkar mer bilar nu än om de hade fått mindre antal reservationer.
De är aldrig bra när företag inte klara möta efterfrågan oavsett om de tillverkar mer eller mindre än vad företaget hade beräknat själva. Vad de gäller bilar så skulle jag säga att där är en smärtgräns på runt 6 månader men att de flesta räknar inte mer än 3 månaders levers tid, ja många vill ju gärna ha bilen med sig hem när de bestämt sig hos en bilhandlare...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Teslas misslyckande jämfört med GMs framgång...

Inlägg av Svenssons »

Visst är det så att väldigt många är besvikna på att inte ha kunnat få leverans och en del har haft reservation i över två år och kanske även väntat i år innan reservation. Visst är det ett informations- och PR-misslyckande vilket inte är bra men jag misstänker att om Elon inte hade gått så hårt ut gällande produktionsmålen och varit öppna med dessa så hade vi inte haft mer än 8000 bilar levererade i år. Vi hade troligen sett produktionssiffror mer likt GMs Chevy Bolt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Teslas misslyckande jämfört med GMs framgång...

Inlägg av chaffis75 »

Svenssons skrev:
Visst är det så att väldigt många är besvikna på att inte ha kunnat få leverans och en del har haft reservation i över två år och kanske även väntat i år innan reservation. Visst är det ett informations- och PR-misslyckande vilket inte är bra men jag misstänker att om Elon inte hade gått så hårt ut gällande produktionsmålen och varit öppna med dessa så hade vi inte haft mer än 8000 bilar levererade i år. Vi hade troligen sett produktionssiffror mer likt GMs Chevy Bolt.
Du kan ha rätt men normalt hade man hållt detta inom organisationen men Elon är Elon vi vet alla att han inte gör saker riktigt som alla andra... Låter som vi egentligen är ganska överens för de är ett PR-misslyckande i grunden tror jag också.

Sen ska jag erkänna att för egen del så handlar de lika mycket om frustrationen över att de inte finns några alternativ (för mig åtminstone), hade de funnits alternativ som bara vara nära en M3 så hade jag antagligen avbokat och köpt en sådan istället men de bygger såklart på att de inte är 2 år kö på den bilen också :D
Ja utmaningarna är stora för biltillverkarna för kommer man med en bra modell som är rätt prissatt (typ M3) så kommer de bli köer liknande M3 direkt då omställningen kommer ta tid, de går inte att gasa en bil från 0-100km/h på 0,2sekunder, fysikens lagar sätter stopp där.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Teslas misslyckande jämfört med GMs framgång...

Inlägg av Limbster »

Svenssons skrev:
Visst är det så att väldigt många är besvikna på att inte ha kunnat få leverans och en del har haft reservation i över två år och kanske även väntat i år innan reservation. Visst är det ett informations- och PR-misslyckande vilket inte är bra men jag misstänker att om Elon inte hade gått så hårt ut gällande produktionsmålen och varit öppna med dessa så hade vi inte haft mer än 8000 bilar levererade i år. Vi hade troligen sett produktionssiffror mer likt GMs Chevy Bolt.
Hehehe, jag är glad om det blir mindre än 3 års väntan nu. Trodde dock att när jag lade reservationen för drygt två år sedan att det skulle ta drygt två år men samtidigt trodde jag att andra biltillverkar skulle ha fullgoda alternativ nu, men det tycker jag verkligen inte att de har. Så hoppet står kvar till Tesla för mig.
nöjd med min Ampera tillsvidare
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Teslas misslyckande jämfört med GMs framgång...

Inlägg av chaffis75 »

Limbster skrev:
Svenssons skrev:
Visst är det så att väldigt många är besvikna på att inte ha kunnat få leverans och en del har haft reservation i över två år och kanske även väntat i år innan reservation. Visst är det ett informations- och PR-misslyckande vilket inte är bra men jag misstänker att om Elon inte hade gått så hårt ut gällande produktionsmålen och varit öppna med dessa så hade vi inte haft mer än 8000 bilar levererade i år. Vi hade troligen sett produktionssiffror mer likt GMs Chevy Bolt.
Hehehe, jag är glad om det blir mindre än 3 års väntan nu. Trodde dock att när jag lade reservationen för drygt två år sedan att det skulle ta drygt två år men samtidigt trodde jag att andra biltillverkar skulle ha fullgoda alternativ nu, men det tycker jag verkligen inte att de har. Så hoppet står kvar till Tesla för mig.
Japp skulle säga att de är något liknande i mina förväntningar... Tror man sa början på 2018 när jag bokade (jag bokade i oktober så några månades senare än många) men jag förväntade mig att jag skulle få bilen typ strax innan sommaren, dvs ganska snart... Nu är jag glad om jag har den innan nästa sommar...
Att jag skulle hitta en annan elbil som jag skulle acceptera istället för M3 innan nästan sommar ser jag som väldigt lite, möjligen uppvisad men inte så de kan leverera en bil till just mig innan dess..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Teslas misslyckande jämfört med GMs framgång...

Inlägg av Mickep »

Tycker det kommer fler och fler alternativ. nu får man akta sig vad man jämför mot men just nu får man jämföra med 60 k dollar bilen som är modell3. nissan leaf nya är helt ok, ioniq duger, ipace är lite dyr som teslas. kona kommer i sep men pris oklart. skulle jag vänta på modell 3 så skulle jag få vänta i 6 år. och då har säkert tesla tom släppt något mer intressantare.
Vilken blir den förste att släppa en 350 kkr långfärds elbil? (är nog mer inne på begagnatmarknaden)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Teslas misslyckande jämfört med GMs framgång...

Inlägg av Svenssons »

Chevy Bolt såg ju ut att vara just en konkurrent till Model 3. På papperet skulle det vara jämförbara vad gäller räckvidd och pris. GM trodde att dessa faktorer var det som helt avgjorde men de verkar inte ha lyckats särskilt bra i genomförandet och det blev ju tyvärr en helflopp i Europa i och med försäljningen av Opel till Peugeot/Citroën.

Visst finns det en del bilar från andra tillverkare som börjar komma nu men dels saknas det lite på räckvidden på de flesta (IPace har hyfsad) och dels är de fortfarande en bit bort. Det är nog tyvärr fortfarande ett par år bort innan vi ser riktiga konkurrenter till Model 3.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Teslas misslyckande jämfört med GMs framgång...

Inlägg av Jerker »

Svenssons skrev:
Chevy Bolt såg ju ut att vara just en konkurrent till Model 3. På papperet skulle det vara jämförbara vad gäller räckvidd och pris. GM trodde att dessa faktorer var det som helt avgjorde men de verkar inte ha lyckats särskilt bra i genomförandet och det blev ju tyvärr en helflopp i Europa i och med försäljningen av Opel till Peugeot/Citroën.

Visst finns det en del bilar från andra tillverkare som börjar komma nu men dels saknas det lite på räckvidden på de flesta (IPace har hyfsad) och dels är de fortfarande en bit bort. Det är nog tyvärr fortfarande ett par år bort innan vi ser riktiga konkurrenter till Model 3.
Ja, det blev en flopp eftersom GM inte vill/klarar av att leverera Bolten till Europa. I Norge står väl hur många som helst på kö en Opel Ampera-e, så det saknas ju inte kunder. Tycker det är helt uppenbart att GM egentligen inte är intresserade av att bilen ska bli en försäljningsframgång.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Teslas misslyckande jämfört med GMs framgång...

Inlägg av Mickep »

chevvy bolt kostar 37 k dollar jmrt med model 3 på nästan 60k dollar är det rättvist att jämföra dem? båda går på papperen 50 mil. tycker att gm varit mer proaktiva för att få en överkomlig bil (även om inredningen känns billig) och faktiskt sålt dem (kanske ekonomerna tyckt den var FÖR billig och därmed försökt sälja den dyrare i Europa och fördröjt tillverkningen (helt grundlöst påstående)). säga vad man vill om gm men de har faktiskt levererat (vissa elaka säger att de säljer med förlust men oberoende har faktiskt gått igenom hela bilen och kommit fram till att det går att göra vinst med stor tillverkning).Förstår inte varför många hela tiden måste baktala andra tillverkare.
ipace är en fullgod elbil. (måhända dyr, men jag skulle inte se någon som väljer en sådan framför model s/x som någon som gör ett dåligt val) det är bra att det finns alternativ. och det skall man applådera istället för att föraktfullt fnysa. marknaden är för stor för att någon skall konkurrera ut någon annan. folk har olika förutsättningar och behov och tesla kan inte möta allas. Jag hoppas och tror att det kommer en uppsjö av alternativ i alla prisklasser.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Teslas misslyckande jämfört med GMs framgång...

Inlägg av LarsL »

Bolt är ju en mini bil för staden medan Model 3 är en mellanklass sedan för motorvägen. Bolt kostar $37k och Model 3 $35k, i basutförande, så de är naturligtvis inte jämförbara.

Bolt ska ju mer jämföras med Kona tex.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Teslas misslyckande jämfört med GMs framgång...

Inlägg av Svenssons »

Mickep skrev:
chevvy bolt kostar 37 k dollar jmrt med model 3 på nästan 60k dollar är det rättvist att jämföra dem? båda går på papperen 50 mil. tycker att gm varit mer proaktiva för att få en överkomlig bil (även om inredningen känns billig) och faktiskt sålt dem (kanske ekonomerna tyckt den var FÖR billig och därmed försökt sälja den dyrare i Europa och fördröjt tillverkningen (helt grundlöst påstående)). säga vad man vill om gm men de har faktiskt levererat (vissa elaka säger att de säljer med förlust men oberoende har faktiskt gått igenom hela bilen och kommit fram till att det går att göra vinst med stor tillverkning).Förstår inte varför många hela tiden måste baktala andra tillverkare.
ipace är en fullgod elbil. (måhända dyr, men jag skulle inte se någon som väljer en sådan framför model s/x som någon som gör ett dåligt val) det är bra att det finns alternativ. och det skall man applådera istället för att föraktfullt fnysa. marknaden är för stor för att någon skall konkurrera ut någon annan. folk har olika förutsättningar och behov och tesla kan inte möta allas. Jag hoppas och tror att det kommer en uppsjö av alternativ i alla prisklasser.
Basmodellen för Chevy Bolt är $37,5k och för Model 3 är den $35k. Visst levereras inte basmodellen av Model 3 ännu utan endast bil med större batteripack. Tesla har dock levererat mer än dubbelt så många Model 3 jämfört med GMs Bolt i år så det går ju inte säga att GM levererar och Tesla inte levererar.

Jag tycker också det är bra med alternativ men Bolt/Opel Ampera-e är inget alternativ i Europa och lär tyvärr inte bli det ens om något år när Model 3 börjar levereras här.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Teslas misslyckande jämfört med GMs framgång...

Inlägg av Limbster »

Mickep skrev:
chevvy bolt kostar 37 k dollar jmrt med model 3 på nästan 60k dollar är det rättvist att jämföra dem? båda går på papperen 50 mil. tycker att gm varit mer proaktiva för att få en överkomlig bil (även om inredningen känns billig) och faktiskt sålt dem (kanske ekonomerna tyckt den var FÖR billig och därmed försökt sälja den dyrare i Europa och fördröjt tillverkningen (helt grundlöst påstående)). säga vad man vill om gm men de har faktiskt levererat (vissa elaka säger att de säljer med förlust men oberoende har faktiskt gått igenom hela bilen och kommit fram till att det går att göra vinst med stor tillverkning).Förstår inte varför många hela tiden måste baktala andra tillverkare.
ipace är en fullgod elbil. (måhända dyr, men jag skulle inte se någon som väljer en sådan framför model s/x som någon som gör ett dåligt val) det är bra att det finns alternativ. och det skall man applådera istället för att föraktfullt fnysa. marknaden är för stor för att någon skall konkurrera ut någon annan. folk har olika förutsättningar och behov och tesla kan inte möta allas. Jag hoppas och tror att det kommer en uppsjö av alternativ i alla prisklasser.
Tja hur många bilar har GM levererat till Europa? Är det 500? Hur många tusen i Norge var det som ställt sig i kö till bilen? GM säljer Bolt i USA för att de behöver sälja elbilar där för att få sälja andra bensin bilar. Jag hoppas såklart att de får till en mer storskalig produktion så kanske vi får se fler elbilar i Sverige men mitt intryck är att de stora tillverkarna kan men viljan saknas. En e-golf med lite utrustning för närmare 500000 och lång väntetid säger ganska mycket. Mitt intryck från säljare är att det är Nissan och Tesla som vill sälja elbilar de övriga står mest och tvekar för att se om de måste. Synd att Leaf 2 var en så pass liten förbättring jämfört med Leaf 1 och skit att Nissan genast korrigerade priset när bidragen ökade.
Jag är ockå orolig för att det kommer ta ett tag innan man kan köpa 35 tusen dollars M3. Men hoppet lever
nöjd med min Ampera tillsvidare
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Teslas misslyckande jämfört med GMs framgång...

Inlägg av Mickep »

gm bolt säljs på andrahandsmarknaden för 50 k dollar+!
hoppas verkligen att 35 k dollar bilen kommer snart för gm (även om de påstås maska) har sålt och levererat åtskilliga fler än 0. det är egentligen inget problem att skeppa en miljon kr bil, det som jag anser är den stora utmaningen är när det kommer överkomliga versioner. jag skulle inte kalla teslas insats för ett misslyckande, dock en besvikelse att de inte fått ut standard versionen än. året är dock långt från över så jag hoppas det åtgärdas. men jag tycker det är historieförfalskning att nedvärdera GM, låt de ha sin plats i solen för det lilla de gjort.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Teslas misslyckande jämfört med GMs framgång...

Inlägg av Laban »

Svenssons skrev:
Chevy Bolt såg ju ut att vara just en konkurrent till Model 3. På papperet skulle det vara jämförbara vad gäller räckvidd och pris. GM trodde att dessa faktorer var det som helt avgjorde men de verkar inte ha lyckats särskilt bra i genomförandet och det blev ju tyvärr en helflopp i Europa i och med försäljningen av Opel till Peugeot/Citroën.
Hela Bolt historien är lite märklig. I Europa som gillar Golf klass bilar lägger man väl i princip ner satsningen i samband med försäljningen av Opel samtidigt som den "floppar" i USA, där den typen av bilar inte är speciellt populära till att börja med. Man försöker visserligen att marknadsföra Bolt som en kompakt-SUV men det känns som att det har misslyckats. Kanske beroende på att den inte ser ut som en kompakt-SUV..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Skriv svar