Model 3 teardown

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model 3 teardown

Inlägg av Svenssons »

Tror inget annat bilföretag använder sig av rullande uppdateringar i lika hög grad som Tesla. De äldre bilföretagenen är vana att göra förändringar på årsbasis och kanske bara mindre uppdateringar då och då under året. Tesla agerar mer som ett mjukvaruföretag, dels för att de är ett företag som är stationerat i Silicon Valley men också för att de vet att det från början inte kunde köra som de äldre större drakarna eftersom de inte har erfarenheten.

Att då jämföra en tidigt byggd bil från Tesla och tro att samtliga bilar under ungefär ett år kommer se ut som den första batchen blir ju rätt fel. De köpte nog in den andra bilen för att se hur utvecklingskurvan är, frågan är hur mycket nyare den andra bilen är.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Model 3 teardown

Inlägg av Gustafsson »

Hur mycket expert Munro än är så är det bara en åsikt av många.
Själv blev jag lite road av att han håller upp ett kretskort och säger att det är som på en F35 . Han har väl knappast kunnat göra en ”tear-down” på funktionaliteten i det. Ser ju ut som vilket kretskort som helst på utsidan, men det är omöjligt att veta vad som finns i dessa kretsar. ( mjukvaran alltså).
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Model 3 teardown

Inlägg av chaffis75 »

Jag får nog säja att jag fick en känsla av att han gör en balanserad bedömning av bilen. Ja nyare bilar är säkert bättra sammansatt men design valen han pratar om lär de inte ha ändrat.
Han hyllar stora delar av drivlinan och framförallt batteriet men är mer kritisk mot de som är den traditionella bilen.
Munro är ju helt klart en aktör som varit med länge vilket gör att jag tror på vad han säger i många av de design val Tesla har gjort sedan blir han såklart imponerad av kretskortet då detta är något som aldrig tidigare suttit i en bil men i andra branscher så är detta inget direkt konstigt, som någon sa utmaningen med detta kort är mjukvaran till kortet. Sen kan jag personligen tycka att de är väldigt mycket komponenter på de kortet, idag brukar man optimera bort mycket mer av de passiva komponenterna som jag förstår de men jag jobbar samtidigt inte med hårdvara dock jobbar med med mjukvara i inbyggda system.

Men oavsett Tesla kommer lära sig och de både bra och lite sämre saker i deras bil. Jämför man med en modell S så skulle jag tro att denna designen är mycket bättre.

En personlig reflektion av hans bedömning är att de känns som den stämmer ganska väl med hur jag upplever M3 baserat enbart på de man läser och hör om M3 och de är väl just därför jag ena dagen är övertygad att jag ska köpa en och nästan dag tvekar.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Model 3 teardown

Inlägg av Mickep »

Jag skulle gärna vilja höra vad som sades om andra elbilar. (nu hörde vi bara om i3).
Skulle vara intressant att se hur bedömningar av teslas konkurrenter skulle låta.
Jag är övertygad om att nyare modell s och x är bättre än tidigare och blir inte det minsta upprörd om någon skulle säga att den här lösningen/saken var inte bra på tidigare versioner. det finns miljoner bilar och säkert lika mycket att klaga på som det finns modeller. design är oftast kompromisser och det innebär att något måste offras.
Så istället för att försöka förminska och nedvärdera de som hittar fel och säger jag att det det skall uppmuntras. Samma sak när det gäller mjukvara så brukar buggrapporter vara offentliga. och det innebär inte att mjukvaran är dålig utan mer tvärtom. är faktiskt mer irriterad över de som försöker släta över och komma med undanflykter (för då kommer inget att förändras). Om någon tycker något är fel så är det deras uppfattning.(om de har rätt eller fel är en meningslös diskussion) sedan är det upp till företaget att göra något åt det (en del struntar eller säger att användaren gör ett misstag) andra gör uppdateringar där de tom hänvisar till buggen.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model 3 teardown

Inlägg av Svenssons »

lator skrev:
quote]
Fast han säger flera gånger att han inte förstår varför de har byggt på ett visst vis och det bör man ju veta innan man dömer ut en konstruktion.
Funderat på det också, han anser att det är redudanta saker i konstruktionen och förstår inte alls varför de är där. Förutom vikt och kostnad för materialt verkar han inte ha någon invänding på det eftersom han inte förstår varför Tesla gjort som de gjort.

Det kan ju dock finnas mängder med orsaker som kan göra det billigare eller bättre, saker som Munro inte har koll på. Tillverkningsprocessen går kanske snabbar och blir billigare, bilen blir stabilare, viktfördelning bättre, köregenskaper blir bättre osv. Han erkänner ju att köregenskaperna är mycket bra.

Jag tror på Munro gällande FFQ-rapport och att en av de första byggda Model 3 har varierande springor. Att han går ut som han gör beror nog mer på att få medial uppmärksamhet och därmed få fler kunder att sälja rapporterna till. Han gör det dock inte särskilt proffsigt och framstår som en gammal stofil. Tycker det dock var värre för den yngre killen som satt längs till höger. Han kom ju inte med någon fakta och ville mest göra sig lustig över Tesla.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Model 3 teardown

Inlägg av strejf »

Svenssons skrev:
lator skrev:
quote]
Fast han säger flera gånger att han inte förstår varför de har byggt på ett visst vis och det bör man ju veta innan man dömer ut en konstruktion.
Funderat på det också, han anser att det är redudanta saker i konstruktionen och förstår inte alls varför de är där. Förutom vikt och kostnad för materialt verkar han inte ha någon invänding på det eftersom han inte förstår varför Tesla gjort som de gjort.

Det kan ju dock finnas mängder med orsaker som kan göra det billigare eller bättre, saker som Munro inte har koll på. Tillverkningsprocessen går kanske snabbar och blir billigare, bilen blir stabilare, viktfördelning bättre, köregenskaper blir bättre osv. Han erkänner ju att köregenskaperna är mycket bra.

Jag tror på Munro gällande FFQ-rapport och att en av de första byggda Model 3 har varierande springor. Att han går ut som han gör beror nog mer på att få medial uppmärksamhet och därmed få fler kunder att sälja rapporterna till. Han gör det dock inte särskilt proffsigt och framstår som en gammal stofil. Tycker det dock var värre för den yngre killen som satt längs till höger. Han kom ju inte med någon fakta och ville mest göra sig lustig över Tesla.
Det är en typisk brist i människans natur att säga "jag vet inte" och sen följa upp det med "men så här är det nog". Det man egentligen borde göra är att sluta prata efter man sagt "jag vet inte". Munro sa flera gånger att han inte visste men kom sedan med diverse förklaringar.

Skulle den här gubben få snacka med Franz och fråga honom om varför man gjort många av de designvalen man gjort, hade han nog fått många aha-upplevelser.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Model 3 teardown

Inlägg av Geni87 »

Svenssons skrev:
Tycker denna är rätt passande för det som Monroe tar upp:
http://teslaclubsweden.se/tesla-gar-upp-till-treskift/

Det vill säga att de som monterar bilen inte är utbildade.
Mja delvis, fast då har de ju inte ingenjörerna konstruerat för att det ska vara lätt att montera, aka "Design for assembly". Nu när Tesla har gått ut och sagt att fler moment i monteringen av Model 3 kommer bli manuella istället för automatiserade som först tänkt kan det bli en del kvalitetsproblem. Har man designat komponenter för att monteras med robotar finns det en risk för att det blir väldigt svårmonterat för en människa, och tvärtom såklart. Nu har jag ingen aning om vilka komponenter det rör sig om, men risken finns i alla fall där.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model 3 teardown

Inlägg av Svenssons »

Geni87 skrev:
Svenssons skrev:
Tycker denna är rätt passande för det som Monroe tar upp:
http://teslaclubsweden.se/tesla-gar-upp-till-treskift/

Det vill säga att de som monterar bilen inte är utbildade.
Mja delvis, fast då har de ju inte ingenjörerna konstruerat för att det ska vara lätt att montera, aka "Design for assembly". Nu när Tesla har gått ut och sagt att fler moment i monteringen av Model 3 kommer bli manuella istället för automatiserade som först tänkt kan det bli en del kvalitetsproblem. Har man designat komponenter för att monteras med robotar finns det en risk för att det blir väldigt svårmonterat för en människa, och tvärtom såklart. Nu har jag ingen aning om vilka komponenter det rör sig om, men risken finns i alla fall där.
Spelar egentligen ingen roll om det är människor eller robotar som monterar. Bägge behöver initialt "utbildas" för att få en bra montering. Visst blir det större omställning om man går från det ena till det andra men kanske så har robotarna kanske aldrig kunnat montera i den utsträck som var tänkt utan det är männiksor som har skött en del moment hela tiden som från början var tänkta att skötas med robotar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Model 3 teardown

Inlägg av Geni87 »

Svenssons skrev:
Geni87 skrev:
Svenssons skrev:
Tycker denna är rätt passande för det som Monroe tar upp:
http://teslaclubsweden.se/tesla-gar-upp-till-treskift/

Det vill säga att de som monterar bilen inte är utbildade.
Mja delvis, fast då har de ju inte ingenjörerna konstruerat för att det ska vara lätt att montera, aka "Design for assembly". Nu när Tesla har gått ut och sagt att fler moment i monteringen av Model 3 kommer bli manuella istället för automatiserade som först tänkt kan det bli en del kvalitetsproblem. Har man designat komponenter för att monteras med robotar finns det en risk för att det blir väldigt svårmonterat för en människa, och tvärtom såklart. Nu har jag ingen aning om vilka komponenter det rör sig om, men risken finns i alla fall där.
Spelar egentligen ingen roll om det är människor eller robotar som monterar. Bägge behöver "utbildas" för att få en bra montering. Visst blir det större omställning om man går från det ena till det andra men kanske så har robotarna kanske aldrig kunnat montera i den utsträck som var tänkt utan det är männiksor som har skött en del moment hela tiden som från början var tänkta att skötas med robotar.
Det spelar väldigt stor roll, och hur en komponent ska monteras kan påverka väldigt mycket hur den utformas. En så enkel sak som hur en komponent ska positioneras på den plats där den är tänkt att monteras är avgörande för konstruktionsarbetet. En robot kan positionera komponenten exakt utifrån angivna koordinater, medans en människa med största sannolikhet behöver en "tredjehanden"-lösning. Hur man undvikter att komponenter monteras "åt fel håll" osv är även det något man tar hänsyn till i konstruktionsfasen, och det kan se olika ut beroende på hur den ska monteras.

Jo självlart behövs någon form av utbildning, men är DFA korrekt utförd blir startsträckan för att montera med hög kvalitet väldigt kort. Sen kan det ta en stund att få upp takten.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model 3 teardown

Inlägg av Svenssons »

Geni87 skrev:
Det spelar väldigt stor roll, och hur en komponent ska monteras kan påverka väldigt mycket hur den utformas. En så enkel sak som hur en komponent ska positioneras på den plats där den är tänkt att monteras är avgörande för konstruktionsarbetet. En robot kan positionera komponenten exakt utifrån angivna koordinater, medans en människa med största sannolikhet behöver en "tredjehanden"-lösning. Hur man undvikter att komponenter monteras "åt fel håll" osv är även det något man tar hänsyn till i konstruktionsfasen, och det kan se olika ut beroende på hur den ska monteras.

Jo självlart behövs någon form av utbildning, men är DFA korrekt utförd blir startsträckan för att montera med hög kvalitet väldigt kort. Sen kan det ta en stund att få upp takten.
Det jag menade var att oavsett om det är en robot eller en människa som monterar så krävs det utbildning/inkörning. Det är därför jag menar att följande stämmer oavsett "de" (människa/robot):

"Det vill säga att de som monterar bilen inte är utbildade."

Klart det är stor skillnad på om det är en robot eller människa i hur sakerna monteras eller ska "utbildas" men det var inte det jag skrev.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Model 3 teardown

Inlägg av Geni87 »

Svenssons skrev:
Geni87 skrev:
Det spelar väldigt stor roll, och hur en komponent ska monteras kan påverka väldigt mycket hur den utformas. En så enkel sak som hur en komponent ska positioneras på den plats där den är tänkt att monteras är avgörande för konstruktionsarbetet. En robot kan positionera komponenten exakt utifrån angivna koordinater, medans en människa med största sannolikhet behöver en "tredjehanden"-lösning. Hur man undvikter att komponenter monteras "åt fel håll" osv är även det något man tar hänsyn till i konstruktionsfasen, och det kan se olika ut beroende på hur den ska monteras.

Jo självlart behövs någon form av utbildning, men är DFA korrekt utförd blir startsträckan för att montera med hög kvalitet väldigt kort. Sen kan det ta en stund att få upp takten.
Det jag menade var att oavsett om det är en robot eller en människa som monterar så krävs det utbildning/inkörning. Det är därför jag menar att följande stämmer oavsett "de" (människa/robot):

"Det vill säga att de som monterar bilen inte är utbildade."

Klart det är stor skillnad på om det är en robot eller människa i hur sakerna monteras eller ska "utbildas" men det var inte det jag skrev.
Jo, men det jag menade var att det ska inte krävas speciellt mycket utbildning för att montera produkter som massproduceras, då är inte prylarna konstruerade på rätt sätt. :)

Om de som monterar bilarna ej har tillräckliga kunskaper för att göra sitt arbete korrekt får Tesla kompensera med utökade kvalitetskontroller för att kunna rätta till felen innan de lämnar fabriken, något annat vore ett svek mot kunderna. Som ett sista filter ska felen rättas till på SC, men då är det svårare att hitta dem när bilen redan är ihopskruvad. Någon i tråden nämnde ljudisoleringsmattor som har monterats åt fel håll, sådant går enkelt att förhindra genom att konstruera mattan så att den inte går att montera på fel håll. Men det kräver att det tänket är med från början då det påverkar omkringliggande komponenter.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Model 3 teardown

Inlägg av NiklasTesla »

Wilson skrev:
Ett rykande färskt och mycket intressant inslag om ett reverse engineering-jobb på Model 3. Sandy Munro (japp, han som tyckte att detaljkvaliteten kunde jämföras med en Kia från 90-talet) delar med sig av insikterna från det senaste projekter.

Summerat. De älskar skateboarden med batteri- och chassikonstruktion, med det finns även en del annat som inte alls imponerade.

Tycker att det kändes balanserat, och kul att få höra mer om vad som döljer sig under skalet på bilen


Intressant ca 1timme & 15 minuter in i filmen precis innan slutet säger en av gubbarna att inte alla model 3 är lika dåligt "ihopskruvade" som deras.

Tror personligen själv att vi som bor i Sverige & får vänta lite längre på leverans kommer slippa många "barnsjukdomar" som nu första exemplaren har.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Model 3 teardown

Inlägg av Henrik Torphammar »

Har äntligen haft tid och lust att se videon. Tyvärr vinklades ju den första videon så att man fick ett enormt agg emot gubben med mustaschen. Nu var han ju väldigt balanserad, rättvis och jordnära. Förklarade tydligt både bra och dåliga saker. Kul att se batteriet också, verkade mycket lättare och smuttare än till S/X som i sin tur bara har celler till 55% av totala batterivikten. Model 3 ser ut att ligga högre än så.

Det han anmärker på är antagligen sådant som kommer trimmas in med tiden. Jag antar han plockat isär två tidiga bilar vilket ger mer problem med fit n finnish. Värt att notera är att han inte tycker det är konstigt med järn/plåt/stål ihopsatt med aluminium som jag sett vissa har tutat om här på forumet.

Mustaschen får 5 plus av mig här, men jag tycker dock fortfarande den vithåriga programledaren är riktigt hemsk! :lol:
Senast redigerad av Henrik Torphammar, redigerad totalt 1 gånger.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Model 3 teardown

Inlägg av Geni87 »

Henrik Torphammar skrev:
Har äntligen haft tid och lust att se videon. Tyvärr vinklades ju den första videon så att man fick ett enormt agg emot gubben med mustaschen. Nu var han ju väldigt balanserad, rättvis och jordnära. Förklarade tydligt både bra och dåliga saker. Kul att se batteriet också, verkade mycket lättare och smuttare än till S/X som i sin tur bara har celler till 55% av totala batterivikten. Model 3 ser ut att ligga högre än så.

Det han anmärker på är antagligen sådant som kommer trimmar in med tiden. Jag antar han plockat isär två tidiga bilar vilket ger mer problem med fit n finnish. Värt att notera är att han inte tycker det är konstigt med järn/plåt ihopsatt med aluminium som jag sett vissa har tutat om här på forumet.

Mustaschen för 5 plus av mig här, men jag tycker dock fortfarande den vithåriga programledaren är riktigt hemsk! :lol:
Stål sammanfogat med aluminium kan ge stora problem, men bara om man inte vet vad man pysslar med. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Model 3 teardown

Inlägg av Henrik Torphammar »

Geni87 skrev:

Jo, men det jag menade var att det ska inte krävas speciellt mycket utbildning för att montera produkter som massproduceras, då är inte prylarna konstruerade på rätt sätt. :)
Jag hade problem med en skruv som rund-drogs. Jag som konstruktör såg själv över arbetsinstruktioner, momentdragare osv och gjorde rigorösa tester. Efter många om och men så bytte vi från 8.8 till 10.9 skruv och kunde då få ett enormt högt moment innan gängan gick. Men tror ni det hjälpte? Nej, skruvarna fortsatte rund-dras. Testade mer och kunde på inget vis få skruven att ge sig först, alltid motstående detalj som gav sig i mina tester hur jag än gjorde. Till slut hittade jag felet. Det var montören som helt enkelt inte hade lust/ork/en aning om hur man drar en skruv och drog i alla skruvar snett. Det var liksom inte hans grej att skruva. Utbildning hjälpte inte, skruva var inte hans grej. På Tesla hade nog en sådan person åkt ut fortare än snabbt men inte i Sverige. Är det fel på konstruktionen i det fallet? Hm....
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 teardown

Inlägg av LarsL »

Det tar enorma resurser att optimera en design. De etablerade tillverkarna har 10-tusentals konstruktörer som sitter och pillar med varje liten detalj på varje plåtbit. Inte ovanligt att det tar ett år att införa en liten enkel ändring på detalj, med heltids sysselsat ingenjör.
Tesla har inte råd eller tid med det OCH de ska inte lägga resurserna där nu heller! Nu gäller det att få ut Model 3, Model Y och Semi. De kommer att revelationerna värden även om de inte är perfekta. För trots dessa brister så är Model 3 överlägset allt annat.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Model 3 teardown

Inlägg av frippan »

Jag jobbar inom tillverkningsindustrin på ett legoföretag och jag vet hur det lurigt det kan vara med toleranser. Jobbar på båda sidorna, både som konstruktör och operatör. Är jäkligt lätt att rita perfekta detaljer men bara för att det fungerar i caden betyder inte riktigt att det fungerar i verkligheten. Och ju tuffare man är med toleranserna betyder att detaljerna blir betydligt dyrare, gäller att hitta den perfekta balansgången mellan funktion/pris.

Tror också att Tesla kommer att få ordning på tillverkningen men det tar tid. Som det skrivits tidigare så har vi nog lite "tur" att vi får vänta en stund på Model 3 så vi kanske slipper de största barnsjukdomarna. Med lite tur får vi Model 3 v1.5.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Model 3 teardown

Inlägg av Geni87 »

frippan skrev:
Jag jobbar inom tillverkningsindustrin på ett legoföretag och jag vet hur det lurigt det kan vara med toleranser. Jobbar på båda sidorna, både som konstruktör och operatör. Är jäkligt lätt att rita perfekta detaljer men bara för att det fungerar i caden betyder inte riktigt att det fungerar i verkligheten. Och ju tuffare man är med toleranserna betyder att detaljerna blir betydligt dyrare, gäller att hitta den perfekta balansgången mellan funktion/pris.

Tror också att Tesla kommer att få ordning på tillverkningen men det tar tid. Som det skrivits tidigare så har vi nog lite "tur" att vi får vänta en stund på Model 3 så vi kanske slipper de största barnsjukdomarna. Med lite tur får vi Model 3 v1.5.
Precis. Och när det gäller att sammanfoga en mängd plåtdetaljer till en bilkaross blir det enormt komplexa toleranskedjor att ta hänsyn till. Har man tänkt lite "fel" på ett ställe kan det påverka glipor och annat flera meter bort... Sånt lär man sig inte på en kvart utan det är något som biltillverkarna har byggt upp under en lång tid, men Teslas köp av t.ex. Grohmann lär skynda på den processen. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: Model 3 teardown

Inlägg av snowtroll »

Hej
Jag funderar på om den där rapporten och att han syftar på att det är den dyraste karossen i jämförelse med liknande bilstorlekar, och att det berodde på material som inte verkade fylla någon funktion.
Kan det vara så att de kollat på en modell med en motor då karossen ev är den samma för kommande två-motors variant, dvs bakhjulsdrift får samma kaross såsom 4wd vilket gör tillverkningsprocessen enklare då alla M3 "stöps i samma form"?
Det skulle kunna förklara en del eller hel del av "onödigt material"? Eller missade jag något där i videon?
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Model 3 teardown

Inlägg av lator »

snowtroll skrev:
Hej
Jag funderar på om den där rapporten och att han syftar på att det är den dyraste karossen i jämförelse med liknande bilstorlekar, och att det berodde på material som inte verkade fylla någon funktion.
Kan det vara så att de kollat på en modell med en motor då karossen ev är den samma för kommande två-motors variant, dvs bakhjulsdrift får samma kaross såsom 4wd vilket gör tillverkningsprocessen enklare då alla M3 "stöps i samma form"?
Det skulle kunna förklara en del eller hel del av "onödigt material"? Eller missade jag något där i videon?
De pratar vid något tillfälle om just det att det kan vara utformning för den kommande 4-hjuldrivna versionen. Detta är dock inte hela sanningen då en del anmärkningar gäller detaljer som rimligen inte kan ha med detta att göra... :?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 teardown

Inlägg av LarsL »

snowtroll skrev:
Hej
Jag funderar på om den där rapporten och att han syftar på att det är den dyraste karossen i jämförelse med liknande bilstorlekar, och att det berodde på material som inte verkade fylla någon funktion.
Kan det vara så att de kollat på en modell med en motor då karossen ev är den samma för kommande två-motors variant, dvs bakhjulsdrift får samma kaross såsom 4wd vilket gör tillverkningsprocessen enklare då alla M3 "stöps i samma form"?
Det skulle kunna förklara en del eller hel del av "onödigt material"? Eller missade jag något där i videon?
Nej, det tror jag inte. Jag tror det handlar om detaljer som inte optimerats. Konstruktören har alltså gjort en detalj som klara belastningarna och uppfyller funktionskraven men han har inte sedan gått tillbaka ett par extra var och optimerat detaljen. Det hör arbetet är riktigt resurskrävande och det har Tesla varken råd eller tid med. Helt rätt i det läge de är i nu, som sagt.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Model 3 teardown

Inlägg av Geni87 »

Henrik Torphammar skrev:
Geni87 skrev:

Jo, men det jag menade var att det ska inte krävas speciellt mycket utbildning för att montera produkter som massproduceras, då är inte prylarna konstruerade på rätt sätt. :)
Jag hade problem med en skruv som rund-drogs. Jag som konstruktör såg själv över arbetsinstruktioner, momentdragare osv och gjorde rigorösa tester. Efter många om och men så bytte vi från 8.8 till 10.9 skruv och kunde då få ett enormt högt moment innan gängan gick. Men tror ni det hjälpte? Nej, skruvarna fortsatte rund-dras. Testade mer och kunde på inget vis få skruven att ge sig först, alltid motstående detalj som gav sig i mina tester hur jag än gjorde. Till slut hittade jag felet. Det var montören som helt enkelt inte hade lust/ork/en aning om hur man drar en skruv och drog i alla skruvar snett. Det var liksom inte hans grej att skruva. Utbildning hjälpte inte, skruva var inte hans grej. På Tesla hade nog en sådan person åkt ut fortare än snabbt men inte i Sverige. Är det fel på konstruktionen i det fallet? Hm....
Jo självklart förutsätter jag att montörerna inte har tummen mitt i handen. Det jag menade var att om man _kan_ montera t.ex. en konsol upp ner, då är den felkonstruerad. Montören i fråga måste ha varit relativt nyanställd, och nej, han passade nog inte som montör. Och jo, på de flesta företag även i Sverige hade han fått sluta efter sin provanställning.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Model 3 teardown

Inlägg av Mickep »

Även om jag inte tycker om företag som sparkar anställda, så är det deras privilegium. Telsa lät som vi vet en stor mängd mängd anställda gå för inte så länge sedan. Det är ingen garanti för att hindra att kvalitetsproblem kan uppstå i framtiden.(anser att det är genom misstag man lär sig) Så det har skett personalförändringar.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Model 3 teardown

Inlägg av Geni87 »

Mickep skrev:
Även om jag inte tycker om företag som sparkar anställda, så är det deras privilegium. Telsa lät som vi vet en stor mängd mängd anställda gå för inte så länge sedan. Det är ingen garanti för att hindra att kvalitetsproblem kan uppstå i framtiden.(anser att det är genom misstag man lär sig) Så det har skett personalförändringar.
Var det inte främst anställda inom solenergidelen som fick gå?
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Model 3 teardown

Inlägg av Pontus »

Här är en mer neutral eller Tesla vinklad artikell om denna Teardown:
http://www.motortrend.com/news/tesla-mo ... E4D6E95B96
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar