Nej, det tror jag inte. Jag tror det handlar om detaljer som inte optimerats. Konstruktören har alltså gjort en detalj som klara belastningarna och uppfyller funktionskraven men han har inte sedan gått tillbaka ett par extra var och optimerat detaljen. Det hör arbetet är riktigt resurskrävande och det har Tesla varken råd eller tid med. Helt rätt i det läge de är i nu, som sagt.snowtroll skrev:Hej
Jag funderar på om den där rapporten och att han syftar på att det är den dyraste karossen i jämförelse med liknande bilstorlekar, och att det berodde på material som inte verkade fylla någon funktion.
Kan det vara så att de kollat på en modell med en motor då karossen ev är den samma för kommande två-motors variant, dvs bakhjulsdrift får samma kaross såsom 4wd vilket gör tillverkningsprocessen enklare då alla M3 "stöps i samma form"?
Det skulle kunna förklara en del eller hel del av "onödigt material"? Eller missade jag något där i videon?
Model 3 teardown
Moderator: Redaktion
Re: Model 3 teardown
Re: Model 3 teardown
Jo självklart förutsätter jag att montörerna inte har tummen mitt i handen. Det jag menade var att om man _kan_ montera t.ex. en konsol upp ner, då är den felkonstruerad. Montören i fråga måste ha varit relativt nyanställd, och nej, han passade nog inte som montör. Och jo, på de flesta företag även i Sverige hade han fått sluta efter sin provanställning.Henrik Torphammar skrev:Jag hade problem med en skruv som rund-drogs. Jag som konstruktör såg själv över arbetsinstruktioner, momentdragare osv och gjorde rigorösa tester. Efter många om och men så bytte vi från 8.8 till 10.9 skruv och kunde då få ett enormt högt moment innan gängan gick. Men tror ni det hjälpte? Nej, skruvarna fortsatte rund-dras. Testade mer och kunde på inget vis få skruven att ge sig först, alltid motstående detalj som gav sig i mina tester hur jag än gjorde. Till slut hittade jag felet. Det var montören som helt enkelt inte hade lust/ork/en aning om hur man drar en skruv och drog i alla skruvar snett. Det var liksom inte hans grej att skruva. Utbildning hjälpte inte, skruva var inte hans grej. På Tesla hade nog en sådan person åkt ut fortare än snabbt men inte i Sverige. Är det fel på konstruktionen i det fallet? Hm....Geni87 skrev:
Jo, men det jag menade var att det ska inte krävas speciellt mycket utbildning för att montera produkter som massproduceras, då är inte prylarna konstruerade på rätt sätt.
Re: Model 3 teardown
Även om jag inte tycker om företag som sparkar anställda, så är det deras privilegium. Telsa lät som vi vet en stor mängd mängd anställda gå för inte så länge sedan. Det är ingen garanti för att hindra att kvalitetsproblem kan uppstå i framtiden.(anser att det är genom misstag man lär sig) Så det har skett personalförändringar.
Re: Model 3 teardown
Var det inte främst anställda inom solenergidelen som fick gå?Mickep skrev:Även om jag inte tycker om företag som sparkar anställda, så är det deras privilegium. Telsa lät som vi vet en stor mängd mängd anställda gå för inte så länge sedan. Det är ingen garanti för att hindra att kvalitetsproblem kan uppstå i framtiden.(anser att det är genom misstag man lär sig) Så det har skett personalförändringar.
Re: Model 3 teardown
Här är en mer neutral eller Tesla vinklad artikell om denna Teardown:
http://www.motortrend.com/news/tesla-mo ... E4D6E95B96
http://www.motortrend.com/news/tesla-mo ... E4D6E95B96
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Model 3 teardown
Såg detta klipp från Doug DeMuro och tycker det är intressant med tanke på vad Sandy Munro sa om BMW i3 och vad han sa om Model 3...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Model 3 teardown
Tänkte precis på samma sak när jag tittade på klippet. Frågan är vem som får betalt av vem?Svenssons skrev:Såg detta klipp från Doug DeMuro och tycker det är intressant med tanke på vad Sandy Munro sa om BMW i3 och vad han sa om Model 3...
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Model 3 teardown
Monro är färdiga med sin ”tear down”. Slutsats: Tesla tjänar mycket pengar på varje Model 3 och ”a lot of crow being eaten around here” (man fick ät upp sina ord).
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Model 3 teardown
Tyvärr har jag lite svårt för att lita på de som inte ens klarar lite enkel matematik... Vid 2 min 13 sek säger Munro att 2170-cellen är 20% större än 18650.
FEL! Den är 46% större... eller om man så vill så är 18650 68% av 2170´s storlek. Inget i närheten av 20%.
Sen säger han att den kan härbärgera 50% mer energi än den gamla cellen...? Hur mycket sanning ligger det i det då?
FEL! Den är 46% större... eller om man så vill så är 18650 68% av 2170´s storlek. Inget i närheten av 20%.
Sen säger han att den kan härbärgera 50% mer energi än den gamla cellen...? Hur mycket sanning ligger det i det då?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Model 3 teardown
50% mer effekt säger han väl. Har läst någonstans att en fulladdad Teslaspecad 2170-cell innehåller ca 70% mer energi än vad en 18650-cell gör. Hur det är med effekten vet jag inte, men det bör röra sig om liknande siffror iaf sett till peakeffekt.lator skrev:Tyvärr har jag lite svårt för att lita på de som inte ens klarar lite enkel matematik... Vid 2 min 13 sek säger Munro att 2170-cellen är 20% större än 18650.
FEL! Den är 46% större... eller om man så vill så är 18650 68% av 2170´s storlek. Inget i närheten av 20%.
Sen säger han att den kan härbärgera 50% mer energi än den gamla cellen...? Hur mycket sanning ligger det i det då?
Re: Model 3 teardown
Men hur är det om det är ytterdimmensionerna som anges:
21700 = 24,2 cm3
18650 = 16,5 cm3
Om den effektiva dimensionen är:
19650 = 18,4 cm3
16600 = 12,1 cm3
Vad är energin i dessa? Jag har läst 4800 mAh resp 3600 mAh då blir det ju:
21700 = 24,2 cm3 => 198 mAh/cm3
18650 = 16,5 cm3 => 218 mAh/cm3
Skulle inte 21700 ha högre energitäthet eller har dom högre spänning än 18650?
21700 = 24,2 cm3
18650 = 16,5 cm3
Om den effektiva dimensionen är:
19650 = 18,4 cm3
16600 = 12,1 cm3
Vad är energin i dessa? Jag har läst 4800 mAh resp 3600 mAh då blir det ju:
21700 = 24,2 cm3 => 198 mAh/cm3
18650 = 16,5 cm3 => 218 mAh/cm3
Skulle inte 21700 ha högre energitäthet eller har dom högre spänning än 18650?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Model 3 teardown
Jag har läst 3400 mAh för 18650 och 5750 mAh för 21700. Dessa ska dock vara kalkylerade värden baserat på diverse "källor", så jag vet inte hur exakta de är. Den nominella spänningen ska vara 3.7V för båda typerna.Pontus skrev:Men hur är det om det är ytterdimmensionerna som anges:
21700 = 24,2 cm3
18650 = 16,5 cm3
Om den effektiva dimensionen är:
19650 = 18,4 cm3
16600 = 12,1 cm3
Vad är energin i dessa? Jag har läst 4800 mAh resp 3600 mAh då blir det ju:
21700 = 24,2 cm3 => 198 mAh/cm3
18650 = 16,5 cm3 => 218 mAh/cm3
Skulle inte 21700 ha högre energitäthet eller har dom högre spänning än 18650?
Re: Model 3 teardown
Pontus skrev:Men hur är det om det är ytterdimmensionerna som anges:
21700 = 24,2 cm3
18650 = 16,5 cm3
Om den effektiva dimensionen är:
19650 = 18,4 cm3
16600 = 12,1 cm3
Vad är energin i dessa? Jag har läst 4800 mAh resp 3600 mAh då blir det ju:
21700 = 24,2 cm3 => 198 mAh/cm3
18650 = 16,5 cm3 => 218 mAh/cm3
Skulle inte 21700 ha högre energitäthet eller har dom högre spänning än 18650?
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Model 3 teardown
Jag har mätt sådana, dom ger inte 9900mAh De jag testade gav 608mAh. (Sex noll åtta)nek0 skrev:Pontus skrev:Men hur är det om det är ytterdimmensionerna som anges:
21700 = 24,2 cm3
18650 = 16,5 cm3
Om den effektiva dimensionen är:
19650 = 18,4 cm3
16600 = 12,1 cm3
Vad är energin i dessa? Jag har läst 4800 mAh resp 3600 mAh då blir det ju:
21700 = 24,2 cm3 => 198 mAh/cm3
18650 = 16,5 cm3 => 218 mAh/cm3
Skulle inte 21700 ha högre energitäthet eller har dom högre spänning än 18650?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Model 3 teardown
Skojade bara Har själv använt 18650 batterier de senaste 9 årenHenrik Torphammar skrev:Jag har mätt sådana, dom ger inte 9900mAh De jag testade gav 608mAh. (Sex noll åtta)nek0 skrev:Pontus skrev:Men hur är det om det är ytterdimmensionerna som anges:
21700 = 24,2 cm3
18650 = 16,5 cm3
Om den effektiva dimensionen är:
19650 = 18,4 cm3
16600 = 12,1 cm3
Vad är energin i dessa? Jag har läst 4800 mAh resp 3600 mAh då blir det ju:
21700 = 24,2 cm3 => 198 mAh/cm3
18650 = 16,5 cm3 => 218 mAh/cm3
Skulle inte 21700 ha högre energitäthet eller har dom högre spänning än 18650?
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Model 3 teardown
Jag förstod det. Dock antagligen få som faktiskt mätt dem.nek0 skrev:Skojade bara Har själv använt 18650 batterier de senaste 9 årenHenrik Torphammar skrev:Jag har mätt sådana, dom ger inte 9900mAh De jag testade gav 608mAh. (Sex noll åtta)nek0 skrev:Pontus skrev:Men hur är det om det är ytterdimmensionerna som anges:
21700 = 24,2 cm3
18650 = 16,5 cm3
Om den effektiva dimensionen är:
19650 = 18,4 cm3
16600 = 12,1 cm3
Vad är energin i dessa? Jag har läst 4800 mAh resp 3600 mAh då blir det ju:
21700 = 24,2 cm3 => 198 mAh/cm3
18650 = 16,5 cm3 => 218 mAh/cm3
Skulle inte 21700 ha högre energitäthet eller har dom högre spänning än 18650?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Model 3 teardown
Var inte orolig, Henke. Du är inte ensam men inget testat har varit så uselt...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Model 3 teardown
Här slutade jag med mätningarnaHenrik Torphammar skrev:Jag förstod det. Dock antagligen få som faktiskt mätt dem.nek0 skrev:Skojade bara Har själv använt 18650 batterier de senaste 9 årenHenrik Torphammar skrev:Jag har mätt sådana, dom ger inte 9900mAh De jag testade gav 608mAh. (Sex noll åtta)nek0 skrev:Pontus skrev:Men hur är det om det är ytterdimmensionerna som anges:
21700 = 24,2 cm3
18650 = 16,5 cm3
Om den effektiva dimensionen är:
19650 = 18,4 cm3
16600 = 12,1 cm3
Vad är energin i dessa? Jag har läst 4800 mAh resp 3600 mAh då blir det ju:
21700 = 24,2 cm3 => 198 mAh/cm3
18650 = 16,5 cm3 => 218 mAh/cm3
Skulle inte 21700 ha högre energitäthet eller har dom högre spänning än 18650?
- carl-pedal
- Teslaägare
- Inlägg: 220
- Blev medlem: 07 dec 2016 20:55
Re: Model 3 teardown
Haha!
Stabilt att stava fel på etiketten! Då behöver man inte mäta, dom skulle aldrig våga överdriva kapacitet med såna etiketter!
Stabilt att stava fel på etiketten! Då behöver man inte mäta, dom skulle aldrig våga överdriva kapacitet med såna etiketter!
Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Model 3 teardown
Det finns lite nytt som jag har sammanställt i:
Tesla – Hämtar inte gamla lösningar ur frysen!
Tesla är en av de väldigt få el-bilstillverkarna som INTE köper redan befintlig bilteknik från hyllan.
Vore roligt om ni kommenterar mitt inlägg då jag lagt ned en del jobb göra den bra.
http://vuef.se/tesla-hamtar-inte-gamla- ... ur-frysen/
Tesla – Hämtar inte gamla lösningar ur frysen!
Tesla är en av de väldigt få el-bilstillverkarna som INTE köper redan befintlig bilteknik från hyllan.
Vore roligt om ni kommenterar mitt inlägg då jag lagt ned en del jobb göra den bra.
http://vuef.se/tesla-hamtar-inte-gamla- ... ur-frysen/
Re: Model 3 teardown
Intressant.TeslaTissel skrev:Det finns lite nytt som jag har sammanställt i:
Tesla – Hämtar inte gamla lösningar ur frysen!
Tesla är en av de väldigt få el-bilstillverkarna som INTE köper redan befintlig bilteknik från hyllan.
Vore roligt om ni kommenterar mitt inlägg då jag lagt ned en del jobb göra den bra.
http://vuef.se/tesla-hamtar-inte-gamla- ... ur-frysen/
En annan tillverkare som verkar ha gjort mycket designarbete av den elektriska drivlinan är JLR i deras I-pace. Unikt batteripack och vad jag kan se unika elmaskiner och transmission. Invertrarna är oklart, men de är troligen utvecklade av en leverantör specifikt för I-pace.
Några kommentarer:
2. Och så har vi den så kallade driv-linan:
Här sitter nämligen den också egentillverkade el-motor som är en utvecklad variant av Nicola Teslas konstruktion. Med dagens mjukvaror visar den sig vara unik.
- En sanning med modifikation, M3 har en synkronmotor i bak, Nikola Tesla uppfann asynkronmotorn.
3. Tesla Model 3 visar upp enkelhet även i elsystemet:
Elsystemet är förstås också det integrerat som övriga komponenter och är dramatiskt kortare än i ett fossilfordon.
- Här tror jag att du blandar ihop LV-systemet och HV-systemet? Det är just HV-systemet som visas i filmen. Ett fossilfordon har av förklarliga skäl inget HV-system, om det inte är en hybrid då.
En annan intressant sak med M3 som verkar skilja sig från S/X är att transmissionsoljan verkar kunna kylas via en plattvärmeväxlare kopplad till kylslingan för HV-komponenterna.
Dessutom har de satt ett oljefilter och en oljepump för att kunna filtrera transmissionsoljan. Undrar om det här filtret kommer behöva bytas vid service? Oljefilterbyte på en elbil liksom... Vore intressant att höra varför de anser sig behöva ett filter, måhända en "lessons learned" från havererade transmissioner i S/X? Inte ens manuella växellådor i ICE-bilar brukar ha ett oljefilter, en magnet för att fånga upp eventuella metallspån i oljan brukar räcka.
Re: Model 3 teardown
Spännande videos där ens "hoppas de tycker om bilen, för jag gör ju det" får sig en förväntad reality check. Man förstår väl att det inte är en Toyota och man misstänker också att en del glada amatörer försökt uppfinna hjulet på nytt, och kanske varit lite nonchalanta mot tidigare erfarenhet (?), men känslan att jag vill ha/köpa kvarstår och kanske ökat lite faktiskt då det negativa med ihopsättning blir förhoppnings korrigerat med ökad erfarenhet, och det tunga chassiet med konstiga plattor och variation på material kanske kan förklaras av bättre av krav på krocksäkerhet, eller ja, vi fick i alla fall bra rigiditet? Rätt tung bil jmf med 3-serie, kanske behövs lite mer stål? Kul att hjulupphängning och teknik verkar så pass bra. Bantestet på Laguna signalerar också "sportbil" mer familjebil som jag förväntat mig, typ Porsche Boxster, Carrera S 997 prestanda.
Tesla svarar...
https://cleantechnica.com/2018/04/29/mu ... kes-tesla/
Jag har lite svårt att hänga med allt finlir och analysera sanningshalten i Munrotested, och hans fokus på kretskortet, osäkerhet över vissa komponenters funktion och försök till förståelse, men tycker inte alls det är ett problem. Han känns inte som en skitsnackare och verkar kunna sin sak, är väl generellt positiv till bilen? Sedan går jag in i detta köp utifrån andra variabler att, finns ju inte så mycket annat och välja på, och är nog bättre än vad jag har just nu, och sjukt rolig bil att äga utifrån teknik och miljö. Men viss, om tio år kanske man kör Toyotas variant.
Tesla svarar...
https://cleantechnica.com/2018/04/29/mu ... kes-tesla/
Jag har lite svårt att hänga med allt finlir och analysera sanningshalten i Munrotested, och hans fokus på kretskortet, osäkerhet över vissa komponenters funktion och försök till förståelse, men tycker inte alls det är ett problem. Han känns inte som en skitsnackare och verkar kunna sin sak, är väl generellt positiv till bilen? Sedan går jag in i detta köp utifrån andra variabler att, finns ju inte så mycket annat och välja på, och är nog bättre än vad jag har just nu, och sjukt rolig bil att äga utifrån teknik och miljö. Men viss, om tio år kanske man kör Toyotas variant.
Re: Model 3 teardown
Teslas svar kom i slutet av april (artikeln ovan är från 29:e april) och var ett svar på muntliga kritiken de fick på FFQ. Rapporten blev dock färdig nyss och på den har Tesla inte svarat.DrSweden skrev:
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Model 3 teardown
Ok!Svenssons skrev:Teslas svar kom i slutet av april (artikeln ovan är från 29:e april) och var ett svar på muntliga kritiken de fick på FFQ. Rapporten blev dock färdig nyss och på den har Tesla inte svarat.DrSweden skrev:
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Model 3 teardown
Geni87 skrev:Intressant.TeslaTissel skrev:Det finns lite nytt som jag har sammanställt i:
Tesla – Hämtar inte gamla lösningar ur frysen!
Tesla är en av de väldigt få el-bilstillverkarna som INTE köper redan befintlig bilteknik från hyllan.
Vore roligt om ni kommenterar mitt inlägg då jag lagt ned en del jobb göra den bra.
http://vuef.se/tesla-hamtar-inte-gamla- ... ur-frysen/
En annan tillverkare som verkar ha gjort mycket designarbete av den elektriska drivlinan är JLR i deras I-pace. Unikt batteripack och vad jag kan se unika elmaskiner och transmission. Invertrarna är oklart, men de är troligen utvecklade av en leverantör specifikt för I-pace.
Några kommentarer:
Här kommer lite sent pga semestrarna, svaren.
2. Och så har vi den så kallade driv-linan:
Här sitter nämligen den också egentillverkade el-motor som är en utvecklad variant av Nicola Teslas konstruktion. Med dagens mjukvaror visar den sig vara unik.
- En sanning med modifikation, M3 har en synkronmotor i bak, Nikola Tesla uppfann asynkronmotorn.
(Han har gjort fler och den motor som sitter i Model 3 kallas formellt Permanent Magnet - Switched Reluctance Motor). Det blir rätt omfattande förklara nu... hur den funkar men i Teslas fall har de verkligen optimerat denna motortyp så att den är perfekt för just Tesla Model 3. Refererar till dessa länkar:
http://www.ime.pw.edu.pl/zme/dyd/mater/ ... dc-srm.pdf
https://cleantechnica.com/2016/05/30/ni ... ctric-car/
3. Tesla Model 3 visar upp enkelhet även i elsystemet:
Elsystemet är förstås också det integrerat som övriga komponenter och är dramatiskt kortare än i ett fossilfordon.
- Här tror jag att du blandar ihop LV-systemet och HV-systemet? Det är just HV-systemet som visas i filmen. Ett fossilfordon har av förklarliga skäl inget HV-system, om det inte är en hybrid då. - För enkelhets skull ville jag inte detaljera det för mycket i bildtexten, jag kan skriva dit tet förstås.
En annan intressant sak med M3 som verkar skilja sig från S/X är att transmissionsoljan verkar kunna kylas via en plattvärmeväxlare kopplad till kylslingan för HV-komponenterna.
Dessutom har de satt ett oljefilter och en oljepump för att kunna filtrera transmissionsoljan. Undrar om det här filtret kommer behöva bytas vid service? Oljefilterbyte på en elbil liksom... Vore intressant att höra varför de anser sig behöva ett filter, måhända en "lessons learned" från havererade transmissioner i S/X? Inte ens manuella växellådor i ICE-bilar brukar ha ett oljefilter, en magnet för att fånga upp eventuella metallspån i oljan brukar räcka.
Jag tror att de helt enkelt vill vara på säkra sidan och denna motor kan ju användas i flera framtida modeller? TESLA Model Y tex?