Model 3 teardown

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Model 3 teardown

Inlägg av Geni87 »

TeslaTissel skrev:
Det finns lite nytt som jag har sammanställt i:

Tesla – Hämtar inte gamla lösningar ur frysen!

Tesla är en av de väldigt få el-bilstillverkarna som INTE köper redan befintlig bilteknik från hyllan.
Vore roligt om ni kommenterar mitt inlägg då jag lagt ned en del jobb göra den bra. ;)

http://vuef.se/tesla-hamtar-inte-gamla- ... ur-frysen/
Intressant. :)

En annan tillverkare som verkar ha gjort mycket designarbete av den elektriska drivlinan är JLR i deras I-pace. Unikt batteripack och vad jag kan se unika elmaskiner och transmission. Invertrarna är oklart, men de är troligen utvecklade av en leverantör specifikt för I-pace.

Några kommentarer:

2. Och så har vi den så kallade driv-linan:

Här sitter nämligen den också egentillverkade el-motor som är en utvecklad variant av Nicola Teslas konstruktion. Med dagens mjukvaror visar den sig vara unik.


- En sanning med modifikation, M3 har en synkronmotor i bak, Nikola Tesla uppfann asynkronmotorn.

3. Tesla Model 3 visar upp enkelhet även i elsystemet:

Elsystemet är förstås också det integrerat som övriga komponenter och är dramatiskt kortare än i ett fossilfordon.


- Här tror jag att du blandar ihop LV-systemet och HV-systemet? Det är just HV-systemet som visas i filmen. Ett fossilfordon har av förklarliga skäl inget HV-system, om det inte är en hybrid då.


En annan intressant sak med M3 som verkar skilja sig från S/X är att transmissionsoljan verkar kunna kylas via en plattvärmeväxlare kopplad till kylslingan för HV-komponenterna.

Dessutom har de satt ett oljefilter och en oljepump för att kunna filtrera transmissionsoljan. Undrar om det här filtret kommer behöva bytas vid service? Oljefilterbyte på en elbil liksom... :P Vore intressant att höra varför de anser sig behöva ett filter, måhända en "lessons learned" från havererade transmissioner i S/X? Inte ens manuella växellådor i ICE-bilar brukar ha ett oljefilter, en magnet för att fånga upp eventuella metallspån i oljan brukar räcka.

Bild
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
DrSweden
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 11 mar 2016 16:17

Re: Model 3 teardown

Inlägg av DrSweden »

Spännande videos där ens "hoppas de tycker om bilen, för jag gör ju det" får sig en förväntad reality check. Man förstår väl att det inte är en Toyota och man misstänker också att en del glada amatörer försökt uppfinna hjulet på nytt, och kanske varit lite nonchalanta mot tidigare erfarenhet (?), men känslan att jag vill ha/köpa kvarstår och kanske ökat lite faktiskt då det negativa med ihopsättning blir förhoppnings korrigerat med ökad erfarenhet, och det tunga chassiet med konstiga plattor och variation på material kanske kan förklaras av bättre av krav på krocksäkerhet, eller ja, vi fick i alla fall bra rigiditet? Rätt tung bil jmf med 3-serie, kanske behövs lite mer stål? Kul att hjulupphängning och teknik verkar så pass bra. Bantestet på Laguna signalerar också "sportbil" mer familjebil som jag förväntat mig, typ Porsche Boxster, Carrera S 997 prestanda.

Tesla svarar...

https://cleantechnica.com/2018/04/29/mu ... kes-tesla/

Jag har lite svårt att hänga med allt finlir och analysera sanningshalten i Munrotested, och hans fokus på kretskortet, osäkerhet över vissa komponenters funktion och försök till förståelse, men tycker inte alls det är ett problem. Han känns inte som en skitsnackare och verkar kunna sin sak, är väl generellt positiv till bilen? Sedan går jag in i detta köp utifrån andra variabler att, finns ju inte så mycket annat och välja på, och är nog bättre än vad jag har just nu, och sjukt rolig bil att äga utifrån teknik och miljö. Men viss, om tio år kanske man kör Toyotas variant. :D
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model 3 teardown

Inlägg av Svenssons »

Teslas svar kom i slutet av april (artikeln ovan är från 29:e april) och var ett svar på muntliga kritiken de fick på FFQ. Rapporten blev dock färdig nyss och på den har Tesla inte svarat.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
DrSweden
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 11 mar 2016 16:17

Re: Model 3 teardown

Inlägg av DrSweden »

Svenssons skrev:
Teslas svar kom i slutet av april (artikeln ovan är från 29:e april) och var ett svar på muntliga kritiken de fick på FFQ. Rapporten blev dock färdig nyss och på den har Tesla inte svarat.
Ok!
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Model 3 teardown

Inlägg av TeslaTissel »

Geni87 skrev:
TeslaTissel skrev:
Det finns lite nytt som jag har sammanställt i:

Tesla – Hämtar inte gamla lösningar ur frysen!

Tesla är en av de väldigt få el-bilstillverkarna som INTE köper redan befintlig bilteknik från hyllan.
Vore roligt om ni kommenterar mitt inlägg då jag lagt ned en del jobb göra den bra. ;)

http://vuef.se/tesla-hamtar-inte-gamla- ... ur-frysen/
Intressant. :)

En annan tillverkare som verkar ha gjort mycket designarbete av den elektriska drivlinan är JLR i deras I-pace. Unikt batteripack och vad jag kan se unika elmaskiner och transmission. Invertrarna är oklart, men de är troligen utvecklade av en leverantör specifikt för I-pace.

Några kommentarer:
Här kommer lite sent pga semestrarna, svaren.

2. Och så har vi den så kallade driv-linan:

Här sitter nämligen den också egentillverkade el-motor som är en utvecklad variant av Nicola Teslas konstruktion. Med dagens mjukvaror visar den sig vara unik.


- En sanning med modifikation, M3 har en synkronmotor i bak, Nikola Tesla uppfann asynkronmotorn.
(Han har gjort fler och den motor som sitter i Model 3 kallas formellt Permanent Magnet - Switched Reluctance Motor). Det blir rätt omfattande förklara nu... hur den funkar men i Teslas fall har de verkligen optimerat denna motortyp så att den är perfekt för just Tesla Model 3. Refererar till dessa länkar:
http://www.ime.pw.edu.pl/zme/dyd/mater/ ... dc-srm.pdf
https://cleantechnica.com/2016/05/30/ni ... ctric-car/

3. Tesla Model 3 visar upp enkelhet även i elsystemet:

Elsystemet är förstås också det integrerat som övriga komponenter och är dramatiskt kortare än i ett fossilfordon.


- Här tror jag att du blandar ihop LV-systemet och HV-systemet? Det är just HV-systemet som visas i filmen. Ett fossilfordon har av förklarliga skäl inget HV-system, om det inte är en hybrid då. - För enkelhets skull ville jag inte detaljera det för mycket i bildtexten, jag kan skriva dit tet förstås.


En annan intressant sak med M3 som verkar skilja sig från S/X är att transmissionsoljan verkar kunna kylas via en plattvärmeväxlare kopplad till kylslingan för HV-komponenterna.

Dessutom har de satt ett oljefilter och en oljepump för att kunna filtrera transmissionsoljan. Undrar om det här filtret kommer behöva bytas vid service? Oljefilterbyte på en elbil liksom... :P Vore intressant att höra varför de anser sig behöva ett filter, måhända en "lessons learned" från havererade transmissioner i S/X? Inte ens manuella växellådor i ICE-bilar brukar ha ett oljefilter, en magnet för att fånga upp eventuella metallspån i oljan brukar räcka.
Jag tror att de helt enkelt vill vara på säkra sidan och denna motor kan ju användas i flera framtida modeller? TESLA Model Y tex?

Bild
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Model 3 teardown

Inlägg av TeslaTissel »

Har lagt in ytterligare fantastiskt intressanta klipp från Ingeneerix i min uppdaterade sida:
”Tesla inte hämtar gamla lösningar ur frysen”.


http://vuef.se/tesla-hamtar-inte-gamla- ... ur-frysen/
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Model 3 teardown

Inlägg av Geni87 »

TeslaTissel skrev:
Geni87 skrev:
TeslaTissel skrev:
Det finns lite nytt som jag har sammanställt i:

Tesla – Hämtar inte gamla lösningar ur frysen!

Tesla är en av de väldigt få el-bilstillverkarna som INTE köper redan befintlig bilteknik från hyllan.
Vore roligt om ni kommenterar mitt inlägg då jag lagt ned en del jobb göra den bra. ;)

http://vuef.se/tesla-hamtar-inte-gamla- ... ur-frysen/
Intressant. :)

En annan tillverkare som verkar ha gjort mycket designarbete av den elektriska drivlinan är JLR i deras I-pace. Unikt batteripack och vad jag kan se unika elmaskiner och transmission. Invertrarna är oklart, men de är troligen utvecklade av en leverantör specifikt för I-pace.

Några kommentarer:
Här kommer lite sent pga semestrarna, svaren.

2. Och så har vi den så kallade driv-linan:

Här sitter nämligen den också egentillverkade el-motor som är en utvecklad variant av Nicola Teslas konstruktion. Med dagens mjukvaror visar den sig vara unik.


- En sanning med modifikation, M3 har en synkronmotor i bak, Nikola Tesla uppfann asynkronmotorn.
(Han har gjort fler och den motor som sitter i Model 3 kallas formellt Permanent Magnet - Switched Reluctance Motor). Det blir rätt omfattande förklara nu... hur den funkar men i Teslas fall har de verkligen optimerat denna motortyp så att den är perfekt för just Tesla Model 3. Refererar till dessa länkar:
http://www.ime.pw.edu.pl/zme/dyd/mater/ ... dc-srm.pdf
https://cleantechnica.com/2016/05/30/ni ... ctric-car/

*** Japp jag vet mycket väl vilken typ av motor de använder, och visst arbetade Nicola även med reluktansmotorer. Jag trodde dock att du syftade på en asynkronmotor, då det är den som Nicola Tesla är mest känd för.

3. Tesla Model 3 visar upp enkelhet även i elsystemet:

Elsystemet är förstås också det integrerat som övriga komponenter och är dramatiskt kortare än i ett fossilfordon.


- Här tror jag att du blandar ihop LV-systemet och HV-systemet? Det är just HV-systemet som visas i filmen. Ett fossilfordon har av förklarliga skäl inget HV-system, om det inte är en hybrid då. - För enkelhets skull ville jag inte detaljera det för mycket i bildtexten, jag kan skriva dit tet förstås.
*** Mjo, fast när de bara filmar HV-systemet och du skriver att det är dramatiskt kortare än i ett fossilfordon så blir det lite märkligt eftersom de i regel bara innehåller ett 12V-system. :)


En annan intressant sak med M3 som verkar skilja sig från S/X är att transmissionsoljan verkar kunna kylas via en plattvärmeväxlare kopplad till kylslingan för HV-komponenterna.

Dessutom har de satt ett oljefilter och en oljepump för att kunna filtrera transmissionsoljan. Undrar om det här filtret kommer behöva bytas vid service? Oljefilterbyte på en elbil liksom... :P Vore intressant att höra varför de anser sig behöva ett filter, måhända en "lessons learned" från havererade transmissioner i S/X? Inte ens manuella växellådor i ICE-bilar brukar ha ett oljefilter, en magnet för att fånga upp eventuella metallspån i oljan brukar räcka.
Jag tror att de helt enkelt vill vara på säkra sidan och denna motor kan ju användas i flera framtida modeller? TESLA Model Y tex?

*** Eller så har de haft problem med spånbildning i deras nuvarande transmissioner och hittade inget annat sätt att "lösa" det på än med ett oljefilter. Att den ska användas i flera modeller känns irrelevant, det går att lösa utan filter. Men det är möjligt att den typen av konstruktioner inte tillhör Teslas expertisområde (kuggdesign), det är oerhört komplext.
Bild
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Skriv svar