Intressant.TeslaTissel skrev:Det finns lite nytt som jag har sammanställt i:
Tesla – Hämtar inte gamla lösningar ur frysen!
Tesla är en av de väldigt få el-bilstillverkarna som INTE köper redan befintlig bilteknik från hyllan.
Vore roligt om ni kommenterar mitt inlägg då jag lagt ned en del jobb göra den bra.
http://vuef.se/tesla-hamtar-inte-gamla- ... ur-frysen/
En annan tillverkare som verkar ha gjort mycket designarbete av den elektriska drivlinan är JLR i deras I-pace. Unikt batteripack och vad jag kan se unika elmaskiner och transmission. Invertrarna är oklart, men de är troligen utvecklade av en leverantör specifikt för I-pace.
Några kommentarer:
2. Och så har vi den så kallade driv-linan:
Här sitter nämligen den också egentillverkade el-motor som är en utvecklad variant av Nicola Teslas konstruktion. Med dagens mjukvaror visar den sig vara unik.
- En sanning med modifikation, M3 har en synkronmotor i bak, Nikola Tesla uppfann asynkronmotorn.
3. Tesla Model 3 visar upp enkelhet även i elsystemet:
Elsystemet är förstås också det integrerat som övriga komponenter och är dramatiskt kortare än i ett fossilfordon.
- Här tror jag att du blandar ihop LV-systemet och HV-systemet? Det är just HV-systemet som visas i filmen. Ett fossilfordon har av förklarliga skäl inget HV-system, om det inte är en hybrid då.
En annan intressant sak med M3 som verkar skilja sig från S/X är att transmissionsoljan verkar kunna kylas via en plattvärmeväxlare kopplad till kylslingan för HV-komponenterna.
Dessutom har de satt ett oljefilter och en oljepump för att kunna filtrera transmissionsoljan. Undrar om det här filtret kommer behöva bytas vid service? Oljefilterbyte på en elbil liksom... Vore intressant att höra varför de anser sig behöva ett filter, måhända en "lessons learned" från havererade transmissioner i S/X? Inte ens manuella växellådor i ICE-bilar brukar ha ett oljefilter, en magnet för att fånga upp eventuella metallspån i oljan brukar räcka.