Model 3 teardown

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 371
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Model 3 teardown

Inlägg av Wilson »

Ett rykande färskt och mycket intressant inslag om ett reverse engineering-jobb på Model 3. Sandy Munro (japp, han som tyckte att detaljkvaliteten kunde jämföras med en Kia från 90-talet) delar med sig av insikterna från det senaste projekter.

Summerat. De älskar skateboarden med batteri- och chassikonstruktion, med det finns även en del annat som inte alls imponerade.

Tycker att det kändes balanserat, och kul att få höra mer om vad som döljer sig under skalet på bilen

Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Model 3 teardown

Inlägg av Mickep »

De var dåliga på grundsakerna (som montering) men överlägsna på elektroniken.
Tror säkert att det går att komma tillrätta med det förstnämnda, många saker kan också härledas till oerfarna montörer som inte får rätt instruktioner. också hur man designar så felmarginalen blir 0. Det fanns också saker i designen som inte tillförde något annat funktionsmässigt än övervikt, enligt monroe.
tror säkert att de som får sin bil om något år kommer få en mycket bättre kvalitetsmässigt bil än de som får leverans nu (en fördel med att inte vara early adopters). om det får ner vikten så kommer det göra underverk för räckvidden också.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model 3 teardown

Inlägg av Svenssons »

Tycker denna är rätt passande för det som Monroe tar upp:
http://teslaclubsweden.se/tesla-gar-upp-till-treskift/

Det vill säga att de som monterar bilen inte är utbildade.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Model 3 teardown

Inlägg av zyax »

Wilson skrev:
Ett rykande färskt och mycket intressant inslag om ett reverse engineering-jobb på Model 3. Sandy Munro (japp, han som tyckte att detaljkvaliteten kunde jämföras med en Kia från 90-talet) delar med sig av insikterna från det senaste projekter.

Summerat. De älskar skateboarden med batteri- och chassikonstruktion, med det finns även en del annat som inte alls imponerade.

Tycker att det kändes balanserat, och kul att få höra mer om vad som döljer sig under skalet på bilen

Detta känns väldigt rätt som analys. Tesla är verkligen efter på en massa grejer och verkligen bäst i världen på annat. Munro menar ju att konsulter som han själv eller någon av mängder liknande hade kunnat hjälpa men att Tesla försöker göra detta själva för att Elon tror att det är bäst så. Jag tror på det till ganska stor del, resten handlar om de mänsliga arbetarna.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Model 3 teardown

Inlägg av lator »

Nu har jag tittat igenom denna episod och känner mig till stor del förvirrad, inte av Teslas produkt utan snarare av denna firma, Munroe and Associates. De (eller han) hävdar att de skulle kunna bygga en bättre M3 än Tesla men samtidigt säger han ofta att han inte förstår varför de har byggt på det vis de har... Om man ska kunna förbättra något så bör man väl ha en aning om vad det är man ska förbättra, inte bara döma ut något för att man inte förstår varför det är byggt på ett visst sätt.

Sen att Tesla inte (hittills) har lagt så mycket kraft på att bygga bilar som sitter- och passar ihop, det är ju en annan sak. Han berömmer ju både elektroniken och chassiet samtidigt som han dömer ut kaross och inredning. Alltså det vi alla redan visste...?! :shock:

Sen en annan sak som jag funderar över. Normalt så jobbar Munroe på uppdrag av biltillverkare men när det gäller Tesla så har , vad jag förstår, de ingen uppdragsgivare... Varför köper de två eller flera M3 och demonterar dem till en kostnad av ca 1 miljon dollar (kommentar i showen)???
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Model 3 teardown

Inlägg av Ric »

lator skrev:
Om man ska kunna förbättra något så bör man väl ha en aning om vad det är man ska förbättra, inte bara döma ut något för att man inte förstår varför det är byggt på ett visst sätt.

Varför köper de två eller flera M3 och demonterar dem till en kostnad av ca 1 miljon dollar (kommentar i showen)???
De menade att de byggt ologiskt, alltså inte optimerat konstruktionen.

De säljer rapporterna utan förbeställning.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Model 3 teardown

Inlägg av lator »

Ric skrev:
lator skrev:
Om man ska kunna förbättra något så bör man väl ha en aning om vad det är man ska förbättra, inte bara döma ut något för att man inte förstår varför det är byggt på ett visst sätt.
Ric skrev:
De menade att de byggt ologiskt, alltså inte optimerat konstruktionen.
Fast han säger flera gånger att han inte förstår varför de har byggt på ett visst vis och det bör man ju veta innan man dömer ut en konstruktion.
Ric skrev:
lator skrev:
Varför köper de två eller flera M3 och demonterar dem till en kostnad av ca 1 miljon dollar (kommentar i showen)???
Ric skrev:
De säljer rapporterna utan förbeställning.
Samma sak här, han hävdar flera gånger i programmet att de jobbar på beställning av befintliga företag. Kan ju vara så att de gör på båda sätten och chansar på att varan är säljbar, men vem vill köpa en "teardown" av en M3? Alla bilföretag som är nyfikna gör ju en egen och är det så att någon biltillverkare har beställt denna så mörkas ju det.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Model 3 teardown

Inlägg av TiborBlomhall »

Var det inte nån som beställt teardown av autopiloten sa de? Då är det lika bra slakta hela bilen och hoppas några vill köpa. Han nämnde några från Kina ville köpa iaf.

Sen har jag inte mycket till förtroende för gubben öht. Vi tillverkar liknande kretskort som han visade utan att tillverka till stridsflygplan. Jag tror han är van vid hur de korten såg ut på 90-talet. Och sätten de förut raljerade om nödöppning av motorhuven och kapning av högspänningen blottar också okunskap.

Och att andra bilar innehåller mindre plåt? Ptja de är mindre säkra också. Idén att byta karossen till glasfiber... man bara ryser. :roll:
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Model 3 teardown

Inlägg av Mickep »

Om vi skall vara lite källkritiska.
Monro har plockat isär bilar i flera decennier. Han är säkert gammal och säkert dement dvs inkompetent. Eller kommer han med välbyggda analyser som man kan lyssna på?
Är Monroe helt kritiska till allt? Eller tycker han att chassit och väghållningen är fenomenalt.
Han hyllar ju i3 men tycker samtidigt att den är ful sim stryk.
Eller kan vi vara konspiratoriska och han får betalt för att tala skit? Dvs han ljuger för sina kunder som får betala dyrt för rapportera.
Skulle han vars mer trovärdig om han sagt att allt var toppklass( vilket det måste vara för det finns absolut inget designmisstag i en modell som just släppts) och elektroniken som han hyllar är ju egentligen som vilken stapelkretskort som helst.
Spelar det någon roll om recensenter är kritiska, när det är deras jobb att komma med kritik?
För mig gör det inte, för att jag vet att det går alltid att hitta något att klaga på. Alltid.
Att värdera det är upp till mottagaren. Och då kan man ta till sig det eller rationalisera bort och avfärda det.för mig är oftast de som är kritiska mer trovärdiga är de som lovordar.(de är oftast köpta)
Men det gör inte att jag tycker sämre om tesla för det.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Model 3 teardown

Inlägg av e5m1r »

Gubben har erfarenhet och koll på hur saker sett ut och hur de ser ut idag
Att chassi är för tung och har för mycket material visar också på att tesla är ung företag utan erfarenhet och sparar inte vart enda cent i vartenda hörn
Kvalitetsbrister är inte heller nån hemlighet
Nu vet vi varför vissa bilar ät tystare än andra ( vissa har dämpnings material monterat åt fel håll )
Men tesla kommer dit både med kvalitet och att trimma på ingående komponenter
De har sakta men säkert börjat ändra i S och X
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model 3 teardown

Inlägg av Svenssons »

Tror inget annat bilföretag använder sig av rullande uppdateringar i lika hög grad som Tesla. De äldre bilföretagenen är vana att göra förändringar på årsbasis och kanske bara mindre uppdateringar då och då under året. Tesla agerar mer som ett mjukvaruföretag, dels för att de är ett företag som är stationerat i Silicon Valley men också för att de vet att det från början inte kunde köra som de äldre större drakarna eftersom de inte har erfarenheten.

Att då jämföra en tidigt byggd bil från Tesla och tro att samtliga bilar under ungefär ett år kommer se ut som den första batchen blir ju rätt fel. De köpte nog in den andra bilen för att se hur utvecklingskurvan är, frågan är hur mycket nyare den andra bilen är.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5493
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Model 3 teardown

Inlägg av Gustafsson »

Hur mycket expert Munro än är så är det bara en åsikt av många.
Själv blev jag lite road av att han håller upp ett kretskort och säger att det är som på en F35 . Han har väl knappast kunnat göra en ”tear-down” på funktionaliteten i det. Ser ju ut som vilket kretskort som helst på utsidan, men det är omöjligt att veta vad som finns i dessa kretsar. ( mjukvaran alltså).
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Model 3 teardown

Inlägg av chaffis75 »

Jag får nog säja att jag fick en känsla av att han gör en balanserad bedömning av bilen. Ja nyare bilar är säkert bättra sammansatt men design valen han pratar om lär de inte ha ändrat.
Han hyllar stora delar av drivlinan och framförallt batteriet men är mer kritisk mot de som är den traditionella bilen.
Munro är ju helt klart en aktör som varit med länge vilket gör att jag tror på vad han säger i många av de design val Tesla har gjort sedan blir han såklart imponerad av kretskortet då detta är något som aldrig tidigare suttit i en bil men i andra branscher så är detta inget direkt konstigt, som någon sa utmaningen med detta kort är mjukvaran till kortet. Sen kan jag personligen tycka att de är väldigt mycket komponenter på de kortet, idag brukar man optimera bort mycket mer av de passiva komponenterna som jag förstår de men jag jobbar samtidigt inte med hårdvara dock jobbar med med mjukvara i inbyggda system.

Men oavsett Tesla kommer lära sig och de både bra och lite sämre saker i deras bil. Jämför man med en modell S så skulle jag tro att denna designen är mycket bättre.

En personlig reflektion av hans bedömning är att de känns som den stämmer ganska väl med hur jag upplever M3 baserat enbart på de man läser och hör om M3 och de är väl just därför jag ena dagen är övertygad att jag ska köpa en och nästan dag tvekar.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Model 3 teardown

Inlägg av Mickep »

Jag skulle gärna vilja höra vad som sades om andra elbilar. (nu hörde vi bara om i3).
Skulle vara intressant att se hur bedömningar av teslas konkurrenter skulle låta.
Jag är övertygad om att nyare modell s och x är bättre än tidigare och blir inte det minsta upprörd om någon skulle säga att den här lösningen/saken var inte bra på tidigare versioner. det finns miljoner bilar och säkert lika mycket att klaga på som det finns modeller. design är oftast kompromisser och det innebär att något måste offras.
Så istället för att försöka förminska och nedvärdera de som hittar fel och säger jag att det det skall uppmuntras. Samma sak när det gäller mjukvara så brukar buggrapporter vara offentliga. och det innebär inte att mjukvaran är dålig utan mer tvärtom. är faktiskt mer irriterad över de som försöker släta över och komma med undanflykter (för då kommer inget att förändras). Om någon tycker något är fel så är det deras uppfattning.(om de har rätt eller fel är en meningslös diskussion) sedan är det upp till företaget att göra något åt det (en del struntar eller säger att användaren gör ett misstag) andra gör uppdateringar där de tom hänvisar till buggen.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model 3 teardown

Inlägg av Svenssons »

lator skrev:
quote]
Fast han säger flera gånger att han inte förstår varför de har byggt på ett visst vis och det bör man ju veta innan man dömer ut en konstruktion.
Funderat på det också, han anser att det är redudanta saker i konstruktionen och förstår inte alls varför de är där. Förutom vikt och kostnad för materialt verkar han inte ha någon invänding på det eftersom han inte förstår varför Tesla gjort som de gjort.

Det kan ju dock finnas mängder med orsaker som kan göra det billigare eller bättre, saker som Munro inte har koll på. Tillverkningsprocessen går kanske snabbar och blir billigare, bilen blir stabilare, viktfördelning bättre, köregenskaper blir bättre osv. Han erkänner ju att köregenskaperna är mycket bra.

Jag tror på Munro gällande FFQ-rapport och att en av de första byggda Model 3 har varierande springor. Att han går ut som han gör beror nog mer på att få medial uppmärksamhet och därmed få fler kunder att sälja rapporterna till. Han gör det dock inte särskilt proffsigt och framstår som en gammal stofil. Tycker det dock var värre för den yngre killen som satt längs till höger. Han kom ju inte med någon fakta och ville mest göra sig lustig över Tesla.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Model 3 teardown

Inlägg av strejf »

Svenssons skrev:
lator skrev:
quote]
Fast han säger flera gånger att han inte förstår varför de har byggt på ett visst vis och det bör man ju veta innan man dömer ut en konstruktion.
Funderat på det också, han anser att det är redudanta saker i konstruktionen och förstår inte alls varför de är där. Förutom vikt och kostnad för materialt verkar han inte ha någon invänding på det eftersom han inte förstår varför Tesla gjort som de gjort.

Det kan ju dock finnas mängder med orsaker som kan göra det billigare eller bättre, saker som Munro inte har koll på. Tillverkningsprocessen går kanske snabbar och blir billigare, bilen blir stabilare, viktfördelning bättre, köregenskaper blir bättre osv. Han erkänner ju att köregenskaperna är mycket bra.

Jag tror på Munro gällande FFQ-rapport och att en av de första byggda Model 3 har varierande springor. Att han går ut som han gör beror nog mer på att få medial uppmärksamhet och därmed få fler kunder att sälja rapporterna till. Han gör det dock inte särskilt proffsigt och framstår som en gammal stofil. Tycker det dock var värre för den yngre killen som satt längs till höger. Han kom ju inte med någon fakta och ville mest göra sig lustig över Tesla.
Det är en typisk brist i människans natur att säga "jag vet inte" och sen följa upp det med "men så här är det nog". Det man egentligen borde göra är att sluta prata efter man sagt "jag vet inte". Munro sa flera gånger att han inte visste men kom sedan med diverse förklaringar.

Skulle den här gubben få snacka med Franz och fråga honom om varför man gjort många av de designvalen man gjort, hade han nog fått många aha-upplevelser.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Model 3 teardown

Inlägg av Geni87 »

Svenssons skrev:
Tycker denna är rätt passande för det som Monroe tar upp:
http://teslaclubsweden.se/tesla-gar-upp-till-treskift/

Det vill säga att de som monterar bilen inte är utbildade.
Mja delvis, fast då har de ju inte ingenjörerna konstruerat för att det ska vara lätt att montera, aka "Design for assembly". Nu när Tesla har gått ut och sagt att fler moment i monteringen av Model 3 kommer bli manuella istället för automatiserade som först tänkt kan det bli en del kvalitetsproblem. Har man designat komponenter för att monteras med robotar finns det en risk för att det blir väldigt svårmonterat för en människa, och tvärtom såklart. Nu har jag ingen aning om vilka komponenter det rör sig om, men risken finns i alla fall där.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model 3 teardown

Inlägg av Svenssons »

Geni87 skrev:
Svenssons skrev:
Tycker denna är rätt passande för det som Monroe tar upp:
http://teslaclubsweden.se/tesla-gar-upp-till-treskift/

Det vill säga att de som monterar bilen inte är utbildade.
Mja delvis, fast då har de ju inte ingenjörerna konstruerat för att det ska vara lätt att montera, aka "Design for assembly". Nu när Tesla har gått ut och sagt att fler moment i monteringen av Model 3 kommer bli manuella istället för automatiserade som först tänkt kan det bli en del kvalitetsproblem. Har man designat komponenter för att monteras med robotar finns det en risk för att det blir väldigt svårmonterat för en människa, och tvärtom såklart. Nu har jag ingen aning om vilka komponenter det rör sig om, men risken finns i alla fall där.
Spelar egentligen ingen roll om det är människor eller robotar som monterar. Bägge behöver initialt "utbildas" för att få en bra montering. Visst blir det större omställning om man går från det ena till det andra men kanske så har robotarna kanske aldrig kunnat montera i den utsträck som var tänkt utan det är männiksor som har skött en del moment hela tiden som från början var tänkta att skötas med robotar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Model 3 teardown

Inlägg av Geni87 »

Svenssons skrev:
Geni87 skrev:
Svenssons skrev:
Tycker denna är rätt passande för det som Monroe tar upp:
http://teslaclubsweden.se/tesla-gar-upp-till-treskift/

Det vill säga att de som monterar bilen inte är utbildade.
Mja delvis, fast då har de ju inte ingenjörerna konstruerat för att det ska vara lätt att montera, aka "Design for assembly". Nu när Tesla har gått ut och sagt att fler moment i monteringen av Model 3 kommer bli manuella istället för automatiserade som först tänkt kan det bli en del kvalitetsproblem. Har man designat komponenter för att monteras med robotar finns det en risk för att det blir väldigt svårmonterat för en människa, och tvärtom såklart. Nu har jag ingen aning om vilka komponenter det rör sig om, men risken finns i alla fall där.
Spelar egentligen ingen roll om det är människor eller robotar som monterar. Bägge behöver "utbildas" för att få en bra montering. Visst blir det större omställning om man går från det ena till det andra men kanske så har robotarna kanske aldrig kunnat montera i den utsträck som var tänkt utan det är männiksor som har skött en del moment hela tiden som från början var tänkta att skötas med robotar.
Det spelar väldigt stor roll, och hur en komponent ska monteras kan påverka väldigt mycket hur den utformas. En så enkel sak som hur en komponent ska positioneras på den plats där den är tänkt att monteras är avgörande för konstruktionsarbetet. En robot kan positionera komponenten exakt utifrån angivna koordinater, medans en människa med största sannolikhet behöver en "tredjehanden"-lösning. Hur man undvikter att komponenter monteras "åt fel håll" osv är även det något man tar hänsyn till i konstruktionsfasen, och det kan se olika ut beroende på hur den ska monteras.

Jo självlart behövs någon form av utbildning, men är DFA korrekt utförd blir startsträckan för att montera med hög kvalitet väldigt kort. Sen kan det ta en stund att få upp takten.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model 3 teardown

Inlägg av Svenssons »

Geni87 skrev:
Det spelar väldigt stor roll, och hur en komponent ska monteras kan påverka väldigt mycket hur den utformas. En så enkel sak som hur en komponent ska positioneras på den plats där den är tänkt att monteras är avgörande för konstruktionsarbetet. En robot kan positionera komponenten exakt utifrån angivna koordinater, medans en människa med största sannolikhet behöver en "tredjehanden"-lösning. Hur man undvikter att komponenter monteras "åt fel håll" osv är även det något man tar hänsyn till i konstruktionsfasen, och det kan se olika ut beroende på hur den ska monteras.

Jo självlart behövs någon form av utbildning, men är DFA korrekt utförd blir startsträckan för att montera med hög kvalitet väldigt kort. Sen kan det ta en stund att få upp takten.
Det jag menade var att oavsett om det är en robot eller en människa som monterar så krävs det utbildning/inkörning. Det är därför jag menar att följande stämmer oavsett "de" (människa/robot):

"Det vill säga att de som monterar bilen inte är utbildade."

Klart det är stor skillnad på om det är en robot eller människa i hur sakerna monteras eller ska "utbildas" men det var inte det jag skrev.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Model 3 teardown

Inlägg av Geni87 »

Svenssons skrev:
Geni87 skrev:
Det spelar väldigt stor roll, och hur en komponent ska monteras kan påverka väldigt mycket hur den utformas. En så enkel sak som hur en komponent ska positioneras på den plats där den är tänkt att monteras är avgörande för konstruktionsarbetet. En robot kan positionera komponenten exakt utifrån angivna koordinater, medans en människa med största sannolikhet behöver en "tredjehanden"-lösning. Hur man undvikter att komponenter monteras "åt fel håll" osv är även det något man tar hänsyn till i konstruktionsfasen, och det kan se olika ut beroende på hur den ska monteras.

Jo självlart behövs någon form av utbildning, men är DFA korrekt utförd blir startsträckan för att montera med hög kvalitet väldigt kort. Sen kan det ta en stund att få upp takten.
Det jag menade var att oavsett om det är en robot eller en människa som monterar så krävs det utbildning/inkörning. Det är därför jag menar att följande stämmer oavsett "de" (människa/robot):

"Det vill säga att de som monterar bilen inte är utbildade."

Klart det är stor skillnad på om det är en robot eller människa i hur sakerna monteras eller ska "utbildas" men det var inte det jag skrev.
Jo, men det jag menade var att det ska inte krävas speciellt mycket utbildning för att montera produkter som massproduceras, då är inte prylarna konstruerade på rätt sätt. :)

Om de som monterar bilarna ej har tillräckliga kunskaper för att göra sitt arbete korrekt får Tesla kompensera med utökade kvalitetskontroller för att kunna rätta till felen innan de lämnar fabriken, något annat vore ett svek mot kunderna. Som ett sista filter ska felen rättas till på SC, men då är det svårare att hitta dem när bilen redan är ihopskruvad. Någon i tråden nämnde ljudisoleringsmattor som har monterats åt fel håll, sådant går enkelt att förhindra genom att konstruera mattan så att den inte går att montera på fel håll. Men det kräver att det tänket är med från början då det påverkar omkringliggande komponenter.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Model 3 teardown

Inlägg av NiklasTesla »

Wilson skrev:
Ett rykande färskt och mycket intressant inslag om ett reverse engineering-jobb på Model 3. Sandy Munro (japp, han som tyckte att detaljkvaliteten kunde jämföras med en Kia från 90-talet) delar med sig av insikterna från det senaste projekter.

Summerat. De älskar skateboarden med batteri- och chassikonstruktion, med det finns även en del annat som inte alls imponerade.

Tycker att det kändes balanserat, och kul att få höra mer om vad som döljer sig under skalet på bilen


Intressant ca 1timme & 15 minuter in i filmen precis innan slutet säger en av gubbarna att inte alla model 3 är lika dåligt "ihopskruvade" som deras.

Tror personligen själv att vi som bor i Sverige & får vänta lite längre på leverans kommer slippa många "barnsjukdomar" som nu första exemplaren har.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Model 3 teardown

Inlägg av Henrik Torphammar »

Har äntligen haft tid och lust att se videon. Tyvärr vinklades ju den första videon så att man fick ett enormt agg emot gubben med mustaschen. Nu var han ju väldigt balanserad, rättvis och jordnära. Förklarade tydligt både bra och dåliga saker. Kul att se batteriet också, verkade mycket lättare och smuttare än till S/X som i sin tur bara har celler till 55% av totala batterivikten. Model 3 ser ut att ligga högre än så.

Det han anmärker på är antagligen sådant som kommer trimmas in med tiden. Jag antar han plockat isär två tidiga bilar vilket ger mer problem med fit n finnish. Värt att notera är att han inte tycker det är konstigt med järn/plåt/stål ihopsatt med aluminium som jag sett vissa har tutat om här på forumet.

Mustaschen får 5 plus av mig här, men jag tycker dock fortfarande den vithåriga programledaren är riktigt hemsk! :lol:
Senast redigerad av Henrik Torphammar, redigerad totalt 1 gånger.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Model 3 teardown

Inlägg av Geni87 »

Henrik Torphammar skrev:
Har äntligen haft tid och lust att se videon. Tyvärr vinklades ju den första videon så att man fick ett enormt agg emot gubben med mustaschen. Nu var han ju väldigt balanserad, rättvis och jordnära. Förklarade tydligt både bra och dåliga saker. Kul att se batteriet också, verkade mycket lättare och smuttare än till S/X som i sin tur bara har celler till 55% av totala batterivikten. Model 3 ser ut att ligga högre än så.

Det han anmärker på är antagligen sådant som kommer trimmar in med tiden. Jag antar han plockat isär två tidiga bilar vilket ger mer problem med fit n finnish. Värt att notera är att han inte tycker det är konstigt med järn/plåt ihopsatt med aluminium som jag sett vissa har tutat om här på forumet.

Mustaschen för 5 plus av mig här, men jag tycker dock fortfarande den vithåriga programledaren är riktigt hemsk! :lol:
Stål sammanfogat med aluminium kan ge stora problem, men bara om man inte vet vad man pysslar med. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Model 3 teardown

Inlägg av Henrik Torphammar »

Geni87 skrev:

Jo, men det jag menade var att det ska inte krävas speciellt mycket utbildning för att montera produkter som massproduceras, då är inte prylarna konstruerade på rätt sätt. :)
Jag hade problem med en skruv som rund-drogs. Jag som konstruktör såg själv över arbetsinstruktioner, momentdragare osv och gjorde rigorösa tester. Efter många om och men så bytte vi från 8.8 till 10.9 skruv och kunde då få ett enormt högt moment innan gängan gick. Men tror ni det hjälpte? Nej, skruvarna fortsatte rund-dras. Testade mer och kunde på inget vis få skruven att ge sig först, alltid motstående detalj som gav sig i mina tester hur jag än gjorde. Till slut hittade jag felet. Det var montören som helt enkelt inte hade lust/ork/en aning om hur man drar en skruv och drog i alla skruvar snett. Det var liksom inte hans grej att skruva. Utbildning hjälpte inte, skruva var inte hans grej. På Tesla hade nog en sådan person åkt ut fortare än snabbt men inte i Sverige. Är det fel på konstruktionen i det fallet? Hm....
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Skriv svar