Model 3 teardown

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Model 3 teardown

Inlägg av Geni87 »

Svenssons skrev:
Geni87 skrev:
Det spelar väldigt stor roll, och hur en komponent ska monteras kan påverka väldigt mycket hur den utformas. En så enkel sak som hur en komponent ska positioneras på den plats där den är tänkt att monteras är avgörande för konstruktionsarbetet. En robot kan positionera komponenten exakt utifrån angivna koordinater, medans en människa med största sannolikhet behöver en "tredjehanden"-lösning. Hur man undvikter att komponenter monteras "åt fel håll" osv är även det något man tar hänsyn till i konstruktionsfasen, och det kan se olika ut beroende på hur den ska monteras.

Jo självlart behövs någon form av utbildning, men är DFA korrekt utförd blir startsträckan för att montera med hög kvalitet väldigt kort. Sen kan det ta en stund att få upp takten.
Det jag menade var att oavsett om det är en robot eller en människa som monterar så krävs det utbildning/inkörning. Det är därför jag menar att följande stämmer oavsett "de" (människa/robot):

"Det vill säga att de som monterar bilen inte är utbildade."

Klart det är stor skillnad på om det är en robot eller människa i hur sakerna monteras eller ska "utbildas" men det var inte det jag skrev.
Jo, men det jag menade var att det ska inte krävas speciellt mycket utbildning för att montera produkter som massproduceras, då är inte prylarna konstruerade på rätt sätt. :)

Om de som monterar bilarna ej har tillräckliga kunskaper för att göra sitt arbete korrekt får Tesla kompensera med utökade kvalitetskontroller för att kunna rätta till felen innan de lämnar fabriken, något annat vore ett svek mot kunderna. Som ett sista filter ska felen rättas till på SC, men då är det svårare att hitta dem när bilen redan är ihopskruvad. Någon i tråden nämnde ljudisoleringsmattor som har monterats åt fel håll, sådant går enkelt att förhindra genom att konstruera mattan så att den inte går att montera på fel håll. Men det kräver att det tänket är med från början då det påverkar omkringliggande komponenter.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2401
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Model 3 teardown

Inlägg av NiklasTesla »

Wilson skrev:
Ett rykande färskt och mycket intressant inslag om ett reverse engineering-jobb på Model 3. Sandy Munro (japp, han som tyckte att detaljkvaliteten kunde jämföras med en Kia från 90-talet) delar med sig av insikterna från det senaste projekter.

Summerat. De älskar skateboarden med batteri- och chassikonstruktion, med det finns även en del annat som inte alls imponerade.

Tycker att det kändes balanserat, och kul att få höra mer om vad som döljer sig under skalet på bilen


Intressant ca 1timme & 15 minuter in i filmen precis innan slutet säger en av gubbarna att inte alla model 3 är lika dåligt "ihopskruvade" som deras.

Tror personligen själv att vi som bor i Sverige & får vänta lite längre på leverans kommer slippa många "barnsjukdomar" som nu första exemplaren har.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Model 3 teardown

Inlägg av Henrik Torphammar »

Har äntligen haft tid och lust att se videon. Tyvärr vinklades ju den första videon så att man fick ett enormt agg emot gubben med mustaschen. Nu var han ju väldigt balanserad, rättvis och jordnära. Förklarade tydligt både bra och dåliga saker. Kul att se batteriet också, verkade mycket lättare och smuttare än till S/X som i sin tur bara har celler till 55% av totala batterivikten. Model 3 ser ut att ligga högre än så.

Det han anmärker på är antagligen sådant som kommer trimmas in med tiden. Jag antar han plockat isär två tidiga bilar vilket ger mer problem med fit n finnish. Värt att notera är att han inte tycker det är konstigt med järn/plåt/stål ihopsatt med aluminium som jag sett vissa har tutat om här på forumet.

Mustaschen får 5 plus av mig här, men jag tycker dock fortfarande den vithåriga programledaren är riktigt hemsk! :lol:
Senast redigerad av Henrik Torphammar, redigerad totalt 1 gånger.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Model 3 teardown

Inlägg av Geni87 »

Henrik Torphammar skrev:
Har äntligen haft tid och lust att se videon. Tyvärr vinklades ju den första videon så att man fick ett enormt agg emot gubben med mustaschen. Nu var han ju väldigt balanserad, rättvis och jordnära. Förklarade tydligt både bra och dåliga saker. Kul att se batteriet också, verkade mycket lättare och smuttare än till S/X som i sin tur bara har celler till 55% av totala batterivikten. Model 3 ser ut att ligga högre än så.

Det han anmärker på är antagligen sådant som kommer trimmar in med tiden. Jag antar han plockat isär två tidiga bilar vilket ger mer problem med fit n finnish. Värt att notera är att han inte tycker det är konstigt med järn/plåt ihopsatt med aluminium som jag sett vissa har tutat om här på forumet.

Mustaschen för 5 plus av mig här, men jag tycker dock fortfarande den vithåriga programledaren är riktigt hemsk! :lol:
Stål sammanfogat med aluminium kan ge stora problem, men bara om man inte vet vad man pysslar med. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Model 3 teardown

Inlägg av Henrik Torphammar »

Geni87 skrev:

Jo, men det jag menade var att det ska inte krävas speciellt mycket utbildning för att montera produkter som massproduceras, då är inte prylarna konstruerade på rätt sätt. :)
Jag hade problem med en skruv som rund-drogs. Jag som konstruktör såg själv över arbetsinstruktioner, momentdragare osv och gjorde rigorösa tester. Efter många om och men så bytte vi från 8.8 till 10.9 skruv och kunde då få ett enormt högt moment innan gängan gick. Men tror ni det hjälpte? Nej, skruvarna fortsatte rund-dras. Testade mer och kunde på inget vis få skruven att ge sig först, alltid motstående detalj som gav sig i mina tester hur jag än gjorde. Till slut hittade jag felet. Det var montören som helt enkelt inte hade lust/ork/en aning om hur man drar en skruv och drog i alla skruvar snett. Det var liksom inte hans grej att skruva. Utbildning hjälpte inte, skruva var inte hans grej. På Tesla hade nog en sådan person åkt ut fortare än snabbt men inte i Sverige. Är det fel på konstruktionen i det fallet? Hm....
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 teardown

Inlägg av LarsL »

Det tar enorma resurser att optimera en design. De etablerade tillverkarna har 10-tusentals konstruktörer som sitter och pillar med varje liten detalj på varje plåtbit. Inte ovanligt att det tar ett år att införa en liten enkel ändring på detalj, med heltids sysselsat ingenjör.
Tesla har inte råd eller tid med det OCH de ska inte lägga resurserna där nu heller! Nu gäller det att få ut Model 3, Model Y och Semi. De kommer att revelationerna värden även om de inte är perfekta. För trots dessa brister så är Model 3 överlägset allt annat.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Model 3 teardown

Inlägg av frippan »

Jag jobbar inom tillverkningsindustrin på ett legoföretag och jag vet hur det lurigt det kan vara med toleranser. Jobbar på båda sidorna, både som konstruktör och operatör. Är jäkligt lätt att rita perfekta detaljer men bara för att det fungerar i caden betyder inte riktigt att det fungerar i verkligheten. Och ju tuffare man är med toleranserna betyder att detaljerna blir betydligt dyrare, gäller att hitta den perfekta balansgången mellan funktion/pris.

Tror också att Tesla kommer att få ordning på tillverkningen men det tar tid. Som det skrivits tidigare så har vi nog lite "tur" att vi får vänta en stund på Model 3 så vi kanske slipper de största barnsjukdomarna. Med lite tur får vi Model 3 v1.5.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Model 3 teardown

Inlägg av Geni87 »

frippan skrev:
Jag jobbar inom tillverkningsindustrin på ett legoföretag och jag vet hur det lurigt det kan vara med toleranser. Jobbar på båda sidorna, både som konstruktör och operatör. Är jäkligt lätt att rita perfekta detaljer men bara för att det fungerar i caden betyder inte riktigt att det fungerar i verkligheten. Och ju tuffare man är med toleranserna betyder att detaljerna blir betydligt dyrare, gäller att hitta den perfekta balansgången mellan funktion/pris.

Tror också att Tesla kommer att få ordning på tillverkningen men det tar tid. Som det skrivits tidigare så har vi nog lite "tur" att vi får vänta en stund på Model 3 så vi kanske slipper de största barnsjukdomarna. Med lite tur får vi Model 3 v1.5.
Precis. Och när det gäller att sammanfoga en mängd plåtdetaljer till en bilkaross blir det enormt komplexa toleranskedjor att ta hänsyn till. Har man tänkt lite "fel" på ett ställe kan det påverka glipor och annat flera meter bort... Sånt lär man sig inte på en kvart utan det är något som biltillverkarna har byggt upp under en lång tid, men Teslas köp av t.ex. Grohmann lär skynda på den processen. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: Model 3 teardown

Inlägg av snowtroll »

Hej
Jag funderar på om den där rapporten och att han syftar på att det är den dyraste karossen i jämförelse med liknande bilstorlekar, och att det berodde på material som inte verkade fylla någon funktion.
Kan det vara så att de kollat på en modell med en motor då karossen ev är den samma för kommande två-motors variant, dvs bakhjulsdrift får samma kaross såsom 4wd vilket gör tillverkningsprocessen enklare då alla M3 "stöps i samma form"?
Det skulle kunna förklara en del eller hel del av "onödigt material"? Eller missade jag något där i videon?
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Model 3 teardown

Inlägg av lator »

snowtroll skrev:
Hej
Jag funderar på om den där rapporten och att han syftar på att det är den dyraste karossen i jämförelse med liknande bilstorlekar, och att det berodde på material som inte verkade fylla någon funktion.
Kan det vara så att de kollat på en modell med en motor då karossen ev är den samma för kommande två-motors variant, dvs bakhjulsdrift får samma kaross såsom 4wd vilket gör tillverkningsprocessen enklare då alla M3 "stöps i samma form"?
Det skulle kunna förklara en del eller hel del av "onödigt material"? Eller missade jag något där i videon?
De pratar vid något tillfälle om just det att det kan vara utformning för den kommande 4-hjuldrivna versionen. Detta är dock inte hela sanningen då en del anmärkningar gäller detaljer som rimligen inte kan ha med detta att göra... :?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 teardown

Inlägg av LarsL »

snowtroll skrev:
Hej
Jag funderar på om den där rapporten och att han syftar på att det är den dyraste karossen i jämförelse med liknande bilstorlekar, och att det berodde på material som inte verkade fylla någon funktion.
Kan det vara så att de kollat på en modell med en motor då karossen ev är den samma för kommande två-motors variant, dvs bakhjulsdrift får samma kaross såsom 4wd vilket gör tillverkningsprocessen enklare då alla M3 "stöps i samma form"?
Det skulle kunna förklara en del eller hel del av "onödigt material"? Eller missade jag något där i videon?
Nej, det tror jag inte. Jag tror det handlar om detaljer som inte optimerats. Konstruktören har alltså gjort en detalj som klara belastningarna och uppfyller funktionskraven men han har inte sedan gått tillbaka ett par extra var och optimerat detaljen. Det hör arbetet är riktigt resurskrävande och det har Tesla varken råd eller tid med. Helt rätt i det läge de är i nu, som sagt.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Model 3 teardown

Inlägg av Geni87 »

Henrik Torphammar skrev:
Geni87 skrev:

Jo, men det jag menade var att det ska inte krävas speciellt mycket utbildning för att montera produkter som massproduceras, då är inte prylarna konstruerade på rätt sätt. :)
Jag hade problem med en skruv som rund-drogs. Jag som konstruktör såg själv över arbetsinstruktioner, momentdragare osv och gjorde rigorösa tester. Efter många om och men så bytte vi från 8.8 till 10.9 skruv och kunde då få ett enormt högt moment innan gängan gick. Men tror ni det hjälpte? Nej, skruvarna fortsatte rund-dras. Testade mer och kunde på inget vis få skruven att ge sig först, alltid motstående detalj som gav sig i mina tester hur jag än gjorde. Till slut hittade jag felet. Det var montören som helt enkelt inte hade lust/ork/en aning om hur man drar en skruv och drog i alla skruvar snett. Det var liksom inte hans grej att skruva. Utbildning hjälpte inte, skruva var inte hans grej. På Tesla hade nog en sådan person åkt ut fortare än snabbt men inte i Sverige. Är det fel på konstruktionen i det fallet? Hm....
Jo självklart förutsätter jag att montörerna inte har tummen mitt i handen. Det jag menade var att om man _kan_ montera t.ex. en konsol upp ner, då är den felkonstruerad. Montören i fråga måste ha varit relativt nyanställd, och nej, han passade nog inte som montör. Och jo, på de flesta företag även i Sverige hade han fått sluta efter sin provanställning.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Model 3 teardown

Inlägg av Mickep »

Även om jag inte tycker om företag som sparkar anställda, så är det deras privilegium. Telsa lät som vi vet en stor mängd mängd anställda gå för inte så länge sedan. Det är ingen garanti för att hindra att kvalitetsproblem kan uppstå i framtiden.(anser att det är genom misstag man lär sig) Så det har skett personalförändringar.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Model 3 teardown

Inlägg av Geni87 »

Mickep skrev:
Även om jag inte tycker om företag som sparkar anställda, så är det deras privilegium. Telsa lät som vi vet en stor mängd mängd anställda gå för inte så länge sedan. Det är ingen garanti för att hindra att kvalitetsproblem kan uppstå i framtiden.(anser att det är genom misstag man lär sig) Så det har skett personalförändringar.
Var det inte främst anställda inom solenergidelen som fick gå?
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8560
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Model 3 teardown

Inlägg av Pontus »

Här är en mer neutral eller Tesla vinklad artikell om denna Teardown:
http://www.motortrend.com/news/tesla-mo ... E4D6E95B96
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Model 3 teardown

Inlägg av Svenssons »

Såg detta klipp från Doug DeMuro och tycker det är intressant med tanke på vad Sandy Munro sa om BMW i3 och vad han sa om Model 3...

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1600
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Model 3 teardown

Inlägg av frippan »

Svenssons skrev:
Såg detta klipp från Doug DeMuro och tycker det är intressant med tanke på vad Sandy Munro sa om BMW i3 och vad han sa om Model 3...

Tänkte precis på samma sak när jag tittade på klippet. Frågan är vem som får betalt av vem? Bild
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Model 3 teardown

Inlägg av bjelkeman »

Monro är färdiga med sin ”tear down”. Slutsats: Tesla tjänar mycket pengar på varje Model 3 och ”a lot of crow being eaten around here” (man fick ät upp sina ord).

Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Model 3 teardown

Inlägg av lator »

Tyvärr har jag lite svårt för att lita på de som inte ens klarar lite enkel matematik... Vid 2 min 13 sek säger Munro att 2170-cellen är 20% större än 18650. :shock:
FEL! Den är 46% större... eller om man så vill så är 18650 68% av 2170´s storlek. Inget i närheten av 20%.

Sen säger han att den kan härbärgera 50% mer energi än den gamla cellen...? Hur mycket sanning ligger det i det då? :?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Model 3 teardown

Inlägg av Geni87 »

lator skrev:
Tyvärr har jag lite svårt för att lita på de som inte ens klarar lite enkel matematik... Vid 2 min 13 sek säger Munro att 2170-cellen är 20% större än 18650. :shock:
FEL! Den är 46% större... eller om man så vill så är 18650 68% av 2170´s storlek. Inget i närheten av 20%.

Sen säger han att den kan härbärgera 50% mer energi än den gamla cellen...? Hur mycket sanning ligger det i det då? :?
50% mer effekt säger han väl. Har läst någonstans att en fulladdad Teslaspecad 2170-cell innehåller ca 70% mer energi än vad en 18650-cell gör. Hur det är med effekten vet jag inte, men det bör röra sig om liknande siffror iaf sett till peakeffekt.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8560
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Model 3 teardown

Inlägg av Pontus »

Men hur är det om det är ytterdimmensionerna som anges:
21700 = 24,2 cm3
18650 = 16,5 cm3

Om den effektiva dimensionen är:
19650 = 18,4 cm3
16600 = 12,1 cm3

Vad är energin i dessa? Jag har läst 4800 mAh resp 3600 mAh då blir det ju:
21700 = 24,2 cm3 => 198 mAh/cm3
18650 = 16,5 cm3 => 218 mAh/cm3

Skulle inte 21700 ha högre energitäthet eller har dom högre spänning än 18650?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Model 3 teardown

Inlägg av Geni87 »

Pontus skrev:
Men hur är det om det är ytterdimmensionerna som anges:
21700 = 24,2 cm3
18650 = 16,5 cm3

Om den effektiva dimensionen är:
19650 = 18,4 cm3
16600 = 12,1 cm3

Vad är energin i dessa? Jag har läst 4800 mAh resp 3600 mAh då blir det ju:
21700 = 24,2 cm3 => 198 mAh/cm3
18650 = 16,5 cm3 => 218 mAh/cm3

Skulle inte 21700 ha högre energitäthet eller har dom högre spänning än 18650?
Jag har läst 3400 mAh för 18650 och 5750 mAh för 21700. Dessa ska dock vara kalkylerade värden baserat på diverse "källor", så jag vet inte hur exakta de är. Den nominella spänningen ska vara 3.7V för båda typerna.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Model 3 teardown

Inlägg av nek0 »

Pontus skrev:
Men hur är det om det är ytterdimmensionerna som anges:
21700 = 24,2 cm3
18650 = 16,5 cm3

Om den effektiva dimensionen är:
19650 = 18,4 cm3
16600 = 12,1 cm3

Vad är energin i dessa? Jag har läst 4800 mAh resp 3600 mAh då blir det ju:
21700 = 24,2 cm3 => 198 mAh/cm3
18650 = 16,5 cm3 => 218 mAh/cm3

Skulle inte 21700 ha högre energitäthet eller har dom högre spänning än 18650?
9900.jpg
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Model 3 teardown

Inlägg av Henrik Torphammar »

nek0 skrev:
Pontus skrev:
Men hur är det om det är ytterdimmensionerna som anges:
21700 = 24,2 cm3
18650 = 16,5 cm3

Om den effektiva dimensionen är:
19650 = 18,4 cm3
16600 = 12,1 cm3

Vad är energin i dessa? Jag har läst 4800 mAh resp 3600 mAh då blir det ju:
21700 = 24,2 cm3 => 198 mAh/cm3
18650 = 16,5 cm3 => 218 mAh/cm3

Skulle inte 21700 ha högre energitäthet eller har dom högre spänning än 18650?
Jag har mätt sådana, dom ger inte 9900mAh :D De jag testade gav 608mAh. (Sex noll åtta)
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Model 3 teardown

Inlägg av nek0 »

Henrik Torphammar skrev:
nek0 skrev:
Pontus skrev:
Men hur är det om det är ytterdimmensionerna som anges:
21700 = 24,2 cm3
18650 = 16,5 cm3

Om den effektiva dimensionen är:
19650 = 18,4 cm3
16600 = 12,1 cm3

Vad är energin i dessa? Jag har läst 4800 mAh resp 3600 mAh då blir det ju:
21700 = 24,2 cm3 => 198 mAh/cm3
18650 = 16,5 cm3 => 218 mAh/cm3

Skulle inte 21700 ha högre energitäthet eller har dom högre spänning än 18650?
Jag har mätt sådana, dom ger inte 9900mAh :D De jag testade gav 608mAh. (Sex noll åtta)
Skojade bara :) Har själv använt 18650 batterier de senaste 9 åren
Skriv svar